Koronaviruksen vaikutukset kootusti

Aloittaja Pete Lehto, 15.03.2020, 15:34:49

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Carnival Imagination on niin ikään seilaamassa Fantasyn ja Inspirationin vanavedessä viimeiselle rannalle Aliagaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!



Toni Ohvo

Viking Line peruu Helsinki-Tukholma -risteilyt vuodenvaihteeseen asti. Myös Mariellan myynnistä suomeksi.

LainaaHansesin mukaan yhtiöllä ei ole varsinaista suunnitelmaa myydä Mariellaa, mutta myynti voi tulla ajankohtaiseksi kiinnostavan tarjouksen myötä.

"Kaikki vanhemmat alukset voivat olla myytävänä, mikäli tarjous on riittävän kiinnostava. Tähän mennessä emme ole saaneet sellaista tarjousta, joka saisi meidät harkitsemaan myyntiä", Hansen sanoo ahvenanmaalaislehdelle.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nya-aland-viking-line-peruu-lahdot-helsingista-tukholmaan-mariella-myytavana/0cf1cad9-28fd-48f9-ad18-d926250cecfe

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 25.08.2020, 21:07:18
Laiva on jo Öresundin telakalla myyntikuntoon laitettavana

https://www.instagram.com/p/CEUOIASAabe/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Myyntikuntoon ja myyntikuntoon. Normaali suunniteltu telakointi se ainakin on mikä oli toukokuussa alunperin tarkoitus tehdä.

Sven Liljeström

Jäävahvistetut ja muutenkin hyvässä toimintakunnossa pidetyt alukset ovat iästään huolimatta yleensä olleet "helppoja" myytäviä, sen sijaan niiden hinnasta ei ole ollut yhtä helppoa päästä sopimukseen.
Joku väläytteli tässä jonkin aikaa sitten "sopimusliikennettä" Helsingin ja Tukholman välille siten, että väliä purjehtisivat kumpikin varustamo yhdellä aluksella vuoropäivin.
Voi toki olla, ettei "näin saa sopia"?!

Peetu Kytöranta

Hintahan on kokolailla oleellinen osa ostamista ja myymistä. Eli kaupan helppous määräytyy vasta, kun hintakin on selvä.

Tuomas Romu

Vastaavasti voisi todeta, että aina löytyy hinta, jolla laiva menee kaupaksi. Viimeistään ostaja löytyy hinnoittelemalla laiva teräspainon mukaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Johannes Erra

Olisi sinänsä kiinnostavaa tietää tarkemmin, millä politiikalla Viking Line tässä vaiheessa on Mariellaa myymässä. Hehän eivät ole sanoneet, että aluksesta hankkiudutaan eroon joka tapauksessa. Aiemmin Viking Line on puhunut Amorellan myynnistä, ja nytkään, jos ihan tarkkoja ollaan, kukaan ei ole tainnut yksiselitteisesti sanoa että Mariella myytäisiin ulos Amorellaa mieluummin. Kuten usealla taholla on spekuloitu ja arveltu, Mariellan myyntiä varmasti vauhdittaa se ettei alusta kovin ideaalisti voi työllistää muilla reiteillä, ja siksi minäkin arvioisin, että Mariellan myynti on ykkösprioriteetti ja muiden alusten tulevaisuutta mietitään sen jälkeen. Spekulaatio ei tässä tilanteessa ja tässä asiassa silti ole tiedon väärti. Moni asia varmasti riippuu siitäkin, milloin tarkalleen pandemian tuottamista ongelmista edes enimmäkseen päästään eroon, ja myös siitä, onko Vikingillä aikomusta jatkaa Viking Cinderellan nykyistä liikennettä myös Gloryn saavuttua.

Jussi Laine

Pääomistajista Lundqvistit ostavat tankkereita käteisellä eli rahasta ei pitäisi olla pulaa Oolannissa jos Viking järjestäisi osakeannin kassan pönkittämiseksi. Mutta ilmeisesti ei ole halua vaan yhtiötä odottaa Stockmannin kohtalo, että pala palalta myydään. Helsingin laivat, Cinderella.

