Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Juha Paulavuo

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 14.06.2012, 13:21:55
Minusta nykyaikana jo aika persu  :-X. Mitähän vanhat siljalaiset mahtaa yhtiön perinteisen nimen uusiokäytöstä innostua?

Tämä uusin on jo viides Finlandia-nimeä kantava alus
http://kauppalaiva.nba.fi/results.php?vname=finlandia&lang=fi

jm667

Hyvä nimivalinta uudelle kipolle!Itsekin äänestin Finlandiaa.

Kimmo Heinonen

noh enpä innostunu nimivalinnasta, mutta onhan siinä se tuttu -landia loppu, joten ihan ymmärrettävä / odotettu. Tuttu ja turvallinen

Mielenkiinnolla odotan matkalle pääsyä.  :thumb:

Mikko Varjanne

Suomalaisvoimin näköjään uutta Eckeröä rempataan:

https://www.facebook.com/SHIPSU

Kuulemma myös Loipart olisi kinkereissä mukana, joskaan huhun todenperäisyydestä ei ole tietoa. Hieno juttu ja onnea tekijöille aikataulun kanssa!  :thumb:
One stop shop for marine industry - www.shipsu.com

LinkedIn http://bit.ly/varjanne

Mikko-Oskari Koski

#109
Kun äskettäin ylitin Ahvenanmeren saman konsernin toisella lautta-aluksella, palautui mieleeni taas tämä Fingerlandia-ajatus. Kyllä sitä voisi suomalaisasiakkaille suunnatulla Tallinnanlautalla hyvin soveltaa. Kun kerran Eckerölläkin on niitä koko portaikkoseinän kokoisia Engströmin karrikatyyrejä, joiden tekstien linjaan mahtuu mm. tällainen dialogi:
-Får jag bjuda på karamellen åt fröken, det gör bra för bröst.
-Tack, då tar jag två.

Koska Finlandia todennäköisesti tullaan suurimmalta osaltaan sisustamaan nimikkovodkansa sovelletuksi mainokseksi, on hyvä muistaa, millaisia vaihtoehtoja olisi tarjolla. Siispä ei muuta kuin jakamaan sisustusvinkkejä.

Aloitetaan näköalakannelta:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135246566181.gif
Baarissa voisi olla vaikka tämäntyyppinen takaseinä:
http://img.yle.fi/uutiset/kulttuuri/article5693178.ece/ALTERNATES/w580/
Grilliravintolaan kuuluu tämä:
http://keso.kortis.to/fingerpori.jpg
Cafeteriassa tämä on olennainen osa kokonaisuutta:
http://www.kaleva.fi/fingerpori/2012-04-30
Ja tietysti matkustajille pitää osoittaa, ettei byssaan ole ulkopuolisilla menemistä:
http://farm1.static.flickr.com/77/167032749_bd706fb1d3_o.jpg
Vessassakaan ei olennaista saa unohtaa:
http://4.bp.blogspot.com/_9UraLYYMx9w/TTs7RNm3J5I/AAAAAAAAABI/0SQztTX2U5o/s400/fingerpori.gif
Karaokessa pitää pitää tietty linja:
http://www.hs.fi/fingerpori/1135235156434/
Tämä saattaisi olla hyvä portaikossa 7:n ja 8:n välissä:
http://worsa.typepad.fi/.a/6a00e54ef693b988340133f59782ce970b-500wi
Heräämisoppaasta löytyisi varmaan aika vinkeitä repliikkejä hyttikäytävillekin. Jos 6:n ja 7:n ahterissa on matkustajahyttejä portaikon molemmin puolin, sinne saattaisi sopia tämä:
http://www.aviisi.fi/media/kuvat/toimitus/FP263.gif
Keulabaarissa voisi tämä teema toistua, kannella ei niin väliä:
http://sarjishaku.fi/fingerpori_2008-7-2.gif
Riippumatta siitä, missä kauppa sijaitsee, sinne astuttaessa on hyvä nähdä tämä:
http://www.kaleva.fi/fingerpori/2012-03-26
Elintarvikemyyntiä ei pidä unohtaa -varsinkaan, jos siellä viinapuolella käytetään enemmän laivan nimisponsorin värivalikoimaa:
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135270081790.gif
http://www.tuonpuoleinen.com/pertti/kbs23-pieni.jpg
Jos Helsingin ja Tallinnan exitit ovat eri paikoissa, voitaisiin etelärannalle tulijat jäähyväistää laivasta tällä kuvalla:
http://www.kaleva.fi/fingerpori/2012-04-10
Ja autokansille johtavia käytäviä varmaan tapetoitaisiin tähän tyyliin:
http://www.velhola.com/seppo/kuvat/fingerpori_seponkuljetus.jpg
http://sarjishaku.fi/fingerpori_2011-10-15.gif
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135254858555.gif

