Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 11.03.2012, 21:58:40
Tuossa muutama vastaus ylempänä kerrotaan, että Freedom on lähtenyt kohti Landskronaa, eli tällöin kyseessä on oletettavasti Öresundsvarvet (nykyään näköjään virallisesti Oresund Drydocks), joka sijaitsee Landskronassa.

Kiitokset Olli! Nopeasta lukemisesta selatessani johtuen ei ilmeisesti osunut silmään tuo, mutta nyt tiedetään.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 11.03.2012, 20:02:32
Uusi laivahan korvaa Nordlandian, eli tullee käyttämään ihan samaa laituria kuin Nordlandia nyt.
Mahdollista, mutta edellyttää putkiremonttia. Ja tästä oli kyllä tekstiä tässä langassa ollutkin:

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.02.2012, 21:57:12
Mielenkiintoisempi kysymys Eckerön korealaisen kohdalla on laiturijärjestely. Tallinnassa varmaan tehdään AB-terminaalin nykyäänkin Nordlandian käyttämän kaijan yhteyteen putket, joiden kautta lastaus ja purku suoritetaan, ellei aikataulu kehity sellaiseksi, että voidaan aina käyttää VXPRS:n kaijaa. Mutta mihin paatti ängetään Helsingissä? Shutllejen paikkaan eli LJ6:een se ei mahdu aikatauluteknisistä syistä. LJ4:een voidaan tietysti rakentaa korkeammat putket, mutta satamamanööverit kestävät silloin aina kärkeen jääviä pika-aluksia pidempään, mikä tosin on Eckerön bisnesten kannalta hyvä asia. Teoriassa mahdollinen laituri voisi olla myös LV7, jolloin kenties voitaisiin kaivaa naftaliinistä myös suunnitelma lähemmäs kärkeä (noin L5:n vaiheille tai kenties jopa juuri siihen) rakennettavasta/saneerattavasta uudesta terminaalista. Sitä mahdollisuutta, että Eckerön matkustajat ohjattaisiin Länsiterminaalista kilometrin mittaista putkea pitkin LV7:aan, ei kannattane edes miettiä, sillä sen jos teemme, joku vielä ottaa neuvosta vaarin ja toteuttaa sen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Kuinkas nuo Tallinnan laituripaikat muuten, Nordlandiahan joka 4 päivä onkin 10 kaijassa kun Anastasia vie normaalin 12 paikan, eikö sitten taas Anastasialle ole sopivia putkia/tilaa 10 kaijassa, ettei Nordlandia tarvitsisi kahden paikan välillä seilata.

Mikko-Oskari Koski

#78
Kyseessä on varmaan A-terminaalin passikontrollipaikkojen sijainti. Anastasiahan lähtee EU:n ulkorajan yli eli sen koko poka tarkastetaan Tallinnan satamassa. Passitarkastuspisteet ovat terminaalin keskiosassa, joten jos XPRS ja Nordlandia ovat lähdössä samoihin aikoihin sen kanssa, on Anastasian saatava keskimmäinen lähtöportti eikä sen asiakaskunta myöskään voi kulkea laivaan sellaista putkea, jossa on sisäliikenteenkin asiakkaita.

Mutta ennen kuin Heimo Vesa, Allan Kurma ja Rivo-Riitta ottavat ansaitut paikkansa tulevan Fingerlandian kylkien gallerioissa, olisi kiinnostava tietää, onko aluksen 6-kannella ylisummaan olemassa exitejä. Ainakaan noiden MT:n kuvien perusteella en sellaisia havainnut -mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että niitä ei voisi olla. Kuvissa, joissa alus oli töijatuna, ei matkustajaputkiakaan näkynyt, joten ilmeisesti autottomien matkustajien kulku laivaan ja sieltä pois on ainakin joissain satamissa jotenkin hoidettu autokansien kautta.
Tästä tulee sitten jatkoajatus: onko laivassa mahdollisesti liukuportaita? Voisiko exitin järjestää 4.kannen jommallekummalle sivustalle? Silloin nykyiset satamarakenteet kävisivät eikä infokannen myymälä/matkatavarasäilö-jakoa suunniteltaessa tarvitsisi välittää lankkujen sijainnista.
Todennäköisempää tietysti on, että exitit tehdään 6:lle (ellei sellaisia siellä jo olekin), mutta muitakin vaihtoehtoja kannattanee pohtia. Varsinkin, jos ne olisivat toteuttamiskelpoisia eivätkä söisi autokannelta kuin pari paikkaa, jos sitäkään.

