Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta

Aloittaja Risto Brzoza, 24.06.2007, 07:28:38

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

Matkustajista ei puhuta halaistua sanaa.
Piirroksesta voi ehkä arvella, että hyttejä saattaa kuitenkin olla muutama kymmenen.
Tosin pelkästään Puolan reitille ehkä liian suuri.

SL

Pekka Laakso

#136
Lainaus käyttäjältä: S Liljeström - 03.05.2019, 17:02:41
Matkustajista ei puhuta halaistua sanaa.
Piirroksesta voi ehkä arvella, että hyttejä saattaa kuitenkin olla muutama kymmenen.
Tosin pelkästään Puolan reitille ehkä liian suuri.

SL
Artikkelin linkin takaa:

"In a recent interview with Shippax, Emanuele Grimaldi revealed that the three GG5Gs for Finnlines would replace lengthened Breeze Class tonnage on the Baltic – North Sea – Biscay service. The three released Breeze Class vessels will, in their turn, increase the frequency on each of the Travemünde-Uusikaupunki-Turku, Rostock-Hanko and Gdynia-Hanko routes."

Missäänhän ei ole puhuttukaan matkustajista. Uudet ro-paxit ovat Grimaldin erillinen hanke näihin verrattuna.

Itse uskoisin, että Finnlines tulee muokkaamaan perusreittejään (noiden Uki-Turku-Trave tai Hanko-Rostock laajentaminen kolmen laivan reitiksi olisi todella yksi vaihtoehto reittien muokkaamiseen) kun nämä aikanaan tulevat liikenteeseen. Kuten aiemmin kirjoitin, nykyreiteillä ei ole tilaa ellei joko reittejä muuteta tai vanhempaa kalustoa (takavuosina Suomeen sisäänliputetut kiinattaret, Finnmerchant ym.) jopa myydä pois. Miksi muuten esim. jo nyt pidennetty Finnsea kulkee Välimerellä...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Näin lonkalta veikkaisin, että ne sallitut 12 matkustajapaikkaa tuonne tulee, muttei enempää.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Uusista aluksista ensimmäinen (valmistuu emoyhtiö Grimaldille) on laskettu hiljattain vesille, ja on vielä toistaiseksi kalpean värinen: KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Finnlinesin hybridialukset saavat samat MAN-pääkoneet kuin Grimaldille tulevat puolisisarensa, kirjoittaa Sjöfartstidningen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#140
Finnlines tiedottaa:

"09.06.2020Mediatiedotteet
Finnlinesin uuden roro-aluksen rakentaminen alkoi
Finnlines Oyj                                                                    Lehdistötiedote, Helsinki, 9.6.2020

Finnlinesin uuden roro-aluksen rakentaminen alkoi

Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu suunnitellusti ja uuden ympäristöystävällisen roro-aluksen tuotantovaihe alkoi 8.6.2020 teräksenleikkaamisella Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa.

Kaikki kolme tilattua huippuekologista hybridiroro-alusta rakennetaan käyttäen uusinta teknologiaa, jolla varmistetaan mahdollisimman alhaiset hiilidioksidipäästöt. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit. Lisäksi aluksiin asennetaan tehokkaat moottorit, pakokaasupesurit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentämään kitkaa ja hydrodynaamista vastusta. Alusten jääluokka on korkein Suomen / Ruotsin jääluokka.

Ensimmäisen roro-aluksen on määrä aloittaa liikenteessä jo ensi vuonna, ja kahden muun vuonna 2022.

Hybridiroro-alus, tekniset tiedot:

Pituus: 238 m
Leveys: 34 m
DWT, tonnia: 17 400
Lastikapasiteetti: 5 800 kaistametriä & autokansilla tilaa 5 600 m2 & sääkannen kapasiteetti noin 300 TEU
Suunniteltu joustaviksi erilaisille roro-lasteille sekä ala- ja pääkansi on suunniteltu paperin ja storo-lastin tehokkaaseen lastaukseen."