Muutama laivaan ehdottomasti kuuluva kuva ei googlehaulla löytynyt, eli baarin ohjelmatarjonnassa Allanille luonnollisesti annetaan ohjeeksi "esittele yleisölle Jormas" ja autokannelta sama mies ajaa ulos muun liikenteen tukkivalla rekalla laulaen "olen tiellä taas"... 8)

Palataksemme vielä Finlandian remonttiin, Eckerö ei edelleenkään ole ilmoittanut aluksen liikennöinnille mitään alkamisajankohtaa ja myyntijärjestelmä tarjoaa joulukuun 22:een asti nykyaikataulua ja Nordlandiaa. Näin kauan muutaman peltilevyn ja maalipurkin hankkiminen tuskin kestäisi puhumattakaan siitä lisäkustannuksesta, mikä laivan telakalla seisottamisesta tulee, eli todennäköisesti jokin perusteellinen rakenteellinen muutos on tekeillä. Tietysti on mahdollista sekin, että Finlandia valmistuu aikaisemmin, mutta sitä ei vielä uskalleta matkustajille ruveta markkinoimaan... ::)

Koska Helsingin satama ei Länsisatamaa koskevissa tiedotteissaan ole maininnut mitään Eckerön laiturijärjestelyistä tai -muutoksista, voimme olettaa Finlandian kaijan olevan, ilman putkimuutoksia, Nordlandian nykyinen LJ4 ja aluksen remontin suurin uutuus ylemmän autokannen jostakin sivustasta lohkaistava sisääntuloaulan, infon, matkatavaratilan ja ehkä kaupankin käsittävä kokonaisuus, kenties kahdella kannella. Toivottavasti tästä ylemmille kansille johtava hissiratkaisu tulee olemaan samanlainen kuin Birka Paradisella, siinä nimittäin on tyyliä ja se rikkoisi sopivasti laivan muuten kovin tylsää ulkonäköä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.07.2012, 16:31:21
Koska Helsingin satama ei Länsisatamaa koskevissa tiedotteissaan ole maininnut mitään Eckerön laiturijärjestelyistä tai -muutoksista, voimme olettaa Finlandian kaijan olevan, ilman putkimuutoksia, Nordlandian nykyinen LJ4 ja aluksen remontin suurin uutuus ylemmän autokannen jostakin sivustasta lohkaistava sisääntuloaulan, infon, matkatavaratilan ja ehkä kaupankin käsittävä kokonaisuus, kenties kahdella kannella. Toivottavasti tästä ylemmille kansille johtava hissiratkaisu tulee olemaan samanlainen kuin Birka Paradisella, siinä nimittäin on tyyliä ja se rikkoisi sopivasti laivan muuten kovin tylsää ulkonäköä.

Taikka sitten syy on niinkin simppeli, ettei Eckeröltä ole tullut vielä speksejä siitä, mistä kohtaa laivaa mennään sisään, joten ei kannata siis tehdä mitään sataman putkillekaan? Voi olla, ettei se liikenteen aloituksen aikataulu ole vielä Eckerölläkään ihan selvillä.

Finlandian sisko Superstar on minusta toimiva kokonaisuus enkä oikein usko että Eckerö lähtee autokansiensa kanssa sähläilemään. Väitän että sisääntuloaukot tulevat ihan samaan kerrokseen kuin Superstarillakin on. Melkein voisi kuvitella, että ko. konseptissa on määritelty ne paikat, joista on helppo tehdä laivaan saapuminen muualta kuin takaramppien kautta...

Mikko-Oskari Koski

Joo, mutta Superstar-konseptissa on valmiiksi ihan riittävästi hissejä. Yhtään ylimääräistä ei tarvittaisi, jos matkustajien olisi tarkoitus oleskella vain kansilla 6-9.

