FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.10.2008, 13:48:07
Artikkelissa mainitut varalautat lienevät Replot 2 ja Nagu 2 -ellei jompaakumpaa niistä ole jostain syystä vaihdettu Odiliin....

Mergus kaksi viikkoa telakalla

Korppoon, Norrskatan ja Houtskarin maantielauttojen liikenteeseen tulee muutoksia maanantaista alkaen, kun maantielautta Mergus telakoidaan Naantaliin Luonnonmaalle 6.10.-17.10. ajaksi. Aluksen toiseen potkuriakseliin tehdään korjaus.

Tällä hetkellä myös maantielautta Merituuli on poissa liikenteestä potkuriakselissa ilmenneen vian takia, ja sen korjaustyöt ovat meneillään.

Merguksen ja Merituulen tilalla liikennöivät vanhat Replot 2 ja Nagu 2. Nämä lautat ovat hitaampia, mistä johtuen myös aikataulut muuttuvat.

Lauttojen uudet aikataulut tulevat voimaan maanantaina 6.10. ja niillä liikennöidään ainakin perjantai-iltaan 17.10.2008 asti. Tiedot muutoksista päivitetään viikonlopun aikana Destian lautta-aikataulut internet -sivulle.

Julkaistu 3.10.2008 18:53:52  Turun Sanomat

David Wallin

Joskus 80-luvulla oli Destialla ilmatyynyaluskin tässä on yksi kuva: http://www.leuku.fi/testi.php?lang=finnish&id=9277&haid=22052410222008297&alid=1&indeksi=30&hakuback=.... Itse en tiedä minne alus loppujenlopuksi häipyi  ???

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 24.10.2008, 22:08:31
Joskus 80-luvulla oli Destialla ilmatyynyaluskin. Itse en tiedä minne alus loppujenlopuksi häipyi  ???

Myytiin Kanadaan: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=3102.0

Wirrankoski sai sittemmin ongittua enemmänkin tietoja Larus-projektista ja kertoi niistä jokin aika sitten Laiva-lehdessä...

Janne Koskinen

Maikkarin aamu-uutisissa Nauvon-Paraisten välistä; saaristolaiset haluavat ehdottomasti sillan. Suunniteltu tunneli heidän mukaansa liian suurella kaltevuudella; ei EU-säännöstön mukainen ja osa raskaasta liikenteestä ei sinne sovi. Lauttaliikenteen kehittämisen suhteen on heidän mukaansa tie kuljettu loppuun.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

David Wallin

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.12.2008, 07:40:10
Maikkarin aamu-uutisissa Nauvon-Paraisten välistä; saaristolaiset haluavat ehdottomasti sillan. Suunniteltu tunneli heidän mukaansa liian suurella kaltevuudella; ei EU-säännöstön mukainen ja osa raskaasta liikenteestä ei sinne sovi. Lauttaliikenteen kehittämisen suhteen on heidän mukaansa tie kuljettu loppuun.
viimekesänä nehä hankkisivat uuden lautan Odil. Myös on ollut puhetta että Sterna ja Falco siirrettäisiin Norskata-Korppoo Houtskär-Korppoo ja Paraisten ja Nauvon liikenteeseen pistettäisiin isommat lautat mutta asiasta on luovuttu laituri kustannuksien vuoksi.

wanvil

Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 12.12.2008, 16:31:39
viimekesänä nehä hankkisivat uuden lautan Odil. Myös on ollut puhetta että Sterna ja Falco siirrettäisiin Norskata-Korppoo Houtskär-Korppoo ja Paraisten ja Nauvon liikenteeseen pistettäisiin isommat lautat mutta asiasta on luovuttu laituri kustannuksien vuoksi.

Joo hankkivat Odilin tosiaan Ruotsista. Lautta on rakennettu 1970 ja kunnostettu Turussa 2007. Odil lienee enemmänkin varalauttana Nauvo-Parainen -välillä. Sterna ja Falco ovat tosiaankin Destian isoimpia lauttoja. Ihmetyttää muuten, että Odilissa on Faktaomfartygin mukaan 6 konetta! 6 x Scania D11. Luulisi, että olisi 4 kookkaampaa konetta. Mutta ihan miten vain.

