FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

2709

Maantielautta Mergus pois liikenteestä
Korppoon Norrskatan ja Houtskarin välillä liikennöivä maantielautta Mergus otetaan sunnuntaina pois liikenteestä huoltotöiden takia. Huollon aikana Merguksen ulkokannet huolletaan, korjataan ja maalataan. Samalla korjataan toiseen pääkoneeseen lauantaina tullut vika. Merguksen korvaavat Merituuli ja Replot 2. Tieliikelaitoksen Lauttavarustamon mukaan aikataulut eivät välttämättä pidä ja pienet myöhästymiset ovat todennäköisiä johtuen Replot 2:n hitaudesta. Lähtöjen määrät pysyvät kesäaikataulun mukaisina. Merguksen odotetaan palaavan liikenteeseen perjantaina 2. kesäkuuta.

Julkaistu 27.5.2006 21:49:00 Turun Sanomat

Miran Hamidulla

Sterna kaipaa taas huoltoa...

Maantielautta Sterna huoltoon 13.6. - huollon aikana asiakkaita kuljettavat Falco ja Replot 2

Paraisten ja Nauvon väliä liikennöivä maantielautta Sterna otetaan pois liikenteestä 13.6.2006 kytkimen huollon ajaksi. Liikenteeseen Sternan arvioidaan palaavan torstaiaamuna 15.6.2006.

Huollon aikana liikennettä hoidetaan Falcolla ja varalautta Replot 2:lla.

Aikatauluihin ei tule muutoksia huollon takia mutta ruuhkia saattaa esiintyä kyseisillä lauttarannoilla, erityisesti aamu- ja iltapäivän työmatkaliikenteen aikana.

Lisätietoja: Tieliikelaitos, liikennepäällikkö Timo Mäkelä puh. 040 842 5303


LAUTTA-AIKATAULUT
Numerosta 0200 22422

Internetistä:
www.liikkujat.com sekä
www.tieliikelaitos.fi

(13.6.2006)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

TLLL aloittaa tänään arkisin viikonpäivästä riippuen 4-5 kertaa Galtbyn ja Houtskärin välillä ajettavan lisävuoron. Osa vuoroista kulkee Norrskatan kautta, lisäksi on yksi päivittäinen lisäkäynti Galtby-Norrskata.
Tämä ei ole yllätys; ilman muuta tuota vuoroa olisi tarvittu jo viime viikollakin, jolloin Houtskäriin menijät pahimmillaan joutuivat odottelemaan Galtbyssä pari tuntiakin. Yllätys sen sijaan on alus, joka vuoroja alkaa operoida. Se nimittäin on...INIMO!
Alusvalinta kertoo jotain TLLL:n asenteesta Saaristotien lähempänä Turkua sijaitsevien lauttapaikkojen puuroutumisuhan suhteen. Sternan ja Falcon hyllypaikkojen menetys on tehnyt viime kesinä muuten aina uloimmalle linjalle kuuluneesta Replot 2:sta välttämättömän lisän ensimmäiseen lauttapaikkaan koko kesän kaikiksi viikonlopuiksi ja ilmeisesti Pärnäsin ja Retaisin välilläkin on sumppua välillä jouduttu purkamaan myös Nagu 2:n voimin -tosin juhannusaattona Prostvik oli ainakin iltapuolella linjalla yksinään.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

2709

Kuljettajat ovat vastuussa ajokeistaan laivamatkalla
MIKKO LINDQVIST
Liikennevakuutus ei korvaa moottoripyörän kaatumisesta lautalla syntyviä vahinkoja, koska liikennevakuutus ei ole voimassa laivamatkojen aikana ajoneuvojen ollessa pysähdyksissä.
Turun Sanomien mielipideosastolla kerrottiin viime perjantaina tapauksesta, jossa moottoripyörä kaatui yhteysalus Auroran kannella vieressä ollutta autoa päin. Moottoripyörän omistaja ja Saaristovarustamo kiistivät vastuunsa autolle aiheutuneisiin vahinkoihin. Autolle aiheutuneet vahingot korvasi auton omistaja omasta vakuutuksestaan. Mielipidekirjoituksen tekijä, Veikko Näntö, ihmetteli mikä on varustamon vastuulla, mikä moottoripyöräilijän ja mikä auton omistajan.