Tällainen mielenkiintoinen kuvagalleria löytyy myös. Saman sivun seuraavassa indeksissä on myös filmi, joka löytyy tuubastakin. Baarien sisustuksessa on remonttivaraa aika paljon, Repe Sorsa on syytäkin korvata Rivo-Riitalla ja muilla fingerfiguureilla.
http://www.directferries.co.uk/moby_lines_moby_freedom.htm

Minulle uusi tuttavuus oli tuo uima-allas. Kaiketi ysin keskilaivassa. Tuskin lienee jatkossa käytössä -vapauttaisiko tilaa ja vakavuutta peräti niin paljon, että etummaisen portaikon kohdalle ja siitä hieman ahteriin päin voisi ysillekin tehdä jonkin isomman kiinteän tilan, esim.konfan? Ulkokansitila siinä tietysti kärsisi ellei sitten kympin terassia avattaisi matkustajille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 18.07.2012, 15:38:34
Joo, mutta Superstar-konseptissa on valmiiksi ihan riittävästi hissejä. Yhtään ylimääräistä ei tarvittaisi, jos matkustajien olisi tarkoitus oleskella vain kansilla 6-9.
Nimenomaan Superstar-konseptissa on riittävästi hissejä. Mobyn sisaruksissa ei ole. Sieltä puuttuu tavarahissit varastojen ja kauppojen välissä - lähinnä siksi että varastoja ei käytännössä ole. Suomeksi - Eckerö elää aika pitkälti Eckerömarketin kautta, ja siksi kauppa tarvitsee kunnon yhteydet.

Lisäksi - ei ole mikään salaisuus että laivan potkurit joudutaan vaihtamaan - tosin kukaan ei ole maininnut pitääkö akselitkin vaihtaa. Ilmeisesti.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#113
Otetaanpa taas vähän yhteenvetoa ja selkeitä kysymyksiä, joihin toivotaan selkeitä vastauksia.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 18.07.2012, 20:21:10
Eckerö elää aika pitkälti Eckerömarketin kautta, ja siksi kauppa tarvitsee kunnon yhteydet.

Aivan. Ja juuri siksi Eckerömarketkin tarvitsee myös kunnon tilat. Eli se sijoittuu joko 6:lle keskiportaikosta ahteriin puolesta 2/3:een leveydestä hyödyntäen tai autokannelle, jos sitä jostain kulmasta riittävän paljon lohkaistaan (ei todennäköistä, että kuitenkaan ihan niin paljoa, kun ovat ilmoittaneet vain 50 lm:n katoamisen verrattuna FoFin mukaiseen alkuperäiseen).

Timo (tai joku muu, jolla ga-faktat löytyvät), tarkistatko Nordlandian ja Superstarin nykyisten myymälöiden neliömäärät? Pienempään tuskin ollaan vaihtamassa ja Superstarissa pitää huomioida, että kaupat ovat kaksi erillistä -tähän ratkaisuun ei Eckeröllä missään tapauksessa mennä, koska edellyttäisi lisähenkilöstöä. Nordlandialla kannattaa muistaa, että kauppaa on laajennettu garageen ainakin kahdesti aluksen Eckerölle siirtymisen jälkeen.
Monessa yhteydessä on puhuttu henkilöstöhyttien riittämättömyydestä. Tarkoittaa sitä, että joku osa matkustajakämpistä muutetaan henkilöstöhyteiksi. Eroavatko Finlandian ja Superstarin henkilöstötilaratkaisut kansien 4 ja 5 ahtereissa toisistaan mitenkään ja jos, niin miten? Kuinka paljon suurempi henkilöstö Finlandiaan on tarkoitus pestata kuin Superstariin? Ja tietysti jos joku kykenisi vastaamaan ihan suoraan, kuinka monta matkustajahyttiä henkilöstökämpiksi pitää muuttaa, olisi yksi probleema poissa pähkäiltävien listalta.
Sitten tuo konfa. Päiväreissuilla palaveriasiakkaat ovat Eckerölle merkittävä osa kokonaispokaa, Tallinkilla taas ei tätä sektoria kulje ollenkaan. Mikä on konfan sijainti? Voiko ysille laajentaa, mahtuisiko seiskalle keskilaivan hyttejä purkamalla vai olisiko olemassa vielä jokin mahdollinen läpi, missä palaverejä voitaisiin pitää muiden asiakkaiden, so.ohikulkijoiden, häiritsemättä?
Ja sitten tietysti loppudilemma: Jos 6:n hytit pääosin väistävät kauppaa ja muuten muuttuvat puuttuviksi henkilöstöhyteiksi ja 7:lta raivataan tilat konfalle, niin mihin ne tuhat hyttimatkustajaa ängetään? Olisiko 7:n ahteripuolella eli keskiportaikon takana tosiaan peräti 250 kämppää (saattaa ollakin, tämänkin ga-haltija faktana meille varmaan kertoo)?

