Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Tupi

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 04.03.2013, 12:23:04
Lienee tosiaan tilanne jossa Silja Europa ei haluaisi että Anastasia menee liian läheltä laituriinsa. Kyllä se aika ahtaalta paikalta vaikuttaa. Tilanne olisi toinen jos Anastasia saapuisi ennen Europaa ja lähtisi sen jälkeen.

Eipä siinä minun mielestänikään mitään muuta järjellistä selitystä ole miksi moinen,koska onhan se paikka melko ahdas ja jos kova tuuli sattuu olemaan ni saattaa brykalla vähän jopa jännittää.

Oiva Kettu

länsituulella joskus ollut laivalla kun bb on otettu irti laiturista hinaajan avittamana. Josko se olkin tuulisuojassa sielä koska JOS oli länsituulta siinä perjantai/lauantai myräkässä seilä se tuuli painaa irti laiturista??  Norskilla ollu usemminkin kun ei tuulen painon vuoksi ole saanut irti laiturista, hinuri odotettu ja vetänny perän irti ja sitten on pärjänny omillaan.

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Juho Mylläri - 01.02.2013, 19:01:52
Ei liity aiheeseen,mutta en viitsi uuttakaan aloittaa.

Visbyn risteily 16.-18.6.2013 Europalla
--
(Tallink Siljan sivuilta kopioin)

Europan Visbyn risteilyn paikat loppuivat suht äkkiä, hyvän kysynnän takia on lisätty näemmä toinenkin lähtö, 5.8. Matkojen myynti alkanee lähiaikoina.
"Tere tulemast Titanicule!"

Tapani Salonen

Visbyn risteily 5.8. nyt varattavissa netissä.

Laitanpahan nyt tähän hieman kokemuksia Tallinnan risteilyltä Europalla viime sunnuntaina:
(ps. entisenä turkulaisena Silja Europa oli hyvinkin tuttu Tukholman risteilyiltä, muutin Hesaan 2007)

- laivaan pääsi jo 17:30 MUTTA vain 5.kannen TAKA-AULAN kautta, palatessa uloskäynti oli VAIN keulasta
  (miksiköhän?)
- yleisvaikutelma laivasta oli nuhjuinen ja kulunut, laiva ei edes tuntunut vanhalta Siljalta, vaan olo oli kuin
  olisi ollut jossain ulkomailta hankitussa vanhassa laivassa
- ne vihreät muoviset opasteläpyskät olivat todella hirveitä!
- ruokailimme Tauruksessa mennen tullen:
     - ruoka tuli yllättävän nopeasti, oli varmaan paljonkin valmiiksi tehtyä
     - porsaan sisäfile oli KUIVAA, perunat osin palaneita eli Tallinkin tasoa
     - Tauruksen pippuripihvi oli oikein kypsennetty, MUTTA liha ei vastannut käsitystä sisäfileestä
- Karaoke ei todellakaan toimi nykyisessä ratkaisussa, musiikit sekoittuvat Ocean Clubin kanssa
- peliautomaatit pimeinä käytävillä, vain casinossa toimivat
- Foodmarket ei todellakaan yhtä suosittu kuin Turun linjalla
- tuotteissa suurelta osin Siljan hintalaput, mielenkiintoista nähdä löytävätkö Siljan ajalta olevat
  tavarat ostajia Tallinnan liikenteessä...
- osa kelloista näytti Ruotsin ja Suomen aikaa, käytävillä Siljan mainoksia
- henkilökunta nuorentunut Baltic Princesin ajoista, moniko vanha työntekijä ei halunnut Balticilta
  vanhalle Europalle
- Turun linjalla suosittu saunaosasto oli lähes tyhjilään

Yhteenvetona:
Jäimme kaipaamaan Baltic Princessiä - Europa on vain ainoa vaihtoehto lyhyelle RISTEILYLLE Hesasta, kun
ei halua Tallinnaan maihin - ellei sitten Isabellan suosio kasva kesän aikana niin paljon, että VL päättää
jatkaa liikennöintiään kesän jälkeen...
Toisaalta Tallink voisi virallisesti vaihtaa laivan nimeksi Europa tai Tallink Europa. Nykyisin puhutaan eri paikoissa
Europasta, Tallink Europasta tai Silja Europasta Pientä maalaushommaahan se vaan vaatii.
Eihän Silja liityy Tallinnan liikenteeseen enää pitkään aikaan!

