Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Kyllä ne suurimmat säästöt tulee polttoaine ja huoltokuluissa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 11.12.2012, 18:45:19
Kyllä ne suurimmat säästöt tulee polttoaine ja huoltokuluissa.

Paljonko on eroa Galaxyn ja Silja Europan polttoaineen kulutuksessa vuorokauden kierroksella Turku-Ahvenanmaa-Tukholma linjalla? Mitä sisällytät huoltokuluihin ja mitkä niistä tuo alemerkin? Silja Europa voi olla huomattavasti paremmassa kunnossa näöllisesti ja teknisesti kesän jälkeen, kun sitä voidaan satamassa kunnostella pitkin kesää.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.12.2012, 19:15:44
Paljonko on eroa Galaxyn ja Silja Europan polttoaineen kulutuksessa vuorokauden kierroksella Turku-Ahvenanmaa-Tukholma linjalla? Mitä sisällytät huoltokuluihin ja mitkä niistä tuo alemerkin? Silja Europa voi olla huomattavasti paremmassa kunnossa näöllisesti ja teknisesti kesän jälkeen, kun sitä voidaan satamassa kunnostella pitkin kesää.

Juuri siksi  siirto Tallinnan linjalle  siirto oli Europan kannalta erittäin hyvä että jää aikaa huoltaa laivaa.  En nyt jaksa kaivaa  tietoa mutta taitaa tästäkin topicista löytyä kulutuslukemia molemmille aluksille.  Ollut aihe esillä monta monta kertaa  ;)  Eli paljon järkevämpi kovempi kututuksinen alus laittaa linjalle jossa suurin osa ajasta maataan satamassa , toisin kuin Turun linja jossa ajetaan noin 21 tuntia vuorokaudessa.  20 vuotta kovaa käyttöä niin siellä  alkaa olemaan muutakin loppu kuin  sohvanverhoilut.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joni Huopana

Designs 06 -kirjan mukaan Galaxyn kulutus (24h) on 127,2 tonnia. Europan tietoa en nyt löytänyt.

Kim Helle

Suomen kuvitettu laivaluettelo kertoo SE:lle 64 tn vrk.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 11.12.2012, 20:34:40
Suomen kuvitettu laivaluettelo kertoo SE:lle 64 tn vrk.
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 11.12.2012, 20:27:37
Designs 06 -kirjan mukaan Galaxyn kulutus (24h) on 127,2 tonnia. Europan tietoa en nyt löytänyt.
Taitaa jommassakummassa tiedossa olla jotakin heittoa, varsinkin olettaen, että Galaxyn kulutuksen pitäisi olla huomattavasti Europaa pienempi.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joni Huopana

Joissakin vanhemmissa keskusteluissa on yritetty laskea kaavalla 150 g/kWh. Esim. Amorellan kulutus laivaluettelossa 79 t ja tuolla kaavalla laskettuna 85,5 t, joten on se edes sinne päin.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.12.2012, 19:15:44
Paljonko on eroa Galaxyn ja Silja Europan polttoaineen kulutuksessa vuorokauden kierroksella Turku-Ahvenanmaa-Tukholma linjalla?

Pelkän konetehon perusteella voisi arvioida, että Silja Europan kulutus on noin 20 prosenttia suurempi, mikäli ajetaan samalla ajoprofiililla ja käytetään laskennassa samaa ominaiskulutusta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Reku

Tässä keskustelu heilahti nyt täysin eri linjaan mitä kysyin: en ollut kiinnostunut siitä, mistä säästöt tulevat vaan siitä, onko totta, että Plastic pärjää vähemmällä miehistöllä. Eli moniko voi saada kenkää nykyisistä europalaisista, jos väkeä oikeasti tarvittaisiin vähemmän eikä töitä muilta aluksilta löydy. Voihan olla, että miehistömäärä pysyy nykyisellään, eli sikäli kysymys on aiheeton.

Maria Kurtto

#69
Uusimmassa Merimies-lehdessä juttua miehistön/laivojen vaihdoksesta

http://www.smu.fi/viestinta/merimies-sjomannen/

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 12.12.2012, 09:27:06
Tässä keskustelu heilahti nyt täysin eri linjaan mitä kysyin: en ollut kiinnostunut siitä, mistä säästöt tulevat vaan siitä, onko totta, että Plastic pärjää vähemmällä miehistöllä. Eli moniko voi saada kenkää nykyisistä europalaisista, jos väkeä oikeasti tarvittaisiin vähemmän eikä töitä muilta aluksilta löydy. Voihan olla, että miehistömäärä pysyy nykyisellään, eli sikäli kysymys on aiheeton.

Siis mikä Plastic? Kyllä se Europa vasta Plastic onkin, verrattuna esim Galaxyyn. Äänieristys hyteissä on aivan eri luokkaa kuin "melkein Viikkari Euroopassa".  "Plastiikkalaivojen" siis Raumalla rakennettujen ja yhden hesassa kasatun laivan käyttäjien mukaan (konepuolelta ), laivat ovat suunniteltuja 2000-luvulle, niin käyttäjien kuin matkustajien osalta. Olen samaa mieltä.
Samaa "mantraa" hokivat aikoinaan eräät , joiden mielestä Sally Albatrossin uudelleen rakennusta ei olisi saanut antaa Raumalle. Hyvä, tuli, parempi kuin entinen ja sen voin sanoa kokemuksesta, sillä olin itse koko rakennusprojektin mukana valvomassa katsastajan sitä. Joka muuta väittää, valehtelee, tai ei tiedä asioista hönkäsen pöläystä.

