Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Arttu Heiskanen

Onko europalla peliautomaatit käytössä? Vai onko casino vai auki?

Tapani Salonen

Peliautomaatit näyttivät olevan käytössä, ainakin valot koneissa.
Lisää kokemuksia 22h-risteilyltä 7.-8.5.2013
- lähtöselvitysautomaatit terminaalissa eivät antaneet lippuja (ei mitään lappua epäkuntoisuudesta)
- delux hytissä 2 pikkolopulloa laivan kuohuviiniä limujen ja oluen lisäksi
- söimme menomatkalla Russian maximissa, aamiainen ja lounas maximissa:
   -molemmissa ravintoloissa hovimestari antoi viinilistat, joiden viinejä ei enää ravintoloissa ollut
   -aamiaisella tarjottimet olivat pitkään tyhjinä, eikä likaisia astioita korjattu pöydistä
   -Maxim oli jo aamiaisella tukalan kuuma muuhun laivaan verrattuna, tuntui ettei mitään ilmastointia olisi ollut
- missään en ole huomannut, että TallinkSilja olisi vaihtanut laivan viinejä, mutta Taxfreessä löytyi uutena kuohu-
    ja punaviinit (emme löytäneet laivan valkoviiniä)
- muutenkin Taxfreen viinivalikoima vaikuttaa todella suppealta BP:n aikaiseen
- Foodmarketin grillipuoli oli pressulla peitetty (remontti)
- Yleisvaikutelmaksi tuli, etteivät virolaiset ole kovinkaan kiinnostuneita palvelusta Europalla,
  esimerkiksi baaritiskeillä oli henkilökuntaa vähemmän kuin BP:llä aikoinaan
- ylimmälle kannelle (13, kokousosaston päällä) ei päässyt, suljettu portilla

Aikanaan Turussa asuessani Europa oli suosikkini, mutta nyt hesalaisena olisin todella toivonut, että Isabella
olisi tullut haastajaksi Europalle!!

Joona Kärkkäinen

Viikko sitten peliautomaatit olivat olevinaan käytössä, mutta rahaa ne eivät huolineet lainkaan.

Mikko-Oskari Koski

Jos jollakulla sattuisi olemaan Europan tarkat piirrokset, pyytäisin tarkistamaan yhden asian. Nimittäin 7.kannen sb-sivustan pääsisäänkäynnin etäisyyden aluksen keulasta. Mieluusti tarkka luku, noin sata metriä ei riitä, koska senhän tiedämmekin.
Tieto on relevantti, koska Helsingin LJ5-laiturin remontti on edennyt jo niin pitkälle, että tulevan korkeamman putken sijainti on nyt hahmotettavissa. Se on kovin etäällä rampista, silmämääräisesti katsottuna yli sadan metrin etäisyydellä (optinen harhahan on toki mahdollinen).
Käsitin kuitenkin, että korkeampaa putkea olisi Finlandian 6:n bb-exitin lisäksi tarkoitus käyttää myös Europalla, jonka siirtyminen parisataa metriä nykyistä etelämmäs ja kuormaus keulaportin kautta kuuluisi asiaan. Tallinnassa alus olisi tässä tapauksessa kaiketi tarkoitus ajaa nykyiseen paikkaansa ahteri edellä, jolloin lankku sijoittuisi 5:n ahteripuolen exitiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arttu Heiskanen

mistäs olet kuullut tuollasta tietoa? ja missä muka siinä on 7 kannella maihinnousu portit?

Joni Huopana

Parfyymimyymälä vastapäätähän Turussa noustiin laivaan vuosikaudet.

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 11.05.2013, 17:14:14
Parfyymimyymälä vastapäätähän Turussa noustiin laivaan vuosikaudet.

Vuoden 2004 kansikartan mukaan tosiaankin on ollut kannella 7 maihinnousu, aika lailla keskellä laivaa (ei tarkka mitta, mutta kuvasta katsottuna) suunnilleen parfyymimyymälää vastapäätä.

Tapani Salonen

Oikeassa olette: Turun vuosina Europan pääsisäänkäynti oli juuri kannelta 7, josta KAIKKI
hissit kulkevat ylöspäin hyttikansille (kannelta 5 ei pääse ns. näköalahisseillä).
Katselin sivustolta valkeatlaivat.net kansikarttoja ja mielestäni ko. 7 kannen uloskäynti
sijoittuu melko tarkalleen laivan keskikohdalle (eli 100 m keulasta), mutta oisko
foorumilla ketään, joka voisi tarkastaa Turun satamasta Europan silloisen matkustajarampin
sijainnin? Sama ramppihan kai tehtiin Turkuun Serenaden liiknnöidessä sieltä...

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tapani Salonen - 11.05.2013, 19:47:40
(...) mutta oisko
foorumilla ketään, joka voisi tarkastaa Turun satamasta Europan silloisen matkustajarampin
sijainnin? Sama ramppihan kai tehtiin Turkuun Serenaden liikennöidessä sieltä...

