Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 652386 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Venäläiset hylkäävät LNG:n ja alkavat rakentaa dieselkäyttöisiä jäänmurtajia Zvezdan telakalla:

https://www.kommersant.ru/doc/5471396
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmä tietää kertoa, että Rosmorport hakee pientä tai keskisuurta yritystä purkamaan jäänmurtaja Ermakista osiksi reilu satakunta laitetta tai järjestelmää. Vuonna 1974 Helsingissä valmistunut 36000 hevosvoiman Ermak (täkäläisittäin Jermak) oli yhdessä sisaralustensa kanssa vuosikymmeniä maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja.

Ermakhan on jo vuosia ollut Suomenlahdella ja huhu kertoo, että yhdeksästä pääkoneesta vain osa on enää käyntikuntoisia. Entisen raskaan polaarimurtajan jääluokkakin on ollut itänaapurin alhaisin, Icebreaker6.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmä tietää kertoa, että Rosmorport hakee pientä tai keskisuurta yritystä purkamaan jäänmurtaja Ermakista osiksi reilu satakunta laitetta tai järjestelmää. Vuonna 1974 Helsingissä valmistunut 36000 hevosvoiman Ermak (täkäläisittäin Jermak) oli yhdessä sisaralustensa kanssa vuosikymmeniä maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja.

Ermakhan on jo vuosia ollut Suomenlahdella ja huhu kertoo, että yhdeksästä pääkoneesta vain osa on enää käyntikuntoisia. Entisen raskaan polaarimurtajan jääluokkakin on ollut itänaapurin alhaisin, Icebreaker6.

Venäläinen uutissivusto RBC avasi hieman Ermakin kohtaloa (englanninkielinen artikkeli Ukrainska Pravdassa): alus puretaan varaosiksi, jotta nuorempi sisaralus Krasin pysyisi liikenteessä.

Samassa artikkelissa puhutaan myös neljän 1970-luvun lopussa rakennetun Kapitan Chechkin -sarjan jokimurtajan ja kahden 1980-luvun alussa rakennetun Kapitan Sorokin -sarjan matalakulkuisen polaarimurtajan elinkaaren pidentämisestä venäläisvalmisteisilla dieselmoottoreilla ja muilla laitteilla. Vuosina 2025-2029 tehtävän uudistuksen tarkoituksena on jatkaa näiden jo nyt yli 40-vuotiaiden jäänmurtajien elinkaarta vielä 15 vuotta.

edit: Myös Kauppalehti laati aiheesta uutisen.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2022, 19:16:57 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Viipurin telakalla rakenteilla olevan jäänmurtajan toimitus siirtyy vuoteen 2028 ja lisärahoitusta tarvitaan melkeinpä saman verran kuin mitä aluksen alkuperäinen sopimushinta oli:

Navigator: Viipurin telakka: ”Jos löytyy rahaa, laivat valmistuvat.”
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5369
Varoitus, Venäjä-uutisia:

Kolmas Pietarissa rakennettava ydinkäyttöinen jäänmurtaja Ural on aloittanut tänään merikokeet Pietarin edustalla.

https://portnews.ru/top_news/337036/

https://seanews.ru/en/2022/10/14/en-ural-nuclear-icebreaker-sets-off-for-sea-trials/
« Viimeksi muokattu: 17.10.2022, 00:41:49 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Metsäteollisuuden blogi lobbaa uusia jäänmurtajia: Ilman jäänmurtoa ei ole vientiä

Jäänmurtajia on liian vähän, ne ovat liian pieniä ja niiden päästöt ovat liian suuret. Investointipäätökset uuden sukupolven jäänmurtajista on tehtävä nyt.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petteri Lyysaari

  • Maakrapu
  • Viestejä: 6
Jm Sisulle ilmeisesti tehdään pientä pintaremppaa perusteellisempaa korjausta, koska tuli Naantaliin jo 7.9. ja vieläkin on työn alla. Eli 2 kuukautta kohta täynnä, mitäköhän mahtaavat touhuta ? Ei lienee ihan perustelakoinnin mitta ole tällainen, vai ?

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Jm Sisulle ilmeisesti tehdään pientä pintaremppaa perusteellisempaa korjausta, koska tuli Naantaliin jo 7.9. ja vieläkin on työn alla. Eli 2 kuukautta kohta täynnä, mitäköhän mahtaavat touhuta ? Ei lienee ihan perustelakoinnin mitta ole tällainen, vai ?

Arctian Instagram-tilillä on julkaistu silloin tällöin kuvia ja videoita Sisun telakoinnista. Kyllä siellä jonkin verran laajoja huoltokohteita on ollut, mm. akseleiden ulosveto.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Kukas kissan hännän nostaisi...

Aker Arctic: Four concept designs to decarbonize icebreaking
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Ruotsin merenkulkulaitos on aloittanut uusien jäänmurtajien hankintaprosessin. Varsinaiset tarjouspyynnöt tehdään keväällä ja sopimus kahden jäänmurtajan rakentamisesta yhdellä lisäoptiolla on tarkoitus solmia ensi syksynä.

Första fasen i isbrytarupphandlingen inleds
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Ruotsin merenkulkulaitos on aloittanut uusien jäänmurtajien hankintaprosessin. Varsinaiset tarjouspyynnöt tehdään keväällä ja sopimus kahden jäänmurtajan rakentamisesta yhdellä lisäoptiolla on tarkoitus solmia ensi syksynä.

Första fasen i isbrytarupphandlingen inleds

...ja rahoitus kahdelle jäänmurtajalle on sisällytetty vuoden 2023 talousarvioon:

Satsning på isbrytare i regeringens budget
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Viking Supply Ships ehdottaa monitoimimurtajia, jotka kesäkaudella toimisivat vaikkapa tuulimyllypuistojen huoltoaluksina.

Isbrytning med "pay as you go"
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ilves Valta

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 31
Tämä toimi viimeeksikin niin hyvin...  ::)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2093
Viipurissa on laskettu 21900M2-tyyppisen dieselsähköisen jäänmurtajan köli. Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja ulkomaisten laitetoimittajien kieltäydyttyä myymästä komponentteja täytyy alus kuitenkin suunnitella lähes kokonaan uudelleen kotimaisille laitteille, mm. Kolomnan veturitehtaan häthätää kehittämille dieselmoottoreille. Vaikka köli laskettiinkin symbolisesti tänään, on aluksen perussuunnittelu vielä kesken ja työkuvasuunnittelukin on vasta alkamassa. Toimitusaikaa ja hintaa ei tiedä kukaan - Viipurin telakan johtajahan veikkaili aiemmin, että fyrkkaa tarvitana lisää ainakin 8-10 miljardia ja toimitus lykkääntyy kolmella vuodella.

Korabel.ru: Первый полностью отечественный ледокол для "Росморпорта"
PortNews: Vyborg Shipyard lays down 18MW icebreaker for FSUE Rosmorport

Oma suosikkiyksityiskohtani tässä projektissa on kuitenkin telakan aiemmin rakentamasta Ob-murtajasta kirjaimellisesti copypastettu peräohjaamo...
« Viimeksi muokattu: 16.11.2022, 13:37:10 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!