Tallinkin alusten telakoinnit

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 26.02.2007, 15:49:57

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Normaali määräaikais telakointi näyttää olevan  ajankohtainen.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

rasanttu

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tallink+silja+uusii+kaikki+laivansa/201402631771?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3

Tallink aikoo uusia koko laivastonsa. Voidaan siis lopettaa spekulointi uusien alusten tilaamisesta, sääli sinänsä. Pienellä puunaamisella esim. Europasta ei enää saa edes välttävää. Mutta ilmeisesti se sopii räkäkänniläisten käyttöön.

Tuomas Romu

Kyllä alusten tekninen käyttöikä tulee uudistuksista huolimatta ennemmin tai myöhemmin vastaan. Toista suurta uudistusta ei tule ja tämäkään ei välttämättä ole mikään "mid-life upgrade" vaan ennemminkin ehostus elämän ehtoopuolella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.02.2014, 21:43:47
Kyllä alusten tekninen käyttöikä tulee uudistuksista huolimatta ennemmin tai myöhemmin vastaan. Toista suurta uudistusta ei tule ja tämäkään ei välttämättä ole mikään "mid-life upgrade" vaan ennemminkin ehostus elämän ehtoopuolella.
Todella tulee joskus tekniset ajat vastaan. Mutta koska, niin se riippuu todella paljolti siitä, miten ja kuinka tekniikkaa huolletaan. Paljon kohistaan että uudempaa ja uudempaa kalustoa pitäs saada linjoille. No turkuun on tungettu yks Blastic, ja ei sen alkutaival siellä mitenkään paras mahdollinen ole ollut. Kyllä siinä uudessa tai uudemmassakin vikansa on, jos niitä ei olla huollettu riittävästi. Kyllä jokaiseen tekniikkaan liittyvän aparaatin toimintaan vaikuttaa  miten sitä huolletaan ja ylläpidetään.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Eemeli Mäenpää

Lainaus käyttäjältä: Jyri Niemelä - 22.02.2014, 01:03:38
Todella tulee joskus tekniset ajat vastaan. Mutta koska, niin se riippuu todella paljolti siitä, miten ja kuinka tekniikkaa huolletaan. Paljon kohistaan että uudempaa ja uudempaa kalustoa pitäs saada linjoille. No turkuun on tungettu yks Blastic, ja ei sen alkutaival siellä mitenkään paras mahdollinen ole ollut. Kyllä siinä uudessa tai uudemmassakin vikansa on, jos niitä ei olla huollettu riittävästi. Kyllä jokaiseen tekniikkaan liittyvän aparaatin toimintaan vaikuttaa  miten sitä huolletaan ja ylläpidetään.
Niinkuin eräs viisas mies sanoi : "Kaikkeen ihmisen tekemään tulee joskus vikaa."  ;D
Tulevaa: 2015: 3.4 & 5.4 Superstar
Mennyttä: 2014: 3.-5.1 Silja Symphony, 16.-17.10 Baltic Princess

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.02.2014, 21:43:47
Kyllä alusten tekninen käyttöikä tulee uudistuksista huolimatta ennemmin tai myöhemmin vastaan. Toista suurta uudistusta ei tule ja tämäkään ei välttämättä ole mikään "mid-life upgrade" vaan ennemminkin ehostus elämän ehtoopuolella.

Itse en olisi samaa mieltä kuin TS:n toimitusjohtaja Margus Schults TS:n (Turun Sanomat) haastattelussa 25.4.2012, mutta liittyy läheisesti tuohon näkemykseesi:

"Hänen [Schults] mukaansa uudislaivojen sijaan Tallink Grupp pohtiikin tällä hetkellä uudistuksia myös aluksiensa sisätiloihin. Esimerkiksi parikymppinen Silja Europa on vasta elinkaarensa puolivälissä."

Näin ollen 2–3 vuotta vanhemmat Serenade ja Symphonykin olisivat käytännössä puolivälissään. Ihan kuinka vain, mutta kyllä itse kallistuisin aika vahvasti tuolle elämän ehtoopuolen ehostus -kannalle.

Jani Nousiainen

Toisaalta totta, mutta taas toisaalta ei.  Nuo kolme laivaa on jo  käytännössä maksimikokoisia mitä voidaan käyttää täällä niin varsinkin Europan osalta ei ole järkeä tilata uutta niin kauan kun se kasassa pysyy.  Jos sisätilat laitetaan kunnolla uusiksi niin varmasti palvelee vielä pitkään.  Koska  Hel - Tal  22 tunnin risteilyillä ei ole mahdollista saavuttaa  polttoaine tai muissakaan kuluissa  mitään merkittävää säästöä vaikka tilattaisiin tilalle huippumodernia tekniikkaa oleva alus,  kun alus kuitenkin makaa suurimman osan vuorokaudesta satamassa.   
Sen sijaan voi Serenade ja Symphony olla aiemmin korvattavien listalla , mutta vasta kun on tekniikka ajettu loppuun.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

rasanttu

Laivan ikääntymiseen ja käyttöikään vaikuttaa tietysti huolto, reitit ja käyttäjät. Huoltoja laiminlyömällä järkevä käyttöikä varmasti lyhenee radikaalisti. Käyttötunteja tulee noihin Ruotsiin liikennöiviin aluksiin moninkertainen määrä ja huolloille jää hyvin vähän aikaa. Aluksen ehtoopuolella se kaipaa luultavasti entistä enemmän huoltoa ja ylläpidon kustannukset nousevat.

