FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 30.12.2012, 09:11:16
Missä tuo Nestori on rakennettu ja miten se on tuotu Saimaalle?

Selviää tuosta Itä-Savon linkin videosta, Uudenkaupungin työveneellä tehtiin, "halkaistiin" pituussuuntaan ja kuljetettiin Saimaan kanavaa pitkin Savonlinnaan koottavaksi.

Juha Pitkänen


Janne Malmberg

Vanha hailuodon ja houtskarin liikenteen työjuhta Merituuli on ilmeisesti myynnissä koska tänään Nauvossa näkyi yhtiön edustajia ja ilmeisesti Ruotsalaisia ostajaehdokkaita kiertävän aluksella. Lauttahan on maannut jo pitkään Nauvossa toimettomana, ilmeisesti jonkinlaista korjausta taikka myyntiä odottamassa.
Näitä vanhoja loppuunajettuja lauttoja myydään näemmän vuoroin Suomeen ja välillä taas Ruotsiin. Merituulikin ilmeisesti päätynee jonnekin päin Ruotsin rannikkoa yksityisomisteiseksi yhteysalukseksi taikka pelkästään tavarankuljetukseen.

Milla Louhi

#183
Merituuli toimi Norrskatan lauttana, vaikkakin ajoi päivittäin "vaihtelun vuoksi" muutaman vuoron Houtskariinkin. Talvisin Merituulen on korvannut Replot 2, joka omaa Merituulta paremmat jäissäkulkuominaisuudet. Nyt Stellan tultua Houtskarin lautaksi, Mergus siirtyy Norrskatan lautaksi Merituulen tilalle. Toimettomana Merituuli ei siis ole ollut kuin vuosittain muutaman talvikuukauden.

Meri-luokan aluksia valmistettiin kolme: Meritie-Havsvägen (1967 Oy Wärtsilä Ab, Vaasan telakka), Merituuli (1968 Oy Wärtsilä Ab, Vaasan telakka) ja Merilintu-Havsfågeln (1969 Holming Oy, Rauman telakka). Alukset on rakennettu Det Norske Veritasin luokkaan 1A1 ja jääluokkaan 1A. Merituulen ja Meritien (nykyisin Antonia, ex. Ebbas-Dröm (S)) koneistona on kaksi Wärtsilä 414 T dieseliä ja Merilinnun (nykyisin Ornö Kurir (S)) kaksi Wärtsilä 514 dieseliä. Kaikissa Meri-luokan lautoissa on KaMeWa säätölapapotkurit aluksen kummassakin päässä. Ongelmana on ollut huonohko ohjattavuus varsinkin jäissä ajettaessa verrattuna ruoripotkureilla varustettuihin lauttoihin - Mergus taas on varustettu perässä tuplapotkureilla ja keulassa tunnelipotkurilla. Meri-luokan lautoissa on myös alun alkaen aivan liian pienet ruorihytit - brygäksi niitä ei voi oikein kutsua. Matkustajatilat ovat myös aivan onnettomat ja konehuoneessa pitää olla miehitys. Hyvänä puolena Merituulessa on ollut sen 11 kn nopeus, sekä asiallinen tutka-, pelastuslautta- ja MOB-vene varustus. Outoa jos  Merituuli myydään, sillä se lienee myös huomattattavasti paremmassa kunnossa kuin Antonia, lisäksi se olisi edelleen oiva kolmas kesälautta Korppoo - Norrskata - Houtskär välille. Merituuli on myös käynyt tarvittaessa Oulussa vikaeeraamassa Hailuodon lauttoja.

Kolmanneksi lautaksi jää siis ilmeisesti yli 50-vuotias, 20.9.1962 Wärtsilän Vaasan telakalla vesille laskettu Replot 2. Alusta on pidennetty ja uudistettu  mm.
rakentamalla uusi komentosilta 1971. Replot 2 on myös hidas 9 kn nopeudellaan, ja sen kannen alla sijaitsevat matkustajatilat, sekä miehistötilat ovat auttamattomasti vanhentuneet. Replot 2:n saaminen aikanaan Korppoo - Norrskata - Houtskär välille oli kuitenkin parannusta aiempaan, jolloin jäissä puskivat vielä heikommilla konetehoillaan Korpo ja Nagu 2 lautat. Pisimmillään olen viettänyt vanhalla Korpo-lautalla seitsemän tuntia Galtby - Olofsnäs välillä, ennen kuin jäänmurtaja APU tuli sen irroittamaan jäistä Turku - Tukholma väylän risteyksestä. Replot 2:n jäissäkulkuominaisuuksia paranneltiin 1980-luvun alussa lisäämällä siihen mm. ilmapulputusjärjestelmä, sekä vaihtamalla siihen isommat koneet (koneteho kasvoi 394 kW:sta 914 kW:iin) ja vaihtamalla vanhojen tilalle tehokkaammat 2 x Aquamaster US 550 ruoripotkurit. Replot 2:n ongelmana on kuitenkin ollut voimansiirrosta johtuva tehohäviö, sillä voima aluksen neljältä pääkoneelta on välitetty ruoripotkureille hihnavälityksellä.

