Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Kalle Keinonen

Lainaus käyttäjältä: Pasi Salo - 17.12.2012, 19:11:08 Toivon edelleen että Viking saisi Hel-Sto reitille uudet laivat ja mielellään promenadelliset, jotta ei tarvitsisi tukea Virollista riisto yhtiötä.....  :(
Kerro nyt ihmeessä tarkemmin ketä Virollinen yhtiö riistää ja miten? Vai mikä tämä juttu nyt taas on?

S Liljeström

Tässä on vertailtu kulutuksia.
Olin 1970-luvun lopussa EFFOAlla ja muistan kerrotun,
että silloisilla ranskattarilla edestakainen kulutus oli
luokkaa 70 tn - siis ajoaikaa n. 29h, mutta aluksethan
olivat merkittävästi pienempiä.
En kuitenkaan tiedä, mitä polttoainetta siihen aikaan
käytettiin, ei ainakaan kovin paksua.

SL

jm667

Ajaako Baltic Princess Silja Europan aikataululla Turku-Tukholma väliä?
Eikös olisi mahdollisuus lisä varttiin Turun satamassa niin kuin Galaxylla Tukholman satamassa,jos on tarvetta? Esimerkiksi saapuminen 19:15 ja lähtö 20:30.
Voihan se olla,että Baltic Princess kerkeää tunnin käännölläkin Turussa,toisin kuin Europa?
Tukholmassahan tuo tunti riittää varmaan aivan hyvin Baltic Princessillä.

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juho Mylläri - 25.12.2012, 08:49:34
Ajaako Baltic Princess Silja Europan aikataululla Turku-Tukholma väliä?

Ajaa, ainakin mikäli saamaani varausvahvistukseen voi luottaa:

23 h -risteily Turusta, M/S Baltic Princess
lähtö 20:15 Turku/Turku -  Saapuminen 06:10 Värtan-satama
lähtö 07:10 Värtan-satama -  Saapuminen 19:15 Turku/Turku

Jani Nousiainen

Arvelisin että ajavat  tarvittaessa etuajassa Turkuun ja sillä järjestävät lisää siivous aikaa. Tosin  on varmasti nopeampi siivottava kun on  kolmesataa koppia vähemmän ja viiden kannen sijasta kolmella kannella hytit.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

jm667

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 25.12.2012, 11:45:05
Arvelisin että ajavat  tarvittaessa etuajassa Turkuun ja sillä järjestävät lisää siivous aikaa. Tosin  on varmasti nopeampi siivottava kun on  kolmesataa koppia vähemmän ja viiden kannen sijasta kolmella kannella hytit.

Varmaan on noin.Kiitti tiedosta.
Tuli vaan mieleen,etteikö Galaxylle riitä tunti Tukholmassa,vai minkä takia se on Tukholmassa 1h ja 15min?

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juho Mylläri - 26.12.2012, 09:28:30
Varmaan on noin.Kiitti tiedosta.
Tuli vaan mieleen,etteikö Galaxylle riitä tunti Tukholmassa,vai minkä takia se on Tukholmassa 1h ja 15min?

Ajatus kulkee näin joulupatojen ääressä normaaliakin jähmeämmin  ;D mutta voiko asialla olla jotain tekemistä sen kanssa että Tukholman päähän on helpompi järjestää pidempi kääntöaika? Lähinnä mietin sitä että kun Ahvenanmaa ei ole "keskellä" vaan  lähempänä Turkua. Ja niin pitkään kun halutaan markkinoida päivä saaristossa -risteilyitä molempiin suuntiin, on molempien laivojen kumminkin oltava samaan aikaan Maarianhaminassa.

Mikko-Oskari Koski

Onhan silläkin tietysti jokin merkitys, mutta olennaisempaa on se, että iltakäännössä aluksen koko poka vaihtuu, aamulla taas risteilijät nukkuvat "kohdesataman ohi", eli lankkujen kautta tapahtuva kulkeminen on vähäisempää. Autokansien kääntö on tietysti molemmissa päissä täysi, kun risteilyparkkipaikkoja ei näille aluksille taideta normaalilähdöillä myydä.
Plastic Princessan tulo Europan tilalle parantaa huomattavasti mahdollisuuksia pitää aikataulu tiukalla päivävuorolla. Luultavasti aikatauluun tehdään jossain vaiheessa jotain minuuttisäätöjä, koska nythän -kuten kaikki tätä palstaa pidempään seuranneet erinomaisesti tietävätkin- MHQ-TKU-osuudella voidaan ajaa Hjulgrundin kautta, joka on yhdessä aluksen lisäsolmujen kanssa jopa 10-15 minuuttia Järsön pohjoispuolista väylää nopeampi reitti. Luulisin, että tästä otetaan hyöty irti siirtämällä Turun iltasaapuminen hieman aikaisemmaksi ja pidentämällä satama-aikaa, sillä tällä linjalla jokainen satamassa vietetty minuutti on laivalle etu. Liikenne aloitetaan kuitenkin vanhalla aikataululla (kuten Kreisinkin liikenne Bellan taululla), jotta henkilöstö ehtii totutella uuteen työvälineeseensä. (Hjugrundista puheenollen, tässä Viking joutuu tekemään saman takapakin, josta Tallink pääsee eroon, mutta Kreisi pystynee ajamaan pidempääkin reittiä aikaan 5,25 lisäsolmujensa ansiosta).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami Tikkanen