Siitä lienemme yksimielisiä, että laivan liikenteen tarkka alkamispäivä on vielä Eckerölle itselleenkin epäselvä. Voi olla, että suunnitelmiakin vielä säädetään. Hyvä vain, jos hyvin suunnittelemalla saadaan liikenteeseen linjan ja asiakaskunnan tarpeisiin kohtalaisen onnistunut paketti, kuten ms.Eckerön kohdalla muutamia vuosia sitten kävi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2012, 00:16:59
Aivan. Ja juuri siksi Eckerömarketkin tarvitsee myös kunnon tilat. Eli se sijoittuu joko 6:lle keskiportaikosta ahteriin puolesta 2/3:een leveydestä hyödyntäen tai autokannelle, jos sitä jostain kulmasta riittävän paljon lohkaistaan (ei todennäköistä, että kuitenkaan ihan niin paljoa, kun ovat ilmoittaneet vain 50 lm:n katoamisen verrattuna FoFin mukaiseen alkuperäiseen).
Tai sitten se asetetaan samaan paikkaan kuin Superstarin myymälä - koska lepotuoli-osaston takia sieltä ei tarvitse paljoa repiä. Se mahdollinen 50 lm lohkaisu voi johtua esimerkiksi varastojen tarpeesta. Alus ei kuitenkaan ole suunniteltu liikenteeseen jossa suuri määrä matkustajia ostaa kauhean määrän kaljaa.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2012, 00:16:59
Timo (tai joku muu, jolla ga-faktat löytyvät), tarkistatko Nordlandian ja Superstarin nykyisten myymälöiden neliömäärät? Pienempään tuskin ollaan vaihtamassa ja Superstarissa pitää huomioida, että kaupat ovat kaksi erillistä -tähän ratkaisuun ei Eckeröllä missään tapauksessa mennä, koska edellyttäisi lisähenkilöstöä. Nordlandialla kannattaa muistaa, että kauppaa on laajennettu garageen ainakin kahdesti aluksen Eckerölle siirtymisen jälkeen.
Jos oikein nyt katsoin tuon Superstarin, niin se ahterin nurkkaus jossa se varsinainen kauppa sijaitsee on 800 neliötä, mutta siitä on osa varastojakin. Ne kaksi pienempää osiota vaikuttavat tuovan noin 400 neliötä lisää. Nordlandian GAta minulla ei Eckerön ajalta ole. Sen sijaan Julian myymälä vaikutti olevan noin 600 neliötä. Kun muistaisi että onko koko entinen autokansi nykyään myymäläkäytössä Bingolandialla? Siinä olisi noin 400 neliötä lisää Julian mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2012, 00:16:59
Monessa yhteydessä on puhuttu henkilöstöhyttien riittämättömyydestä. Tarkoittaa sitä, että joku osa matkustajakämpistä muutetaan henkilöstöhyteiksi. 1. Eroavatko Finlandian ja Superstarin henkilöstötilaratkaisut kansien 4 ja 5 ahtereissa toisistaan mitenkään ja jos, niin miten? 2. Kuinka paljon suurempi henkilöstö Finlandiaan on tarkoitus pestata kuin Superstariin? 3. Ja tietysti jos joku kykenisi vastaamaan ihan suoraan, kuinka monta matkustajahyttiä henkilöstökämpiksi pitää muuttaa, olisi yksi probleema poissa pähkäiltävien listalta.
4 ja 5 kannen miehistönhyttiosastot eroavat hyttien sijoittelun suhteen, määrä on sama molemmissa. Kysymykset 2 ja 3 - soita Eckerölle. Ehkä vaastavat, mutta tuskin eivät.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2012, 00:16:59
Sitten tuo konfa. Päiväreissuilla palaveriasiakkaat ovat Eckerölle merkittävä osa kokonaispokaa, Tallinkilla taas ei tätä sektoria kulje ollenkaan. Mikä on konfan sijainti? Voiko ysille laajentaa, mahtuisiko seiskalle keskilaivan hyttejä purkamalla vai olisiko olemassa vielä jokin mahdollinen läpi, missä palaverejä voitaisiin pitää muiden asiakkaiden, so.ohikulkijoiden, häiritsemättä?
Uima-altaan poisto voi tuoda jotakin apua - ja teoriassa voi ehkä 9 kannelle lisätä tilaa sen jälkeen - kaikki riippuu aluksen vakaudesta. Samaten 9 kannen ahterissa olevat tupakkahäkit voisivat toimia konferenssina, kuten jos ahterin 2 kannen aukko peitetään ja 9 kannelle sijoitetaan konffa.  Jälkimmäinen voisi olla helpoin - ja antaisi lisäksi sen edun että voisi markkinoida hierontaa kaupan päälle kokouksen aikana...

