Kappaletavara-alus VERITY uponnut Helgolandin edustalla

Aloittaja Aleksi Lindström, 24.10.2023, 11:00:05

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

VERITY upposi Saksan Helgolandin edustalla törmättyään bulkkeri POLESIE:n kanssa varhain aamulla 24.10.2023. Useita miehistön jäseniä on kateissa ja pelastustyöt ovat käynnissä.

https://www.bild.de/regional/hamburg/news/vor-helgoland-menschen-nach-schiffskollision-vermisst-85850864.bild.html

VERITY: https://www.shipspotting.com/photos/1167606

POLESIE: https://www.shipspotting.com/photos/1901904

Kalevi Lehto

Oikealta näyttää AIS:n mukaan tullut Polesie ja vasemmalta Verity. Voisiko tuosta jo päätellä, kumman syy?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Anders Isaksson

Jonkun lukemani uutisartikkelin mukaan alueella vallitsi onnettomuushetkellä sankka sumu jolloin tuossa sovellettaneen meriteiden sääntöjen osaa:

OSA B
OHJAUS- JA KULKUSÄÄNNÖT
III osasto
Alusten toiminta näkyvyyden ollessa rajoitettu
19 sääntö
Alusten toiminta näkyvyyden ollessa rajoitettu
a) Tätä sääntöä sovelletaan aluksiin, jotka eivät ole (toistensa näkyvissä navigoidessaan alueella, jolla näkyvyys on rajoitettu, tai sen läheisyydessä.

b) Jokaisen aluksen on kuljettava vallitsevaan tilanteeseen ja rajoitetusta näkyvyydestä johtuviin olosuhteisiin soveltuvalla turvallisella nopeudella. Konealuksen koneiden on oltava välittömästi ohjailuvalmiina.

c) Jokaisen aluksen on Kiinnitettävä asianmukaista huomiota vallitsevaan tilanteeseen ja rajoitetusta näkyvyydestä johtuviin olosuhteisiin noudattaessaan tämän osan I osaston sääntöjä.

d) Aluksen, joka ainoastaan tutkan avulla toteaa toisen aluksen, on arvioitava, onko lähitilanne kehittymässä ja/tai onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Milloin näin on, aluksen on ryhdyttävä väistötoimenpiteisiin hyvissä ajoin ja, jos tämä toimenpide on suunnanmuutos, on mikäli mahdollista vältettävä:

1) suunnanmuutosta vasemmalle poikkiviivan keulan puolella olevan aluksen takia, lukuun ottamatta ohitettavaa alusta;

2) suunnanmuutosta poikkiviivan kohdalla tai sen perän puolella olevaa alusta kohti.

e) Ellei ole todettu, ettei yhteentörmäämisen vaaraa ole olemassa, on jokaisen aluksen, joka kuulee toisen aluksen sumumerkin ilmeisesti poikkiviivansa keulan puolelta tai joka ei voi välttää lähitilannetta poikkiviivansa keulan puolella olevan aluksen kanssa, vähennettävä nopeutensa vähimpään mahdolliseen, jolla se voi pitää suuntansa. Jos on välttämätöntä, aluksen on pysähdyttävä kokonaan ja joka tapauksessa navigoitava äärimmäisen varovasti, kunnes yhteentörmäämisen vaara on ohi.


Jossain lehdessä olleen videoklipin mukaan Verityllä kuitenkin väistettiin tuossa tilanteessa juuri vasemmalle joten veikkaan ettei sitä katsota kovinkaan suotuisasti merioikeudessa. Mutta jonkun pienemmän osuuden syyllisyydestä saa todennäköisesti Polesie:kin