Eckerö ostamassa Birka Linea

Aloittaja 2709, 08.03.2007, 09:58:13

« edellinen - seuraava »

Niko Viirret

Mitä ne matkustajat nyt vanhoja laivoja pelkää. Jos Eckerö rakentaisi Nordlandian tilat uuden laivan tasolle niin eikö luulisi matkustajia tulevan. ::) ( Olen varmaan jälleen kerran väärässä. ) Haiskahtaa Offtopicilta.

Wirrankosken Rami

Eivätköhän mielipiteet nyt ole vähän liian subjektiivisia?
Suurimmalle osalle lahden yli matkaavista on ihan yksi ja hailee mikä laiva tai yhtiö on kyseessä. Ihmettelisin kovasti, jos käyttäjäkuntana olevaa yli 50% ns. mummoporukkaa kiinnostaisi se, onko laivalla sellainen ja sellainen ravintola/disko yms. Kysykääpäs seuraavan kerran isoäidiltänne tai vastaavalta, joka kävi Tallinnassa: milläs laivalla matkustit? Vastaus ei tule kuin apteekin hyllyltä. Nordlandialla on selvä ja uskollinen asiakaskunta, niin myös muilla yhtiöillä ja laivoilla. Päivämatkailussa tietysti on ehdoton valtti monelle nopea lahden ylitys. Siinä suhteessa jokin Tallinkin Star ja Vikingin XPRS ottavat oman markkinarakonsa. Rahdille ei ole suurtakaan merkitystä se, kestääkö ylitys 2 vai neljä tuntia. Toisaalta myös jotkut haluavat, että matka kestääkin pidempään, saa viihtyä laivalla, tehdä ostoksia, pelata bingoa ja istua ravintoloissa. Käyttäjäkuntaa kun on moneksi....

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jukka Pekka - 10.03.2007, 08:07:06
Saapi katsoa... sitä sanotaan erinäisiä juttuja kaupan edellä tai heti sen jälkeen, ei juurikaan uskottavaa. Voi se sitä olla, mutta lähtökohtaisesti sitä totuutena ei voi pitää. Itse tiedän kokemuskesta sen (hoitanut yrityskauppoja), että kyse on rahoittelusta ennen kui aletaan 'tosi toimiin'. Ja kun muutetaan rakenteita, niin muutosta perustellaan sillä että "suhdanteet ovat muuttuneet kaupan jälkeen ja olemme pakoitetut tekemään... jotta saadaan säiöytettyä työpaikat...".
Miten Birka Paradisen laittaminen Eckerö Linjenin/Linen väreihin sitten edistäisi työpaikkojen säilyttämistä? Toki varmasti pitkällä tähtäimellä yhtiöiden taustaorganisaatioissa saatetaan yhdistellä toimintoja kustannusten karsimiseksi, mutta Birkan kaltaisen laadukkaan risteilybrändin korvaaminen kansanvarustamo Eckerön brändillä tuskin mitenkään ainakaan parantaisi yhtiön tulosta.

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 10.03.2007, 14:45:47
Rahdille ei ole suurtakaan merkitystä se, kestääkö ylitys 2 vai neljä tuntia.
Sensijaan sillä, että kahdessa tunnissa lahden ylittävä alus pystyy useampaan päivittäiseen ylitykseen, ja siten tarjoamaan enemmän valinnanvaraa asiakkaalle, voi olla jotain merkitystä. Samaten sillä, että XPRS ja Star pystynevät suuremman kapasiteettinsä avulla paremmin takaamaan asiakkaalleen sen, että lastitilaa riittää. Nordlandian matkustajakunnasta sensijaan olen samaa mieltä. Yhtiöhän on löytänyt asiakasryhmäkseen tuulipuvut joille kelpaa mikä tahansa sardiinipurkki, kunhan se ruokkii heille mielikuvaa muiden palvelua "merkittävästi laadukkaammasta" suomalaisesta palvelusta... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalle Id

#18
Tämä menee nyt osittain OTksi mutta tuohon Ramin kommenttiin oli pakko tarttua...