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2012, 00:16:59
Ja sitten tietysti loppudilemma: Jos 6:n hytit pääosin väistävät kauppaa ja muuten muuttuvat puuttuviksi henkilöstöhyteiksi ja 7:lta raivataan tilat konfalle, niin mihin ne tuhat hyttimatkustajaa ängetään? Olisiko 7:n ahteripuolella eli keskiportaikon takana tosiaan peräti 250 kämppää (saattaa ollakin, tämänkin ga-haltija faktana meille varmaan kertoo)?
Ei vaan 117 (joista 54 ahterissa). Joten: Pelastusvenecasingin sisäpuolelta löytyy 37 koppia molemmilta kannelta. Kannen 7 keulaosastossa on sairaala ja 16 koppia - osa voi olla miehistön. Kannen 6 keulaosastossa on 14. Kannen 6 keski ja ahteriportaikon väli sisältää 50 hyttiä, ja ahterissa ilmeisesti 33 ja lepotuoliosasto.


Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 19.07.2012, 00:16:59
Siitä lienemme yksimielisiä, että laivan liikenteen tarkka alkamispäivä on vielä Eckerölle itselleenkin epäselvä. Voi olla, että suunnitelmiakin vielä säädetään. Hyvä vain, jos hyvin suunnittelemalla saadaan liikenteeseen linjan ja asiakaskunnan tarpeisiin kohtalaisen onnistunut paketti, kuten ms.Eckerön kohdalla muutamia vuosia sitten kävi.
Kyllä ja ei. Eckeröllä ollut ongelmia - koneet, ja putkisto-ongelmat kuuluvat niihin. Mutta matkustajan kannalta alus on ihan ok. Tuskin kuitenkaan sen uudisrakennuksen voittanutta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ilpo Kuivanen

Viikkarin uudisrakennuksen vaiheista on ollut paljonkin kuvia nähtävillä, mutta tästä Eckerön uutuutta ei ole paljoa käyty kuvaamassa. Ihan uteliaisuudesta olisi kiva nähdä, missä mennään. Tietty jos siellä tehdään sisätiloja, niin ei kai se laita paljoa erilaiselta näytä. Tietty voisi saada osviittaa mm. sisäänkäynneistä yms.

Jani Nousiainen

On sitä jo parissakin vaiheessa kuvattu. Ei mitään uutta. Ulkopuolelle ei juhannukseen mennessä ollut tapahtunut muuta kuin mitä Eckerö Linen sivuiltakin näkee.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8


Samu Rautiainen

''Lyhentää matka-aikaa puoli tuntia'' - Mitä ihmettä?  :o Siis tuollahan pääsis kovempaakin, mutta ne haluaa käyttää noin nopeaa alusta vain humpparisteilyihin.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Tuomas Romu

Miksi kulkea nopeampaa kuin on tarvis? Polttoainetta säästyy ja matkustajat kuluttavat enemmän rahaa laivalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!