Suuntaa sekin Välimerelle. Eipä tuo silti yllätä, mutta mistä Corsica Ferriesillä on noin rahaa laittaa laivahankintoihin. Eikö korona tehnyt sille yhtään kiusaa. Toki toinen juttu on miten jatkossa liikennöidään.
Hel-Sto -linja jatkuu tulevan talven ajan yhdellä aluksella ja yhtiö arvioi vaihtoehtoja ko. linjan liikenteen jatkamiselle.
https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/39582F03E7A758F7
Näinköhän sitä on Vikingin ja Tallinkin välillä tehty joku diili, että Tallink vetäytyy vähin äänin Tku-Sto liikenteestä ja Viking Hel-Sto-linjalta...?
Sama epäilys heräsi itselläkin.
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa, ja myös ajoituksellinen samankaltaisuus on pitkälti silmänlumetta, Viking asetti Amorellan myyntiin jo osana Gloryn hankintapäätöstä, siis kauan ennen kuin Tallink innostui siirtämään liiketoimintansa painopisteen liikennöinnistä alusvuokraukseen. Minulle viimeistään Mariellan myynti oli aivan riittävä näyttö siitä, miten kiinnostunut Viking Line on (ei ole) Helsinki-Tukholma-reitin tulevaisuudesta.
Lopputuloksesta olen silti samaa mieltä: Tallink-konsernin vetäytyminen Turun linjalta ja Vikingin vetäytyminen Helsingin-Tukholman reitiltä on lähivuosina hyvin mahdollista. Näihin lopputulemiin on ajanut sekä vuosia jatkunut tonnistopolitiikka että viimeaikaiset kannattavuushaasteet. Grace ja Glory ovat tehneet Turku-Tukholma-reitistä Viking Linen itsestäänselvän päälinjan. Serenade ja Symphony taas ovat Helsingin linjalla, ja kävelykatujensa ansiosta monessa mielessä erityisasemassa pohjoisen Itämeren alusten joukossa, tarkoittaen että Silja Linen prioriteetti on niissä. Polttoaineen hintakehitys ja molempien varustamojen taloutta rasittaneet koronavuodet ovat nähdäkseni vain katalysaattori kehityskululle, jonka ennusmerkit ovat olleet näkyvissä jo hyvin, hyvin pitkään. Vähintään sieltä lähtien, kun Silja Line (Tallink-konserni) katsoi Tallinkin laivaston standardialukset soveliaiksi Turun linjalle pitäen promenade-alukset Helsingissä, ja Vikingin toisaalta valitessa Turun linjan omien uudisrakennustensa reitiksi.
Lainaus käyttäjältä: Johannes Erra - 05.08.2022, 20:24:00
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa
Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.
Tietysti nyt on ihan toiset omistajat, toiset lait ja niin edelleen, mutta ei salainen sopimus kuitenkaan olisi mitenkään ennen näkemätön ratkaisu.
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?
Silja/Tallinkilla muutos ei ole merkittävä, heillähän on jo nyt liikennettä kolmessa satamassa Helsingissä, ja laivoja riittää, ellei niitä saada vuokrattua muille, mutta tuskin vuokraisivat Vikingille laivan Hel-Tuk linjalle ;D
Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 05.08.2022, 21:56:51
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?
Tulee mielenkiintoinen tilanne, kun sama laiva ajaa Tukholmaan ja Tallinnaan ;D. Tuntuu, ettei siihen hyvää ratkaisua olekaan, jos vaikka vain osa Vikingin Tallinnan vuoroista käyttäisi Länsiterminaalia.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 05.08.2022, 21:27:32
Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.
Erona 1970-luvun tilanteeseen on ainakin se, että EU-aikana sanktiot ovat olleet huomattavat, jos kartellista jää kiinni.
Uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan Mega Victoria, ja laiva korvaisi Corsica Victorian.
https://pianetanavi.altervista.org/corsica-ferries-acquista-amorella-e-si-prepara-a-diventare-la-nuova-mega-victoria/
(Jutussa puhutaan ruotsalaisesta Viking Line -varustamosta.)
