Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Nimenomaan. 2,5 tuntia suuntaansa on (minusta ainakin) aika ideaali pituus tuolle matkalle. Norsun nykyinen 3-3,5 tuntia on liikaa, mutta toisaalta Shuttlejen 2 tuntia on jo vähän vähän laivalla viettää aikaa.

Mika Grönlund

Kyllä pitää tietysti miettiä millä tyylillä lähtee, autolla Tallinnaan ja ripeesti etelään; valinta tietty Tallink.
Siinäkin 2 tuntia on pitkä aika, ihan rentona ilman ajovelvoitetta tietyllä tyylillä menee toi 3,5 h liian nopeesti.
Mutta onhan meillä vaihtoehtoja jokaiseen makuun.
Tuo kokeillaan kuskina auton kera ja ilman autoa päiväkeikkana!

Mikko-Oskari Koski

Ei kai kukaan nyt vakavissaan kuvitellutkaan Fingerlandian operoivan liian tiukalla aikataululla? Onhan tässä nähty moneen otteeseen, ettei kahden tunnin ylitys onnistu kuin optimaalisissa olosuhteissa, shuttletkin ovat käytännössä miltei aina myöhässä, elleivät ole päässeet etuajassa matkaan. Ja poikkeuksetta niissä on käytössä kaikki mahdollinen koneteho.
VXPRS on osoittanut kahden ja puolen tunnin matka-ajan taloudellisuuden. Siinä kun ei tarvita täysiä konetehoja juuri koskaan -talvi ja myrskykelit ovat tietenkin eri asia. On päivänselvää, että tuotteensa markkinoinnissa edullisuuteen panostava Eckerö ei ota sitä riskiä, että löpölasku olisi Vikingin vastaavaa isompi.

Kahden ja puolen-kolmen tunnin ylityksessä on sekin hyvä puoli, että vuorot voidaan ajaa ilman velvollisuutta päästää kilpailijan kippoa ohi. Mikäli irtoperien kuskaaminen Länsisataman kautta loppuu kokonaan, on aamuyön vuorossa jopa sellainen vara, että laiva voisi käydä tekemässä joskus neljän-viiden aikaan rahtivaihdon Vuosaaressa. Tähän tuskin kuitenkaan mennään, sillä henkilöautojen, bussien ja rekkojen määrä riittänee kyllä täyttämään korealaislautan autokannet ainakin suurimman osan vuotta, eikä sinne tarvitse näin kuskittomia ajoneuvoja ottaa ollenkaan. Translandiahan jatkaa kuitenkin entiseen tapaan.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.08.2012, 15:08:15
Ei kai kukaan nyt vakavissaan kuvitellutkaan Fingerlandian operoivan liian tiukalla aikataululla? Onhan tässä nähty moneen otteeseen, ettei kahden tunnin ylitys onnistu kuin optimaalisissa olosuhteissa, shuttletkin ovat käytännössä miltei aina myöhässä, elleivät ole päässeet etuajassa matkaan. Ja poikkeuksetta niissä on käytössä kaikki mahdollinen koneteho.


Eipä aiankaan Star & Superstar näytä ajavan kuin 22 - 26 solmua , eli melko taloudellisella nopeudella.  varoja olisi molemmissa kolmenkymmenen solmun paikkeille. Eli ei nyt aivan kaikki ole pelissä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 11.08.2012, 17:06:45
Eipä aiankaan Star & Superstar näytä ajavan kuin 22 - 26 solmua , eli melko taloudellisella nopeudella.  varoja olisi molemmissa kolmenkymmenen solmun paikkeille. Eli ei nyt aivan kaikki ole pelissä.
22 solmun nopeudella ei kyllä Shuttle ehdi lahden yli. Itse en ainakaan ole kertaakaan saapunut etuajassa kumpaankaan satamaan noilla pikalaivoilla. Ja aika haipakkaa ovat lähdöt satamista,etenkin Tallinnassa kelkka kääntyy vauhdilla ympäri ja sitten äkkiä Stadiin. Suoralla ajetaan paikoin 27-28 solmua ja paljon kovempaa ei taida päästä. Tiukka on aikataulu, 2 h 15 min olisi Shuttleille jo inhimillisempi...

Jani Nousiainen

Nopeudet katoin AIS:sta viimeisen viikon ajalta.  Muutama vuosi sitten jää talven aikaan  rikkoivat nopeusennätyksiä Tallinnan päässä jossa oli vähemmän jäätä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Teemu Malinen

Lainaa22 solmun nopeudella ei kyllä Shuttle ehdi lahden yli. Itse en ainakaan ole kertaakaan saapunut etuajassa kumpaankaan satamaan noilla pikalaivoilla. Ja aika haipakkaa ovat lähdöt satamista,etenkin Tallinnassa kelkka kääntyy vauhdilla ympäri ja sitten äkkiä Stadiin. Suoralla ajetaan paikoin 27-28 solmua ja paljon kovempaa ei taida päästä. Tiukka on aikataulu, 2 h 15 min olisi Shuttleille jo inhimillisempi...