Eipä noilla runkomitoilla ole asiaa kanavaan Saksassa...  ::)

Koko tiedote löytyy:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uuden-roro-aluksen-rakentaminen-alkoi

Kuin myös:

https://www.sjofartstidningen.se/byggstart-for-finnlines-nybyggen/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#141
Finnlines julkaissut taustatietoa tulevista "hybridiro-roistaan":

https://www.finnlines.com/fi/yritys/news-stories/uutiset-ja-tiedotteet/finnlines-news-22020/hybrid-ro-ro-vessels-sail-green

Mikäli seuraava todellakin aiotaan lyödä lukkoon, tulisivat alusten nimet olemaan erittäin innovatiiviset:

"Name refers to the environment
The new vessels will be named Finneco I, Finneco II and Finneco III in honour the green innovations. "Hybrid ro-ro's will be a very modern and innovative vessels using several energy saving technologies to ensure the lowest CO2 emissions. It was obvious that the name is taking shape according to the 'eco' theme", says Lindholm.

The vessels will be painted in a fresh colour, green, which reflects the names of the vessels. In fact, all Finnlines' vessels used to be green still in the early 2000's and therefore the new colour will be a nod to the Finnlines' history as well."


Mielenkiintoista sekin, että alusten väritys on tavallaan paluu entiseen eli Finncarriersin aikoihin...  ::)

Alustava aikataulu ensimmäiselle alukselle:

kesäkuu 20: tuotannon aloitus, marraskuu 20: kölinlasku, huhtikuu 21: vesillelasku, marraskuu 21: luovutus
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Finnlines tiedottaa Kiinan kuulumisistaan:

"Finnlines Oyj                                                                    Lehdistötiedote, Helsinki, 18.9.2020

Finnlinesin toisen hybridiroro-aluksen rakentaminen käynnistyi

Finnlinesin uudisrakennusohjelma jatkuu suunnitellusti ja uuden huippuekologisen roro-aluksen tuotantovaihe alkoi Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa. Aluksen ensimmäiset teräslevyt leikattiin perinteisessä teräksenleikkausseremoniassa 16.9.2020.

Finnlinesin 500 miljoonan uudisrakennusohjelma sisältää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Uudisrakennukset tulevat parantamaan yhtiön laivaston energiatehokkuutta entisestään. Alusten rakentamisessa hyödynnetään viimeisimpiä ympäristöteknisiä ratkaisuja. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömän satamassaoloajan. Tämän lisäksi alukset varustetaan lukuisilla muilla energiatehokkuutta parantavilla ja päästöjä vähentävillä teknologioilla. Roro-alusten on määrä aloittaa liikenteessä 2021–2022 ja Superstar ropax-alukset aloittavat liikennöinnin 2023.

Uudet roro-alukset saavat nimensä laivoissa käytettyjen innovatiivisten ympäristöteknologioiden mukaan ja ne tulevat olemaan Finneco I, Finneco II ja Finneco III.

"Jatkamme strategiamme toteuttamista määrätietoisesti ja johdonmukaisesti. Keskitymme edelleen toimintamme kehittämiseen. Vuosien aikana Finnlines on investoinut vahvasti energiatehokkuuden parantamiseen, ympäristöteknologioihin ja meidän uudisrakennusohjelma parantaa entisestään laivastomme energiatehokkuutta. Uudet hybridiroro-alukset tulevat tulevaisuudessa tarjoamaan asiakkaillemme erittäin vastuullista ja ympäristöystävällistä linjaliikennettä," sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi."


https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-toisen-hybridiroro-aluksen-rakentaminen-kaynnistyi

Alusten nimissä on havaittavissa selkeää perinteiden kunnioittamista aikoinaan Saksasta hankittujen Railshipien hengessä.  ;)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sven Liljeström

20 solmun nopeudella matka Travemündeen kestäsi siis n. 30h kanttiinsa.
72 h:n kierrolla lastin purkuun ja kuormaamisiin jää 12h yhteensä.
Riittääkö tämä, vai voivatko alusten lähtöajat olla sitten lähes mitä vaan, kysyy
automatkustaja Liljeström, vai missä kohtaa lasken väärin?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 19.09.2020, 14:12:46
20 solmun nopeudella matka Travemündeen kestäsi siis n. 30h kanttiinsa.
72 h:n kierrolla lastin purkuun ja kuormaamisiin jää 12h yhteensä.
Riittääkö tämä, vai voivatko alusten lähtöajat olla sitten lähes mitä vaan, kysyy
automatkustaja Liljeström, vai missä kohtaa lasken väärin?

Pekan aiemmasta viestistä:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.05.2019, 19:36:11
Artikkelin linkin takaa:

"In a recent interview with Shippax, Emanuele Grimaldi revealed that the three GG5Gs for Finnlines would replace lengthened Breeze Class tonnage on the Baltic – North Sea – Biscay service. The three released Breeze Class vessels will, in their turn, increase the frequency on each of the Travemünde-Uusikaupunki-Turku, Rostock-Hanko and Gdynia-Hanko routes."

