Finnmill ja Finnpulp modernisoidaan Aker Yardsilla

Aloittaja Risto Brzoza, 19.06.2008, 07:53:01

« edellinen - seuraava »

Risto Brzoza

AKER YARDS

Press Release                      18.6.2008


Aker Yardsille tilaukset kolmen aluksen muutostöistä

Aker Yards on allekirjoittanut sopimukset kahden roro-aluksen ja yhden offshore-rakentamisessa käytettävän proomun konvertoinnista. Sopimusten yhteisarvo on noin 10 miljoonaa euroa.

Finnlines on tilannut Aker Yardsilta kahden roll on - roll off -aluksensa modernisoinnin. Työ tehdään Helsingin telakalla, jossa se antaa töitä noin sadalle hengelle. Muutostyöt valmistuvat helmi-maaliskuussa 2009.

Tämän projektin myötä Itämerellä liikennöivien 187 m pitkien ja 26,5 m leveiden roro-alusten "Finnmill" ja "Finnpulp" kapasiteetti kasvaa olennaisesti.

Toinen sopimus on tehty Aker Solutions-ryhmään kuuluvan Aker Stord AS:n kanssa. Levennettävä proomu tulee Rauman telakalle ensi syyskuussa ja työ valmistuu maaliskuussa 2009. Tämä muutostyö merkitsee telakalle työtä 30 henkilötyövuotta.

Proomun nykymitat ovat 135 x 42 x 8 metriä. 6,5 metrin leventämisen jälkeen siitä tulee siis 48,5 metrin levyinen.

Sopimuksen allekirjoittaja on Aker Yardsin elinkaaripalvelut, joka tarjoaa mm. alusten nykyaikaistuksia, uudistus- ja muutostöitä sekä pidennyksiä. Näitä palveluita tuotetaan Aker Yardsin telakoilla tai lähellä alusten toiminta-aluetta sijaitsevilla korjaustelakoilla.

"Me menimme mukaan kunnostus-, uudelleenasennus- ja muutostyömarkkinoille muutama vuosi sitten. Sen jälkeen liiketoimintamme arvo on noussut 50 miljoonaan euroon ja kysyntä lisääntyy edelleen", kertoo Aker Yardsin elinkaaripalvelujen johtaja Vesa Marttinen.

"Kasvu näillä markkinoilla on valtavaa; 90-luvulla rakennetut alukset ovat modernisoinnin tarpeessa, ja yhä lisääntyvät ympäristövaatimukset edellyttävät monenlaista parannusta", hän lisää.





Pekka Laakso

Loistava uutinen, että saadaan töitä suomalaisille telakoille sen sijasta ettei valittu esim. saksalaisia telakoita, tai Remontowaa, jotka ovat olleet viime vuonina erikoistuneita alusten muutostöihin.  :)

Muutenhan noitten ro-rojen osalta tämä ei enää niin mullistavaa ollutkaan, kun Ahvenaisen Jani näin jo laivalta tänne oli raportoinut. Oletus onkin, että muutetaanko alukset samanlaisiksi kuin Finnlinesin Kiinasta tulevat kuusi uudisrakennetta?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jan Holm

Onko kellän tietoa millä tavalla Mill & Pulp modernisoidaan???

Risto Brzoza

Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 20.06.2008, 12:18:02
Onko kellän tietoa millä tavalla Mill & Pulp modernisoidaan???

From SSG Newsletter 24/08

"On Finnlines' ro-ro vessels Finnmill and Finnpulp the weather deck will be converted for ro-ro cargo by building ramps from the upper trailer deck. Today the weather deck is used for lo-lo cargo only. In addition to that car decks will be added in the hold. The vessels will be rebuilt at the Helsinki shipyard and they will be redelivered in February and March 2009 respectively."

Lassi Liikanen

Finnlinesin aikataulusta selviää hieman telakointien aikataulua. Finnpulp on ekana vuorossa, tulee 24.12. ilmeisesti telakkaan ja on siellä ainakin 18.1. asti
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Petri Moilanen

hmm.. jostain kuulin että ensimmäinen finnlines tulee 26.12 hietalahteen..?  ??? noh, ens viikolla se nähdään.


Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Jani Ahvenainen - 20.12.2008, 14:07:24
Kumpi tulee ensin kaijaan, pulppi vai?

Kolme viestiä ylempänä:

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 19.12.2008, 19:18:59
Finnlinesin aikataulusta selviää hieman telakointien aikataulua. Finnpulp on ekana vuorossa, tulee 24.12. ilmeisesti telakkaan ja on siellä ainakin 18.1. asti
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jan Holm

Juttelin eilen illalla Beachy Headin förstin kanssa ja hän sanoi että B.Head tulee tuuraamaan mill & pulpin telakka ajat n.6 viikoa vuodenvaihteen jälkeen.
Longstone taas vuorostaan menisi vuodenvaihteen jälkeen linjalle Vuosaari- Århus.
Tänään ilmeisesti B.Headin kyljestä maalataan transfennican tunnukset pois ja tilalle tulee FINNLINES
Kyllä tulee ikävä näitä laivoja  :'(

Pekka Laakso

#9
Muutoksia tulee näemmä sen verran paljon, että on parempi kai ottaa huomioon myös tuo vanha kunnon liikennemuutosketju:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7097.60 Taidanpa linkittää tuonne uusimmat Baltic ja North Sea -aikataulut.

Mill siirtyisi muuten ajamaan Antwerpeniin ennen telakalle menoaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lassi Liikanen

IMP:stä löytyi jonkunmoinen tiedonmurunen. Sen mukaan Finnpulp saapuisi Hietsuun siis 28.12.2008 kello 09.00 ja jättää telakan 25.01.2009 kello 19.00. En tiedä, pitääkö paikkansa. Paremmin tietävät kertokoot lisää..

Offtopic, mutta myös muitakin herkkuja luvassa Helsinkiin, esim. 27.12 tulossa Misida (löytyi Finnlinesin aikatauluista).
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Petri Moilanen

Näyttää Finnpulp saapuneen Hernesaareen, on tällä hetkellä risteilijälaiturissa ja aamulla siirretään telakan puolelle ja halliin.  :thumb:

Jussi Littunen

Entäpä Finnmill? Koska sisar saapuu Hietalahteen telakointia varten?

Ilmeisesti pyörillä kulkevan rahdin määrä on lisääntymässä lo-lo -lastin sijaan, kun tällaisia muutoksia täytyy suhteellisen uusiin aluksiin tehdä.

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 29.12.2008, 15:18:20
Entäpä Finnmill? Koska sisar saapuu Hietalahteen telakointia varten?

Ilmeisesti pyörillä kulkevan rahdin määrä on lisääntymässä lo-lo -lastin sijaan, kun tällaisia muutoksia täytyy suhteellisen uusiin aluksiin tehdä.

tulee kun Finnpulp saadaan valmiiksi, menisköhän kuukauden päivät (jos aikataulut pitävät..  ;D )