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 10.03.2007, 14:45:47
Kysykääpäs seuraavan kerran isoäidiltänne tai vastaavalta, joka kävi Tallinnassa: milläs laivalla matkustit? Vastaus ei tule kuin apteekin hyllyltä.
Kyllä muuten tulee, ja vastaus on yleensä Nordlandia. ("Nyt kun Finnjettiä ei enää ole... se oli niin hyvä laiva, palvelukin oli niin ystävällistä..." :) )

Itseasiassa samainen isoäiti kävi puolisen vuotta sitten Meloodialla, ja seuraavat pari kuukautta sainkin sitten kuunnella kertomuksia siitä kuinka palvelu oli huonoa ja epäystävällist' ja kuin hän ei enää koskaan mene Tallinkille vaikka pääsisikin halvemmalla. Mielikuvien lisäksi ainakin tämänmatkustavan vanhuksen ongelma on se ettei hän osaa hallita aikatauluja, ja sen ymmärtäminen että pitäisi itse valita vuoro jolla menee Tallinnaan ja vuoro jolla tulee sieltä voi olla hänelle hyvin vaikeaa. Tästä johtuen jo pelkän yksinkertaisuuden vuoksi hän todennäköisesti valitsee jatkossakin Nordlandian koska sen aikataulun puitteissa ei tarvitse tehdä valintoja.

Toki nyt on kyse vain yksittäisestä ihmisestä.

Jukka Pekka

#19
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.03.2007, 18:34:33
Miten Birka Paradisen laittaminen Eckerö Linjenin/Linen väreihin sitten edistäisi työpaikkojen säilyttämistä? Toki varmasti pitkällä tähtäimellä yhtiöiden taustaorganisaatioissa saatetaan yhdistellä toimintoja kustannusten karsimiseksi, mutta Birkan kaltaisen laadukkaan risteilybrändin korvaaminen kansanvarustamo Eckerön brändillä tuskin mitenkään ainakaan parantaisi yhtiön tulosta.

Niin, lähinnä sitä vaan pohdin, kun on kaksi organisaatiota jotka ovat noinkin erilaisia, on eittämättä muutoksia tulossa. Yksi emoyhtiö ja kaksi (vastakkaista) brandiä? En ole koskaan kuullut että menestyksekkäästi niin voitaisiin toimia näissä mittakaavoissa mitä Suomessa touhutaan, joten toinen häipyy ajan mittaan.... Sanotaan sitä sitten fuusioksi taikka sulautumiseksi, niin kuitenkin kaikki tapahtuu "yhteisen edun nimessä".

Tuplaorganisastio ei taloudellisesti kestä, joten toisen brandy "häivytetään". Se joka häipyy, sen henkilökunta on usein heikoilla uudessä "yhteyneessä varustamossa", koska systeemit on tutummat toisella. Niin sanottua kiinnittämistä ei tarvita.

Mutta tämä vaan pohdintaa ja ilman kokemuksia laivamaailmasta, joten otin ajatuksia omalta sektoriltani jossa yrityskaupoja sekä fuusioita tapahtuu tavan takaa (rahoitusala). Loppupeleissä kysymys ei ole toimialasta, vaan tuotosta sijoitetulle pääomalle.


Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 10.03.2007, 19:17:29
Tämä menee nyt osittain OTksi mutta tuohon Ramin kommenttiin oli pakko tarttua...
Kyllä muuten tulee, ja vastaus on yleensä Nordlandia. ("Nyt kun Finnjettiä ei enää ole... se oli niin hyvä laiva, palvelukin oli niin ystävällistä..." :) )

Onnittelut, isoäitisihän on sitten vallan tiedostava henkilö ;) Ja varmasti hyvin nuorekas... ;)

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.03.2007, 18:34:33
Nordlandian matkustajakunnasta sensijaan olen samaa mieltä. Yhtiöhän on löytänyt asiakasryhmäkseen tuulipuvut joille kelpaa mikä tahansa sardiinipurkki, kunhan se ruokkii heille mielikuvaa muiden palvelua "merkittävästi laadukkaammasta" suomalaisesta palvelusta... ::)

Olen matkustanut Nordlandialla vaikka kuinka paljon enkä silti omista tuulipukua.  ::)  Ja tuo mikä tahansa sardiinipurkki on kuitenkin varsin siistissä kunnossa toisin kuin sellaiset loistoristeilijät kuten Rosella, Vana Tallinn tai Meloodia.
Perämies on erämies.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 12.03.2007, 14:46:31
Olen matkustanut Nordlandialla vaikka kuinka paljon enkä silti omista tuulipukua.  ::)  Ja tuo mikä tahansa sardiinipurkki on kuitenkin varsin siistissä kunnossa toisin kuin sellaiset loistoristeilijät kuten Rosella, Vana Tallinn tai Meloodia.
Jotka ovat kaikki jäämässä pois liikenteestä seuraavien kahden vuoden aikana. Starin ja Xpersin valmistuttua Nordlandia on viimeinen sardiinipurkki tuolla reitillä, joten kilpailuasema ei ole Eckerölle paras mahdollinen.