Ja uudisaluksen markkinointisloganinhan Eckerö tietysti suuntaisi suoraan oman saaren rakkaalle naapurille: Fingerlandia -kreisimpää saa hakea!  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Marinetrafficiin on ilmestynyt pari kuvaa Freedomista Öresundista (tulivat siis Skagenin kautta) ja Landskronasta. Edelleen Mobyn piirroshahmovärityksessä eli kaikki maalausmuutokset tehdään vasta telakalla.

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/showallphotos.aspx?imo=9214379
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.03.2012, 20:34:44
olisi kiinnostava tietää, onko aluksen 6-kannella ylisummaan olemassa exitejä.
Tästä tulee sitten jatkoajatus: onko laivassa mahdollisesti liukuportaita? Voisiko exitin järjestää 4.kannen jommallekummalle sivustalle? Silloin nykyiset satamarakenteet kävisivät eikä infokannen myymälä/matkatavarasäilö-jakoa suunniteltaessa tarvitsisi välittää lankkujen sijainnista.
Todennäköisempää tietysti on, että exitit tehdään 6:lle (ellei sellaisia siellä jo olekin), mutta muitakin vaihtoehtoja kannattanee pohtia. Varsinkin, jos ne olisivat toteuttamiskelpoisia eivätkä söisi autokannelta kuin pari paikkaa, jos sitäkään.
Mobyjen GA antaa ymmärtää seuraavaa: Kannelle 6 on mahdollista tehdä exitit, niitä ei ole - vain MESät auloissa. Auloihin mahtuisi, mutta isoja ne ei olisi - sen sijaan sekä keulaan että perään voisi tehdä omat portit. Liukuportaat löytyy bb-ahterissa kannelle 6 asti. 4-kansi on ahterissa miehistön käytössä, ja siellä on tasanne liukuportaille, mutta bb-puoli ja vaikuttaa pieneltä. En usko sinne sopivan. Autokannelle on tietenkin mahdollista tehdä vaikka mitä, mutta tuskin tehdään. Onhan tietenkin mahdollista että ne mainitut pari hissiä liittyisi tähän.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miika Kaarna

Laivakuviani - http://mk96.1g.fi/kuvat/ -

Tulevat: 20.9.-21.9.2014 M/S Europa
Menneet: 25.6.2010 M/S Gabriella, 11.7.2011 Silja Europa, 17.7.2011 Tallink Galaxy, 14.7.2013 M/S Viking XPRS, 17.7.2013 Viking XPRS, 16.5.-17.5.2014 M/S Europa

