Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Honkala

Kivimo pidennetään Iniön lisäreittiä varten. Falkö koneen ja potkurin vaihdossa Nauvon eteläistä reittiä.

Milla Louhi

Lautta-alus Odil kävi syksyllä Pärnu Shipyardilla telakoitavana ja  se hinattiin sieltä takaisin Suomeen ennen joulua. Siitä oli poistettu osa kansirakenteista, mm. ala-arvoisen pieni ja vanhanaikainen ruorihytti, mastot sekä reelingit. Lauttaan oli rakennettu uudet reelingit, se oli hiekkapuhallettu ja maalattu kokonaan uudelleen, kuitenkin ilman vapaasti kulkevien alusten valkoista raitaa.

Odil tulee siis jatkamaan vielä uraansa Finferriesin liikenteessä jälleenrakennuksen jälkeen - mutta missä tehtävässä, lautta-aluksena vai lossina, ja millä reitillä?

Tuomas Honkala

Idol jatkaa palvelustaan Skåldön kautta paikalla. Skåldö nykyinen lautta siirtyy Skagen:n. Ja Skagen liikennöivät Vikare siirtyy Närpes:n lähistölle.

Ari Leskinen

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Juhani Mehto

#319
Vitharun on ostanut Röölä-Seili-Nauvo-linjalleen "uuden" aluksen Norjasta. Uusi Vidskär-niminen alus on entiseltä nimeltään Hidrasund ja se on rakennettu Norjassa vuonna 1972. Hankinnan myötä Vitharun aloittaa myös autojen kuljetuksen. Reitillä vielä kesällä kulkenut Hamnskär on myyty Ruotsiin.

Hidrasund Marinetrafficissa

Turun Sanomien juttu

EDIT: Ajatusvirhe korjattu (Norrskär -> Hamnskär)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Käsittääkseni Norrskär on kyllä jatkamassa Turun, Seilin ja Nauvon välisellä linjalla, mutta viime kesänä Rymättylän poikittaista kokeillut Hamnskär olisi kaupattu Ruotsiin. Vitharun haluaa näköjään tosissaan haastaa Östernin Airiston poikittaislinjalla, ja ainakin fillaristeille Röölän ja Nauvon välinen linja tuntuu paljonkin houkuttelevammalta kuin Aaslan kärjestä Hangasta lähtevä. Matkahan ei lopulta ole paljoakaan pidempi, ja lisäksi ei tarvitse välittää Hämmärönsalmen lossin aikatauluista (jotka eivät täysin komppaa Östernin kanssa).
Kumpikaan Pikku-Rengastien linjoista ei suoranaisesti ole yhteiskunnan hankkimaa liikennettä, mutta Östernin vuorot nauttivat jotain tukea. Onkin mielenkiintoista nähdä, nouseeko linjansa puolesta asiakasystävällisempi mutta laivana ankea Vidskär suositummaksi päiväretkeilijöiden kyyditsijäksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#321
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 07.02.2022, 22:23:10
Vitharun on ostanut Röölä-Seili-Nauvo-linjalleen "uuden" aluksen Norjasta. Uusi Vidskär-niminen alus on entiseltä nimeltään Hidrasund ja se on rakennettu Norjassa vuonna 1972. Hankinnan myötä Vitharun aloittaa myös autojen kuljetuksen. Reitillä vielä kesällä kulkenut Hamnskär on myyty Ruotsiin.

Hidrasund Marinetrafficissa

Turun Sanomien juttu

EDIT: Ajatusvirhe korjattu (Norrskär -> Hamnskär)
Alus sai eilen Suomen lipun Norjassa. Samalla matka kohti Suomea on alkanut.

EDIT: Vidskär saapui Turkuun vapunaattona, kuten varustamon facebook-sivulta näkee. Se toi samalla hinauksessa varustamon ensi vuoden sesonkina aloittavan Lövskärin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#322
Nauvon pohjoiselle reitille tulee ensi vuonna 30,8-metrinen ja 99 matkustajan uudisrakenne, joka rakennetaan HL Metal -telakalla Paraisilla.

Ylen uutinen

EDIT: Suunnittelusta vastaa Deltamarin, kertoo mm. Turun Sanomat.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petteri Lyysaari

Katselin tuossa joku päivä sitten, että Vidskär on jo nyt myynnissä, ei kauaa ehtinyt tuolla linjalla olla. Samaten nyt on Utö Express myynnissä ja on jo tällä hetkellä telakalla. Ajoiko juuri lainkaan tällä kaudella, tietääkö joku ? Näin asiaatuntemattomasta tuntuu siltä,että aika optimistisesti hankitaan aluksia uusille reiteille, toisaalta eihän mitään uutta saa aikaan ilman uranuurtajia jotka ottavat riskejä... Ota siitä sitten selvää.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.05.2022, 11:58:43
Nauvon pohjoiselle reitille tulee ensi vuonna 30,8-metrinen ja 99 matkustajan uudisrakenne, joka rakennetaan HL Metal -telakalla Paraisilla.

Ylen uutinen

EDIT: Suunnittelusta vastaa Deltamarin, kertoo mm. Turun Sanomat.

ÅU kertoo tulevasta uudisrakenteesta jutussaan havainnekuvan kera. Kovasti samaa näköä Kaidan ja Kivimon kanssa.

KLIK
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kai Heino

Onko kantavuus kokoon nähden  pieni? Jos siis ymmärsin bärighet oikein.

Juhani Mehto

Uusi alus kastettiin viime viikolla Innamo-nimiseksi Turun Pansiossa. Se on rakennettu HL-Metalin ja RMR Merirakenteen yhteistyönä.

Svenska Ylen juttu
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.