Lisää aiheesta http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-06-27,104:2:388029,1:0:0:0:0:0:

2709

Kunnossapitokulut ja kantavuusongelmat jatkuvassa nousussa
Ikääntyvät lossit kaipaavat uudistusta Suomessa
STT–MAUNU ANHAVA-PK, 2.7.2006
________________________________________
Suomessa tarvittaisiin lisää investointeja lossien käytön tehostamiseen. Etenkin lossien eli maantielauttojen heikosta kantavuudesta aiheutuu paljon ongelmia, arvioi Tieliikelaitoksen lauttavarustamon johtaja Erkki Wallenius.

Lisää aiheesta http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=93636

Juha Pitkänen

    




Pohjois-Karjalassa
vielä kolme lossia

Pohjois-Karjalassa liikennöi tällä hetkellä yhä kolme lossia. Mönnin sillan valmistuttua ensi syksynä Kontiolahdella niiden määrä vähenee kahteen.
Jäljelle jäävät Arvinsalmen lossi Rääkkylän ja Liperin välissä sekä Hirvisalmen lossi, joka liikennöi Juuassa Paalasmaalle. Näihin kahteen paikkaan siltaa ei ole suunniteltu.
Mönnissä liikennöinti loppuu näillä näkymin 6.10. Lossinkuljettaja Erkki Vauhkosen mukaan Mönnin lossi on ollut varma työväline. Samaa sanovat myös Arvinsalmen ja Hirvisalmen lautturit omista losseistaan.
- Välillä pientä vikaa on ollut ja huoltoa tehty. Mönnissä ei ole varalossia, vaan tien molemmin puolin laitetaan pukit lossiliikenteen keskeydyttyä. Yleensä korjaaminen on kestänyt muutamia tunteja. Ei äskettäin ole tarvinnut kuljetusta keskeyttää, Vauhkonen kertoo.
Arvinsalmessa liikennöintiä ovat lisänneet kesätapahtumat. Varalossi on viereisessä laiturissa.
- Koko ajan olen ajanut ilman taukoja. Aikataulussa ei ole tarvinnut kulkea. Lossiin vaihdettiin uudet koneet viime kesänä. Perusteellinen vuosihuolto tehtiin toukokuussa. Pieniä vikoja on aina ajoittain, mutta varalossia on tarvinnut harvoin, lossinkuljettaja Osmo Torni toteaa.
Hirvisalmessa lossi liikkuu aikataulun mukaan. Liikennöinti on huipussaan kesäkuukausina, etenkin juhannuksena.
- Vuosihuollon yhteydessä lossi maalataan, koneet huolletaan ja valot tarkistetaan. Huolto kestää kaksi viikkoa. Ovathan lossit vanhoja ja huoltokulut rasitteena. Edellisen kerran varalossi oli käytössä viikon verran viime talvena, kun toinen moottori hajosi, lossinkuljettaja Heikki Nevalainen muistelee.
Hirvisalmen lossia odottaa myös toisen koneen remontti, koska siinäkin on havaittu vikaa.

   
Sanomalehti KARJALAINEN

Wirrankosken Rami

Kun tämä katoava kansanperinne eli suomalaiset  lossit tulivat jälleen ajankohtaiseksi niin keskustelussa kuin myös toisessa mielessä, olisin etsintäkuuluttamassa kuvia muutamasta "kaukaisilla" reiteillä (ainakin täältä käsin katsoen) kulkevista losseista.
Eteläisen rannikon lossit, muutamaa Turun saariston lossia lukuun ottamatta, onkin jo melko hyvin hallussa.

Nyt puuttuisi kuvat ainakin seuraavaista (Suurin osa Saimaalla):
-HIRVISALMI
-HÄTINVIRTA
-KIETÄVÄLÄ
-KOIVUKANTA
-VEKARANSALMI
-MÖNNI (poistumassa..)

