Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#660
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.11.2021, 07:35:59
Botnicalla oli Milne Inletissä tänä syksynä hieman pidempi kausi. Paluumatkaa taasen on mitä ilmeisimmin Pohjois-Atlantilla vallinneiden matalapaineiden vuoksi taitettu Englannin kanaalin kautta. Ohittaa nyt aamulla Skagenin ja ETA Tallinnaan torstaiaamuksi.
Tänä syksynä Botnica on päässyt kulkemaan taas pohjoista reittiä Atlantilla ja lähestyy nyt Pentlannin salmea paluumatkallaan kohti Tallinnaa.

EDIT 1: Ohitti Skagenin puoliltaöin torstai-perjantaiyönä.

EDIT 2: Saapui maanantaina aamulla Tallinnaan.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#661
Botnican työt jatkuvat:

Extension of the summer charter contract of the icebreaker Botnica

TS Shipping and Baffinland Iron Mines Corporation extended the 5-year framework agreement of chartering the icebreaker Botnica signed in 2018 for the summer period of 2023.

edit: Lisätietoa:

Icebreaker Botnica charter in summer 2023
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Botnicalle lisää keikkaa:

Icebreaker Botnica additional summer work for 2023

LainaaThe subsidiary company of AS Tallinna Sadam, OÜ TS Shipping, signed an agreement with Equinor UK Ltd for chartering multifunctional icebreaker Botnica for 40 days plus extension option up to 10 days, starting from June 5, 2023. Equinor is a broad energy company that is leading the energy transition and building a material position in renewable energy, focused on offshore wind. According to the agreement, Botnica will provide auxiliary vessel services towards Equinor's operational offshore wind farms in the UK, including transport and accommodation of the maintenance team as well as providing motion-compensated walk-to-work gangway and crane operations. Cooperation with Equinor is an important step for TS Shipping, as Botnica gains experience as a service vessel for offshore wind farms, which is also one of the strategic directions of the Tallinna Sadama group in the future. 

From 2018, Botnica has an agreement with Baffinland Iron Mines Corporation to assist Panamax-type cargo vessels in Arctic waters of northern Canada for exporting iron ore from the Milne Inlet port to the ocean in the summer period. According to a 10-year agreement with the Estonian Transport Administration, Botnica provides icebreaking services in Estonian coastal waters from December 20 to April 20.

The additional charter agreement with Equinor helps to ensure a summer work revenue base comparable to previous years. Additional costs are related to installing the crane and gangway to the vessel.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Heikkinen

#663
Ja Arctia vuokraa monitoimimurtajan Kanadaan murtamaan jäätä 23-25 vuosina.

https://www.arctia.fi/uutiset/arctia-on-allekirjoittanut-sopimuksen-kansainvalisesta-rahtauksesta.html

Siirsin toiseen keskusteluun. -Tuomas/Ylläpito

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 10.08.2023, 15:02:01 Ja Arctica vuokraa monitoimimurtajan Kanadaan murtamaan jäätä 23-25 vuosina.

https://www.arctia.fi/uutiset/arctia-on-allekirjoittanut-sopimuksen-kansainvalisesta-rahtauksesta.html

Siirsin toiseen keskusteluun. -Tuomas/Ylläpito
Mielenkiintoista, sillä Viron pikkusiskonhan piti yltä löytyvien linkkien mukaan jatkaa tuolla jäänmurtorahtaustaan syyskuusta alkaen. Olisiko tässä käynytkin niin, että virolaiset olisivat saaneet Pohjanmereltä jatkokeikkaa, eikä B olisi enää lainkaan saatavilla Baffininsaarelle tälle sesongille? Nytkin se näkyy olevan Aberdeenissä.

Mielenkiintoista myös, ettei tiedotteessa mainita kumpi Arctian monitoimista alueelle lähetetään...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lisää infoa Botnicasta:

LainaaThe subsidiary company of AS Tallinna Sadam, OÜ TS Shipping, signed an agreement with BP Exploration Operating Company Ltd (hereinafter: BP) for chartering multifunctional icebreaker Botnica until September 3, 2023. The charter started on August 7, but additional testing of the ship and installed equipment was carried out until August 12. BP is a multinational energy company based in UK. According to the scope of service, Botnica will be chartered as a service operation vessel to support work scopes at BP's Mungo normally unattended installation, located in the North Sea UK Sector.