Mitä hienoa oikeesti on Silja Europassa ??? Kun sitä niin monet kehuu. En ole käynyt koskaan, mutta iästä voi päätellä jotain eikä sitä ole rempattukaan. Ja kuvista, yksikerroksinen yökerho noin isolla laivalla ja diskon tanssilattia sellainen kumman avonaisen näköinen. Se vain vetää 3000 matkustajaa sisäänsä.
Baltic Princessistä puolestaan pidän toiseksi eniten laivoista millä olen ollut. Disko on siellä paras. Voittaa leikiten kaikki kuivan maan klubit missä olen käynyt.
Toki onhan se ihan mukava saada vaihtelua. En nyt sentään Turkuun lähde tuon BP:n perässä, ei se niin erikoinen ole. Mutta vielä kerran siellä täytyy piipahtaa ennen siirtymistään länteen päin. Btw, tässä kun katsoin huvikseni ensi vuoden päiviä tuolta online-varausjärjestelmästä niin huomasin, että taitaa monet täällä Etelä-Suomessa innolla olla heti menossa Europalle kun ovat kuulleet vaihdosta, meinaan monet viikonloput sen jälkeen olivat jo melko täynnä, toisin kuin tammikuussa ennen vaihtoa taas oli vielä paljon jäljellä hyttejä...

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 28.12.2012, 02:55:34
Mitä hienoa oikeesti on Silja Europassa ??? Kun sitä niin monet kehuu. En ole käynyt koskaan, mutta iästä voi päätellä jotain eikä sitä ole rempattukaan. Ja kuvista, yksikerroksinen yökerho noin isolla laivalla ja diskon tanssilattia sellainen kumman avonaisen näköinen. Se vain vetää 3000 matkustajaa sisäänsä.
Baltic Princessistä puolestaan pidän toiseksi eniten laivoista millä olen ollut. Disko on siellä paras. Voittaa leikiten kaikki kuivan maan klubit missä olen käynyt.
Toki onhan se ihan mukava saada vaihtelua. En nyt sentään Turkuun lähde tuon BP:n perässä, ei se niin erikoinen ole. Mutta vielä kerran siellä täytyy piipahtaa ennen siirtymistään länteen päin. Btw, tässä kun katsoin huvikseni ensi vuoden päiviä tuolta online-varausjärjestelmästä niin huomasin, että taitaa monet täällä Etelä-Suomessa innolla olla heti menossa Europalle kun ovat kuulleet vaihdosta, meinaan monet viikonloput sen jälkeen olivat jo melko täynnä, toisin kuin tammikuussa ennen vaihtoa taas oli vielä paljon jäljellä hyttejä...

Europalla on tullut Turusta monet kerrat miniristeiltyä niin laitanpa itseä miellyttävät asiat.

Sviitit kuluneisuudesta huolimatta ovat olleet hyvin miellyttäviä, on sähkö sauna, poreamme, isot ikkunat josta voi ihailla saaristo maisemaa ja ovat myös hinnoittelultaan olleet edullisia ennakkovaraajan edulla. Ja rauhallista on ollut hyttikäytävillä mitä itse olen perjantai iltasinkin reissannut. Myöskin isot ikkunat kauppa&ravintola kansilla ovat miellyttävät kun niistä aina maisemia näkee siellä liikuttaessa. Itselle kun ei diskot yms. jytääminen ole ollenkaan pääasia laivalla.

