Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Risto Hartikainen

#45
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 30.11.2012, 05:40:59
Jaa, näistä peliasioista tämä järjestely sitten johtuukin? Tosin paffin pelit taitaa Tallinkin laivoilla olla, vaikka kotisatama onkin Stockholm, Tallinn, tai Riga. Jos olisi Turku, tai joku muu mannersuomen kaupunki kotipaikkana, taitaisi olla RAY:llä jotakin sanomista asiaan. Miten muuten Finnlinesilla nyt, kun aluksia on liputettu Suomeen, mikä on tullut kotipaikaksi ja onko niillä paffin peliautomaatteja yleensäkään?
Tallink-Siljan laivojen pelitoiminta on tosiaankin PAF:n operoimaa (kuten asia on myös Vikingin laivoillakin). Järjestely menee siten, että PAF hoitaa pelitoiminnan kaikilla Maarianhaminaan rekisteröidyillä laivoilla kun taas Ruotsiin ja Viroon rekisteröityjen laivojen pelitoiminta hoituu PAF:n tytäryhtiöiden, PAF Sverigen ja PAF Eestin välityksellä.
Mikäli laivan kotisatama olisi Turku tai mikä tahansa muu manner-Suomen paikkakunta ei PAF voisi olla laivalla pelioperaattorina vaan pelitoimintaa harjoittaisi RAY (tai kuten Kristina Katariinalla, ei pelejä olisi ollenkaan). Finnlinesin Suomeen liputetuilla laivoilla pelitoiminnasta vastaa RAY.

Silja Europan ja Baltic Princessin peliautomaatit tullaan varsin todennäköisesti myös uusimaan kokonaan reittien vaihdon yhteydessä sillä 1970 -luvulta peräisin olevan Suomen ja Ruotsin valtioiden solmiman laivapelisopimuksen perusteella säännöllisessä Suomen ja Ruotsin välisessä matkustajaliikenteessä kulkevassa aluksessa saa olla enintään 10 kappaletta automaatteja joissa päävoitto on enemmän kuin 40 euroa mistä johtuen BP:n automaatit joudutaan vaihtamaan 200 euron päävoittoisista 40 euron päävoittoisiksi kun taas SE:n tulevalla reitillä näitä rajoituksia ei ole joten laivan automaatit muutettaneen 200 euron päävoittoisiksi kuten muillakin Tallinnan reitin laivoilla on.

Aiemmin, viime vuosituhannella, ruotsalaisten laivojen pelitoiminta ei ollut PAF:n ruotsalaisen tytäryhtiön hallussa vaan näillä laivoilla pelitoiminnasta vastasi ruotsalainen Cherry Företagen AB joka vieläkin tietääkseni vastaa esim. Stena Linen pelitoiminnasta. Silja Line muuten liputti aikanaan manner-Suomeen rekisteröidyt laivansa Ahvenanmaalle nimenomaan ja pelkästään mahdollistaakseen PAF:n pelitoiminnan laivoillaan (tietolähde: Merimies -lehti 1/93).

Timo Toivonen

Näkyis olevan fotoshoppi Europasta tarjolla tämän sivun vaihtuvassa yläbannerissa: http://www.tallinksilja.com/en/

Hienoin olisi mielestäni juuri noin, siniseksi jätetyllä korsteenilla.
"Tere tulemast Titanicule!"

Junno Pekola

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 10.12.2012, 17:46:08
Näkyis olevan fotoshoppi Europasta tarjolla tämän sivun vaihtuvassa yläbannerissa: http://www.tallinksilja.com/en/

Hienoin olisi mielestäni juuri noin, siniseksi jätetyllä korsteenilla.
Myös TS:n telkkarimainoksessa on Baltic Princessin ulkokuori Siljan väreissä (ja hienolta näyttää!). Katsokaapa tarkkaan ;)

Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Junno Pekola - 10.12.2012, 18:36:21
Myös TS:n telkkarimainoksessa on Baltic Princessin ulkokuori Siljan väreissä (ja hienolta näyttää!). Katsokaapa tarkkaan ;)

Ettei kuitenkin olis sama mainos jossa Romantika / VictoriaI on laitettu siljan väreihin.  Karseeta muuten nähdä Tallink nimi Europan kyljessä.  :-\
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Jari Joenperä

LainaaEttei kuitenkin olis sama mainos jossa Romantika / VictoriaI on laitettu siljan väreihin.  Karseeta muuten nähdä Tallink nimi Europan kyljessä.  :-\
[/color]
Vielä karseemmalta tuntui aikanaan nähdä Europan kyljessä Siljan nimi :'(