Mikko-Oskari Koski

Päinvastoin. Kilpailuasetelma on Eckerölle nimenomaan paras mahdollinen, koska kaikilla muilla aluksilla kyyti maksaa enemmän. Nordlandialla saattaa tulla jopa ahdasta, jos siihen vaihtavat sellaiset nykyisin Tallinkin tai Vikingin kyytejä suosivat tahot, joilla matka ei ole minuuteista kiinni ja jotka eivät välitä maksaa turhasta (vrt.Vainion ja Paunun vahvuus VR:n IC-tarjontaan verrattuna Turkuun tai Tampereelle matkattaessa). Eckerökin voi tarkistaa hintojaan ylöspäin, mutta pysyä silti reitin ylivoimaisesti edullisimpana kyyditsijänä.

Birkan ja Eckerön tuotteissa omistuspohjan muuttuminen tuskin hirvittävästi vaikuttaa. Varovaisuus, mikä on vuosikymmenten mittaan tullut Eckerön tavaramerkiksi, saattaa jatkossa entistä enemmän näkyä myös Birkan bisneksissä.
Mielessä on käynyt myös ajatus, olisiko Birka/Eckeröllä intressejä jollekin Suomen ja Ruotsin väliselle linjalle. Tuskin. Tosin eckeröläinen säästäväisyys ja osaaminen yhdistettynä ms.Roslagenin konseptiin voisivat olla mielenkiintoinen paketti aluksen eräällä, nyttemmin ongelmiin ajautuneella entisellä reitillä... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha-Matti Harjumäki

Birka Line torjui Eckerö Linen ostotarjouksen

Laivayhtiö Birka Linen hallitus pitää ahvenanmaalaisen Eckerö-varustamon ostotarjousta yhtiön osakkeista liian alhaisena. Yhtiö ilmoitti keskiviikkona aamulla pörssitiedotteessaan, että tarjousvastike on hallituksen mukaan liian alhainen Birkan nykyiseen liiketoimintaan, tulevaisuudennäkymiin ja omaisuuden arvoon nähden.

HS 21.3.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

Eckerö: Birka-tarjous on hyvä ja oikea 
 
Keskiviikko 21.3.2007 klo 8:54 Kauppalehti Online

Varustamoyhtiö Eckerö kiistää Birka Linen aamulla julkaiseman lausunnon siitä, että Eckerön ostotarjous olisi liian alhainen.

Eckerön mukaan tarjousvastike on Birkan markkina-arvoon nähden hyvä ja myös oikea ottaen huomioon yhtiön nykyinen liiketoiminta, tulevaisuudennäkymät sekä omaisuuden ja toimivien yksiköiden arvo.

Eckerön tarjousvastikkeessa on yhtiön laskujen mukaan noin 22-29 prosentin preemio. Eckerön mielestä sillä hyvitetään myös markkinoiden odotukset mahdollisesti ylittävät tulevaisuudennäkymät. Eckerön mukaan pörssiyhtiön nykyinen liiketoiminta ja tulevaisuudennäkymät heijastuvat yhtiön arvostustasossa.

Eckerön mukaan tarjous lisäksi arvostaa Birkan kuluvan vuoden käyttökate- ja liikevoittoarvioiden perusteella korkeammalle kuin Viking Linen, Tallinkin ja Finnlinesin...


Koko juttu: http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2007/03/21/2298531


Kimmo Rantanen

Eckerö Linjenin TJ Björn Blomqvist ei kommentoi vieläkään osakekauppojen onnistumista, mutta nyt Ahvenanmaalla on väläytelty mahdollisuutta, että Birka Paradise kävisikin tulevaisuudessa perinteisen Maarianhaminan sijasta Eckerön satamassa (jos Eckeröläiset saavat määräysvallan Birkassa).