Mika Blomberg

Silja Europassa on paljon erikoista. Ensinnäkin iso aula, jossa ns. panoraamahissit ( näköala ei merelle, mutta kuitenkin ) ylös 12 kannelle. Ja sitten niin kun on puhe täällä ollutkin, isot ulkonevat ikkunat lattiasta kattoon ( kun Europa tulli ulkonevat ikkunat olivat sen uutuus ). Ja ennen kun perän yökerhosta pääsi suoraan portaita pitkin discoon, oli tosi hyvät näkymät yökerhon windjammer barista suoraan potkurivirtaan, kun se oli auki. Nyt Silja mielestäni hiukan pilasi sitä, kun ilmeisesti äänieristyksen takia portaat pistettiin pois, ja kansi lähes kiinni. Sitten on saunaosastao kannella 12, yleisistä saunoista näköala merelle, koko lasiseinä ( huom viking gracella kannella 11 saunaosasto, eli kannen alempana... ). Sitten on sviiteissä poreallas sekä sauna, mitä ei esim. Tallinkin omista laivoista löydy.
Baltic Princessillä ei ole mitään erikoista, on säästölaiva, onhan kansiakin vain 10 ;D

jm667

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 03.01.2013, 09:17:38
Silja Europassa on paljon erikoista. Ensinnäkin iso aula, jossa ns. panoraamahissit ( näköala ei merelle, mutta kuitenkin ) ylös 12 kannelle. Ja sitten niin kun on puhe täällä ollutkin, isot ulkonevat ikkunat lattiasta kattoon ( kun Europa tulli ulkonevat ikkunat olivat sen uutuus ). Ja ennen kun perän yökerhosta pääsi suoraan portaita pitkin discoon, oli tosi hyvät näkymät yökerhon windjammer barista suoraan potkurivirtaan, kun se oli auki. Nyt Silja mielestäni hiukan pilasi sitä, kun ilmeisesti äänieristyksen takia portaat pistettiin pois, ja kansi lähes kiinni. Sitten on saunaosastao kannella 12, yleisistä saunoista näköala merelle, koko lasiseinä ( huom viking gracella kannella 11 saunaosasto, eli kannen alempana... ). Sitten on sviiteissä poreallas sekä sauna, mitä ei esim. Tallinkin omista laivoista löydy.
Baltic Princessillä ei ole mitään erikoista, on säästölaiva, onhan kansiakin vain 10 ;D

Taitaa olla vain miesten saunasta näköala merelle Silja Europalla ???
Naisten saunasta ei ole ikkunoita merelle ;)

Minunkin mielestäni Europa on hyvä laiva ja voittaa Baltic Princessin kevyesti.Mutta on Baltic Princesskin aivan kelpo paatti.

Joel Ali-sisto

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 03.01.2013, 09:17:38
Silja Europassa on paljon erikoista. Ensinnäkin iso aula, jossa ns. panoraamahissit ( näköala ei merelle, mutta kuitenkin ) ylös 12 kannelle. Ja sitten niin kun on puhe täällä ollutkin, isot ulkonevat ikkunat lattiasta kattoon ( kun Europa tulli ulkonevat ikkunat olivat sen uutuus ). Ja ennen kun perän yökerhosta pääsi suoraan portaita pitkin discoon, oli tosi hyvät näkymät yökerhon windjammer barista suoraan potkurivirtaan, kun se oli auki. Nyt Silja mielestäni hiukan pilasi sitä, kun ilmeisesti äänieristyksen takia portaat pistettiin pois, ja kansi lähes kiinni. Sitten on saunaosastao kannella 12, yleisistä saunoista näköala merelle, koko lasiseinä ( huom viking gracella kannella 11 saunaosasto, eli kannen alempana... ). Sitten on sviiteissä poreallas sekä sauna, mitä ei esim. Tallinkin omista laivoista löydy.
Baltic Princessillä ei ole mitään erikoista, on säästölaiva, onhan kansiakin vain 10 ;D
Baltic princessillä on aika paljonkin hienoa, esim pubeja kaksi, erillenen tanssi paikka joka sijaitsee hienosti keulassa. Sitä paitsi kyllä princesin yökerho on hienompi ja järkevämpi.

Mikko Pätäri

Ja ennen kuin kinastelu tämänkaltaisesta iäisyysaiheesta lähtee jälleen kerran vauhtiin, laitetaanpa threadi tauolle hetkeksi. Asiaan voitaneen palata parin viikon päästä vaihdon ollessa ajankohtainen, mutta iänikuinen makuasioista vääntäminen ei ole silloinkaan tarpeen.

Paavola Mika

Kun tuo Europa on kokematta, niin ajattelin että nyt on hyvä testakin se. No vielä kun on puoliskolla juhlan aihetta, mietin että josko parempaa hyttiä... Juu ei, siljalta sanottiin että laiva on aikalailla loppuunmyyty lähiviikot, koska aika moni muukin tulee sitä hämmästelemään. No kun testaili tarpeeksi eri matkatoimistojen sivuja, löytyi sentää joku delux-liiteri parinviikon päähän.
Olis vaan kiinnostanut saunallinen sviitti kovasti. No mennään tällä nyt.