Sven Liljeström


Pekka Laakso

#146
Tavallaan tuon Eco-nimen ymmärtää (vaikka tuo Railship-tyylinen järjestysnumeroilla nimeäminen silti hämmentääkin), sillä sarjan Grimalditkin saavat tyypillisen Eurocargo/-ferry etuliitteen sijaan Eco-etuliitteen. Sarjan ensimmäinen alus Eco Valencia on nyt luovutettu.

https://maritimedanmark.dk/Mobil/?Id=44562

Laitoin silti tähän viralliseen topiciin, vaikka minusta sopisi yhtä hyvin tuon "Rumimmat laivat" -topicin alle...  ::)
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Finnlinesin (vanhojen railshipien tapaan nimettyjen) eco-rorojen rakentaminen etenee:

"Kolmannen hybridiroro-aluksen teräslevyt leikattiin perinteisessä teräksenleikkausseremoniassa tänään 16.12.2020 Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa. Myös ensimmäisen hybridiroro-aluksen kölinlohko laskettiin tänään telakan rakennusaltaaseen."

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-kaikki-kolme-hybridiroro-alusta-nyt-rakenteilla

Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.04.2019, 10:03:45
Oheisen Finnlinesin reittimuutoksen vuoksi Finnsea näyttää ulosvuokratun joko emoyhtiölle tai jollekin toiselle operaattorille, ja on AIS mukaan lähdössä seuraavaksi Espanjan Välimeren rannikolla sijaitsevaan Saguntoon.
Finnsea tekee paluun Finnlinesin omaan liikenteeseen pitkän emoyhtiö Grimaldille tehdyn Välimeren keikan jälkeen. Se käy ensin Gdanskissa telakalla (myös Finnbreeze on tammikuun alun Gdanskissa telakalla), jonka jälkeen Finnlinesin aikataulujen perusteella aloittaa vanhalla tutulla Pohjanmeren ja Biskajan reitillä kuun lopulla.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#149
Finneco I (tai kuten laivan kyljessä näkyy lukevan FinnecoI) on nyt laskettu vesille:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-uusi-huippuekologinen-roro-alus-laskettu-vesille

Lehdistötiedotteen lopussa myös videopätkä rakentamisen vaiheista vesillelaskuun asti sekä muutama kuva.

Poimintaa:

"Finnlinesin uusi huippuekologinen roro-alus laskettu vesille

Hybridiroro-alus Finneco I on laskettu vesille Nanjing Jinling -telakalla 26.4.2021. Alus aloittaa liikennöinnin vuodenvaihteessa Suomen lipun alla. Tämä on erittäin merkittävä päätös suomalaisen merihenkilöstön sekä Suomen huoltovarmuuden kannalta.

Finnlinesin 0,5 miljardin euron uudisrakennusohjelmassa on saavutettu tärkeä merkkipaalu ja ensimmäinen alus kolmen roro-aluksen sarjasta on laskettu vesille Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa 26.4.2021.

Nämä kolme hybridiroro-alusta aloittavat liikennöinnin Suomen lipun alla. Päätöksellä on suuri merkitys suomalaiselle merihenkilöstölle sekä Suomen huoltovarmuudelle, sillä uusien laivojen myötä kaiken kaikkiaan 20 Finnlinesin alusta purjehtii Suomen lipun alla. Finnlinesin laivastolla on elintärkeä rooli Suomen tavaratoimitusten sujuvuuden varmistamisessa ja yhtiö tarjoaa säännölliset meriyhteydet Suomesta Ruotsiin ja Suomesta Manner-Eurooppaan ja Iso-Britanniaan.

Finneco I aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskaja–Pohjanmeri–Itämeri-reitillä vuodenvaihteessa. Vastaavasti alussarjan toinen ja kolmas alus, Finneco II ja Finneco III, aloittavat liikennöinnin vuoden 2022 aikana.

Alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Näiden lisäksi autokansilla on tilaa 5 800 m2 ja sääkannen kapasiteetti on noin 520 TEU. Toisin sanoen ne pystyvät esimerkiksi kuljettamaan noin 300 perävaunua, 150 autoa ja 500 merikonttia per matka. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin, Breeze-sarjan laivoihin, lastikapasiteetti kasvaa 38 %."
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.