Janne Koskinen

#111
TV-NYTT FST5 aiheesta muutaman minuutin kuluttua.

Oletettavasti uusinta klo. 20.00 lähetyksessä (12.12.2008)

http://arenan.yle.fi/toista?id=1717435

(noin 10 minuutin kohdalla)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.02.2009, 16:16:49
Tässä yhteydessä on kuitenkin tarpeen havaita jälleen kerran sellainen seikka, että ainakin Mergus ja Sterna alkavat olla uransa ehtoopuolella -riippumatta siitä, mitä ja millaisia niiden tulevat korvaajat ovatkaan.. ::)
No, entäs Merituuli, Replot 2 ja Nagu 2, jotka edelleenkin taitavat myös kalustoon kuulua?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.02.2009, 16:16:49
ainakin Mergus ja Sterna alkavat olla uransa ehtoopuolella -riippumatta siitä, mitä ja millaisia niiden tulevat korvaajat ovatkaan.. ::)

Sterna on rakennettu ´92 ja on Destian kaluston uudemmasta päästä. Taitaapa olla isoinkin vielä. Destialla on edelleen liikenteessä useita huomattavasti vanhempia lauttoja (esim. nimenomaan noita ylemmässä viestissä mainittuja 1960-luvulla rakennettuja), jotka nekin käsittääkseni toimivat moitteettomasti. Lisäksi 2006 hankittu Odil on peräisin vuodelta 1970. Mitenkäs nykyaikainen Sterna-lautta sitten olisi uransa lopussa?

Mikael Fors

Näin on uusimmasta päästä on Sterna. Meriluoto 1996, Falco 1993, Sterna 1992, siinä uusimmat kaikki muut on vanhempia. Lisäksi Sterna on varustamon suurin alus.

Timo Selkälä

Hyvä, sitten voimmekin tehdä johtopäätöksen että vuosimallin 1992 Volkswagen Golf on nykyaikainen... Noiden ongelmahan on lähinnä se että liikennemäärät ovat kasvaneet, samalla kuin autojen koko on kasvanut, pisteeseen jolloin ne alkavat Mikko-Oskarin ehdottaman mukaan olemaan nykyisten reittiensä puolesta uransa ehtoopäässä, eli suuremmalla kapasiteetilla olevaa kalustoa kaivataan. Kyytiin saadaan monta 1992 Golfia, mutta kun tänään ihmiset ostavat jo luokkaa isompaa autoa - mitkä nekin ovat kasvaneet varsinkin leveyttä. Samalla jo nuo vuosiluvut kertonevat aika hyvin että kohta puolin ei enää selvitykset riitä, vaan pitäisikin tehdä jotain. No, on tähän pisteeseen sentään vielä muutama vuosi. Olisi kyllä käytännöllistä käyttää alkavaa lamaa uusien lauttojen hankkimiseen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#116
Mainitut alukset ovat paitsi uusimmille autoille liian pienikapasiteettisiä, myös linjojensa ykköslauttoja, joiden kulutus on suhteellisesti kovempi, kuin muilla saman reittialueen aluksilla. Mainitut aluksetkaan eivät ole enää priimoja, muiden alusten kohdalla vanha vertaus, miten rampa taluttaa sokeaa, alkaa jo sekin onnahdella. Mutta siteeratakseni itseäni kesän 2007 fillaroinneista:
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 26.07.2007, 13:30:36
Pitää kyllä sanoa, että Destian Lauttavarustamon vapaasti ohjailtavan kaluston tilanne ei ole kovin häävi. Parhaiten pullat Saaristotien osalta ovat uunissa Paraisten ja Nauvon välillä, jossa Odil ilmiselvästi isoine autokansineen on aika paljonkin Replot 2:a tehokkaampi ruuhkan purkaja. Muuhunhan sitä ei liene tarkoitettukaan -itse päädyin tuoreimmalla ylitykselläni Falcon kyytiin, mikä oli sekin suoranaista vaihtelua "normaalikäytäntöön"... Odil makasi Lillmälön oikeanpuoleisessa kaijassa.
Nauvon ja Korppoon välisessä salmessa ruuhkia puretaan ajamalla Prostvik 1:n ja Nagu 2:n voimin päiväsaikaan suunnilleen jatkuvaa ylitystä -näin P1 pysyy suunnilleen siinä aikataulussa, joka esim.Liikkujat-sivustolla on ilmoitettu. N2 ei tarjoa mitään asiakaspalveluita (kokolattiamattoja siinä tuskin koskaan on ollutkaan, mutta nyt on matkustajille tarkoitettu vessakin poistettu käytöstä) eikä sen vauhtikaan päätä huimaa. Vanha lautta lienee viimeisessä palvelutehtävässään.

Muutaman vuoden takainen tilanne vallitsee kaukaisimmassa lauttapaikassa (sillä erotuksella, että Merituuli ja Replot 2 jakavat nyt punaisten pallojen sekä ylimääräiset vuorot taannoista tasaisemmin):Ongelma on sikäli konkreettinen, että tuulen ei tarvitse olla kovinkaan paljon yli 10 m/s, kun troikasta vain Mergus pysyy aikataulussaan. Vallitsipa maanantaina Galtbyssä Gudingenin lähtiessä reippaasti myöhässä 17.15-vuorollaan kohti Ahvenanmaata jopa sellainen tilanne, että kaikki kolme "destiaalia" olivat samaan aikaan Galtbyn tuntumassa, Merituuli aikataulustaan kymmenisen minuuttia ja Replot 2 noin vartin myöhässä. Näinhän nyt ei tosiaankaan pitäisi olla... ::)
Mergus ja Sterna, uskoakseni myös Merisilta, Meriluoto ja Falco, ovat vielä pitkään ihan käypiä reittialueidensa kakkosaluksiksi, mutta linjojen ensisijaisen lautan, joka on periaatteessa aina ajossa tai ainakin lähtövalmiudessa, tulisi olla uudempi ja ajanmukaisempi. Vanhemmat alukset ovat ohittaneet parhaan käyttöpäivänsä ajat sitten -kuten kaikki me, jotka niillä joskus olemme matkanneet ihan hyvin tiedämmekin- enkä niihin suoraan sanottuna edellisessä viestissäni viitannutkaan... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

http://www.smu.fi/viestinta/nettijutut/parainen-nauvo-liikenne_kasitt/

Tunnelihanke kuopattaneen tällä erää huomenna (Nauvo-Parainen väli).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juha Pitkänen


Kimmo Rantanen

Moottorivika pysäytti taas maantielautta Nagu 2:n Korppoossa
14.2.2010 19:03 HELSINGIN SANOMAT

TURKU. Turun saaristossa Korppoosta Norrskataan liikennöivä maantielautta Nagu 2:n moottori hajosi sunnuntaina.

Lauttaliikenne Galtbystä Norrskataan pysähtyi päivällä ja vuorot Korppoosta Norrskataan kello 14.45 ja 15.30 Norrskatasta Korppooseen jäivät ajamatta.

Lauttaliikennettä hoitavan FinnFerries varustamon liikennepäällikkö Timo Mäkelä sanoo, että liikennöinti jouduttiin pysäyttämään, kun lautan toisessa koneessa havaittiin tiivistevuoto.

Moottori saatiin iltapäivällä kuntoon ja lautta pääsi sen jälkeen taas liikenteeseen. Lautassa on vain kaksi konetta eikä koneen vaatimaa huoltoa pysytty sen takia hoitamaan ajonaikana.

Muissa suuremmissa lautoissa on kolme tai neljä konetta, jolloin yhden pysähtyminen ei niissä haittaa ajoa, vaan moottoriremontti voidaan tehdä ajon aikana. Yhdestä koneesta tehot eivät tehot riitä paksuissa jäissä ajamiseen.

Edellisen kerran Nagu 2 hajosi kaksi viikkoa, jolloin se vaihdettiin jäähdytysongelmien takia Replot 2:een, joka puolestaan sekin hajosi, kun koneen ja kytkimen välinen akseli meni poikki.

Nagu 2 on rakennettu jo vuonna 1960 eli se on 50 vuotta vanha. Jäissä ajo rasittaa etenkin vanhoja lauttoja, joiden tehot ovat liian heikkoja vaikeisiin jääolosuhteisiin..


HS