Tyst från Eckerö
Ålandstidningen har också frågat Eckerölinjens vd Björn Blomqvist för att höra vad som avhandlades på gårdagens möte.
– Jag kan bekräfta att jag träffade Jhonny Husell i onsdags. Vad vi diskuterade vill jag inte gå in på, säger han.
Vi frågade också mer om planerna för Birka Line i händelse av att köpet går igenom. Det talas om att Birka Paradise i sådana fall börjar kryssa till Eckerö istället för Mariehamn.
För passagerarna behöver den förändringen inte vara väldig, men för stadsbilden uppstår ett tomrum.
– Birkas ledning bestämmer var Birka Paradise kryssar. Vi känner inte till några planer på att ändra hennes nuvarande rutt, säger Björn Blomqvist.
Inte heller får vi veta hur många av Birka Lines nuvarande aktieägare som verkligen har accepterat budet.
– Hur många accepter vi fått in kan jag inte kommentera.


http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsId=14650

Kimmo Rantanen

Eckerö jatkoi Birkan osakkeiden ostotarjoustaan 11.5. asti:

Eckerö förlänger anbudstiden
Publicerad: 19/04/2007 18:30

Lokalt Rederiaktiebolaget Eckerö förlänger tiden för anbudet på Birka Line.
Det här pressmeddelandet skickades ut kl 17.00 på torsdagen.

REDERIAKTIEBOLAGET ECKERÖ PRESSMEDDELANDE 19.4.2007 kl. 17.00 1(3)
REDERIAKTIEBOLAGET ECKERÖ VILL SKAPA EN STARK ÅLÄNDSK REDERIGRUPP MED FORTSATT LAST- OCH KRYSSNINGSVERKSAMHET
REDERIAKTIEBOLAGET ECKERÖ FÖRLÄNGER ANBUDSPERIODEN TILL 11.5.2007
KOMPLETTERING AV ANBUDSHANDLINGEN FÖR KÖPEANBUDET PÅ BIRKA LINES AKTIER
Birka Line Abp:s ("Birka Line") styrelse har igår informerat om att bolaget påbörjar en utredning beträffande ett indikativt bud på Birka Cargo Ab Ltd ("Birka Cargo") samt en intresseindikation beträffande kryssningsfartyget Birka Paradise.
Rederiaktiebolaget Eckerö ("Eckerö") har beslutat komplettera anbudshandlingen i samband med sitt offentliga köpeanbud på samtliga Birka Lines aktier ("Anbudet") med kompletteringen av Birka Lines styrelses utlåtande som bolaget offentliggjorde i går 18.4.2007 samt med detta pressmeddelande.


http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=22615

Kimmo Rantanen

Eckerö korotti tarjoustaan Birka Linestä
Keskiviikko 09.05.2007 klo 16:07 (päivitetty ke 16:45) Kauppalehti Online

Varustamokonserni Eckerö on korottanut ostotarjousta osakkuusyhtiöstään Birka Linestä. Eckerö tarjoaa nyt Birka Linen omistajille 17 euroa A-osakkeesta ja 16 euroa B-osakkeesta. Aiemmassa tarjouksessa vastaavat hinnat olivat 16 euroa ja 14,50 euroa. Eckerö myös jatkoi tarjousaikaa 23. toukokuuta saakka.

Eckerö haluaa uudella hinnoittelulla pienentää kahden osakesarjan välistä hintaeroa, jota on arvosteltu julkisuudessa. Eckerön mukaan uudet hinnat ovat 31 ja 28 prosenttia korkeammat kuin osakkeiden noteeraukset maaliskuussa, jolloin Eckerö julkisti ensimmäisen ostotarjouksensa. Birka Linen hallitus piti ensimmäistä tarjoushintaa liian alhaisena.

Birka Linen hallitus on päättänyt tutustua uuteen tarjoukseen ja kommentoi sitä aikanaan.

Eckerön hallitus aikoo hakea valtuuksia enintään 600 000 osakkeen uusantiin. Osakkeita tarjotaan merkittäväksi Birka Linen omistajille, jos nämä myyvät Birka Linen osakkeensa Eckerölle. Omistajat saavat merkitä Eckerön osakkeita 42 eurolla, kun yhtiön kurssi Maarianhaminan paikallispörssissä liikkuu 47-48 euron välillä.

Eckerö on Birka Linen suurin omistaja. Sen hallussa on noin 42 prosenttia Birka Linen osakekannasta.

Birka Linen A-osake oli Helsingin pörssissä 5,3 prosentin nousussa 17,00 eurossa ja B-osake 8,6 prosentin nousussa 15,86 eurossa kello 16.07.


http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2631