Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Kolme nuottia voitaisiin ottaa vaikka laivan kovaäänisen avausteemasta, mutta tässä tapauksessa ne taitavat olla täysin hatusta vedettyjä.
Mutta jos jokin, niin Sibeliuksen tuotanto on vielä toistaiseksi tällaisissa tapauksissa mustalla listalla. Kovin kauan vielä aktiivisen sävellystuotantokautensa jälkeenkin eläneen Papan perikunta kun valvoo jokaista ilmentymääkin siihen suuntaan ja lähettäisi takuuvarmasti Eckerölle laskun Finlandian väärinkäytöstä. Vodkamerkin kanssa neuvotteleminen on varmasti paljonkin helpompaa ja molemmille osapuolille tuottoisampaakin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.09.2012, 14:31:09
Mutta jos jokin, niin Sibeliuksen tuotanto on vielä toistaiseksi tällaisissa tapauksissa mustalla listalla. Kovin kauan vielä aktiivisen sävellystuotantokautensa jälkeenkin eläneen Papan perikunta kun valvoo jokaista ilmentymääkin siihen suuntaan ja lähettäisi takuuvarmasti Eckerölle laskun Finlandian väärinkäytöstä. Vodkamerkin kanssa neuvotteleminen on varmasti paljonkin helpompaa ja molemmille osapuolille tuottoisampaakin.

Musiikissa pidetään kolmea nuottia rajana, jonka saa lainata teoksesta. Näin ollen vaikka siinä olisi Finlandian alkunuotit, niin ei taitaisi Sibben oikeuksienomistajilla olla asiaan nokankoputtamista. Olkoonkin että ovat aika tiukasti oikeuksiaan valvoneet..

Joonas Kortelainen

http://www.eckeroline.ee/et/document.aspx?docID=522

Veljeskieltä ymmärtäville löytyisi tuolta kertomus Finlandian palveluista.

Timo Selkälä

#153
Ja suomeksikin sama löytyy.
http://www.eckeroline.fi/fi/document.aspx?docID=2946

Ahdasta taitaa tulla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 14.09.2012, 11:25:15
Ja suomeksikin sama löytyy.
http://www.eckeroline.fi/fi/document.aspx?docID=2946

Ahdasta taitaa tulla.

Shop Bellezza ei oikein istu joukkoon muiden nimien kanssa. Miksei se voisi olla nimeltään vaikkapa Hietalahden tori  ;D

Timo Toivonen

#155
Finlandian aikataulut on näköjään vihdoin julkaistu.

1.1-3.3.2013:

HEL 9.15 -> TLL 11.45 joka päivä

TLL 16.00 - > HEL 18.30 ma-la
TLL 17.15 -> HEL 19.45 su

HEL 20.30 -> TLL 23.00 ma-pe, su
TLL 23.55 -> HEL 7.45 ma-pe, su

Pitemmältä tulijat ottavat varmaan ilolla vastaan aamun myöhäisemmän lähtöajan. Ihan kelpo "koko päivä Tallinnassa" / miniristeilytuotekin tuosta aikataulusta saadaan.
"Tere tulemast Titanicule!"

Miika Kaarna

Laivakuviani - http://mk96.1g.fi/kuvat/ -

Tulevat: 20.9.-21.9.2014 M/S Europa
Menneet: 25.6.2010 M/S Gabriella, 11.7.2011 Silja Europa, 17.7.2011 Tallink Galaxy, 14.7.2013 M/S Viking XPRS, 17.7.2013 Viking XPRS, 16.5.-17.5.2014 M/S Europa

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Miika Kaarna - 24.10.2012, 16:09:21
Alus on vihdoin saanut lopullisen maalipinnan ylleen:

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/showallphotos.aspx?imo=9214379#top_photo

Valehteleeko kuva perspektiivinsä takia vai onko kylkeen maalattu EL:n logo sittenkin kursiivilla eikä photoshopatuissa kuvissa olevalla pystykirjasimella? Inhoan kursiivia, mutta photoshopatuissa kuvissa oleva uusi kirjasin on tylsästi kutakuinkin sama kuin Tallinkin uusi.

Timo Selkälä

Nyt on Eckerö julkaissut 5 kuvaa Finlandiasta FB-sivuillaan, jossa näkyy keulan baari työn alla. Selvisi että baarin alin kerros eristetään Eckerömarketiksi, uuden kannen rakennustyöt ovat vauhdissa. Olkoonkin että tämä on tylsä ratkaisu, niin ihan järkevä se silti on.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 30.10.2012, 11:24:48
Nyt on Eckerö julkaissut 5 kuvaa Finlandiasta FB-sivuillaan, jossa näkyy keulan baari työn alla. Selvisi että baarin alin kerros eristetään Eckerömarketiksi, uuden kannen rakennustyöt ovat vauhdissa. Olkoonkin että tämä on tylsä ratkaisu, niin ihan järkevä se silti on.

