Kuten varmaan hahmotettavissa olikin, minulla ei ole mitään ratikkaliikennettä vastaan, päin vastoin. Mutta Helsingin ahdas vaunusto, kapearaiteinen ja mutkikas verkko ja satamaruuhkat on huono yhdistelmä. Sitä voisi parantaa luomalla erillisiä joukkoliikennekatuja, eli pakottamalla kaiken yksityisautoliikenteen Crusellinsillalle, jolloin bussit ja taksitkin pääsisivät etenemään Länsilinkiltä esteettä.
Tilanne voi toki parantua myös Kruunusiltojen myötä, jos Laajasalon linjan isojen vaunujen kaupungin puoleinen päättäri tulisi Länsiterminaalille.
Tukholman liikennejärjestelyt ovat vielä niin pahasti kesken, että niitä ei parane arvostella, mutta ainakin paperilla sekä Tvärbanan/Saltsjöbanan-pysäkin luominen Vikingin ja City-Lidingöbananin vastaavan Tallink Siljan terminaalin tuntumaan tuntuisi hyvältä idealta. Samoin uskoisin, että nelosen uudet kuviot Tallinnassa saattavat oikein toteutettuina toimia jopa erinomaisesti, vaikka hivenen isompi ja tilavampi vaunu sinnekin voisi tehdä terää.
Turussa liikennejärjestelyt menevät joka tapauksessa jokseenkin täysin uusiksi, jos esitelty suunnitelma toteutuu. Siitä ei voi pitää muuna kuin parannuksena vallitsevaan nähden.