In June, Botnica provided auxiliary vessel services to Equinor in UK. From September to November, Botnica is chartered to Baffinland for assisting Panamax-type cargo vessels in Arctic waters of northern Canada exporting iron ore from the Milne Inlet port to the ocean. Considering all 2023 summer work contracts, the revenue base is comparable to previous years, but the cost base is higher due to additional requirements for equipment regarding new summer charter contracts.

According to a 10-year agreement with the Estonian Transport Administration, Botnica provides icebreaking services in Estonian coastal waters from December 20 to April 20.

(lähde)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.08.2023, 16:21:16 Mielenkiintoista myös, ettei tiedotteessa mainita kumpi Arctian monitoimista alueelle lähetetään...
Fennica siirtyi juuri äsken Kantasataman puolelle Kotkassa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.08.2023, 10:32:04 Fennica siirtyi juuri äsken Kantasataman puolelle Kotkassa.
Nyt Fennica on koeajolla Suomenlahdella. Porttrafficissa on jo maininta, että jatkaa ulkomaille.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#668
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.08.2023, 16:42:22 Nyt Fennica on koeajolla Suomenlahdella. Porttrafficissa on jo maininta, että jatkaa ulkomaille.
Fennica on lähtenyt Kotkasta maailmalle.

EDIT: Fennica kävi lauantaina Tanskan pohjoiskärjessä Skagenissa ihan satamassa asti (ilmeisesti sekä bunkraamassa että täydentämässä varustuksiaan), josta jatkoi yöllä kohti Newfoundlandin St. John'sia Kanadassa.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Fennica on nyt saapumassa Newfoundlandiin. Kyllä myös tuo Viron pikkusiskokin on jälleen alueella ja jo jatkamassa matkaansa St. John'sista kohti Milne Inletiä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sven Liljeström

Olen valitettavasti pudonnut vähän kärryiltä näiden monitoimimurtajien kanssa.
Jaksaisiko joku hieman valottaa asiaa - vaikkapa vain sillä tasolla, että onko toiminta
omistajalle kannattavaa ja miten ja missä aluksia täällä käytettäisiin, ellei
voisi niitä aikarahtauksin työllistää.

Tuomas Romu

#671
1990-luvun monitoimimurtaja-ajattelun taustalla oli pyrkimys lisätä suomalaisten jäänmurtajien käyttöastetta rahtaamalla ne kesäkaudeksi pääsääntöisesti öljyteollisuuden tarpeisiin. Tämän puitteissa on sitten sattunut ja tapahtunut sen verran, että aiheesta voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan. Näin suoralta kädeltä on vaikea arvioida, paljonko viimeisen 30 vuoden aikana Oy Suomi Ab:lle on jäänyt ns. viivan alle verrattuna tilanteeseen, jossa vanhat Tarmo-luokan murtajat olisi aikanaan korvattu perinteisillä jäänmurtajilla, joilla ei ole mahdollisuutta "kesätöihin". Uskoisin, että olemme monitoimimurtajien korkeammista kustannuksista huolimatta edelleen plussan puolella, vaikkei se omistajan tuloksessa näkyisikään.

Yleisellä tasolla voitaneen todeta, että monitoimimurtaja ei todennäköisesti ole kilpailukykyinen sellaisilla markkinoilla, joilla on tarjolla halvempia ja/tai kyseiseen käyttötarkoitukseen paremmin sopivia vaihtoehtoja. Näin ollen "keikkaa" lienee kannattavinta etsiä sieltä, missä pystytään hyödyntämään alusten vahvuuksia kuten jäänmurtokykyä; tällöin voidaan pyytää myös korkeampaa päivävuokraa, koska markkinoilla ei yksinkertaisesti ole muita vaihtoehtoja. Tämä tuorein rahtaus Kanadan arktisilla vesillä kuuluu nimenomaan tähän kategoriaan. Suomalaisten jäänmurtajien kannalta ne ajanjaksot, jolloin edellä kuvatun kaltaisia töitä saattaisi olla laajemmin tarjolla, osuvat kuitenkin valitettavasti ainakin osittain päällekkäin Itämeren jäänmurtokauden kanssa. Toki erityisesti "huippukapasiteetin" osalta se ajanjakso, jolloin alusten tulee olla Itämerellä jäänmurtovalmiudessa, lienee hieman joustavampi.