Tämä on nyt jo vanha uutinen, mutta Jan Hanses puhui Vikingin Helsinki–Tukholma-linjan tulevaisuudesta sekä HBL:n (https://www.hbl.fi/artikel/9781f0be-854d-43bc-a6ce-245db0153cab) että Ålandstidningenin (https://www.alandstidningen.ax/nyheter/blir-fraga-om-nytt-tonnage-om-vi-ska-vara-kvar-pa-linjen, maksumuuri) haastattelussa. Molempien viesti on samansuuntainen: Gabriella jatkaa toistaiseksi yksin linjalla ensi kesään asti, mutta pidemmälle tulevaisuuteen kaikki vaihtoehdot ovat auki. Viking saattaa luopua linjasta kokonaan, mutta jos varustamo jää linjalle tarvitaan jostain toinen laiva. Ideaalitilanteessa uudisrakenne, mutta myös (Amorellaa "merkittävästi uudempi") käytetty laiva on vaihtoehto.
Tosin jos käytettyä laivaa aletaan miettimään niin eipä niitä potentiaalisia vaihtoehtoja paljon ole. 90-luvun jälkeen on rakennettu todella vähän risteilylauttoja, niistä vielä harvemmat ovat edes potentiaalisesti myynnissä, ja näistä potentiaalisesti myynnissä olevista valtaosan omistaa Tallink – jonka ei kannata myydä laivaa kilpailijalle itsensä kanssa kilpailevaan liikenteeseen jos ei ole ihan pakko.
Ennen koronaa ja ja ja.... sillon kun kaikki oli toisin, -kaikki olisikin voinut mennä toisin. Ei sit vaan menny. Se että TallinkSilja satsanut Hel-Tal liiketeeseen isosti ja muu on vaan *ollut* kertonee mielestäni sen että turku/Helsinki-Sto linjat ja laivat tulee myyntiin ennemiin kuin uskotaankaan -ainakin turku !
Laivaston ulosvuokraus tuo toki tuloja mutta ei linjojen kehityksestä tietoakaan. Se että ketä ostaa.., -ei CorsicaFerrieskään ihan kaikkea pysty ostamaan :d
Summa summarum -mielestäni !!
On se että TallinkSilja on kohta enään Tallink joka poimii isollä kädellä Hel-Tal liikenteestä hillot kapasiteetillaan -sillä mihin Viking ei uskaltanut.
Sere ja Symp on niinkauna kunnes ylläpitoo käy liian kalliiks tai kunnes kaukoidäs joku taas saa kuningasajatuksen.
TallinkSiiljalla ei ole varaa uudisrakenteita tilaamaan ko. parin tilalle
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 17.08.2022, 09:54:56
Tämä on nyt jo vanha uutinen, mutta Jan Hanses puhui Vikingin Helsinki–Tukholma-linjan tulevaisuudesta
Linjalle on kuulemma kaavailtu käytettyä laivaa ensi kesäksi.
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 17.08.2022, 09:54:56
mutta myös (Amorellaa "merkittävästi uudempi") käytetty laiva on vaihtoehto.
Tosin jos käytettyä laivaa aletaan miettimään niin eipä niitä potentiaalisia vaihtoehtoja paljon ole. 90-luvun jälkeen on rakennettu todella vähän risteilylauttoja.
Kyseinen laiva on otettu käyttöön jo ennen vuotta 1990. On myös Amorellaa uudempi.
Näillä spekseillä ei kyllä sitten kovin montaa vaihtoehtoa ole, kun Amorella valmistui lokakuussa 1988. Ainoat vaihtoehdot taitaisivat olla Isabelle, joka olisikin kyllä melkoinen veto, Pearl Seaways ex-Athena, tai sitten GNV Cristal ex-Olau Hollandia.
Jos ensi kesäksi tulee entinen Nordlandia. Niin miten ne meinaa pysyä sillä aikataulussa. Onko riittävän "ketterä" jos Tallinnassakin käydään.
Cinderella
Voisiko se olla vaihtoehto, että Viking Line hankkisi Birkan Tukholman kesäristeilyliikenteeseen ja siirtäisi Cinderellan Helsinki-Tukholma -reitille?
Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 21.09.2022, 09:38:32
Jos ensi kesäksi tulee entinen Nordlandia. Niin miten ne meinaa pysyä sillä aikataulussa. Onko riittävän "ketterä" jos Tallinnassakin käydään.
Huhuissa puhuttaneen siitä kymmenen vuotta uudemmasta ex-Olau Hollandiasta, jolla ei ole mitään tekemistä Eckerön kanssa.
Lisäksi jos kyseessä on vain kesäksi tuleva laiva, niin silloin on kyllä tarjontaa enemmänkin, kun ei tarvitse mistään jääluokista välittää.
Koskas Amorellan sinne Välimerelle pitäisi suunnata, kun Katajanokalla näyttää edelleen makaavan?
Ainakin aikaisemmin satamalistauksessa näkyi Amorellan lähtevän to 22.9.
