Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muu merenkulku / Vs: Laivojen liikkeitä maailman merillä - havaintoja, kysymyksiä ym.
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell tänään kello 01:20:42 »
Naton aluksia nyt  tuolla Turun saaristossa useampia ja useamman päivän. Mitenkäs nuo luotsaukset menee? Ajelevatko ihan omalla navigoinnilla? Silloin kun esim. laivastovierailulle vaikka Turkuun tulevat, on luotsi mukana Utöstä asti. Vai, kai? Kenties?
2
Matkustaja-autolautat / Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell tänään kello 01:12:19 »
Tallink ei varmaan ota enää Härskilän laitteita, kun BP ja BQ saivat sieltä lyhytikäiset alennusvaihteistot, jotka korvattiin kalliissa remonteissa. Käsittääkseni meni kokonaan Tallinkin piikkiin.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä valmistaja on Härskilä?
3
Matkustaja-autolautat / Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Heino tänään kello 00:07:08 »
Nyt on ajettu koeajolla pitkiä matkoja melko lujaa 26-27,7 solmua. Aiemmassa koeajossa muistaakseni jäätiin alle 27 solmun nopeuteen.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Uusin viesti kirjoittanut Kai Heino 28.11.2022, 23:58:39  »
Tallink ei varmaan ota enää Härskilän laitteita, kun BP ja BQ saivat sieltä lyhytikäiset alennusvaihteistot, jotka korvattiin kalliissa remonteissa. Käsittääkseni meni kokonaan Tallinkin piikkiin.
5
Muut alukset / Vs: Rajavartiolaitokselle kaksi uutta ulkovartiolaivaa
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 28.11.2022, 22:08:27  »
TS: Vartiolaivojen lohkoja tehdään Puolassa – kokoonpanotelakan nimeä ei ole julkistettu vieläkään

Meyer Turku kertoi tilauksen varmistuessa viime kesänä, että vartiolaivat rakennetaan Meyerin Turun telakan ulkopuolella, mutta Suomessa.

Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pullikertoo, että suomalaista yhteistyötelakkaa ei vielä kerrota.
 
 – Kerromme telakan nimen, kun asia varmistuu, Pulli kertoo.
6
Alma eli ex-mastera näyttää olevan nyt porvoon eteläpuolella. Vähän offtopic mutta ihmetellyt näitä venäjälle menossa olevia aluksia kun jäävät nykyään tähän odottelee. Onko sotatoimet vaikuttanu satamien toimintaan näin paljon?
7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2022-2023
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 28.11.2022, 15:58:40  »
Jäätalven ensimmäinen jäätiedotus julkaistu tänään, ja Kemiin ja Tornioon asetetaan torstaina talven ensimmäiset rajoitukset:

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne
8
Matkustaja-autolautat / Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 28.11.2022, 11:36:41  »
Tietääkö kukaan, mitkä eurooppalaiset moottorinvalmistajat edelleen toimivat?

Onko muita eurooppalaisia keskinopeiden dieselmoottorien valmistajia kuin Wärtsilä, MAN Energy Solutions, Anglo Belgian Corporation (ABC) ja Bergen Engines? Rapakon takana on lisäksi Fairbanks-Morse (lisenssivalmistaja), General Electric (GE) ja Aasiassa pari paikallista toimijaa.

Hidas- ja nopeakäyntiset ovat sitten oma lukunsa.
9
Matkustaja-autolautat / Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 28.11.2022, 08:35:20  »
En ole pääkoneasiantuntija, mutta tässä mainittiin sivulauseessa MAN ja MAK, joista MAK:n sanottiin lopettaneen.
Tietääkö kukaan, mitkä eurooppalaiset moottorinvalmistajat edelleen toimivat?
Aikaisemminhan niitä oli kymmenkunta.
10
Matkustaja-autolautat / Vs: MyStar (oli: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä)
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 27.11.2022, 23:58:47  »
Saksalaiset kaverit sanoo MANnin olevan lyhenne sanoista Mull aus Nurnberg.

...ja toinen sittemmin lopettanut saksalaisvalmistaja tunnettiin lempinimellä "Maschinen alles Kaputt".

En ole propulsiojärjestelmien asiantuntija, mutta käsittääkseni potkuriakselin linjausvirhe ilmenee todennäköisimmin ensiksi värähtelynä ja pidemmän päälle sitten ennenaikaisena kulumisena ja laiterikkoina. Ehkäpä merikokeilla mitattiin toisesta tai molemmista akseleista raja-arvot ylittävää värähtelyä?
Sivuja: [1] 2 3 ... 10