Mergus ilmeisesti nyt myös peruskorjataan ja päivitetään lähiaikoina lauttavarustamon saatua sille 10-vuoden sopimuksen Norrskatan liikenteeseen. Matkustajatilat olisi ainakin syytä päivittää ja rakentaa niihin isommat näköalaikkunat Stellan tyyliin nykyisten venttiilinkokoisten pikkuikkunoiden tilalle, snack- ja juoma-automaatit olisivat myös tervetullut lisä kahviautomaatin rinnalle...

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 07.11.2012, 09:15:11
Nyt ollaan jo lähellä valmistumista, Vikare näkyy jo AIS:ssa, ja kuvakin on jo olemassa, ja sinivalkoinen siitä todellakin tulee. Ihmetyttää vaan tuo, miksi lossi olisi AIS:ssa... Onkohan tuo sittenkin lautta-alus? Vai onko AIS vain koeajoja varten?
Eilinen TS kertoo, että Vikare on jo valmiina, mutta sitä ei voida ottaa käyttöön koska tarvittavaa ruoppausta laiturien edustalla ei ole voitu tehdä valitusten takia. Ruoppausten pitäisi alkaa huhtikuussa ja olla valmiina toukokuussa. ELY-keskukselle pelkkä palvelun ostaminen vanhalta toimijalta tämän ajan maksaa 160.000 e.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Rami Kristian Wirrankoski

FinFerries on eilen sitten tilannut uuden Kotkan saaristoliikenteeseen tarkoitetun yhteysaluksen Uudenkaupungin Työveneeltä kesäksi 2014. Pituus 34,9 ja leveys 9 metriä. Matkustajia 100.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 26.01.2013, 08:03:49
FinFerries on eilen sitten tilannut uuden Kotkan saaristoliikenteeseen tarkoitetun yhteysaluksen Uudenkaupungin Työveneeltä kesäksi 2014. Pituus 34,9 ja leveys 9 metriä. Matkustajia 100.

Taiteilijan (Håkan Sjöström) näkemys aluksesta näyttää, että tuosta tulee lähes Falkö-luokan sisaralus, autokansi vain ulottuu kansirakennuksen sisään.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kimmo Rantanen

#187
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 26.01.2013, 08:03:49
FinFerries on eilen sitten tilannut uuden Kotkan saaristoliikenteeseen tarkoitetun yhteysaluksen Uudenkaupungin Työveneeltä kesäksi 2014. Pituus 34,9 ja leveys 9 metriä. Matkustajia 100.

Aika erikoista, että matkustajamäärä ei uuden aluksen myötä merkittävästi kasva (Tekla 1: 73 matkustajaa). Joillakin vuoroilla (ainakin Kuutsalon viikonloppu-lähdöt) on ollut todella täyttä ja jos ihmiset jonain päivänä vielä keksivät, että tuollahan voi lähteä ilmaiselle miniristeilylle saaristoon. Ehkä tätä on ajateltu lisäämällä vuoroja, niin kuin jossakin yhteydessä on tullut julki..


"Kotkan ja Pyhtään uusi yhteysalus käy myös öljyntorjuntatehtäviin

Suomen Lauttaliikenne Oy rakennuttaa uudenlaisen yhteysaluksen, jossa ensimmäistä kertaa on valmius öljyntorjuntatehtäviin. Aluksen on tarkoitus aloittaa liikennöinti Kotka-Pyhtää yhteysalusreitillä heinäkuussa 2014."


YLE kertoo tulevasta tuurista lisää: http://yle.fi/uutiset/kotkan_ja_pyhtaan_uusi_yhteysalus_kay_myos_oljyntorjuntatehtaviin/6467024

Janne Malmberg

Finferries on huhujen mukaan myynyt/vuokrannut vanhan Merituuli lauttansa Ahvenanmaalle. Milleköhän välille kyseinen lautta on siellä suunniteltu vai liekö tarkoituksena asettaa johonkin muuhun käyttöön, tuulivoimaloitahan siellä ainakin rakennetaan?

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.01.2013, 05:32:54
Eilinen TS kertoo, että Vikare on jo valmiina, mutta sitä ei voida ottaa käyttöön koska tarvittavaa ruoppausta laiturien edustalla ei ole voitu tehdä valitusten takia. Ruoppausten pitäisi alkaa huhtikuussa ja olla valmiina toukokuussa. ELY-keskukselle pelkkä palvelun ostaminen vanhalta toimijalta tämän ajan maksaa 160.000 e.

Vikare aloittanut liikennöinnin Iniössä kesäkuun alussa. AIS löytyy, mutta lossireitistä tulee aika tylsää viivaa.

Petri Lahti

#190
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 27.04.2013, 09:17:00
Finferries on huhujen mukaan myynyt/vuokrannut vanhan Merituuli lauttansa Ahvenanmaalle. Milleköhän välille kyseinen lautta on siellä suunniteltu vai liekö tarkoituksena asettaa johonkin muuhun käyttöön, tuulivoimaloitahan siellä ainakin rakennetaan?

