Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Kim Helle

Midnight show on jo aikapäivää sitten ollut konseptina vanhentunut. Muistelisin arvostelleeni tätä jo aikaisemmin jossain toisessa topicissa. Tallinkilla kytee jonkinmoinen aikapommin noissa vanhoissa laivoissaan. Todella isoja remppoja edessä jos halutaan pitää vielä pitkään liikenteessä ja uusien tilaaminen ei liene vielä taloudellisesti järkevää kun vanhoistakaan ei pääse eroon. SE kieltämättä on jo parhaat päivänsä nähnyt ja vaatisi melkoisen up greidauksen. Tulin eilen BP:ltä ja eipä se nyt niin kovin säväyttänyt vaikka uudempi onkin. SE:aa en ole uudella reitillä kokeillut, vaikka tuskin siinä mitään sen kummempaa eroa vanhaan on, puoleen tai toiseen.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 30.07.2013, 15:42:31
Tallinkilla kytee jonkinmoinen aikapommin noissa vanhoissa laivoissaan. Todella isoja remppoja edessä jos halutaan pitää vielä pitkään liikenteessä ja uusien tilaaminen ei liene vielä taloudellisesti järkevää kun vanhoistakaan ei pääse eroon.

Aikapommi on todella mittava. Pelkästään Seren ja Sympan, puhumattakaan Europasta, remontoinneilla on jo iso hintalappu, jossain vaiheessa Isabelleäkin on uudistettava, eikä kovin montaa vuotta mene siihenkään, että jonossa ovat ensimmäiset alkuperäiset Tallinkit, Romantikasta alkaen. Toki Europan surkeaan tilaan on varmaan pitkälti syynä Tallinkin tukala taloustilanne, joka osoitti helpottumisen merkkejä vasta pari vuotta sitten. Muut alukset eivät päässe yhtä huonoon kuntoon, jos alusten kunnossapitoon jaksetaan satsata vähitellen.

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 30.07.2013, 15:42:31
Tallinkilla kytee jonkinmoinen aikapommin noissa vanhoissa laivoissaan. Todella isoja remppoja edessä jos halutaan pitää vielä pitkään liikenteessä ja uusien tilaaminen ei liene vielä taloudellisesti järkevää kun vanhoistakaan ei pääse eroon.

Ei mitään aikapommeja vaan kaikkeen liiketoimintaan kuuluvaa kaluston normaalia korjausta ja huoltoa. Jos liiketoiminta ei tuota niin paljoa, että korjauksia voidaan tehdä, niin loppulaskenta on alkanut.

Europa, Serenade ja Symphony ovat kuin vanhoja autoja joista ei saa mitään vaihtomarkkinoilla mutta niillä on huomattava käyttöarvo omistajalleen ja voisi kuvitella, että myös Tallinkin johto on tilanteen tasalla ja osaisi käyttää taskulaskinta. Mutta valitettavasti arkirealiteetti näyttää toiselta ja kunnon korjaukset antavat odotuttaa, toivottavasti eivät kuitenkaan liian kauan.
Olen aikaisemminkin ihmetellyt Tallinkin tarvetta raiskata arvokasta Silja brändiä ja huonosti huollettu kalusto on juuri sitä. 

Timo Selkälä

Tietämättä mitään Siljojen tulevista rempoista sanoisin: 2015. Näin ollen seuraavan kahden vuoden sisällä alukset tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä saamaan ne rempat joita täällä toivotaan. Serenaden ja Symphonyn ollessa kyseessä uskoisin niiden saavan rikkipesurit, Europalle tuskin sellaisia asennetaan johtuen vähistä ajotunneista reitillä - ei kannata. Parempi siinä tapauksessa käyttää kalliimpaa polttoainetta. En kuitenkaan odottaisi mitään isoa sisätilan remppaa, vain normaalia mattojen ja kylttien vaihtoja.

Yksi syy tälle eli huollon omituisuudelle on se että nuo Tallinkin johtajat tulevat pääosin merenkulun ulkopuolelta. Heillä ei siis teknistä ymmärrystä ja näin ollen huolto nähdään vain turhana kustannuksena joka pitää poistaa. Samalla tavalla on ajateltu monessa taloyhtiössä jossa rempat siirretään tulevaisuuten. Näinhän säästetään rahaa nyt....
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 31.07.2013, 11:03:41
Tietämättä mitään Siljojen tulevista rempoista sanoisin: 2015. Näin ollen seuraavan kahden vuoden sisällä alukset tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä saamaan ne rempat joita täällä toivotaan. Serenaden ja Symphonyn ollessa kyseessä uskoisin niiden saavan rikkipesurit, Europalle tuskin sellaisia asennetaan johtuen vähistä ajotunneista reitillä - ei kannata. Parempi siinä tapauksessa käyttää kalliimpaa polttoainetta. En kuitenkaan odottaisi mitään isoa sisätilan remppaa, vain normaalia mattojen ja kylttien vaihtoja.

