Korealaiset kaappavat risteilijätilauksetkin!?

Aloittaja Miran Hamidulla, 10.04.2002, 20:14:26

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

STT:n uutisten mukaan Etelä-Korean hallitus aikoo laajentaa kohtuuttoman suuria telakkatukiaan risteilyaluksiin, joten pian Masa-Yards jää entistä ahtaammalle uusien tilauksien saamisessa, koska nuo Etelä-Korean telakoille myöntämät tuet ovat niin kohtuuttoman suuria, että esim. tankkialuksia Koreassa tehdään niiden turvin ns."puoli-ilmaiseksi". Täytyy toivoa, että Etelä-Korean telakkatukiasiaa selvittävä EU saa tehdyksi jotain etelä-korealaisten kohtuuttoman suurille tuille tai muuten voi Hietalahden telakan rannassa pian alkaa näyttämään melko tyhjältä. :(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#1
Nuo telakkatuet saisi kieltää kyllä koko maailmasta. Minusta on väärin kilpailla jonkun valtion maksaman tuen avulla. Parempi olisi kun telakat kilpailisivat tilauksista samalla viivalla eli laadulla eikä tuen avulla. Eikös se ollut niin, että Eeagle-luokan risteilijöiden tilaus saatiin Suomeen, koska telakka-tuen ansiosta.

Eerik Laine

#2
Ja missäs se meidän presidenttimme onkaan 11.4. asti valtiovierailulla edistämässä Suomalaista teollisuutta....  ;D

Etelä-Korean rajua laivojen polkumyyntiä ei aiota näkyvästi arvostella tasavallan presidentin Tarja Halosen Etelä-Korean valtiovierailulla. Näin arvioi tilannetta suomalaisen teollisuuden puolelta matkaa valmisteleva TT:n kauppapolitiikasta vastaava johtaja Erik Forsman.
<-  noin kertoi Turun Sanomat 6.4.2002

Miran Hamidulla

Niin Suomihan on kovasti ollut ajamassa alas EU:ssa noita tukia, mutta miksei sitten maailman pahimmassa tukimaassa uskalleta sanoa mitään? :o Noista korealaisten tekemistä LNG laivoistahan on sanottu, että ne tehdään niin halvalla, että asia olisi sama, jos Masa-Yards tekisi sellaisen laivan normaalihinnalla, ja liimaisi kyljet täyteen dollareita. Tollaisessa tilanteessa kyllä tuet ovat jo rikollisen korkeita. Kyllä tuet esim. merenkulussa ovat ymmärrettäviä jos maan hintataso on niin ylhäällä, ettei halvempi hintaisille maille pärjätä muuten ilman tukia, mutta tässä Etelä-Korean tapauksessa on kyse maasta, jossa on varmasti normaalistikin EU:ta halvempi hintataso, ja nuo tuet toimivat vain keinona luoda ylivoimainen kilpailuetu. Jos noita tukia ei olisi voisi Masa-Yardsillakin varmaan vieläkin nähdä rakennettavan isoja tankkereita ja bulkkereita niin kuin joskus silloin ennen... Onneksi noiden risteilijöiden rakentamisen oppiminen ottaa varmaankin kuitenkin korealaisilta oman aikansa, joten ei se korealaisten alkukaan risteilijäbisneksessä varmaankaan mikään helppo ole tuesta huolimatta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#4
Juu, saattaahan siinä korealaisilla tietysti hetki vierähtää ennen kuin oppivat uusia Eagleja sun muita vastaavia rakentamaan ja tekemään yhtä laadukasta työtä kuin suomalaiset.  ;) ;D

Santeri

#5
Mitenkäs on Korealaisten telakoiden työturvallisuus?
Ei pidä unohtaa, että yksi huomioiteva juttu on se, että suomalaisissa telakoissa on työturvallisuus kohdallaan.
En tiedä miten Koreassa on, mutta kuvitelkaa jos te tilaisitte laivaa tietäen, että sen rakentamisessa kuolee parikymmentä ihmistä. Raha menee kyllä yleensä asioiden edelle, mutta ei aina.
Mäntyluodon telakalla jossa valmistetaan mm. öljynporauslauttojen osia tapahtui kuukausi sitten kuoleman tapaus. Seuraavana parina päivänä telakalla ei tehty töitä ollenkaan ja turvallisuus asiat mietittiin tarkkaan läpi.
Myös amerikasta asti tuli tarjastaja.
Uhri sattui olemaan mun luokkakaverini.

Miran Hamidulla

Tämän päivän Hesarissa Metalliliiton puheenjohtaja Erkki Vuorenmaa ehdottaa Etelä-Korealaisten tukitelakoiden kuriinlaittamista tuontitulleilla jotka olisivat saman suuruisia kuin korealaisten tuilla saama etu. Saas nähä mitä tapahtuu... Toivottavasti Etelä-Korean dumppaus saataisiin tällä vihdoin kuriin! Tosin pitkä matka taitaa olla vielä kuljettavana ennen kuin tämäkin hyvä idea päätyy jonkun syrjäisen EU maan ammattiliittojohtajan suusta EU:n ytimeen Brysselin virkamiesten käsiteltäväksi saatika sitten hyväksyttäväksi...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar