norilski

Aloittaja hetku, 23.02.2006, 01:40:13

« edellinen - seuraava »

hetku

täs ois muutama kuva norilskista ruvettiin mänöveeraamaan varustelu pilttuuseen   ;) ;) ;) ;)
http://hetku.laatikko.org/

Aleksi Lindström

Kiitoksia kuvista! Kiva nähdä välillä sieltäkin päästä otettuja kuvia, eikä vain rannalta!

Heikki Saraste



Helsingin telakalla laivat vain jonakin päivänä ilmestyvät näkyviin ison rakennuksen sisältä, mutta suuri yleisö ei näe sitä pitkää rakentamisprosesssia, mikä tuon rakennuksen sisällä tapahtuu. Nuo edellä esitetyt kuvat ovat minullekin ensimmäiset, mitä olen koskaan nähnyt tuollaisen telakkahallin sisältä. Olisi mielenkiintoista nähdä enemmänkin kuvia, joissa laivan rakentaminen näkyisi vaihe vaiheelta.

Olen monesti miettinyt, miten valtavat laivan kappaleet, joita Helsingin telakan kentillä joskus on, siirretään valmiin laivan osiksi.  Osathan painavat niin paljon, ettei sitä osaa edes kuvitella. Millainen jättinosturi tai nostureita tarvitaan noiden laivalohkojen siirtelyyn, ja missä ne nosturit tällä hetkellä ovat? 

Yksi asia, mitä olen aina ihmetellyt (ja joskus joltakin alan ihmiseltä kysynytkin) on se, miten lohkot pystytään tekemään niin tarkasti oikean kokoisiksi ja muotoisiksi, että kannet sekä ulko- ja väliseinät osuvat tarkasti kohdillleen, kun lohkot pannaan yhteen. Itse en onnistuisi tekemään edes laivan pienoismallia, jossa ei jo tulisi monen millin virhettä kaikkiin mahdollisiin suuntiin, kun pienoismallin osia yrittäisi liittää yhteen.

Kun laivan kappaleita tehdään, onko olemassa jokin tietty kiintopiste, mistä eri kohteiden etäisyyksiä mitataan. Ja miten mittaukset tehdään? Tai ehkä ei kannata vastata, en ymmärtäisi kuitenkaan. Mutta niitä laivanrakennuskuvia olisi mukava nähdä.


Nestori Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 23.02.2006, 12:16:21
...Olen monesti miettinyt, miten valtavat laivan kappaleet, joita Helsingin telakan kentillä joskus on, siirretään valmiin laivan osiksi.  Osathan painavat niin paljon, ettei sitä osaa edes kuvitella. Millainen jättinosturi tai nostureita tarvitaan noiden laivalohkojen siirtelyyn, ja missä ne nosturit tällä hetkellä ovat? 
...

Tässä yksi topicci aiheesta.  Tosin siinä on puhe pidennyksestä, mutta tuosta selviää myös se, miten lohkoja liikutellaan.
Hydrauliikassa on vain rajusti voimaa  8)

Sorry, meni vähän OT:ksi