Ansgar Ab on vuokrannut Merituulen bareboat-sopimuksella ja asettaa sen Kumlingen ja Enklingen välille eli se korvaa Frida II:n. Merituuli saa uuden, paremmin Ahvenanmaan saaristoon soveltuvan nimen. Laiva on tarkoitus saada reitilleen juhannukseksi

http://www.sjofart.ax/sv/notiser/ansgar_ab_chartrar_nytt/715:

Ansgar Ab chartrar nytt

SJÖFART Rederiaktiebolaget Gustaf Erikson heläga dotterbolag Ansgar Ab chartrar in färjan Merituuli på så kallat bareboat-avtal.
Tills nu har Merituuli trafikerat i Finferries trafik. Hon ska under våren byggas för att passa det åländska kajsystemet. Hon döps samtidigt om till ett mer åländskt namn, meddelar rederiledningen i ett pressmeddelande.
Om allt går som planerat sätts färjan till en början in på Ansgars linje mellan Kumlinge-Enklinge, med trafikstart runt midsommar. (PL)
30.04.2013 16:20

Janne Malmberg

Mitähän hässäkkä Teijon telakalla mahtoi tänään puolilta päivin olla? Finferrisin lossi kuulemma törmäillyt telakalle tullessaan toisiin laivoihin telakan rannassa, vai onko pelkkä uutisankka? Onko jollakin parempaa tietoa?

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 05.06.2013, 22:33:14
Ansgar Ab on vuokrannut Merituulen bareboat-sopimuksella ja asettaa sen Kumlingen ja Enklingen välille eli se korvaa Frida II:n. Merituuli saa uuden, paremmin Ahvenanmaan saaristoon soveltuvan nimen. Laiva on tarkoitus saada reitilleen juhannukseksi

Ei ainakaan vielä ole vaihdettu Frida II:n tilalle.

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 05.06.2013, 22:33:14
Ansgar Ab on vuokrannut Merituulen bareboat-sopimuksella ja asettaa sen Kumlingen ja Enklingen välille eli se korvaa Frida II:n. Merituuli saa uuden, paremmin Ahvenanmaan saaristoon soveltuvan nimen. Laiva on tarkoitus saada reitilleen juhannukseksi

Ex-merituuli oli ainakin lauantaina 3. elokuuta Maarianhaminassa Svibyvikenin rannassa. Laivasssa oli maalaus vielä kesken, joten väritykseltään se oli keltavalkoinen. Tänään ÅT kertoo, että alus on tulossa Bärö-nimisenä aiotulle reitille. Lauttaan on pitänyt muuttaa rampit, jotta se sopii ahvenanmaalaisiin laitureihin.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=35149&iPage=1 kertoo allaolevaa. Artikkelissa on myös kuva.

Snart får Kumlinge och Enklinge sin nya transportfärja
Ms Bärö heter Ansgar Ab:s nya färja som ska trafikera mellan Kumlinge och Enklinge.

- Vi är nöjda och jag hoppas att passagerarna blir det också, säger vd Tomas Lindqvist.

SJÖFART Det återstår fortfarande lite måleriarbete innan Bärö är helt redo att ta sig an linjen mellan Kumlinge och Enklinge. Men det stora arbetet är redan klart. Både för och akter har fått sig en rejäl renovering och har nu fästen som passar alla hamnar.

- Tidigare hade hon Destiafästen, men det passar inte i våra åländska färjfästen, så nu har vi bytt. Båda ramperna är sprillans nya, säger Tomas Lindqvist.

Destiafästen, som är vanliga i Finland, är nästan helt kvadratiska, medan de åländska hamnarna kräver att fartygen har en rundare form framtill.

- Vi har satsat en hel del pengar, men förhoppningsvis ska det betala sig. Om ingen vågar satsa så blir det ju ingenting.

Ansgar Ab, som är ett helägt dotterbolag till rederiaktiebolaget Gustaf Erikson, chartrade fartyget i juni. Tidigare gick hon i Finferries trafik under namnet Merituuli.

Läs mer i dagens tidning
NINA LATVALA
nina.latvala@alandstidningen.ax   
Publicerad 10.8.2013 06:05

Juha Paulavuo

 Monia matkustajia viime kesänä haitannut viemärinhaju poistuu maantielautta Stellalta, kun se on ensi viikolla poissa liikenteestä tiistain ja keskiviikon.

– Telakkatakuutöissä Stellan jätevesitankkiin rakennetaan parempi tuuletusjärjestelmä, joka estää epämiellyttävien hajujen tulvahtelun maantielautan ulkotiloihin, kertoo Finferriesin turvallisuus- ja liikennepäällikkö Timo Mäkelä. Muutostöissä Stellan ohjaamon katolle rakennetaan myös paremmat suojakaiteet, jotka tekevät huoltotyöt jatkossa aiempaa turvallisemmiksi.

Takuukorjaustöiden aikana reitillä liikennöivät lautta-alus Mergus, joka kulkee pääosin Korppoon ja Houtskarin väliä, sekä lautta-alus Replot 2, joka kulkee Korppoosta Norrskataan. Aikatauluihin ei tule muutoksia.

turun sanomat