Ympäristökeskuksen uusi öljyntorjunta-alus Louhi

Aloittaja Tero Lahdenranta, 23.02.2011, 11:58:28

« edellinen - seuraava »

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 09.03.2011, 09:13:28
Syken mukaan 5 samanlaisella lisä aluksella eli yhteensä 6 aluksella pystyttäisiin torjumaan 30 000 tonnin öljyvahinko 3vrk:n aikana avovedessä

Työyhteisössä herätti hieman hilpeyttä tuo kommentointi. Taitaa olla kohtuullisen teoreettista pohdintaa, mutta siitä huolimatta olisi mukava nähdä miten SYKE on tämänkin asian laskenut?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 09.03.2011, 22:25:09
Työyhteisössä herätti hieman hilpeyttä tuo kommentointi. Taitaa olla kohtuullisen teoreettista pohdintaa, mutta siitä huolimatta olisi mukava nähdä miten SYKE on tämänkin asian laskenut?

Todennäköisesti kyseessä on tiettyihin oletuksiin perustuva karkea arvio. Lähtökohtana voidaan käyttää esimerkiksi alusten säiliökapasiteettia, pyyhkäisyleveyttä, keräysnopeutta, harjojen nostokykyä, öljykalvon paksuutta, tehokasta toiminta-aikaa vuorokaudessa, valmiutta ja onnettomuuspaikalle saapumiseen sekä keräyssäiliöiden tyhjentämiseen kuluvaa aikaa, sääolosuhteita sekä vedessä olevan öljyn haihtumista ja dispergoitumista. Lopputulosta voidaan vielä kertoa sopivalla ykköstä pienemmällä luvulla, jotta ideaalitilanteesta päästään realistiseen arvioon. Mallin tarkentamisessa voidaan käyttää apuna mm. asiantuntijoiden arvioita öljyntorjunta-alusten todellisesta suorituskyvystä.

Kyllähän tuo nopeasti laskien näyttäisi onnistuvan, jos jokainen alus saisi kerättyä tankit täyteen kahdesti vuorokaudessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.03.2011, 00:46:54
Kyllähän tuo nopeasti laskien näyttäisi onnistuvan, jos jokainen alus saisi kerättyä tankit täyteen kahdesti vuorokaudessa.

Samalla täytyisi ilmeisesti olettaa ettei siirtymämatkoihin, tankkien tyhjennyksiin yms. kuluisi ylimääräistä aikaa ja että olosuhteet olisivat täydelliset öljynkeruulle. Henkilökohtaisesti epäilen vahvasti sitä, että 30 000 tonnin spill edes suostuu pysymään 3 vrk keskellä Suomenlahtea laskeutumatta rantakivikkoon.

Hienoa kuitenkin että kyseisiä aluksia valmistetaan ja uhkiin yirtetään varautua. Mikäli usko todellakin olisi riittävän vahva tuohon suorituskykyyn, niin Suomen valtionhan kannattaisi hankkia kaikki kuusi alusta ihan vain sijoitusmielessä. 300 miljoonan euron sijoitus maksaisi itsensä takaisin ensimmäisen tositilanteen tullen (ja uskokaa pois se tulee vielä), sillä tapaus Valdexia sivuten tuollainen isompi spill maksaa helposti pelkkinä siivouskustannuksina useamman miljardia euroa.

Tuomas Romu

Mikäli öljyvuoto sattuisi Helsingin ja Tallinnan puolivälissä ja etelästä puhaltaisi tuuli 7-10 m/s, öljylautta saavuttaisi Isosaaren ja Katajaluodon eteläkärkien välisen linjan noin 22 tunnissa. Toisaalta tasaisella 10 m/s itätuulella öljyä ei välttämättä olisi rannoilla kolmen vuorokaudenkaan jälkeen. Valitettavasti useimmat trajektoriat näyttäisivät johtavan melko nopeasti rannikolle, joten paikalle pitäisi saada tehokkaita keräysaluksia mahdollisimman nopeasti. Alusten pitäminen valmiudessa kuitenkin maksaa...

Keräystankkien nopea täyttyminen saattaa muodostua ongelmaksi varsinkin torjuntaoperaation alkuvaiheessa öljykalvon ollessa paksua, joten kannattaisiko Suomen sijoittaa myös muutamaan isompaan öljyntorjunta-alukseen? Louhen reilun tuhannen kuution tankitkin täyttyvät melko nopeasti, ja mikäli paikalle ei saada esimerkiksi säiliöproomua, on edessä pitkä tyhjennysmatka lähimpään sopivaan satamaan.

Toiminta-aikaa määritettäessä kannattaa pitää mielessä, että öljylauttaa tuskin päästettäisiin vapaasti ajelehtimaan, vaan öljyn leviämistä pyrittäisiin rajoittamaan puomeilla jo avomerellä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Honkala

Pieni virhe aikaisemmassa. Aluksia tarvitaan 6 lisää eikä 5 niinkuin aiemmin kirjoitin.

Tiedä en mutta kuullut oon  ???
Öt-alukset on tarkoitus tyhjentää, jonkinmoisiin kelluviin "säkkeihin" joista tavara imaistaan säiliöaluksiin tai hinataan maihin tyhjennettäväksi. Kyseisiä säkkejä olisi kuulemma käytössä välivarastoinnissa öljynporauslautoilla? Näin ainakin siirtymät olisivat lyhyempiä kuin maihin tukeutuva lossaus.