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 11.08.2012, 17:06:45
Eipä aiankaan Star & Superstar näytä ajavan kuin 22 - 26 solmua , eli melko taloudellisella nopeudella.  varoja olisi molemmissa kolmenkymmenen solmun paikkeille. Eli ei nyt aivan kaikki ole pelissä.

Taydella kuormalla (90% mcr) jotain 27,5kn. Ei todellakaan mitaan 30kn. Ja kylla 2h ylitys onnistuu vain ihanneolosuhteissa. AISsia ei kannata lukea kuin raamattua. On ehka vielakin epaluotettavampi.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 11.08.2012, 20:41:57
Taydella kuormalla (90% mcr) jotain 27,5kn. Ei todellakaan mitaan 30kn. Ja kylla 2h ylitys onnistuu vain ihanneolosuhteissa. AISsia ei kannata lukea kuin raamattua. On ehka vielakin epaluotettavampi.

Eli tarkoitat että muutaman päivän  ajaksi pahan jääkauden aikana  AIS lukemat on pielessä ja sen jälkeen muuttuu takaisin normaaliksi. Tuolle  teorialle olisi kiva saada vedonlyöntikertoimet   ;)   Sama oli silloin kaikkien alusten osalla , ei pelkästään noiden nopeiden, kaikki otti aikataulua kiinni siellä missä oli mahdollista, kun jäissä  sitten matkan teko hidastui. mutta takaisin topicin aiheeseen.

Jos Eckerö ei lisää vuorojen määrää niin ei ole mitään syytä alkaa  ajamaan 2 tunnin ylityksiä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juhani Reku

Tiedote 28.8.2012
Eckerö Linen uusi M/S Finlandia aloittaa liikennöinnin 31.12.2012

Eckerö Line on päättänyt ottaa uuden Helsinki-Tallinna-reitille tulevan aluksensa käyttöön 31.12.2012. Laivan matkustamotiloja rakennetaan parhaillaan Landskronassa. Edeltäjänsä M/S Nordlandian tapaan uusi alus tulee purjehtimaan Suomen lipun alla.
Uudenvuodenaattona liikenteen aloittavan M/S Finlandian uudistustyöt ovat hyvässä vauhdissa telakalla Landskronassa, Ruotsissa. Italiassa aikaisemmin seilanneen aluksen sisätilat uudistetaan täydellisesti. Tilojen sisustussuunnittelusta vastaa sisustusarkkitehti Bettina Ingves.
– Haluamme säilyttää Nordlandiasta tutun mutkattoman tunnelman ja samalla nostaa laivan palvelua ja asiakkaidemme viihtyvyyttä vielä korkeammalle tasolle. Matka-aika lyhenee 2,5 tuntiin, mutta siinä ajassa ehtii vielä mainiosti nauttia itse matkasta ja laivan kattavasta ravintola- ja viihdetarjonnasta, lupaa Eckerö Linen toimitusjohtaja Irja Hanelius.
Luvassa on esimerkiksi 400-paikkainen Eckerö Buffet joka tarjoaa tuoreista kotimaisista raaka-aineista valmistettuja herkkuja eri sesonkien mukaan. Kahdessa tasossa olevassa tanssi- ja viihderavintolassa nautitaan merinäköalasta ja kotimaisista huippuartisteista ja -viihteestä.
Laivan muut ravintolat ja kahvilat tarjoavat yhteensä yli 800 asiakaspaikkaa kahdella kannella. Kahvila- ja ravintolavalikoimasta löytyy sopiva vaihtoehto jokaiseen makuun ja tunnelmaan. Laivalle rakennetaan myös noin 500 neliön Market-myymälä, jossa on edullisten hintojen ja kattavan valikoiman lisäksi maistelubaari.
Liikematkustajille on tarjolla uusi matkustusluokka, jossa lipun hintaan sisältyy ateriat, ruokajuomat ja langaton internetyhteys. Rauhallisessa ja tyylikkäästi sisustetussa Salongissa on yli 80 asiakaspaikkaa. Laivalta löytyy myös edustavat ja tilavat kokoustilat.
Ensimmäinen matka M/S Finlandialla tehdään juhlavasti uudenvuodenaattona. Vuoden 2013 aikataulun mukaan M/S Finlandialla tulee olemaan kaksi lähtöä päivässä Helsingistä ja Tallinnasta. Helsingin päässä alus lähtee Länsisatamasta aamulla ja illalla, ja matka-aika molempiin suuntiin on 2,5 tuntia.
M/S Nordlandian viimeistä syksyä vietetään nostalgisissa tunnelmissa. Toiveiden syyskuu tuo jälleen laivalle Suomen eturivin viihdeartistit ja lokakuussa nautitaan Nordlandian herkkuja vuosien varrelta Suomi-herkkujen juhlaa -teemaviikoilla.


Timo Toivonen

#129
Facebook-sivuilla on havainnekuva tulevasta värityksestä. Oho!

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/199024_10151209805419104_747760799_n.jpg
"Tere tulemast Titanicule!"