Samat fiilikset on meikäläiselläkin paitsi, että Europaan tehdään kuitenkin sisälle hieman suurempaa remppaa. Tästä samaisesta osa syystä Viking myös miettii Cinderellan siirtämistä Tallinnan reitille vakituiseen. Tulee varmasti halvemmaksi ajaa tätä väliä kalliimmalla polttoaineella, kuin kuollettaa kovaa hintaa rikkipesurit.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 30.07.2013, 17:04:51
Europa, Serenade ja Symphony ovat kuin vanhoja autoja joista ei saa mitään vaihtomarkkinoilla mutta niillä on huomattava käyttöarvo omistajalleen ja voisi kuvitella, että myös Tallinkin johto on tilanteen tasalla ja osaisi käyttää taskulaskinta. Mutta valitettavasti arkirealiteetti näyttää toiselta ja kunnon korjaukset antavat odotuttaa, toivottavasti eivät kuitenkaan liian kauan.
Olen aikaisemminkin ihmetellyt Tallinkin tarvetta raiskata arvokasta Silja brändiä ja huonosti huollettu kalusto on juuri sitä.

Sere ja Symppa ovat kuitenkin maailman ensimmäiset promenadilaivat. Ehkä noilla olisi jotain käyttöä vielä jossain. Hinta toki on mitä lienee. Koska Tallink on tällä hetkellä kannattava firma, oma veikkaukseni on, että viiden vuoden kuluessa Tallink heivaa nuo mainitut paatit ties  minne ja tilaa noiden tilalle tuoreet kulkuvälineet. Toivottavasti kuitenkin jotain parempaa (tai ainakin jalostuneempaa) kuin tuo Galaxy-sarja.

Mika Blomberg

Juuri Serenadelta tulleena, voin jälleen kerran kokea, että palvelu on laivalla mahtavaa, ja laiva on todella hyvässä kunnossa, en ymmärrä mistä te olette saaneet päähän että olisi sere ja symppa huonossa kunnossa? Ja europakin oli ( ainakin kesäkuussa ) ihan hyvässä kunnossa. Samaa ei voi sanoa Viking Linestä, Mariellalla kun olin olivat yökerhon tuolit niin rikki, kannella ovat pellit vinossa ym. Ja miten te kehtaatte puhua ns. siljan vanhan laivaston vanhenemisesta, eikös vikingillä ole kaikki vanhaa p... lukuunottamatta xprs, ja tätä tavis laiva cracea, jossa on monessa topicissa todettu että ei tule wow elämystä, kuten esim. seranadella vieläkin tulee.. No Niin huonoa laivayhtiötä kun Viking line ei löytyne mistään, vastuuta ei oteta mistään... TallinkSilja on paras yhtiö, ja sen jälkeen on Finlines, varmasti teidän mielestä nämä finnlinesin star luokka, joka on rakennettu 2006 ovat jo vanhoja.... Minun auto on muuten 2007 vuosimallin, ajettu 5000 km , enpä ole mieltänyt että se on vanha ;D

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 31.07.2013, 11:51:53
Toivottavasti kuitenkin jotain parempaa (tai ainakin jalostuneempaa) kuin tuo Galaxy-sarja.

Kahden aluksen tilaaminen Helsingin ja Tukholman välille on täysin järjetön investointi taloudellisessa mielessä. Erityisesti se on sitä, jos ryhdytään yhtään parempaa tai jalostuneempaa (eli kalliimpaa) miettimään kuin Galaxy-sarjaa. Helsinki-Tukholma-linjaa varten otettua velkaa ei linjan nykytuotoilla pysty maksamaan ainakaan riittävän ripeässä tahdissa.

Galaxy-sarjalaisia ei kannata pääkaupunkilinjalle laittaa - tason lasku puitteiden (nimenomaan rakenteiden eli kävelykadun, ei sisustuksen, sisätilojen kunnon tms.) olisi liian dramaattinen. Eli hankitaanko parempaa, jota ei pystytä maksamaan vai huonompaa, joka tuskin jaksaa kiinnostaa asiakkaita? Johtopäätöksenä voi todeta, että aika varmaa on nykyisten remontointi sen verran että liikkeellä pysyvät.

Kun taas palataan Europaan, monella tuntuu olevan vakaa usko siihen, että siihen tehdään lähitulevaisuudessa mittava remontti. Kiinnostaisi tietää, mihin ajatus perustuu. Olisi kaiken järjen mukaan voinut kuvitella, että se olisi tehty esimerkiksi viime talven aikana sesongin ulkopuolella - kätevästi linjan vaihdoksen yhteydessä. Ylipäätään näitä sesongin ulkopuolisia aikoja on firmalla ollut käytettävissä telakointeihin vuosien ajan vaikka kuinka. Onko niitä kuitenkaan käytetty? Ei. Toki edellä mainittu hienossa ja siistissä kunnossa oleva Amorella pystyttiin keväällä telakoimaan kätevästi Isabellan tuuratessa sitä. Sen tämänhetkinen kunto on siten syntynyt ilman liikennekatkosta. Tallinkilla on kuitenkin tälläkin hetkellä hyvin korvaavaa kalustoa makuutettuna, eli halu välttää liikennekatkosta ei voi olla sekään syy laivan remontoimattomuuteen.

