Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=2&channelid=&channelitemid=16382&channelTypeId=22

Pari huomiota: yksityinen luotsifirma; vähäisen ruotsinkielentaitoni mukaan firma=
toiminimi tms. tässä tapauksessa kuitenkin takana suomalaisittain isohko yhtiö
ihan osakeyhtiöpohjalta.

Toinen mihin säädöksiin perustuu; yleensä kaikkea laillista yritystoimintaa
edistetään; koska aikaisemmin yksityiseltä yhtiöltä kysytty toiminnan
mahdollistavaa lakia?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.08.2007, 04:51:42
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=2&channelid=&channelitemid=16382&channelTypeId=22

Pari huomiota: yksityinen luotsifirma; vähäisen ruotsinkielentaitoni mukaan firma=
toiminimi tms. tässä tapauksessa kuitenkin takana suomalaisittain isohko yhtiö
ihan osakeyhtiöpohjalta.

Toinen mihin säädöksiin perustuu; yleensä kaikkea laillista yritystoimintaa
edistetään; koska aikaisemmin yksityiseltä yhtiöltä kysytty toiminnan
mahdollistavaa lakia?

Valtion monopolit murtuu myös EU:n puitelakien myötä. Tällä palstalla mainittu suomen markkinatalouden vapautuminen lähenee päiväpäivältä. Luotsifirman osalta tuo kysymyksesi "koska aikaisemmin yksityiseltä yhtiöltä kysytty toiminnan mahdollistavaa lakia?"

Suomessa (luotsifirman perustaminen) rinnastettavissa tänäpäivänä pontikkatehtaan perustamiseen. Siihen ei yksinomaan päde suomen perustulain 18 § vaan sen lisäksi tulee liuta pykälia suomenvaltion säädöskokoelmasta niin kuin aiemmin palstalla on esitetty (Luotsauslaki) luotsifirman osalta.

Itse näen tuon Baltic Pilotin konseptin terveenä en suinkaan kilpailua vääristävänä. Nyt on sitten päivien kysymys pääseekö tämä uusi Baltic Pilot Ltd Oy operoimaan huippukalustollaan. Tai tarvitseeko avukseen Neptun Juridican juridisiapalveluja. Keskustelua ja aihetta mielenkiinnolla seuraten R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Ylermi Luukko

- Ja sitten vielä sekin mahdollisuus, että oman "firman" ukko ajelee jotenkin lootan mäkeen, lisätuloina tupsahtaa pelastuspalkkio,,, ei hullumpaa.
- vaan on syytä muistaa kysyä lootan kuljettajalta, jotta onkos "käysäs" vakuutettu.

Janne Koskinen

" Lainsäätäjä on lähtenyt siitä, että markkinoilla on vain yksi toimija. Lain perusteluista kyllä löytyy tukea luotsaustoiminnan yksinoikeuteen, Luotsausliikelaitoksen toimitusjohtaja Matti Pajula sanoo.

Pajula muistuttaa, että Luotsausliikelaitos on velvoitettu hoitamaan luotsaukset Suomen kaikkiin satamiin valtioneuvoston määräämällä luotsausmaksulla.

- Tasapaino järkkyisi, jos yksityinen yritys tulisi poimimaan parhaat palat markkinoilta eikä sitä velvoitettaisi hoitamaan kaikkia satamia, Pajula toteaa." (lainaus TS)

Varustamoliikelaitos myös velvoitettiin lainsäädönnällä tarjoamaan jäänmurto/väylä yms. toimintoja koko Suomen alueella, mutta kilpailijat saavat tarjota esim. yhtä murtajaa Suomenlahdelle tai väylänhoitoa Helsingin alueella.
Miksi Finnpilot olisi Finstashipiin verrattuna eri asemassa?

Toisaalta miksi koko liikelaitostaminen toteutettiin jos valtion liikelaitokset velvoitetaan tarjoamaan palveluja koko maassa ja kilpailijat saavat noukkia rusinat pullasta? Tämähän saattaa valtion liikelaitokset täysin eriarvoiseen (=huonompaan) asemaan kuin kiilpailijat.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.08.2007, 18:38:08
- Tasapaino järkkyisi, jos yksityinen yritys tulisi poimimaan parhaat palat markkinoilta eikä sitä velvoitettaisi hoitamaan kaikkia satamia, Pajula toteaa." (lainaus TS)

Varustamoliikelaitos myös velvoitettiin lainsäädönnällä tarjoamaan jäänmurto/väylä yms. toimintoja koko Suomen alueella, mutta kilpailijat saavat tarjota esim. yhtä murtajaa Suomenlahdelle tai väylänhoitoa Helsingin alueella.
Miksi Finnpilot olisi Finstashipiin verrattuna eri asemassa?

Toisaalta miksi koko liikelaitostaminen toteutettiin jos valtion liikelaitokset velvoitetaan tarjoamaan palveluja koko maassa ja kilpailijat saavat noukkia rusinat pullasta? Tämähän saattaa valtion liikelaitokset täysin eriarvoiseen (=huonompaan) asemaan kuin kiilpailijat.