-OIKARINEN (Lapissa ja erittäin harvinainen Mekes Oy:n valmiste)
-PUUTOSSALMI
-RONGONSALMI
-RÄISÄLÄ

On myös muitakin losseja, jotka ovat yksityisten tiekuntien omistuksessa/hoidossa.

Jos ja mikäli matkaatte kesällä Saimaan vesistössä, kuvatkaa ihmeessä myös lossit ja mikä tärkeintä: lossin numero sekä rakennuskyltti kannattaa kuva erikseen. Kyltti on yleensä ohjaamon seinässä, autokannen puolella. Kaikissa Parkanon valmistamissa losseissa ei tosin ole numeroa tai rakennusvuotta.

t. Rami W

wirrankoski@gmail.com

Juha Pitkänen


Onnettomuus Arvinsalmen lossissa

Arvinsalmen lossin liikenne on keskeytetty onnettomuuden vuoksi. Rehulastissa ollut rekka on kaatunut lossin oviaukon kylkeen ja lossiliikenne on jouduttu keskeyttämään. Lauttaliikenne jatkuu heti, kun rekka saadaan raivattua pois, lossilta kerrotaan. Arvinsalmen lossi sijaitsee Liperissä.

Liikenne jatkuu.......
Lossiliikenne jatkuu - kantavuus muuttunut

Arvinsalmen lossin kantavuus on muuttunut. Lossiliikenne jouduttiin keskeyttämään iltapäivällä rekan kaatumisen vuoksi ja nyt on toistaiseksi käytössä 44 tonnin lossi.

Lähde: RADIO REX /JOENSUU

Kimmo Rantanen

Uusista lautoista on turha haaveilla ensi vuonnakaan, koska valtion budjettiin on varattu yhteysalusliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen ensi vuodeksi vain kuusi miljoonaa euroa, joka on kaksi miljoonaa vähemmän, kuin tänä vuonna.

Lissää :deal:


Kimmo Rantanen

Nyt olisi vielä mahdollisuus käydä bongaamassa ainakin yksi lossi Taivassalossa. Pinonperän lossin eläkepäivien alettua on Turun tiepiirin alueella enää 18 lauttapaikkaa. -> VIHAA ja KIUKKUA >:( :'(

Pinoperän silta valmis

Pinoperän silta Taivassalossa tiejärjestelyineen avataan yleiselle liikenteelle torstaina. Työt Pinoperän lossin korvaavalla siltatyömaalla aloitettiin vuoden 2005 lokakuussa ja hanke valmistuu kokonaisuudessaan tämän vuoden syys-lokakuun vaihteessa.

Hankkeeseen kuuluu Pinoperän sillan rakentamisen lisäksi Kahiluodon maantien rakentaminen noin 850 m:n matkalla.

Pinoperän sillan pituus on 264 metriä ja veneliikenteen alikulkukorkeus 6,0 metriä. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 3 miljoonaa euroa.

Pinoperän sillan valmistuttua on Turun tiepiirin alueella vielä 18 lauttapaikkaa.


YLE Turun Radio 28.8.2006

Mikko-Oskari Koski

Kirveenrauma, Merimasku, Attu, Wattkast, Pinoperä ja ensi vuonna vielä Särkisalon Ulkoluoto (Utö på svenska!). Siinä toteutuva osa tappolistasta, joka lossibongareiden iloksi lyheni loppupäästään määrärahojen loputtua. Kun se siltojen rakentaminen on niin kallista.. ::)

Jäljelle jäävät lossipaikat ovat siis Hämmärönsalmi (Aasla), Högsar, Keistiö, Kivimo, Kokkila, Lövö, Mossala, Palva, Saverkeit, Skagen, Vartsala, Velkuanmaa ja Våno. TLLL:n hoidossa olevien vapaasti ohjailtavien lauttalinjojen (Parainen-Nauvo, Nauvo-Korppoo, Galtby-Norrskata-Houtskär) sekä Haverön ja Högsåran yksityistielauttojen kanssa lukemaksi tulee juuri tuo mainittu 18, mutta lukemaan ollaan voitu päätyä jollain muullakin laskutavalla.
Haverön ja Högsåran lossit ovat TLLL:n kaluston oloisia keltsuja, mutta ovatko ne tämän vai jonkun muun hallinnonalan alaisia, kertokoon joku, joka tuntee tapaukset paremmin. Käyttäjille ne kuitenkin ovat ilmaisia tien jatkeita.