Timo Toivonen

Itse kävin kanssa kokeilemassa tässä menneellä viikolla. Tuntuu olevan lähilähdöillä aika monena päivänä niukkuutta autoparkkipaikoista laivalla, huomattavasti vähemmän löytyy kapasiteettia Princessiin verrattuna. Olisko ollut max parikymmentä autoa risteilyn ajan parkissa, Princessillä muistaakseni mahtui moninkertaisesti. Varsinkin autokannelta kolmosen hissiaulaan astuttaessa ensimmäiset fiilikset olivat, että tämähän - hieman seiniä oikomalla - kävisi Meloodiasta!

Eikun 11. kannelle ja etsiskelemään hyttiä. Hetkonen, eihän tällä numerolla ole hyttiä missään. Aa numerointi onkin laitettu tyyliin "hytit 11820-11700" eli hieman nurinkurin joissain uusissa kylteissä. Deluxe oli muuten ihan asiallinen, mutta erkkeri-ikkunoiden pesu oli jäänyt turhan pitkältä ajalta väliin ja se latisti hieman maisemien seurailua. TV:hen oli saatu kotimaisia ja muutamia C-More kanavia jo näkyviin, virolaisia kanavia ei vielä näkynyt.

Illan ruokailussa päädyttiin Russian Maximiin. Äkkiseltään en muista että laivoilla olisin ikinä saanut nauttia yhtä rauhallisesta tunnelmasta, paikka oli kuin yksityiskäyttöön vuokrattu kabinetti, koska asiakkaita ei ollut meidän lisäksemme kuin kahdessa pöydässä. Alkuruokapöydän valikoimat oli aika perinteiset ja pääruoaksi otettu lammas menetteli muuten, mutta kastike oli tosi suolaista. Mutta palvelusta ja ennenkaikkea tunnelmasta voi antaa erittäin hyvän arvosanan.

Aamun erikoisaamiaisella oli onneksi suht sama taso säilytetty kuin Turun linjalla. Maihinnousureitin löytäminen vitoselta tuotti hieman vaivaa, mutta löytyihän se lopulta. Vaatekaupan valikoimassa oli pienoinen pettymys se, että suht sama vaatevalikoima oli edelleen hyllyssä kuin tammikuussa. Luulin, että myisivät vaatteet pois alennusmyynneissä, vaikka reilummallakin alella, mutta samat alelaput roikkuivat niissä edelleen. Kokoja oli siis suht hankalaa löytää.

Päivällä tuli testattua Tauruksessa tuo pippuripihvi ja lohiannos. Lohkoperunat eivät oikein vakuuttaneet ja aika suolattomia molemmat annokset olivat, mutta pihvi oli kyllä muuten oikein hyvä. Hauskin oli paikan tasainen musiikkivalinta, yksi ja sama kappale soi aina uudestaan koko ruokailumme ajan.