Eiköhän tässä ole tämä suomalainen aluepoliittinen perinne takana, elikkä pitää tarjota yhtäläiset mahdollisuudet järjestä viis, tai muuten olisi kohta oven takana jonkun kaupungin sataman puolesta karvalakkilähetystö itkemässä, kuinka surkea tämä luotsauksen tilanne on meidän sataman kannalta, vaikka meillä ei oikein ole edes liikennettä :D

Janne Koskinen

#20
http://www.mintc.fi/oliver/upl625-LVM14_2007.pdf

Luulisi Finnpilotin hykertelevän tyytyväisenä: 2003 kustannusvastaavuus Kotka 216%, Hanko 185%, Helsinki 165%.
Alikatteellista toiminta oli Mariehamn 25%, Vaasa 67%, Rauma 89%; eli Baltic pilot aloittaa Finnpilotin alikatteellisesta
satamasta. Luulisi vetävän suupielet hymyyn Finnpilotissa, kun kilpailija työntää kätensä p**kaan tai Finnpilot on pihalla kuin se kuuluisa lumiukko.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.08.2007, 04:00:04
Luulisi vetävän suupielet hymyyn Finnpilotissa, kun kilpailija työntää kätensä p**kaan tai Finnpilot on pihalla kuin se kuuluisa lumiukko.

Jäkimmäinen vaihtoehto lienee se oikea, onhan kysessä valtion monopolilaitos. Todellisuudesta vieraantuneempaa instanssia saa etsiä pitkään ja hartaasti.

Ville Valonen

sen verran mielenkiintoinen aihe että pakko kommentoida. tiesittekös että vuotta aiemmin on yritetty perustaa luotsausfirma mutta merenkulkulaitos tyrmäsi yrityksen luotsauslakiin perustuen ???
nähtäväksi jää onko suomessa laki sama kaikille vai riittääkö että yrittäjällä on ulkomaalaiselle kalskahtava sukunimi ::)

John Nurminen

Yhtiön kutteri tänään matkalla Pansiosta Raumalle

Pekka Laakso

Pakko vielä ottaa osaa tähän aiheeseen esittämällä olettamuksen:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.08.2007, 22:05:04
niin Jason voi mennä normaalia odottelupaikkaa kauemmas luotsinottopaikalle viemään luotsin, ja vaikka ottaa saapuvan S-Grachtin
LainaaJoakim Håkans perustelee yksityisen luotsausyrityksen perustamista varustamojen pyynnöillä. Raumalta hänen mukaansa toiminta aloitetaan siksi, että yhtiön ensimmäiset asiakkaat ovat siellä. Asiakasvarustamojen nimiä hän ei vielä halua paljastaa.

Voisiko yhtiön ensimmäisten asiakkaiden joukossa olla hollantilainen Spliethoff? Nimittäin muihin Suomen satamiin verraatuna Raumallahan noita käy säännöllisesti, ja tarvitsevat yhtä säännöllisesti Håkansin hinaaja-avustusta...
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lauri Isberg

#25
Pekan olettamus on hyvin lähellä totuutta ja toinen sopimuskumppani taitaa olla kolmikirjaiminen yritys erään meren nurkilta.

www.balticpilot.fi verkkosivut ovat nyt toiminnassa.

Ville Valonen

jos se on MSC niin yhtiön taloudellinen tilanne on ainakin turvattu.  ;D Laivat on sen verran romuja että onnettomuuden sattuessa baltic pilotin luotsin tarvii vaan kääntää lippis toisin päin ja jatkaa operaatiota suomen johtavan salvage yhtiön edustajana  :thumb: olisko tässä pukki kaalimaan vartijana  ::)

Ylermi Luukko

- lukekaas ajankuluksenne ko. ltd:n verkkosivut,- paljon ainakin kokemuksia myöten luvataan, negatiivisetkin tapaukset ovat kokemuksia.
- herää myös kysymys, jotta missä määrin nykyinen järjestelmä on asiakasepäystävällinen, eiks olekin komia sana.
- huimaa hommaa kaikkinensa, kun lisäksi alkaa ne meklarin/meklarin työt, ettei vaan menis laskut ja kuitit sekaisin.

Janne Koskinen

#28
No nyt on aloitus tehty:

"21.8.2007
Baltic Pilot as the first private pilotage enterprise rendered the first pilotage in Rauma on the 20th of August 2007. The vessel was the brand new heavylift vessel "Deo Volente". An interesting detail is that The name "Deo Volente" is a religious name taken from the Latin language. "Deo Volente" means in the standard English language as much as: If God will. " (lainaus BP ltd:n sivut).

Juridisesti kuitenkin Baltic pilot ja AH kaksi eri LTD:ta, joten ei ongelmia.

Luotsitarkastus ja vaatimukset (piirto+koeluotsaus) kuitenkin kummallekin samat.

Idea liikelaitoksen ja tarkastuksen erilleen saattamisella oli kaiketi kustannustehokkuus ja kilpailu palvelee ideaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ylermi Luukko

- jopa nyt jotain,J.K:n tekstistä päätellen alkaa AH:kin luotsaamaan, koska piirusteluista ja koeluotsauksesta puhutaan.
-taitaa tulla ahdasta Rauman väylillä jos kolmen firman kalusto suhailee sinne sun tänne, ja lisäksi luotsattavat lootat hakevat sitä oikeaa kutteria.