Aika jännä ratkaisu, mutta toisaalta minusta se alataso on Superstarillakin aika tylsä paikka istua, jossain määrin vähän hukkatilaa. Mutta toisaalta kiva nähdä vähän toisenlainen ratkaisu tilojen järjestämiseksi: voi vertailla kumpi toimii paremmin...

Mikko-Oskari Koski

Näinhän sen arveltiinkin menevän, vaikka järkevämpi ratkaisu olisi ollut pitää baari ennallaan ja lohkaista kauppa ylimmästä autokannesta.
Kysyin kirjamessujen ruokapuolella olleelta Eckerön standilta hiukan aluksen tilaratkaisuista, jolloin ilmeni, että konfa sijoitetaan 8:lle bb-sivustalle ison baarin ja byssan väliin. Eli KAIKKI ruokaraflat tulevat ahteripuolelle -sen designmyymälän JA karaokepubin lisäksi. Onneksi olkoon vaan, tästä ei oikeasti tule kuin sanomista...  ::)

Exit ja sukka tulevat miltei järjenvastaisesti 6:n keula-aulaan. Tilaa siinä ei infoaulalle ymmärtääkseni ole senkään vertaa kuin Superstarilla, jossa poka sentään poistuttaessa jakautuu kahden aulan kesken (marketti kaiketi jatkuu melkein nuottiavaimen kohdalle asti). Hytti- ja autokansikapasiteetti lienevät jokseenkin ennallaan (eli kumpaakaan ei ole lisätty, mutta ei juuri pienennettykään), mikä tulee aiheuttamaan lähes aina erittäin ikävän tilanteen istumapaikkojen loppuessa alkuunsa. Tämä laiva kun ei ole edes sellainen tilaihme kuin VXPRS tai Superstar.
No, toivottavasti Eckerö tajuaa ongelmat pian ja ryhtyy lisäremppaan ennen kuin kaikki asiakkaat ovat uutuuteen tarpeeksi kypsyneet. Toivoa siis sopii myös, etteivät saa Norsua kaupaksi, jotta voivat pitää sitä varalaivana tuon tulevan lisärempan ajan...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joni Huopana

Miten ihmeessä kokoustilat mahtuvat 8. kannelle? Eihän siihen saa paljon mitään. Huh huh, kuinkahan tungosta tulee...

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.10.2012, 13:13:03
Näinhän sen arveltiinkin menevän, vaikka järkevämpi ratkaisu olisi ollut pitää baari ennallaan ja lohkaista kauppa ylimmästä autokannesta.
Kysyin kirjamessujen ruokapuolella olleelta Eckerön standilta hiukan aluksen tilaratkaisuista, jolloin ilmeni, että konfa sijoitetaan 8:lle bb-sivustalle ison baarin ja byssan väliin. Eli KAIKKI ruokaraflat tulevat ahteripuolelle -sen designmyymälän JA karaokepubin lisäksi. Onneksi olkoon vaan, tästä ei oikeasti tule kuin sanomista...  ::)

Kun niitä ruokaravintoloita ei ripotella ympäri laivaa, niin ei sitten tarvitse ripotella keittiöitäkään... Itse en lähde arvioimaan minkään tilan riittävyyttä ennenkuin näen kuvat laivasta.

Autokannen kapasiteetti tulee varmaan ihan tarpeeseen. Siksi minusta olisi ollut hölmöä sieltä mitään lohkoa mihinkään.

Joonas Kortelainen

#163
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 30.10.2012, 23:12:54
Kun niitä ruokaravintoloita ei ripotella ympäri laivaa, niin ei sitten tarvitse ripotella keittiöitäkään... Itse en lähde arvioimaan minkään tilan riittävyyttä ennenkuin näen kuvat laivasta.

Autokannen kapasiteetti tulee varmaan ihan tarpeeseen. Siksi minusta olisi ollut hölmöä sieltä mitään lohkoa mihinkään.

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Jos jokin matkustajasegmentti lihottaa Tallinkia muita enemmän, on se juurikin auton kanssa matkustavaiset. Vaikka on kieltämättä typerään laittaa niiden keulabaarin alempien ikkunoiden kautta jatkuvaa näköalaa lihoiksi, ymmärrän sen aivan täysin. Keulabaari tulee silti olemaan hieno ja marketille on nyt ainakin riittävästi tilaa siellä keulassa. Superstarilla se marketti perässä on varmaankin kutakuinkin samankokoinen. Samoin se, että kaikki ravintolat löytyvät samasta paikasta tuskin haittaa oikeasti ketään, niinhän se on kahvilaa lukuunottamatta kaikilla muilla nytkin, Star ehkä jonkinlaisena poikkeuksena. Eckeröllä on tällä hetkellä ehkä parhaita käyttöasteita Nordlandian hyteissä päiväreissujen aikana. Se on ehdottoman fiksua, että myös kaikki hytit ovat jäljellä Finlandialla, vaikka matka-aika onkin vähän lyhyempi.