Tuomas Romu

Pilkunviilausta, mutta olisivat voineet laittaa tuohon kylkeen laivan nimen mukaisesti Sibeliuksen Finlandia-sinfonian aloitusnuotit...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

Kyllä toi maalaus tulee täysin kilpailemaan Superstarin kanssa ....  ;)    Ei kai tosiaan ole suunnitelmissa tiputtaa istumapaikka määrä 1200:een! Tarkoittaa samalla että joko kapasiteettia tiputettava 2000:sta reippaasti alaspäin tai muussa tapauksessa on jopa XPRSää enemmän matkustajia vailla isumapaikkaa!!!  Vrt Superstarilla n. 2000 istumapaikkaa ja siinäkään ei ole liikaa laivan ollessa täysi!!
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

Tässä keskustelussakin on monesti pähkäilty tilojen riittämättömyyttä ja näyttää siltä, että olemme olleet pääasiassa oikeassa epäillessämme tämäntyyppisen aluksen rakenteiden muunneltavuutta Eckerön konseptin mukaiseksi Norsun palvelutaso säilyttäen. 1200 istumapaikkaakin on paljon, jos tosiaan aiotaan tunkea kyytiin kaikki luvatut palvelut, konfa ja busineslounge mukaanlukien.
Tiedotteessa ottaa silmään tanssi-ja viihderavintolan oleminen kahdella kannella. Onko keulabaaria siis tarkoitus typistää yläpäästä? Voisiko 400-paikkainen buffa ollakin 8:n keulassa, jolloin kafeteria/bistro mahtuisi saman kannen arkadiin sekä Superstarilla buffana palvelevaa tilaa vastaavaan paikkaan. A la cartesta ei mainita mitään, konfasta mainitaan -olisiko konfan sijainti ahterissa eli Cafe Aromille pähkäillyssä paikassa?
Salongille en muuta paikkaa keksi kuin 9:n, ellei sitä rakenneta ylimmän autokannen paikalle. 500:n neliön kauppa mahtuu 6:n ahteriin, mutta ahdas siitä tulee, varsinkin maistelubaarin kanssa. Hyttejä tähän pakettiin on miltei mahdotonta kuvitella sopimaan enää mihinkään, mutta varmaan niitäkin sinne 6:lle ja 7:lle jää.

Tungoksia on luvassa. Matkatavaroiden säilytystiloja tuossa on vaikea ängetä mihinkään, lankun paikka on joka tapauksessa tukkeutuva, riippumatta siitä, tehdäänkö exit 6:n ahtaaseen keula-aulaan tai mob-veneen boksiin vai väännetäänkö jommallekummalle sivustalle liukuporras-hissi-yhdistelmä, jolla pokan sisään- ja ulosheitto hoidellaan 4:n tai 5:n sivustalle tehtävän oven kautta.

Niin tai näin, yhdteen asiaan on kuitenkin syytä olla tyytyväinen. Tuo uusi maalaus on onnistunut. Sininen maali peittää Repe Sorsan tehokkaammin kuin valkoinen ja aina tämä sen uhkakuvan voittaa, että koko laivasta olisi tehty kelluva votkamainos -mikä siitä muuten varmaan hyvin pitkälti tulee.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Laivoista ja lentokoneista tulee juurikin noin hirveita kun päästetään taiteilijat suunnittelemaan niitä. Galaxy, Baltic Princess, Baltic Queen, Superstar, Finlandia ja Blue1 laivasto ovat todella hirveitä. Niillä ei saada yhtäkään matkustajaa lisää laivaan. Aivan turhaa rahaa menee suunnitteluun ja vaikean maalauksen ylläpitoon. Mielestäni viime aikoina hyvää makua ovat pitäneet Color Line, Stena Line, Silja Line ja Viking Grace. Hyviä mutta ei niinkään säväyttäviä: P&O Ferries, DFDS Seaways, Tallink (Romantika, Victoria), Finnlines. "No se on maku asia" sano musti kun muniansa nuoli.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.08.2012, 12:12:16
Tiedotteessa ottaa silmään tanssi-ja viihderavintolan oleminen kahdella kannella. Onko keulabaaria siis tarkoitus typistää yläpäästä? Voisiko 400-paikkainen buffa ollakin 8:n keulassa, jolloin kafeteria/bistro mahtuisi saman kannen arkadiin sekä Superstarilla buffana palvelevaa tilaa vastaavaan paikkaan. A la cartesta ei mainita mitään, konfasta mainitaan -olisiko konfan sijainti ahterissa eli Cafe Aromille pähkäillyssä paikassa?
Salongille en muuta paikkaa keksi kuin 9:n, ellei sitä rakenneta ylimmän autokannen paikalle. 500:n neliön kauppa mahtuu 6:n ahteriin, mutta ahdas siitä tulee, varsinkin maistelubaarin kanssa. Niin tai näin, yhdteen asiaan on kuitenkin syytä olla tyytyväinen. Tuo uusi maalaus on onnistunut.
Jos kerran showlounge menettää kerroksen, niin eiköhän joko kokousosasto tai kauppa pääse sen alle, siis kannelle 6.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.