Omiin kuljetustarpeisiin Oolantilaisille riittää Turku-Tukholma linja. Jos Helsingin linja lopetetaan ja sen aiheuttama työttömyys saarimaakunnassa on sitten toinen juttu. Birkasta tuli jo monta uutta työtöntä.

Arto Papunen

Tukholma nyt kaksipiippuinen juttu. Nyt ei ole Birkaa kilpailemassa aikaisemmalla aikataululla ja luulisi, että väkeä piisaisi risteilyille. Mutta kun Glory nyt tulee niin pitäähän se saada maksuunkin ja risteilyille pitää saada hintaa niin onko vain parempi että tarjontaa on vähemmän. Ja varmaan jotkin risteilijät siirtyvät Galaxyllekkin.

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 26.08.2020, 19:16:58
Olisi sinänsä kiinnostavaa tietää tarkemmin, millä politiikalla Viking Line tässä vaiheessa on Mariellaa myymässä. Hehän eivät ole sanoneet, että aluksesta hankkiudutaan eroon joka tapauksessa. Aiemmin Viking Line on puhunut Amorellan myynnistä, ja nytkään, jos ihan tarkkoja ollaan, kukaan ei ole tainnut yksiselitteisesti sanoa että Mariella myytäisiin ulos Amorellaa mieluummin. Kuten usealla taholla on spekuloitu ja arveltu, Mariellan myyntiä varmasti vauhdittaa se ettei alusta kovin ideaalisti voi työllistää muilla reiteillä, ja siksi minäkin arvioisin, että Mariellan myynti on ykkösprioriteetti ja muiden alusten tulevaisuutta mietitään sen jälkeen. Spekulaatio ei tässä tilanteessa ja tässä asiassa silti ole tiedon väärti. Moni asia varmasti riippuu siitäkin, milloin tarkalleen pandemian tuottamista ongelmista edes enimmäkseen päästään eroon, ja myös siitä, onko Vikingillä aikomusta jatkaa Viking Cinderellan nykyistä liikennettä myös Gloryn saavuttua.

Ylen artikkelissa löytyi hieman laajemmin Mariellan myynnistä. Vaikuttaa, että Mariella myydään seuraavana. Amorella on tosiaankin Mariellaa helpompi sijoittaa toisellekin reitille, jos Helsinki-Tukholma linja ei jatkuisi.

"Mariella on Viking Linen laivoista toiseksi vanhin, ja siitä hankkiudutaan Boijer-Svahnström mukaan eroon ennemmin tai myöhemmin. Se hetki voi koittaa vuoden päästä, jolloin Viking Line saa uuden aluksen Turku–Tukholma-reitille ja joku yhtiön seitsemästä laivasta jää ylimääräiseksi."

https://yle.fi/uutiset/3-11511425

Kalle Id

Tallink vähentää myös liikennettään syys-lokakuussa, kertoo päivän tiedote sieltä: https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/d19db1d4b418b99c

Lyhyesti:

- Baltic Queen korvaa Silja Serenaden Helsinki–Riika-linjalla syyskuussa: "voimme operoida reittiä tehokkaammin pienemmällä laivalla," sanoo Paavo Nõgene (mikä ei tietysti ihan pidä paikkaansa, laivojen matkustajamäärähän on jotakuinkin sama).
- Victoria I siirtyy Tallinna–Tukholma- ja Riika–Tukholma-linjoilla syyskuussa. Molemmilla reiteillä ajetaan yksi edestakainen vuoro viikossa.
- Silja Serenade ja Isabelle makuutetaan syyskuussa, Silja Symphony ja Romantika lokakuussa. Ilmeisesti kaikki mainitut ovat makuutettuna ensi vuoden maaliskuuhun asti, joskin englannin- ja suomenkieliset tiedotteet erovat tältä osin hieman.

Arto Papunen

Tietynlainen muutos tämäkin, että Mariella korvaa Turun linjalla Gracea ja Amorellaa muutaman päivän ensi viikolla.