Tuomas Romu

Toivottavasti Eckerö panostaa myös laivan ulkoasuun, sillä nykyinen väritys saa sen näyttämään melkoisen tympeältä laatikolta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 20.03.2012, 21:33:32
Liukuportaat löytyy bb-ahterissa kannelle 6 asti. 4-kansi on ahterissa miehistön käytössä, ja siellä on tasanne liukuportaille, mutta bb-puoli ja vaikuttaa pieneltä. En usko sinne sopivan. Autokannelle on tietenkin mahdollista tehdä vaikka mitä, mutta tuskin tehdään. Onhan tietenkin mahdollista että ne mainitut pari hissiä liittyisi tähän.
Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Eckerö on ennenkin nipistänyt autokantta ns.olennaisempiin tarkoituksiin ja tulipa mieleen seuraavanlainenkin ajatus: exit 4:n bb-sivustalle, jolloin sopii föörikaijaan ajettaessa Helsingissä LJ4:een ja Tallinnassa ahterikaijaan 10:ssä. Putkiakaan ei tarvitse korottaa. 4:n henkilöstöhyttien tilalle info, lisätilaa aulalle ja matkatavaroiden säilytystilat, autokannesta leikattaviin tiloihin marketti. Poka 4:lta 6:lle lähinnä liukuportaita ja hissejä pitkin. 5:n, 6:n ja 7:n ahteripuolen hytit matkustajille, henkilöstökämpät 7:n keskilaivaan, konfa vastaavaan paikkaan 6:lle. Isoa baaria laajennettaisiin ainakin 6:lla keulaportaikon kohdalle asti, koska sen humppa-artistin takia merkittävä osa pokasta haluaa kuitenkin tuossa baarissa olla. Pubi 8:lla sb-sivustalla keulapuolelle vastaavaan paikkaan, missä bb-puolella on a la carte, cafeterian ja buffan jakolinjat keskilaivaan, jolloin buffa ylettyisi melkein ahteriin asti bb-svustalla ja kaikki sb-sivustan pöytäpaikat ainakin ahteriportaikkoon asti olisivat cafeterian ruokailupaikkoja. Veranta olisi sitten se Cafe Aromi, jossa Rivo-Riitta tarjoilisi mitä tarjoilisi...
Miksi näin? Koska Eckerön konseptiin ei kuulu useampaa myymälää, ei Superstarin kauppakonseptia voi tässä tapauksessa soveltaa. Ja koska Eckerön konseptissa ei ole myöskään liikaa henkilökuntaa vaativia rafloja, ei 8 voi paljon tässä esittämääni monipuolisempi olla. Koska tilaratkaisujen on oltava joustavia, on kaikki mahdollinen tila käytettävä. Jos alemmatkin autokannet voidaan tarvittaessa jakaa myös henkilöautotasoilla, ei 4:lta kaupalle nipistettävä tila ole kovin suuri vahinko bisneksen kannalta.

Ja mitä Fingerlandian ulkonäköön tulee, Eckerö melko varmasti panostaa siihen. Kun Nordlandiakin sai uutta ilmettä, on todennäköistä, ettei tällaista piimäpurkkia ruveta kokovalkoisena ajamaan -sehän näyttäisi vielä kornimmalta kuin Superstar. Vaikka varustamolle puolivirallisesti esitetty Rivo-Riitta-kuvitus tuskin toteutuu, voimme odottaa yllätystä... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Ensinnäkin - se baari on muistaakseni jo nykyisellään isompi kuin Superstarilla.

Autokannen käytöllä muuhun on pari ongelmaa - ensinnäkin tiloista tulee ahtaat, ja toisaalta sen läpiajo menetettäisiin jos sinne tehdään mitään, varsinkin bb-puolelle, koska ramppi sijaitsee siellä ulkolaidalla. Sillähän läpiajo perustuu siihen että ajetaan esimerkiksi keulaportista sisään, rampilla ylös ja kierretään sitten melkein täysi kierros ylemmällä autokannella josta sitten ramppia alas ja suoraan sitten perärampista ulos. Jos sinne tehdään muutoksia, niin ensinnäkin bb-puolelle ei oikein ole tilaa koskea, ramppi kun on muistaakseni ulkolaidalla, ja toisaalta se hankaloittaa kannen käyttöä paljonkin. Erityisen hankalaa on tehdä muutoksia ahteriin, sillä sen miehistön hyttiosaston ja casingin väli on nykyiselläänkin ahdas. Autokannen leikkaus on siten huono juttu. Sen voi tietenkin tehdä platformin tasolle, mutta siellä estäisi rahdin ja matkailuautojen käytön ylemmällä rahtikannella.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Ongelmahan tässä kuitenkin on se, että johonkinhan ne maihinnousulankut ja marketti on ängettävä, eikä Eckerö Nordlandialtakaan raivannut yhtään hyttiä, vaikka se päivälauttabisneksessä olisi ollut ihan ymmärrettävä ratkaisu. Jos (kun?) sekä Helsingissä että Tallinnassa oletetaan aluksen sopivan nykyisiin putkiin, on exitin oltava alempana kuin 6:lla ja jos laituri Tallinnassa tulee olemaan 10, riittää toispuolinen lataus. Mutta ylemmästä autokannesta sille exitille nyt yksinkertaisesti on tilat pakko nipistää, ellei sitten haluta ruveta käyttämään niitä liukuportaita ja laiturin tasalla olevia lankkuja.
Jos ne GA:t löytyisivät verkosta, helpottuisi tämäkin pähkäily aika huomattavasti. Nyt kun kaikki visiointi pitää tehdä Superstarin kansikarttojen sekä juutuubasta löytyvien italialaisten matkustajien kuvaamien videopätkien perusteella... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

