Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 15.09.2024, 18:45:29 Eipä se juuri estäisi tuollaista, viranomaistenko nuo pitäisi verorahoin nostaa pois vedestä? Ja mihin ne sijoitettaisiin? Ei pelkkä epäilys mahdollisuudesta ajaa luvattomaan laituriin riitä syyksi takavarikoida alusta, Suomessa on vielä omaisuudensuoja, vaikka sitä pyritäänkin murentamaan juurikin ympäristösyihin vedoten. Huvivene kun on niin ei tarvitse mitään katsastuksia ja alle 24 m kun on pituutta, niin ei tarvitse pätevyyksiä aluksen kipparilta. Vaikka määräyksiä kiristettäisiin, niin eipä se tällaisia yksittäisiä ongelmatapauksia ratkaisisi. Jos on välinpitämätön hoitamaan asioitaan, niin tuskin joku voimassaolevan katsastuksen puute tai vastaava määräys olisi este. Kuitenkin näitä ongelmatapauksia on ehkä promille koko huvialuskannasta, haitat asioitaan kunnolla hoitaville olisi moninkertaiset saatuihin hyötyihin verrattuna. Etenkin kun nämä ongelmatapaukset ei juurikaan välittäisi tiukentuneista säännöistä, kun ei välitä nykyisistäkään.Ihan oma mielipiteeni siihen, että jopa 24-metristä alusta saa ajaa peruskoulupohjalta aivan kylmiltään ilman mitään kokemusta on aivan älytöntä. Vaikka olisi kuinka huvialus, kyllä tuon kokoluokan aluksiin jo jonkinlainen pätevyys pitäisi vaatia. Mulla sattuu olemaan kuljettajakirja, vuokraveneenkuljettajakirja, kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja ja kansanopiston rannikkolaivurintodistus. Millä näistä saan ajaa isointa ja tehokkainta alusta ? No sillä kansanopiston todistukdella,eli ilman papereita.Mättääkö jossain ?