Nauvon saaristossa on vielä kolme "epäselvää" lauttapaikkaa: Vikomin Hangslaxin ja Ramsön välillä kulki jo vuonna -88 joku yksityislautta ja Öjenille ja Sandöhön kulkevan tien varressa on ainakin ollut kaksikin pientä keltaista lossia. Liikkujien lossihaku ei kuitenkaan näitä reittejä tunne. Toisaalta jos nämä ovat kaikki normaalsti toimivia lossilinjoja, on lossilukuun 18 päädytty laskemalla mukaan nämä, mutta ei isoja tielauttoja. Mene tiedä... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 28.08.2006, 22:09:09
Nyt olisi vielä mahdollisuus käydä bongaamassa ainakin yksi lossi Taivassalossa. Pinonperän lossin eläkepäivien alettua on Turun tiepiirin alueella enää 18 lauttapaikkaa. -> VIHAA ja KIUKKUA >:( :'(

Nyt se on sitten myöhäistä...
Pinoperän 1972 rakennettu lossi tosin jää vielä vaihtolossiksi Turun seudulle. Tieliikelaitoksen lauttavarustamon liikennepäällikkö Håkan Forssman sanoo, että Turunmaalla on vielä yli 20 lossia, kun yksityisteiden lossit lasketaan mukaan. Seuraava siltatyömaa, joka tuhoaa taas osan suomalaista lossi-idylliä alkaa syys-lokakuun vaihteessa Särkisalossa. Montakohan vuotta noillakin kolmella miljoonalla eurolla olisi käyttänyt Pinoperän lossia. Mökkiläiset saavat lisäksi varmasti ongelmia lisääntyvien mökkimurtojen ja varkauksien muodossa. ::)

Turun Sanomat

Miran Hamidulla

#42
Tiistain Hesari kertoo Tieliikelaitoksen aloittavan kokeilun, jossa lautta-aluksiin sekä joihinkin losseihin asennetaan nettikameroita lauttojen ruuhkatilanteen kartoittamiseksi. Kamerat on asennettu jo Merisiltaan, ja myöhemmin niitä on tarkoitus tulla myös Turun saariston lautoille sekä mahdollisesti myös Puutossalmessa liikennöivään Suomen vilkkaimpaan lossiin. Kameroita on tulossa lauttojen lisäksi myös itse lauttasatamiin. Ulkomaillahan tällaisia lauttasatamien ruuhkakameroita on ollut käytössä jo pitkään. Hienoa, että nyt myös Tieliikelaitoksella on herätty nykyaikaan.

Merisillan kamerat:
Hailuotoon päin
Oulunsaloon päin
(Kameroilla voi myös tappaa aikaansa tylsinä päivinä risteilemällä koko päivän Oulunsalon ja Hailuodon välillä)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Joni Huopana

Mainio juttu ja teknisesti aika hyvä kuvanlaatukin.

Mikko-Oskari Koski

Mukavaa kruisailuahan tuolla...kelikin vaikuttaa juuri sopivalta.  8) Merisiltahan taitaa olla ainoa TLLL:n alus, jossa on kahvilakin...
Oulunsaloon saavuttaessa ja sieltä lähdettäessä saa ainakin tällä hetkellä aika hyvän lähikuvan Meriluodostakin. Ja kun sitä vertaili mielikuviin Saaristomeren alueella liikennöivistä saman kaliiberin aluksista, huomasin, ettei Meriluodossa -eikä kaiketi Merisillassakaan- ole noita paljon puhuttuja henkilöautohyllyjä. Aiemmin tässä topicissa on käsitelty teemaa, miksi niitä ei enää Saaristomerellä saa käyttää, joten ei siitä sen enempää, mutta tulipa mieleen kysymys: Onko Hailuodon lautoilla koskaan henkilöautohyllyjä ollutkaan?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950