Toinen vaihtoehto on hakeutua ns. uusille markkinoille, joilla ei yksinkertaisesti ole käyttötarkoitukseen räätälöityä aluskapasiteettia. Esimerkiksi merituulivoiman piirissä vanhempikin monitoimimurtaja saattaa kelvata "alustaksi", jonka päälle voidaan rakentaa sopiva "työkalupakki", koska kysyntä on kovaa ja uusia laivoja saattaa joutua odottamaan pitkään.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sven Liljeström

Kiitos selvityksestä Tuomas!

Onhan niitä murtajia vielä näille kotivesillekin,
mutta alkavat olla vanhanpuoleisia.
Jossain ruotsalaisessa TV-ohjelmassa kehuttiin Ruotsin murtajia "suuriksi".
Ehkä ohjelma oli ennen Polarista tehty, en muista.
 

Petri Nummijoki

Varmaankaan kaikkia monitoimimurtajatilauksia ei voi niputtaa samaan ryhmään. Ensimmäisen eli Fennican tilausta pitäisin perusteltuna. Paperilla idea oli ilmeisen hieno ja siinä osaltaan haluttiin tukea kotimaista teollisuutta laman keskellä. Fennican osalta ei varmaan jäänmurron kannaltakaan tapahtunut mitään negatiivista, koska sillä korvattiin Viroon myyty Tarmo. Lienee suomalaistenkin etu, että laivaliikenne sujuu myös Suomen ja Viron välillä, joten tässä tuli oikeastaan vain yksi murtaja lisää pohjoiselle Itämerelle.

Nordican hankintakin olisi voinut olla perusteltu, jos sillä olisi korvattu Hanse mutta näinhän ei tehty vaan luovuttiin Varmasta, jolla oli ikää silloin vasta noin 25 vuotta. Lisäksi myöhemmin myytiin pois myös Apu ilman, että mitään tuli tilalle. Varman ja Avun pois myynnissä alkaa olla sellainen maku, että kiinnostus oli muualla, kuin Suomen talvimerenkulun turvaamisessa.

Jos Varma olisi pidetty laivastossa niin Botnicaa ei varmaankaan olisi edes tarvittu vaan jäänmurtajalaivasto olisi riittänyt sellaisenaan Nordican jälkeenkin 10 vuotta. Mutta Varmasta luopumisen seurauksena tarvittiin Botnica Hansen korvaajaksi mutta lopulta Botnican käyttö jäänmurrossa jäi melko vähäiseksi eikä se kai kesätöissäkään ollut kannattava. Tosin jos Botnicasta saatiin todella 50 miljoonaa euroa Viroon myytäessä eli suunnilleen sama, joka siitä maksettiin uutena (ilman inflaation vaikutuksen huomiointia) niin ehkä edes Botnica ei ollut aivan täydellisesti epäonnistunut hankinta.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 21.09.2023, 11:37:23 Fennican osalta ei varmaan jäänmurron kannaltakaan tapahtunut mitään negatiivista, koska sillä korvattiin Viroon myyty Tarmo. ... Nordican hankintakin olisi voinut olla perusteltu, jos sillä olisi korvattu Hanse mutta näinhän ei tehty vaan luovuttiin Varmasta, jolla oli ikää silloin vasta noin 25 vuotta.

Monitoimimurtajat synnyttäneen Tarmo 2-projektin tarkoitushan oli alun alkaenkin korvata nimenomaan Tarmo-luokka. Näin ollen "teknisesti samanikäisen" Varman korvaaminen Nordicalla ja myyminen Latviaan oli mielestäni perusteltua, vaikka se olikin viitisen vuotta edeltäjäänsä Tarmoa nuorempi. Hansehan oli Tarmo-luokkaa pienempänä ennemminkin edeltäneen Karhu-luokan saaristomurtajien jatkokehitelmä ja sen voidaan katsoa korvanneen muutamaa vuotta myöhemmin niin ikään Fennicaa ja Nordicaa pienempi Botnica. Venäjälle vuonna 2006 myyty Apu jäi eräänlaiseksi väliinputoajaksi, jota ei käytännössä korvannut mikään alus ennen Polarista, joka olikin ensimmäinen puhtaasti jäänmurtoon suunniteltu suomalainen jäänmurtaja sitten 1980-luvulla rakennetun Otso-luokan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!