Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 13:10:59 »
Öresundista eli kansankielellä Juutinraumasta Mariella painelee. Eiköhän sieltä saada Fofiin jokunen kuvakin?
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Heino tänään kello 00:07:29 »
Good Bye old Lady Mariella. Ei enää tiemme taida kohdata. Useampi risteily on silläkin vietetty. Olin kesätyössä korroosiohommissa Wärtsilän telakalla kesän 1984 ja vielä pari kuukautta talvellakin. Kaksoispohjasta ja tankeista autokannen kautta ylempiin kerroksiin tuli laivan rakentamista seurattua. Jotenkin se on tuntunut enemmältä kuin muut risteilylautat.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anukka 14.05.2021, 22:42:09  »
Jos Helsingin sataman suunnitelmat terminaalien jakamisesta reittien mukaan toteutuvat, Viking varmasti lopettaa HEL-STO-linjansa ainakin vanhassa muodossaan. Se ei missään tapauksessa rupea jakamaan toimintojaan yhdessä kaupungissa useampaan satamaan. Eikä niin varmasti halua tehdä Tallinkkaan, joten satamayhtiön säätelyn lopputulos saattaakin olla, että Helsinki pääsee ihan omalla ansiollaan kummankin varustamon Tukholman vuoroista eroon. Tai ainakin saa ne muutettua Tallinnan kautta tai Vikingin taannoisen kesäaikataulun mukaan kulkeviksi.

Vikingin suhteen olen samoilla linjoilla Mikko-Oskarin kanssa, Vikingiä tuskin kiinnostaa toimia useammassa satamassa Helsingissä... Loppuuko sitten koko Hel-Sto linja, vai siirtyykö se ajamaan Tallinnan kautta jää nähtäväksi.
Mutta Silja/Tallink taas jo nykyisellään operoi kolmesta satamasta ja oikeastaan neljästä terminaalista, eli Vuosaari, Olympiterminaali sekä Lansisatama T1 & T2, joten heille muutto Katajnanokalle ei siinä mielessä varmaan lisää henkilökunnan tarvetta...
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 14.05.2021, 21:13:03  »
Jos Helsingin sataman suunnitelmat terminaalien jakamisesta reittien mukaan toteutuvat, Viking varmasti lopettaa HEL-STO-linjansa ainakin vanhassa muodossaan. Se ei missään tapauksessa rupea jakamaan toimintojaan yhdessä kaupungissa useampaan satamaan. Eikä niin varmasti halua tehdä Tallinkkaan, joten satamayhtiön säätelyn lopputulos saattaakin olla, että Helsinki pääsee ihan omalla ansiollaan kummankin varustamon Tukholman vuoroista eroon. Tai ainakin saa ne muutettua Tallinnan kautta tai Vikingin taannoisen kesäaikataulun mukaan kulkeviksi.
Cinderellan henkilöstön irtisanomisista olen kuullut puheita, joten ajatus aluksen siirtymisestä takaisin Suomen rekkariin ei ole välttämättä kaukaa haettu. Ruotsin lipulla ajamisen edullisuushan riippuu täysin kruunun ja euron kulloisestakin suhdannevaihtelusta, ja juuri nyt taitaa euromaiden tilanne olla työnantajan näkökulmasta suotuisampi.
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 14.05.2021, 17:26:10  »
Joku Viking-huhu myös kuultu, että yksi suunnitelma voisi olla, että liikennöisivät Tallinnaan Tukholman laivoilla ympäri vuoden.
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko Valli 14.05.2021, 14:22:57  »
Eipä tosiaankaan, asiahan oli mainittu muutamaa viestiä aiemmin. Joskus voisi olla paikallaan lukea muiden kirjoituksia muualtakin kuin sieltä, mistä niitä copypeistailee...

Tai sitten ei. Minusta ne kylläkin vahvistaa asian vasta tässä viestissä?
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 14.05.2021, 13:49:34  »
Eipä tullut mitenkään yllätyksenä.

T24: Tallink peruu heinäkuuksi suunnitellut Helsinki-Saarenmaan risteilyt
Eipä tosiaankaan, asiahan oli mainittu muutamaa viestiä aiemmin. Joskus voisi olla paikallaan lukea muiden kirjoituksia muualtakin kuin sieltä, mistä niitä copypeistailee...

Gabriella seilaa muutaman reissun Helsingistä suoraan Tukholmaan, mutta maihin pääseekin vasta paluumatkalla Maarianhaminassa, ja aikaa kävellä on vain 3,5 tuntia. Kuulostaa vähän väkisin väännetyltä konseptilta. Matkustajia Tukholmasta ei oteta, mutta tuskin Tukholmaan asti ajellaan vain maisemien takia. Rahdille voi kelvata menomatka, miksei paluumatkakin, jos aikainen lähtö ja 24h matkan kesto näkyy hinnassa.
Tuo on sikäli merkillinen tuote, että matkaosuus HEL-STO mitä ilmeisimmin ajetaan suoraan. Siihen jopa myydään lippuja. Tarkoittaa siis sitä, että taxfreen saa avata vasta Tukholmasta lähdön jälkeen, jolloin mahdolliset EU:n sisäliikenteen matkustajat ovat laivasta poistuneet. Tukholmassa laivaan ei voi nousta (en tosin tiedä, koskeeko tämä myös rahtia), MHQ-HEL-osuudelle sitä vastoin pääsee.
Tukholman aamupäivävilinän seuraaminen ja rauhallinen kruisailu Furusundin väylän läpi voisi sinällään olla ihan mukava risteilytuote, ainakin kauniilla ilmalla. Tuskin kuitenkaan mikään suuri menestys; kenties kuitenkin kannattavampi kuin olisi laivan ajaminen normiaikataulun mukaan tai jättäminen kokonaan laituriin.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 14.05.2021, 13:06:53  »
Mariella lähti sitten (vähän piilossa katseilta) viime yönä kello kahdelta suoraan kohti Italian Savonaa.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 13.05.2021, 20:19:11  »
Joo en minäkään pelkkään risteilyliikenteeseen usko jos Viking toisen laivan tuo. Parhaimmillaan olisi kaksi lisävuoroa päivässä molemmista satamista autokansi täynnä. Cinderella mennee telakalle myös tänä syksynä, eikö edellisestä jo aika tovi ollut. Vähän odottelisin tapahtuisiko siellä jotain radikaalimpaa uudistamista jos reitti vaihtuu.

Hankalaa toki arvioida Helsingin ja Tukholman väliä kun ei tiedä kaikkia faktoja normaaliajan liikenteestä. Esimerkiksi mikä on hyttien käyttöaste ja kuinka paljon niissä paremmissa hyteissä on oikeasti matkustajia. Ja miten rahdin laita ja miten siihen vaikuttaa Turun linjan lisääntyvät kaistametrit ensin Gloryn lisämetrien kanssa ja myöhemmin Finnlinesin lisämetrit. Onneksi Vikingillä oli jo toinen laiva Tallinnaankin viime kesänä, että voisivat arvioida sen kannattavuutta vaikka toki ei silloinkaan ihan normaalitilanne ollut matkustajien suhteen.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10