Lähtikin jo 21.9. 20:46 Suomen aikaa.
Öresundista eli kansankielellä Juutinraumasta menee Amorellakin, minkä tosin olisi voinut etukäteen olettaakin.
EDIT 1: Näyttäisi jäävän ottamaan bunkkeria Råan ankkuripaikalle keskelle Öresundia/Juutinraumaa. Mielenkiintoista, etteivät tee sitä tavallisilla bunkrauspaikoilla joko Göteborgin tai Skagenin ankkuripaikoilla.
EDIT 2: Skagen ohitettu perjantaina alkuillasta.
Millaisellakohan miehityksellä tällaiset siirrot ajetaan. Tietysti sillalla Vikingin väkeä ja varmaan Corsicankin. Konehuoneessa varmaan samoin, mutta mitenköhän kansimiehistö ja vaikka ruokahuolto.
Joku oli sitä mieltä, että ISABELLE sopisi 5 kk pitkään rahtaukseen Viikkarille v. 2023.
Tietääkö kukaan Viron viranomaisten kanssa tehdyn rahtaussopimuksen kestoa tai
muuta sisältöä?
Mikäli rahtaussopimus päättyy keväällä 2023 ja sopimuksen jo sovitut pidennyksetkin
on käytetty, niin alushan on vapaa, ellei omistajalla ole sille kannattavampaa käyttöä itse.
Toinen asia on sitten, annetaanko alusta minkään hintaiseen päivävuokraan kilpailijalle?!
Historia on tosin osoittanut, että kun Tallink-Silja aikanaan osti aluksen "kuleksimasta",
Viikkari möi, koska saatu ostotarjous riitti heille.
Mitenköhän on toisinpäin?!
Muistaakseni Hbl:ssä oli vähän aikaa sitten artikkeli, jossa sanottiin, että kun astiat ja kipot ja
sen sellaiset on kerätty talteen, niin Viking Line "ajaa" aluksen Välimerelle.
Mikäli ostajan väkeä on matkalla mukana, on siinä hyvin aikaa käydä vanhan daamin
ominaisuuksia lävitse.
Kai siellä määränpäässä jonkinlaiset avaimien luovutusseremoniat ovat.
Voin toki muistaa väärinkin.
Varmaankin menee samalla tavalla kuin Mariellan kanssa.
Siitähän saa lisää tietoa vaikka tästä haastattelusta:
http://alandsradio.ax/gomorron/ombord-pa-ms-mariellas-sista-fard
Milloin Amorella muuten ajoi viimeisen Vikingin vuoron? Sitä vaan ajattelin, että ei kai se kippojen keräily nyt ole voinut kestää melkein kahta kuukautta ;D
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 24.09.2022, 14:18:42
Milloin Amorella muuten ajoi viimeisen Vikingin vuoron? Sitä vaan ajattelin, että ei kai se kippojen keräily nyt ole voinut kestää melkein kahta kuukautta ;D
Mistä se kaksi kuukautta tulee?
Amorella ajoi viimeisen lähtönsä Tukholmasta la 17.9 Helsinkiin, minne se saapui su 18.9. Aluksen tyhjennus meni melko nopeasti, laiva lähti ke 21.9. illalla kohti Italiaa.
Kuuntelin tuon Ålandsradion jutun. Jos oikein ymmärsin, niin Mariellalla oli 22 Vikingin porukkaa ja neljä Italiasta.
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 23.09.2022, 20:43:36
Joku oli sitä mieltä, että ISABELLE sopisi 5 kk pitkään rahtaukseen Viikkarille v. 2023.
Tietääkö kukaan Viron viranomaisten kanssa tehdyn rahtaussopimuksen kestoa tai
muuta sisältöä?
Mikäli rahtaussopimus päättyy keväällä 2023 ja sopimuksen jo sovitut pidennyksetkin
on käytetty, niin alushan on vapaa, ellei omistajalla ole sille kannattavampaa käyttöä itse.
Toinen asia on sitten, annetaanko alusta minkään hintaiseen päivävuokraan kilpailijalle?!
Historia on tosin osoittanut, että kun Tallink-Silja aikanaan osti aluksen "kuleksimasta",
Viikkari möi, koska saatu ostotarjous riitti heille.
Mitenköhän on toisinpäin?!
Nyt kun kaivoin alkuperäisen tiedotteen aiheesta (https://www.tallink.com/stock-exchange-releases1), niin sopimus oli huhtikuusta lähtien 4+2+2 kuukautta, eli loppuu joko ensi kuun alussa tai sitten joulukuun alussa. Paitsi tietysti, jos Viron valtio haluaa rahdata laivan uudelleen – en usko, että Tallinkilla on mitään sitä vastaan.