Pasi Saarinen

Gracen valmistuessa tammikuussa haastateltu Tallinkin tj kertoi, että Europa, Serenade ja Symphony peruskorjataan jollain aikataululla, koska hintaero kokonaan uusiin laivoihin on niin iso. 

Sami Tikkanen

Europaa ei tietenkään talvella "tarvinnut" remontoida, koska Europahan pääsi nk. monopolireitille.
Nythän varmasti Europan korjauksen laajuus ja ajankohtakin ovat Tallinkilla melkoisen suuria kysymysmerkkejä. Varmasti Viking Linen mahdollinen päätös haastaa Tallink Tallinnan risteilyissä on asia joka vaikuttaa.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 31.07.2013, 16:17:02
Europaa ei tietenkään talvella "tarvinnut" remontoida, koska Europahan pääsi nk. monopolireitille.
Nythän varmasti Europan korjauksen laajuus ja ajankohtakin ovat Tallinkilla melkoisen suuria kysymysmerkkejä. Varmasti Viking Linen mahdollinen päätös haastaa Tallink Tallinnan risteilyissä on asia joka vaikuttaa.
Tää on koko topic jo menossa OT:n puolelle mutta jatketaan samalla linjalla.

Silläkö Viking haastaa Tallinnan risteilyissä että tuo Cinderellan hetkeksi HEL-TLL reitille ensi vuoden vaihteessa hetkeksi?. Taitaa olla tuomisen syy siinä että Tukholman risteilymarkkinat on vain niin kovalla ylikapsiteetilla että laivaa muuten makuutettaisiin se aika stokiksessa

Sami Tikkanen

Tarkoitin siis että jos VL meinaa pysyvämmin jonkun asettaa risteilemään Tallinnan välille jossain vaiheessa. Ja koko ajanhan Tukholmasta on niitä lähtöjä runsain mitoin.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 31.07.2013, 12:15:22
Galaxy-sarjalaisia ei kannata pääkaupunkilinjalle laittaa - tason lasku puitteiden (nimenomaan rakenteiden eli kävelykadun, ei sisustuksen, sisätilojen kunnon tms.) olisi liian dramaattinen. Eli hankitaanko parempaa, jota ei pystytä maksamaan vai huonompaa, joka tuskin jaksaa kiinnostaa asiakkaita? Johtopäätöksenä voi todeta, että aika varmaa on nykyisten remontointi sen verran että liikkeellä pysyvät.

Varmaan kaikissa hommissa on olemassa jokin raja-arvo, jonka täyttyessä pitää myös miettiä muita ratkaisuja. Esimerkiksi jos eteen tulee kallis remppa, on pakko laskea myös se, mitä kokonaan uuden hankkiminen tulee maksamaan. Uusi on kuitenkin investointina pitkäikäinen ja huoltotarve on ainakin hetken aikaa pieni. Jopa polttoaineen hinnoittelu ja sen ennustaminen vaikuttaa asiaan. Tietysti uusinvestointia voi siirtää pidemmälle tulevaisuuteen, jos pitää nykykaluston kunnossa ja konseptin sellaisena, jolla tuotetta voi myydä.

Ja niinkuin joku muukin tässä ketjussa mainitsi, niin minustakin Sere ja Symppa ovat näin matkustajan näkökulmasta ihan hyvässä kunnossa. Onhan se nyt selvä, että yli 20-vuotiaissa laivoissa on ikääntymisen merkkejä näkvyissä.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 31.07.2013, 20:23:08
Tarkoitin siis että jos VL meinaa pysyvämmin jonkun asettaa risteilemään Tallinnan välille jossain vaiheessa. Ja koko ajanhan Tukholmasta on niitä lähtöjä runsain mitoin.
Niin on ja ihan liikaa lähtöjä / toimijoita koska Ånedinlinjen heitti jo pyyhkeen kehään.... OT:tä ta tosin tämäkin taas kerran.

Pasi Laakso

Europan aikatauluun tehdään joulukuun alusta lähtien pieni muutos. Eli lähtö Tallinnasta ja vastaavasti saapuminen Helsinkiin aikaistuu puolella tunnilla, jatkossa siis 12:30/16:00. Ilmeisesti tarkoituksena on helpottaa tungosta Länsiterminaalissa kun samalla myös sisäänpääsy laivaan aikaistuu.