Junno Pekola

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 10.12.2012, 20:55:48
[/color]
Vielä karseemmalta tuntui aikanaan nähdä Europan kyljessä Siljan nimi :'(
Olihan se kauniimpi kuin koskaan vuoden 1993 jälkeen  :beer:
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 10.12.2012, 20:55:48
[/color]
Vielä karseemmalta tuntui aikanaan nähdä Europan kyljessä Siljan nimi :'(

Mielummin olisin nähnyt Siljan laivat vaikka Vikingin väreissä, kuin Siljan nimeä liitettynä mitenkään Tallinkkiin. Viking Silja?
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Mika Blomberg

Silja Europa on ollut nätimmillään juuri Siljan väreissä. Jos Viking olisi saanut Siljan ( oletetaan että kilpailuviranomaiset olisivat antaneet pitää monopolin ), niin laivoista olisi karsittu baareja, ravintoloita. Näkihän sen jo Silja Scandinavian kanssa, kun muuttui Gabriellaksi niin katosi Commodore osaston palvelut jne. Viking on aina säästövarustamo. Esimerkiksi Mariellan disco piti viedä alkuperäiseltä paikaltaan yökerhon viereen, jotta säästetään henkilökuntakustannuksia ja logistiikkaa...
En ymmärrä mitä joku näkee noissa punaisissa, punaista terapiaa = Ihmiset näkevät punaista.

Baltic Princess tulee sitten siljan brändin alle, ja Silja Eupopa Tallinkin, näin TallinkSilja vastasi, eli tekevät Galaxyt, eli kylkeen Baltic Princessiin tule Silja line, piippu merkitsee omistajaa, eli Tallink Logo siinä säilyy.

Juhani Reku

#53
Europaan on photoshopattu Tallinkin logo, mutta Plasticiin ei Siljan....  ;D

Noista säästöistä: kannattaa verrata Silja Serenaden alkuperäistä ravintola/baari/palvelutarjontaa siihen, mitä se oli vuodesta 1992 eteenpäin tai mikä se oli alusta alkaen Symphonylla. Jo vuodessa kahdessa oli tapahtunut aika roima karsinta palveluissa. Ja sen jälkeenkin monta hienoa palvelua on ajettu kaksikolta alas. Kun ei kannata, ei kannata.

Ja varsin vähän se Siljakaan on Moulin Rougea käyttänyt. Tosin se jäi näkemättä, montako Europan esitteessä lupailluista "maailmanluokan musikaaleista" todella olisi Europalla nähnyt, jos se olisi Vikingin väreissä liikennöinyt.

Jani Nousiainen

Moulin Rouge , sittemmin Silja Teatteri tulee taas Tallinnan linjalla käyttöön.  Keskiyön showt on merkitty viihdekalenterissa sinne.   
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juhani Reku

#55
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 11.12.2012, 10:33:26
Moulin Rouge , sittemmin Silja Teatteri tulee taas Tallinnan linjalla käyttöön.  Keskiyön showt on merkitty viihdekalenterissa sinne.

Eihän siinä sitten jäänyt kuin runsas 15 vuotta väliin lähes käyttämättä ;D

Eikö ole aika tuhoontuomittu ajatus siirtää keskiyön show pois yökerhosta? Moniko vaivautuu muutaman minuutin mittaista mitäänsanomatonta ja liian monta kertaa nähtyä lanteenketkutusta siirtyä katsomaan kaksi kantta alempana olevaan tilaan? Vai onko siinä tarkoitus jotenkin hyödyntää tilaa muutenkin? Varsin monelle keskiyön show'n hetki on nykyään oiva tilaisuus piipahtaa vessassa.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 11.12.2012, 09:51:41
Noista säästöistä: kannattaa verrata Silja Serenaden alkuperäistä ravintola/baari/palvelutarjontaa siihen, mitä se oli vuodesta 1992 eteenpäin tai mikä se oli alusta alkaen Symphonylla. Jo vuodessa kahdessa oli tapahtunut aika roima karsinta palveluissa. Ja sen jälkeenkin monta hienoa palvelua on ajettu kaksikolta alas. Kun ei kannata, ei kannata.