GAt löytyy Designs 01-painoksesta. Varmaan vielä saatavana ShipPaxilta.

Syy miksi minä uskon että autokansiin ei kosketa on se mainittu rahtikapasiteetti ja hyttikapasiteetti heidän täällä jo aikaisemmin linkittämässään esittelyssään:
http://www.eckeroline.fi/medialibrary/data/Faktablad_Eckeroe_nyfoervaerv_FI-%7Boqhje-ykeym-iogjs%7D.pdf

Muutaman hytin poisto myymälään ja muutama lisää miehistölle riittänee. Maihinnousukäytävistä en tiedä mitään koska en tiedä kummankaan sataman käytävien specseistä mitään. Freedomin liukuportaat ovat bb-sivulla, joten Hesassa pitäisi käyttää keulaporttia nykypaikalla. Lisäksi liukuportaiden välitasanne ei ole niin iso että siihen sopisi minkäänlaista porttia suoraan. Jos ahteriin sb-puolelle saisi pienen portin sinne miehistönosaston nurkille se joutuisi noin 20-30 metrin päähän ahterista, mikä tuskin sopisi nykyputkiin. Siitä keulaanpäin on autokantta. Tietenkin voisi olla mahdollista sb-sivulle keskilaivaan laittaa jonkin sortin hissi/portaikko autokannelta ylöspäin, siellä se olisi varmaan vähiten tiellä. bb-puoli on se ongelmallisempi.

Mutta ei hätää. Kyllä se syksyyn mennessä selviää.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Vähämäki

#87
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 17.04.2012, 14:22:53
Syy miksi minä uskon että autokansiin ei kosketa on se mainittu rahtikapasiteetti ja hyttikapasiteetti heidän täällä jo aikaisemmin linkittämässään esittelyssään:
http://www.eckeroline.fi/medialibrary/data/Faktablad_Eckeroe_nyfoervaerv_FI-%7Boqhje-ykeym-iogjs%7D.pdf

Anteeksi että puutun epäolennaiseen ja onhan tämä varsinaista offtopicia, mutta voiko todella olla että Eckerö konsernin palveluksessa on vain 1200 henkilöä? Itselle kuulosta aika pieneltä määrältä laivojen yhteenlasketun määrän perusteella.

Olli Tuominen

Kyllä tuo 1200 mainitaan myös konsernin nettisivuilla. Suurin osa Eckerön aluksistahan on rahtilaivoja, joilla miehistöä tarvitaan aika vähän vrt. matkustajalaivat. Birka Cargon nettisivujen mukaan yhtiö työllistää n. 180 henkeä. Laivoja yhtiöllä on seitsemän.

Joonas Vähämäki

#89
Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 18.04.2012, 13:22:10
Kyllä tuo 1200 mainitaan myös konsernin nettisivuilla. Suurin osa Eckerön aluksistahan on rahtilaivoja, joilla miehistöä tarvitaan aika vähän vrt. matkustajalaivat. Birka Cargon nettisivujen mukaan yhtiö työllistää n. 180 henkeä. Laivoja yhtiöllä on seitsemän.

Ehkäpä siinä on syy sitten hyvälle tulokselle. Mutta äkkiseltään ajateltuna (ja täysin henkilöstölukuja tietämättä per alus) jo pelkästään Nordlandian, Eckerön ja Birka Paradisen henkilöstön mukaanluettuna vaihtomiehistö vienee sitten kyllä jo lähelle sen tuhat työntekijää. Vai pärjätäänkö aluksilla myös tavallista pienemmällä määrällä?  :o