Laivan myynti Tallinkille vuonn 2013 ja nykyhetki eroavat nähdäkseni siinä, että kun Viking myi Tallinkille laivan oli selvää, ettei Tallink käytä sitä Vikingin kanssa kilpailevaan liikenteeseen – Silja Festival oli tuolloin Tallinkin laivastossa ainoa, joka oli järkevää Isabellalla korvata. Kun taas nyt Tallink antaisi nimenomaisesti kilpailijalleen paremman laivan jolla kilpailla itseään vastaan. Ei ajatuksena täysin mahdoton, mutta erittäin epätodennäköinen.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.09.2022, 15:04:19
Kuuntelin tuon Ålandsradion jutun. Jos oikein ymmärsin, niin Mariellalla oli 22 Vikingin porukkaa ja neljä Italiasta.
Vikingiltä 27 henkilöä, neljä Italiasta :D
*Vuokralaiva* ensikesälle !?!
Ihan mitä tahansa *lullaaa ja jollaa* ei Viikkarikaan vaan voi Hel-Sto linjalle asettaa.
Ja todellisia vaihtoehtoja ei ihan kauheasti ole !!
Mutta nyt kun Moby on päässyt velkojiensa kanssa sopimukseen ja myyntiin menevät Aki, Wonder, Tommy ja pari ro-ro:ta - niin josko aiemmin peruttu Mobyn ja DFDS:n diili lopultaan toteutuisi JA sitä kautta King of Scandinavia (ex Val de Loire) vapautuisi ja saattaisi hyttikapasiteetiltaan -kaistametreiltään ja DFDS:n ylläpitämänä olla SE joka Helsingissä ensikesänä nähdään !?!!
:)
Lainaus käyttäjältä: Jussi Mäkelä - 21.09.2022, 10:46:22
Voisiko se olla vaihtoehto, että Viking Line hankkisi Birkan Tukholman kesäristeilyliikenteeseen ja siirtäisi Cinderellan Helsinki-Tukholma -reitille?
Viking Cinderella palaa Helsinki–Tukholma-reitille
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009206584.html
Onpa laadukkaasti kirjoitettu artikkeli IS:ltä, kun väitetään Cinderellan liikennöineen Helsingistä Tukholmaan vuoteen 2003 asti. Mutta tämä oli varmasti oletettavin lopputulema, Cinderellan siirto on ehdottomasti helpoin tapa Vikingille saada toinen laiva linjalle kesäkaudeksi. Itse olen vähän kyllä yllättynyt, että laiva on reitillä käytännössä vain heinäkuun. Olisin veikannut, että kysyntää olisi aiemmin kesäkuussa ja pidemmälle elokuuhun.
Lainaus käyttäjältä: Ilves Valta - 16.11.2022, 20:09:51
Itse olen vähän kyllä yllättynyt, että laiva on reitillä käytännössä vain heinäkuun. Olisin veikannut, että kysyntää olisi aiemmin kesäkuussa ja pidemmälle elokuuhun.
En tiedä onko suunniteltu liikennöintiaika kerrottu jossain tarkemmin mutta jos linkin mukaiseen lehtiartikkeliin viitataan niin mielestäni tuo on sillä tavoin muotoiltu, että Cinderella voi hyvin olla reitillä esim. juhannuksesta koulujen alkuun (noin 7 viikkoa). Tämä varmaan onkin suunnilleen voimakkaimman kysynnän jakso.
Cinderella on Helsingin reitillä 30.6.-6.8.2023 eli reilun viisi viikkoa. Viking Linen lehdistötiedotteessa oli mielestäni tämä ajankohta mainittu.
Varustamon aikataulusivuilla on tulevat liikennekatkot seuraava tieto.
Cinderella reitillä Tukholma–Helsinki–Tallinna 30.6.–7.8.2023
Viking Cinderella poistuu normaalista liikenteestä reitillä Tukholma–Maarianhamina saavuttuaan Tukholmaan 30.6.2023 ja siirtyy reitille Tukholma–Helsinki–Tallinna 30.6.2023 lähdöllä klo 16.00 Tukholmasta.
7.8.2023 saavuttuaan Tukholmaan klo 10.00 Viking Cinderella palaa normaaliin liikenteeseen reitillä Tukholma–Maarianhamina 7.8.2023 klo 17.00.