Kuten sanottu en ole "säkkejä" itse nähnyt. Enkä myöskään kuullut niitä kenelläkään olevan, mutta joskus säiliöalus kursilla KMOL:ssa havainne kuvan nähnyt.

Toinen mielenkiintoisempi legenda on LAMOR ltd:n omistamat säiliöalukset, jotka olisivat suunniteltu öt-alusten tukitoimintoihin. Näitä väitetään olevan, mutta en ole mistään aluksia tai tietoa/mainintaa aluksista löytänyt.
Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Tuomas Romu

Noita mainitsemiasi suursäkkejä sekä hinattavia kumi-, muovi- ja terässäiliöitä ei riitä kovinkaan pitkäksi aikaa. Ympäristökeskuksella on niitä noin 1900 kuutiometrin ja Suomenlahden alueen pelastuslaitoksilla noin tuhannen kuutiometrin edestä. Lisäksi tarvittaessa käyttöön saadaan muutama säiliöproomu (1170 m³, 400 m³ ja 450 m³).

Itse en ole koskaan kuullut LAMORin omistamista säiliöaluksista - tuskin keräyslaitteita valmistava yritys osallistuu aktiivisesti itse öljyntorjuntaan. Sen sijaan EMSAlla on muutama keräyslaitteilla varustettu säiliöalus, mutta ne eivät onnettomuustilanteessa ehdi Suomenlahdelle ajoissa. Mainittakoot, että Nesteen lintutankkerien myynti johti Eduskunnassa kirjalliseen kysymykseen, sillä eräs kansanedustaja olisi halunnut säilyttää ne tyhjennysvalmiudessa talvisaikaan tapahtuvan öljytankkerin karilleajon varalta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Lehtinen

Niin, Suomen suurin öljyproomu myytiin viime vuonna Tanskaan. Kyseessä siis kotkalainen Oil Devil (ex. PA-3), jonka speksejä voi jokainen tölläillä vaikka ulkomatala-lehdestä. Siinä olisi ollut alus johon öljy olisi voitu pumpata , vaikkakaan tavaraa ei olisi saatu rantaan kovin nopeasti siltikään. Mutta hyvä että asia on noteerattu täällä, viellä kun ongelma tiedostettaisiin myös päättävissä elimissä. Haluan nähdä että joku Nesteen tankkari rahdataan öt-hommiin, määrittelemättömäksi ajaksi!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#23
Eikös Nesteen poistolistalla olevia Bitpro-proomuja voitaisi käyttää öljynkeräysproomuina tai pelkkinä välivarastoina? Tuli tuosta Vesikosta mieleen...

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 10.03.2011, 17:52:18 Toinen mielenkiintoisempi legenda on LAMOR ltd:n omistamat säiliöalukset, jotka olisivat suunniteltu öt-alusten tukitoimintoihin. Näitä väitetään olevan, mutta en ole mistään aluksia tai tietoa/mainintaa aluksista löytänyt.


Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 10.03.2011, 19:38:33 Itse en ole koskaan kuullut LAMORin omistamista säiliöaluksista - tuskin keräyslaitteita valmistava yritys osallistuu aktiivisesti itse öljyntorjuntaan. Sen sijaan EMSAlla on muutama keräyslaitteilla varustettu säiliöalus, mutta ne eivät onnettomuustilanteessa ehdi Suomenlahdelle ajoissa.
LAMOR:in säiliöaluksilla tarkoitettiin ilmeisesti juurikin näitä EMSA:n säiliöaluksia, joihin asennettu LAMOR:in laitteisto. Osa oli ollut O.W. Bunker -varustamon aluksia:

Keskustelua vuodelta 2006:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=6005.msg59826#msg59826
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=6005.msg65664#msg65664

Yksi noista aluksista oli tuolloin sittemmin Venäjälle bunkkerilaivaksi päätynyt Ophelia:
http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/6954-Ophelia-8010427.html

Kuvasta näkeekin EMSA:n ja LAMOR:in logot.


Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mika Mattila

Tänään saapui monitoimialus Louhi kotisatamaansa upinniemeen...

Tuomas Honkala

Louhi kävi helmi-maaliskuun vaihteessa Helsingissä "myynti"näyttelyssä ulkomaan eläville.
Kävin ottamassa köydet kiinni.
Etelä satamassa ei ollut mikään paha keli, silti laituriin tulo kesti kustaanmiekasta n. 40min vs. NGLI 15min.

Osasivat kertoa nykyisen päällikön olleen aluksessa syys-lokakuusta, mutta kykenemätön ottamaan ohjeita/neuvoja vastaan aluksen käsittelystä edelliseltä päälliköltä. Ja mitäs me tyhmät reserviläiset neuvoja antamaan, kun ei nykyisen pak:n mukaan osata jäissä liikkua.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se ettei Louhen päällystölle ilmeisesti ole hankittu tai järjestetty tarvittavaa käsittelykoulutusta esim. arctian vastaavista aluksista. Vertaa vesiliikennelaki 463/1996 6§

Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Jani Oja

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 04.04.2012, 09:20:50
Louhi kävi helmi-maaliskuun vaihteessa Helsingissä "myynti"näyttelyssä ulkomaan eläville.
Kävin ottamassa köydet kiinni.
Etelä satamassa ei ollut mikään paha keli, silti laituriin tulo kesti kustaanmiekasta n. 40min vs. NGLI 15min.
Oltiin just sillon Seren kanssa Helsingissä ja katoinkin että kylläpä kestää.