Kertauksen vuoksi, menikö layout kutakuinkin näin:

Kansi 8 keulassa Nosturi kahdessa kerroksessa
BB-puolella heti sen takana Konffa, kutakuinkin siinä missä Superstarilla a la carte
SB-puolella pubit Telakka, Jätkäsaari ja Naissaar-baari. Superstarilla täällä vastaavasti Pizza Roma, Cafeteria ja Hamburgeria + lasten leikkipaikka /jäätelökioski.
BB-puolella peräosassa Buffet ja tulisiko se Bellezza-kauppa myös peräosaan, esim. Buffaa vastapäätä?
Perässä kahdessa kerroksessa Cafeteria Satama, siellä missä Superstarilla Da Vinci Bar.

Kansi 6 keulassa kauppa ja info + exitit.

Exittien määrästä voin olla samaa mieltä, mutta koska kyseessä ei kuitenkaan ole ihan Tallink Shuttlejen tyyppinen liikenne, en usko että sanomista tulee ihan järjettömän paljoa. Ylläolevasta täytyy muistaa, että baarit ja kauppa saattavat mahtua ihan sulassa sovussa siihen 8 kannen SB-puolelle, jos verrataan niin sen verran paljon hukkatilaa Superstariin on ihan tahallaan jätetty, että olisi tarpeeksi istumapaikkoja kaikille. Eckerö nyt selkeästi haluaa panostaa enemmän viihtymiseen.

Itse en nyt ota selvää, onko Mobyissa esim. tuo buffan paikka sama kuin Superstarilla, vai juurikin päinvastoin SB-puolella. Joka tapauksessa suhteessa alkuperäiseen, kyllä tuo selkeästi melkolailla uusiksi menee. Voitte katsoa Mobyn sisarusten Akin ja Wonderin panorama-kuvian ja esittelyvideoita täältä:

http://www.moby.it/moby/moby-wonder-aky.html

EDIT: Ja mainio HHV Ferry Blog muuten esittelee eroavaisuudet Superstarin ja Mobyjen välillä, täällä:

http://hhvferry.com/blog/?p=3905

Mikko-Oskari Koski

Eckerön edustajan mukaan buffan sijainti olisi sama kuin Superstarilla, mutta paikkoja enemmän eli ylettyy pidemmälle ahteriin. Luultavasti myös linjastojen sijainti on toisenlainen. A la carten sijainnista en ole varma, mutta Cafe Aromi tosiaan on siellä ahterissa, tosin pienemmällä neliömäärällä kuin Superstarin Leonardo. Voi olla, että tässä on sitten asiakaspaikkoja myös ysillä. Rivo-Riitan kuin myös a la carten tarjoilijoiden käyttöön tullee joka tapauksessa toinenkin keittiö, eli sikäli se tilatehokkuus on vähän kyseenalaista.
Tanssibaariin pitäisi saada kerralla sopimaan puolet pokasta ja merkittävä osa siitä vielä tanssilattiallekin. Ahdasta tuolla tulee. Kuin myös epäilemättä pubeissakin.
Makaroonikauppa sijoittunee siihen kaupparaamiin sb-sivustalle, missä matkasmuistokauppa Italiassakin on ollut.

Eckeröllä kulkee suhteellisen paljon ryhmämatkustajia, joten ylimmästä autokannesta olisi mielestäni voinut napsia osan tehokkaampaan käyttöön. Jos alemmat autokannet joko kokonaan tai osittain voidaan jakaa erillisin henkilöautotasoin 3A- ja 3B-tasoiksi, ei vitosen osittainen menetys olisi haitannut -rahtihan kulkee joka tapauksessa päiväsaikaan Transulla. Matkatavaroiden säilytystilojakaan Fingerlandialla ei näyttäisi olevan missään, ellei laivaan sitten tehdä (omalta osaltaan autokantta kuormittavaa) matkatavaroiden kuljetuspalvelua, josta luonnollisesti tehdään maksullinen ja kansimatkustajille yli yhden käsipakaasin menevältä osalta pakollinen. Ylimääräisten tavaroiden roudaaminen ravintolakansille on nykyisissäkin aluskonsepteissa hengenvaarallista ja Norsullahan on melko mittavat säilytystilat -jotka muuten on nipistetty juuri ylimmästä autokannesta.
Siitä olen absoluuttisesti samaa mieltä, että noin pienestä hyttikapasiteetista nipistäminen olisi ollut selvän tulossa olevan rahan hukkaamista. Hyttejä olisi mahtunut laivaan enemmänkin ainakin suhteessa kysyntään.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950