Järkevä käyttöikä ilmailualalla taitaa olla noin 30 vuotta, jota voinee soveltaa myös jossain määrin merille joten:

Silja Europalla 9 vuotta jäljellä
Symphony & Serenade noin 7 vuotta

Finnjet esimerkiksi oli kotimarkkinoiden käytössä 1977-2006 eli 29 vuotta.
Eri asia tietysti on, kuinka pitkään alukset pysyvät Tallink Siljan laivastossa. Sympan ja Seren ehostus voi olla osin myös myynninedistämistä?

Pasi Saarinen

Tosin Europalla taitaa olla Turun reitin takia koneissa käyttötunteja paljon enemmän kuin noilla kävelykaduilla. Mahdollista huoltoaikaakin Hki-Sto linjalla on ihan eri tavalla.

Oiva Kettu

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 24.02.2014, 12:56:20
La

Finnjet esimerkiksi oli kotimarkkinoiden käytössä 1977-2006 eli 29 vuotta.
Eri asia tietysti on, kuinka

Minä ymmärsin jotta Finnjetin eliniän lyhyyteen oli osansa erikoisilla moottoreilla?  Ja erikoinen konsepti muutenkin. vai juuri siistä syystä oli paljon rahanarvoista eteenpäinmyytävää tekniikkaa romukauppaille.  13milj $ romutettavasta laivasta ei ole pikkuraha. varsinkin jos modersisointikulut olisivat "kemmeniä miljoonia"   Vertailun vuoksi eckerön Finlandia maksoi n 60 milj + remontointi, imagonremontti, kouluttaminen yms taisivat antaa silloin jossakin summan yli 90milj kokonaiskustannus jollen väärinmuista

Kalle Id

Ilmailualan käyttöaikoja ei voi suoraan vertailla merenkulkuun, noin nyrkkisääntönä (matkustaja)laivan käyttöikä asettuisi omien havaintojeni mukaan suunnilleen 40 vuoteen. Paljon riippuu tietysti siitä, miten hyvin laivaa on huollettu, miten kuluttavassa käytössä se on ollut ja miten onnistunut se on teknisiltä ratkaisuiltaan sekä yleiseltä rakenteeltaan. Finnjetin tapauksessa jälkimmäinen seikka lopulta johti laivan romuttamiseen, laivassa oli yksinkertaisesti liikaa matkustajatiloja suhteessa autokansiin. Ja on toisaalta totta, että harvempi laiva viettää koko ikäänsä saman varustamon laivastossa... tosin tähän on selvästi tulossa ainakin Itämerellä muutos, kun matkustaja- ja rahtimäärät eivät enää kasva, mikä johtaa siihen, ettei laivoja tarvitse vaihtaa uudempiin.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 24.02.2014, 15:53:55
Vertailun vuoksi eckerön Finlandia maksoi n 60 milj + remontointi, imagonremontti, kouluttaminen yms taisivat antaa silloin jossakin summan yli 90milj kokonaiskustannus jollen väärinmuista

Korjataan virhe väitteessä - ei 60 MEUR vaan 75 MEUR. Kokonaissumma sen sijaan on noin 90 MEUR, se täsmäsi. 60 MEUR olisi ehkä ollut sen hinta tänään, sillä noiden hinnat ovat yhä laskussa. Sitähän Stena muun muassa yrittää hyödyntää.

Toinen kommentti tässä sivussa on sitten se että Napoleon Bonaparte on myyty vakuutusyhtiöille vaurioituneena hintaan 60 MEUR. Sen uskotaan päätyvän myytäväksi eteenpäin romutettavaksi.

Käyttökelpoiseen ikään: siihen vaikuttta myös esimerkiksi 2015, sekä taloudelliset ajat. Jos menee huonosti, ne on kannattavampaa romuttaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 24.02.2014, 18:34:21
Jos menee huonosti, ne on kannattavampaa romuttaa.

Varsinkin jos samanaikaisesti teräksen hinta on korkealla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 18.02.2014, 17:00:37
Voihan olla että rampille tekevät jotakin määräaikaisjuttujen lisäksi, rekkoja ei ole yläkannella näkynyt sen onnettomuuden jälkeen ainakaan niillä kerroilla kun olen käyttänyt.

Nyt tuosta telakoinnista on liikennetiedote:

Lainaa
Tallink Starin telakointi 1.4.-12.4.2014

Tallink Star on poissa liikenteestä autokannen rampin korjauksen vuoksi 1.-12.4.2014 välisen ajan. Telakoinnin aikana liikennöimme Helsinki-Tallinna-reitillä ylimääräisiä vuoroja Baltic Queenilla ja Victorialla.

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/hyva-tietaa#4370312

Timo Heikkinen

#44
Web-kamerasta bongattua, Tallinkin Isabelle on Naantalin Luonnonmaalla telakalla. Marinetrafficin Ais tietojen mukaan saapunut aamuyöllä tänään.