Tämä "silloinen Europan maihinnoususilta" on myös nykyinen Galaxyn ja Baltic Princessin maihinnoususilta, joten se ei ole tasan samalla kohdalla kuin Europan kulkiessa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Kävin tuon asian silmämääräisesti tarkistamassa Länsisatamassa ja todellakin -uuden korkeamman putken ja ajorampin väli on yli 120 metriä, Europan pääsisäänkäyntiä ei siis ainakaan näillä asetuksilla olla ottamassa käyttöön. Miksi näin, olisi mielenkiintoista tietää. Täyden pokan vaihto vain 5:n kautta on Europan tapauksessa olennaisesti logistiikkaa hankaloittava tekijä, kuten edellä mainittiinkin -ja tästähän on huonoja kokemuksia aluksen Turun liikenteen alkuajoilta.

Turun 7-lankku rakennettiin vasta Seren ja Europan jo vaihdettua linjoja 1995. Voi olla, että Europa operoi ensimmäisen kesäkautensakin Turussa pelkästään 5:n exitejä käyttäen, alunperin HEL-STO-liikenteessä Europan putkiasetukset olivat samantyyppiset kuin Serellä ja Sympallakin. Serenadehan ajettiin Turunlinjallakin Tukholmassa omaan paikkaansa oikein päin, joten sen laituriasetus Turussa oli vähintään erikoinen: ahterikaijaan ja exiteinä bb-sivustan molemmat 5-kannen luukut. Europalla pääsisäänkäyntiä ei käsittääkseni Turun vuosina käytetty missään muussa satamassa, vaikka eipä sen Tukholman sisäänkäynneillä niin väliäkään ollut, kun suuri osa asiakkaista kuitenkin aina nukkui sataman ohi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Arttu Heiskanen - 08.05.2013, 20:28:40
Onko europalla peliautomaatit käytössä? Vai onko casino vai auki?

Tällä viikolla kyllä casino, että peliautomaatit olivat käytössä.

Toni Ohvo

#236
Mahtaakohan jollain olla tietoa, että onko Europan laituripaikka Tallinnassa muuttunut Sto-Tal -reitin laivojen paikalle pysyvästi?

Tuli taannoin Tallinnassa käytyä ja ainakaan mistään en ole kuullut/lukenut moisesta muutoksesta.

Sen sijaan Baltic Queen oli hieman sivummalla, takaviistossa Europasta katsottuna.

Oiva Kettu

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.05.2013, 17:41:22
Kävin tuon asian silmämääräisesti tarkistamassa Länsisatamassa ja todellakin -uuden korkeamman putken ja ajorampin väli on yli 120 metriä, Europan pääsisäänkäyntiä ei siis ainakaan näillä asetuksilla olla ottamassa käyttöön. Miksi näin, olisi mielenkiintoista tietää. Täyden pokan vaihto vain 5:n kautta on Europan tapauksessa olennaisesti logistiikkaa hankaloittava tekijä, kuten edellä mainittiinkin -ja tästähän on huonoja kokemuksia aluksen Turun liikenteen alkuajoilta.

Turun 7-lankku rakennettiin vasta Seren ja Europan jo vaihdettua linjoja 1995. Voi olla, että Europa operoi ensimmäisen kesäkautensakin Turussa pelkästään 5:n exitejä käyttäen, alunperin HEL-STO-liikenteessä Europan putkiasetukset olivat samantyyppiset kuin Serellä ja Sympallakin. Serenadehan ajettiin Turunlinjallakin Tukholmassa omaan paikkaansa oikein päin, joten sen laituriasetus Turussa oli vähintään erikoinen: ahterikaijaan ja exiteinä bb-sivustan molemmat 5-kannen luukut. Europalla pääsisäänkäyntiä ei käsittääkseni Turun vuosina käytetty missään muussa satamassa, vaikka eipä sen Tukholman sisäänkäynneillä niin väliäkään ollut, kun suuri osa asiakkaista kuitenkin aina nukkui sataman ohi.

Minä mitää tiedä mutta länsisatamassa se uusi purku on n 40m pituusuunnassa liikuteltava

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 15.06.2013, 21:31:39
Mahtaakohan jollain olla tietoa, että onko Europan laituripaikka Tallinnassa muuttunut Sto-Tal -reitin laivojen paikalle pysyvästi?

Tuli taannoin Tallinnassa käytyä ja ainakaan mistään en ole kuullut/lukenut moisesta muutoksesta.

Sen sijaan Baltic Queen oli hieman sivummalla, takaviistossa Europasta katsottuna.

Ei pitäisi olla muina päivinä kuin silloin kun myös Anastasia on sisällä.

Sakari Savinainen

Lankulta löytyi kuva jossa Europa on jo saanut "vahvistamattoman" TALLINK-tekstin kylkiinsä http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=1264415&size=full