Sami Myllymäki

Baltic princessin ja Galaxyn tyyppisien ongelma on se että ne laivat on suunniteltu todella omituisesti.
- Kapeat käytävät sokkeloivat läpi laivan (vertaa vaikka Europan 7 ja 8 kannen käytäviä jotka leveitä, avaria ja palvelut näppärästi ympärillä. 8 kannen ravintolat sijoiteltu selkeästi).
- Kahvilatilat suunnitelty todella ahtaiksi ja linjastot menevät siten että ne on kyllä taatusti kaikissa tilanteissa pullonkaula vaikka montaa asiakasta ei olisikaan, ulos näkee pienistä ikkuinoista jos ei satu olemaan pelastusveneitä edessä. (Europalla minusta tämä kahvila/perusruokaravintola on parasta mitä itämerellä on. Avarat tilat, toimivat linjastot, ei tarvitse jonotella)
- Hytit on jotenkin karun oloisia. (esim. a-luokan), parempia hyttejä huomattavasti vähemmän (Europan DeLuxe hytit pesevät mennen tullen...)
- Porrasaulat jostain syystä rakennettu ahtaiksi, ja portaat näyttävät alumiinisiltä rakennustelineiltä.

Eli en vaan ymmärrä miksi tuo sisusta on suunniteltu noin...

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - 17.12.2012, 00:04:40
Baltic princessin ja Galaxyn tyyppisien ongelma on se että ne laivat on suunniteltu todella omituisesti.
- Kapeat käytävät sokkeloivat läpi laivan (vertaa vaikka Europan 7 ja 8 kannen käytäviä jotka leveitä, avaria ja palvelut näppärästi ympärillä. 8 kannen ravintolat sijoiteltu selkeästi).
- Kahvilatilat suunnitelty todella ahtaiksi ja linjastot menevät siten että ne on kyllä taatusti kaikissa tilanteissa pullonkaula vaikka montaa asiakasta ei olisikaan, ulos näkee pienistä ikkuinoista jos ei satu olemaan pelastusveneitä edessä. (Europalla minusta tämä kahvila/perusruokaravintola on parasta mitä itämerellä on. Avarat tilat, toimivat linjastot, ei tarvitse jonotella)
- Hytit on jotenkin karun oloisia. (esim. a-luokan), parempia hyttejä huomattavasti vähemmän (Europan DeLuxe hytit pesevät mennen tullen...)
- Porrasaulat jostain syystä rakennettu ahtaiksi, ja portaat näyttävät alumiinisiltä rakennustelineiltä.

Eli en vaan ymmärrä miksi tuo sisusta on suunniteltu noin...


Muuten ihan samaa mieltä, mutta Sere ja Symppa on parasta mitä itämereltä löytyy.... Tosin Hel-Sto linjalla ei ole tarvetta isoille ikkunapinta-aloille samallatavalla kuin Turun-Tukholma ja Hel-Tal linjoilla, joilla laivat liikennöivät myös valoisaan aikaan. Helsinki Tukholma linjallahan on suurimman osan aikaa pimeää. Mutta onneksi sekä Sympalla että Serellä on myös paikkoja joista voi ihailla meri maisemia.  Galaxy sisarineen on aivan kamalia sokkeloita ja yllättävän epäselkeitä. Toivon edelleen että Viking saisi Hel-Sto reitille uudet laivat ja mielellään promenadelliset, jotta ei tarvitsisi tukea Virollista riisto yhtiötä.....  :(
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Sami Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Pasi Salo - 17.12.2012, 19:11:08

Muuten ihan samaa mieltä, mutta Sere ja Symppa on parasta mitä itämereltä löytyy....

Joo, mä tarkoitin tuota kahvila/perus-safkapuolta (en koko laivaa). Serenadella ja Sympalla tuo kahvila joka on siinä promenadella on tarjonnaltaan melko suppea. Lisäksi seren ja sympan buffet ravintola on ahdas kun vertaa vaikka tuohon Europaan.
Mutta kyllä muuten Serenade ja Symphony on tietenkin nykyaikaisemman oloisia, mutta ei enää moderneja.

Tietenkiin tässä kahvila/perusruokajutussa on se että halutaan asiakkaat maksamaan +30eur ateriasta muihin laivan ravintoloihin (joka ihan jees myöskin jos pitäisivät vaan laadun kunnossa...)

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - 17.12.2012, 19:27:50
Joo, mä tarkoitin tuota kahvila/perus-safkapuolta (en koko laivaa). Serenadella ja Sympalla tuo kahvila joka on siinä promenadella on tarjonnaltaan melko suppea. Lisäksi seren ja sympan buffet ravintola on ahdas kun vertaa vaikka tuohon Europaan.
Mutta kyllä muuten Serenade ja Symphony on tietenkin nykyaikaisemman oloisia, mutta ei enää moderneja.

Tietenkiin tässä kahvila/perusruokajutussa on se että halutaan asiakkaat maksamaan +30eur ateriasta muihin laivan ravintoloihin (joka ihan jees myöskin jos pitäisivät vaan laadun kunnossa...)

Laatu on laskenut vuosivuodelta Siljalla. Varsinkin buffa on mennyt suorastaan säälittäväksi, mutta hinnat on noussu!
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12