Aker Yards/Arctic Technology rakentaa kaksi tankkeria

Aloittaja Kenny Leong, 16.08.2005, 08:55:00

« edellinen - seuraava »

Kenny Leong

AKER FINNYARDSIN tytäryhtiö Aker Arctic Technology rakentaa yhdessä pietarilaisen telakan kanssa kaksi öljytankkeria. Tankkerit on suunniteltu kulkemaan Jäämerellä ilman murtajien apua.
Laivat valmistuvat v. 2007-2008.


Lähde: YLE



Juhani Mehto

Laivat rakentaa pietarilainen FSUE Admirality Shipyard venäläiselle ZAO Sevmorneftegazille Akerin lisenssillä. Alukset ovat samaa Akerin DAT-konseptia kuin Mastera ja Tempera sillä erolla, että näihin tulee kaksi potkurilaitteistoa. Lisäksi uudet pöntöt varustetaan keulalastausjärjestelmällä. Kooltaan näistä tulee 70.000 dwt.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.08.2005, 10:00:07
Laivat rakentaa pietarilainen FSUE Admirality Shipyard venäläiselle ZAO Sevmorneftegazille Akerin lisenssillä.
Mahtaako kyseessä olla varustamo olla murmanskilainen? Ainakin tilaajan nimi sisältää kaikki kliseet, mitä Murmanskista kotoisin olevilla öljyteollisuuteen keskittyneillä varustamoilla on ollut. ::)

Mitä todennäköisimmin nämä alukset pystytään toimittamaan suunniteltuun aikarajaan mennessä, vaikka moni tilauksen kuultuaan voi arvella, että hanke ei menisi aivan putkeen, kun alukset rakennetaan Venäjällä. Kyseinen Admirality-telakka on nimittäin rakentanut viime vuosina useampia tankkereita aivan samaan tahtiin, kuin mitä olisi tehty kilpailijamaiden telakoillakin. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.08.2005, 17:57:57
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.08.2005, 10:00:07
...ZAO Sevmorneftegazille...
Mahtaako kyseessä olla varustamo olla murmanskilainen? Ainakin tilaajan nimi sisältää kaikki kliseet, mitä

Jos tuota tilaajan nimeä "revitään auki", niin saadaan seuraavaa "SEV" Severnaja= pohjoinen, "MOR" Morskaja = meri/merenkulku/-liikenne, "NEFTEGAZ" ei kaivanne lisäselvitystä... ::)

Pekka Laakso

Mutta et maininnut onko varustamo Murmanskista vai ei?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Wirrankosken Rami

Suurella todennäköisyydellä Murmanskista. Yhtiön omistajia ovat suuret öljyntuotantojätit Gazprom ja Rossneft ja alusten on tarkoitus rahdata raakaöljyä Prirazlomnajan tuotantoalueelta juuri Murmanskiin.

Pekka Laakso

Siellähän juuri onkin tarvetta tällaisille DAT-tankkereille. Kaiketi rahdatun kaluston osuus vähenee tilauksen myötä, sekä suomalaisille tutuilla tuotetankkereilla ei enää tarvitsisi kuljettaa öljyä pitkiä matkoja. Mikäli ne vielä vastaavia keikkoja tekevät...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Nyt myös Sovcomflot on tilannut kaksi samanlaista tankkeria Pietarista. Valmistuvat 2008. Pituutta sarjalla on 257 ja leveyttä 34 metriä. Voivat kulkea 1,2 metrin jäässä ilman murtajien apua.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.