Tarvitsee tässä tapauksessa muistaa mitkä olosuhteet Suomessa ja Ruotsissa oli 90-luvun alussa. Suomessa oli lama pahimmillaan ja ihmisillä ei ollut muuta paperia kädessä, kuin lopputili. Ruotsissa muistaakseni kruunu devalvoitiin ja siitä syystä osittain Europa ajautui Siljalle. 94 syksyllä tapahtui se kaikista pahin mitä ei voi todellakaan toivoa missään tilaanteessa, Estonian uppoaminen. Turma vaikutti pahasti yritys seminaareihin ja vapaa-ajan matkailuun. Näiden tapahtumien jälkeen on turha miettiä minkä takia jotkin palvelut ei kannata. 80-luvun lopulla Silja sekä Viking tilasivat laivoja siinä uskossa, että 80-luvun nousu pysyy samana seuraavan vuosikymmennen. Alalla alkoikin sopeutumisen aikakausi, laivoja, palveluja ja reittejä vähennettiin Suomen ja Ruotsin väliltä huomattavasti ainakin Vikingin osalta. Ainoa piriste alalla oli tallinnaan suuntautuva liikenne, mutta ei siitäkään kumpikaan suuremmin ole päässyt nauttimaan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Juhani Reku

#57
Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.12.2012, 14:52:24
Tarvitsee tässä tapauksessa muistaa mitkä olosuhteet Suomessa ja Ruotsissa oli 90-luvun alussa.

Itse asiassa näin juuri on. Mutta nimenomaan historiallisiin aikoihin myös viittasi se väite, jota itse kommentoin edellä. Jos katsoo, millaisia palveluita Viking on tuomassa Graceen, ihan pelkkää säästöä ja pihistystä ei niiden perusteella ole luvassa.

Toisaalta aikojen parantuminen ja melkoisen rivakka nousukausi eivät tuoneet yhtäkään lopetettua palvelua takaisin Serenadelle ja Symphonylle. Päinvastoin, viimeisimmässä isossa sisätiloja muuttaneessa remontissa niitä pikemminkin karsittiin lisää. Mutta tämä on jo melkoisen OT.

Muistaakseni Taloussanomien nettisivulla Europan siirtoa koskevan uutisen keskustelussa viitattiin alusten vaihdon tuovan henkilöstösäästöjä. Samaa muistelen jonkun jossain viestiketjussa maininneen täälläkin. Perusteluiksi muistelen, että Plastic Princessissä tarvitaan vähemmän henkilökuntaa toimintojen pyörittämiseen kuin Europassa. Onko kenelläkään tietoja tulevan vaihdoksen henkilöstövaikutuksista? Itse satuin vahingossa salakuuntelemaan erästä puhelinkeskustelua, jonka perusteella päättelin määräaikaisen työntekijän työsuhteen Europpalla loppuvan, mutta pidemmäksi aikaa en kehdannut keskustelua jäädä salakuuntelemaan.

Marko Manninen

Onko kenelläkään fakta tietoja paljonko on henkilökuntaa Galaxylla ja Europalla? Että paljonko se vähentämis tarve sit on. Voihan Tallinkilla olla jotain muutakin suunnitelmaa, kuin pelkästään keskiyön hulahulat. Itse en ole kyseisessä tilassa käynyt, mutta voisko joku ketä tuntee tilat kertoa mitä mahdollisuuksia siellä voisi olla.

Nyt on tilanne toinen Vikingilläkin kuin 20 vuotta sitten. Silloin oli laivoja liikaa ja jäljelle jääneillekkään ei ollut riittävästi matkustajia. Nyt tarvii olla täysi hönkä päällä, että kampitetaan silja. Europallakin on monta kauppaa tällä hetkellä ja monta kassaa palvelemassa asiakkaita. Vikingillä tulee olemaan yksi ISO kauppa, säästöä ja mainoskikka. Galaxylla ja Baltic Princessalla voi tulla tulevaisuudessa eteen hajuvesi ja rätti kaupan yhistäminen. Toisella puolen on liikaakin tilaa ja toisella puolen taas päin vasstoin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Alm

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.12.2012, 16:33:06
Onko kenelläkään fakta tietoja paljonko on henkilökuntaa Galaxylla ja Europalla?

Viimeksi, kun Galaxylla kävin, oli komentosiltavierailulla niin houkuttelevasti kaikenlaisia listoja että ihan pakko oli niitä sivusilmällä pikaisesti vilkaista. Miehistöä oli tällöin 214 henkeä - tosin oli kesäkuu, joka lienee heinäkuun ohella kiireisimpiä kuukausia joten miehistöä lieni silloin eniten vuodesta.