Tällä reissulla palveluasenne oli erittäin hyvin kohdallaan, mutta tuotteena Tallinnan linjalle se on kyllä paikoin mennyttä aikaa edustava.
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalevi Lehto

No, tulipa nyt sitten meikäläisenkin testattua omakohtaisesti tuo "Tallink Europa". Eipä siellä mikään suuremmin näyttäisi muuttuneen. Hyttikäytävillä taisi olla uudet kokolattiamatot. Ruoka Maximissa oli kelvollista ja palvelu pelasi melko asiallisesti siellä ja muuallakin. Ainoa ongelma tuli ihan risteilyn lopuksi, kun yllättäen hiukan ennen laituriintuloa kuulutettiin, että ulos pääseekin vain perän uloskäynnin kautta. Päällä oli tänään varmaan lähes täysi "poka", joten meilläkin ulospääsyyn meni toista tuntia, eikä edes oltu läheskään viimeisten joukossa. Aikas tuskastuttavaa >:(
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Arto Papunen

Näköjään 26. päivän Anastasian käynnin ajaksi ei riittänyt enää laiturinvaihto vaan AIS:n mukaan Europa kävi tekemässä pienen lenkin siksi aikaa, että Anastasia pääsi 10:een josta se kuitenkin siirtyi 12:een. Europan lähdettyä se palannut 10:een.


Tupi

Tänään näytti olevan sekä SE että PA"omilla"paikoillaan yhtä aikaa Tallinnassa,sulassa sovussa!

Tapani Salonen

Onkohan kenelläkään kokemuksia DeLux-hytistä nyt Tallinnan linjalla?
Eli mitä lienee jääkaapissa... BP:n sviitissä oli jopa väkeviä.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Tapani Salonen - 28.04.2013, 20:46:22
Onkohan kenelläkään kokemuksia DeLux-hytistä nyt Tallinnan linjalla?
Eli mitä lienee jääkaapissa... BP:n sviitissä oli jopa väkeviä.

Jääkaapissa on käytännössä normikamat: pari olutta, limua, vettä sekä iso skumppapullo. Tosin skumpassa on säästetty, silllä se ei ole Tallink-Siljan omaa vaan Törleytä. Eli ei mitään väkeviä.

Jussi Lampinen

Jokos Tallinkilta on löytynyt sinistä maalia sen verran että Europan kylkeen on maalattu Tallink teksti vai onko yhä valkoisena?

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 30.04.2013, 19:38:50
Jokos Tallinkilta on löytynyt sinistä maalia sen verran että Europan kylkeen on maalattu Tallink teksti vai onko yhä valkoisena?

Edelleen valkoisena.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jyri Niemelä

Lieneekö sillä joku merkitys, etteivät ole töhrineet Silja Europaan Tallink tekstejä. Kun Isabelleen ne kuitenkin jo ilmestyivät.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Kalle Keinonen

#224
Lainaus käyttäjältä: Jyri Niemelä - 30.04.2013, 20:50:35
Lieneekö sillä joku merkitys, etteivät ole töhrineet Silja Europaan Tallink tekstejä. Kun Isabelleen ne kuitenkin jo ilmestyivät.
Johtuisiko vaikka siitä, että E on ollut ajossa koko ajan ja I lähinnä kelluskellut satamassa. Jos ovat todenneet, että E:hen niitä tekstejä ei ehditä kerralla maalaamaan kun se on päivän Tallinnassa ja ei ole haluttu lähteä tekemään "pala kerrallaan" maalauksia niin, että joutuisi sitten kesken eräisenä ajamaan liikenteessä.

Lainaus käyttäjältä: Tapani Salonen - 28.04.2013, 20:46:22
Onkohan kenelläkään kokemuksia DeLux-hytistä nyt Tallinnan linjalla?
Eli mitä lienee jääkaapissa... BP:n sviitissä oli jopa väkeviä.
Menee jo hiukan ohi, mutta BP:n suiten jääkaapista löytyi nyt Turun linjalla aitoa samppanjaa (siis ei mitään kuoharia) jonka hinta tax-freessä olisi kataloogin mukaan ollut > 40€. Mutta sitten taas niitä Tallinnan linjan väkeviä ei enää ollut.
Eipä tule mieleen muuta laivaa jossa "aitoa kuplivaa" olisi ollut free-of-charge. Mukava yllätys siis.