Tuoreimmat viestit

#91
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 02.09.2024, 11:00:44
Eero Mäkinen on kirjoittanut laajalti Ruotsin ja vähän Suomenkin jäänmurtajahankinnoista:

Navigator: Selkeät linjaukset Ruotsin jäänmurtajatoiminnassa, uusien laivojen hankinta silti takkuista
#92
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 30.08.2024, 17:34:10
Manner-Australian ja Tasmanian välillähän ajetaan sikäläisen kesäkauden (eli meidän talven) aikana varsin tiukalla aikataululla, jolloin tuo lähemmäs 30 solmun nopeus tulee tarpeeseen.
#93
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 30.08.2024, 17:09:14
Miten Sundqvist Investments liittyy kuvioon, toimiiko alihankkijana ? Se nimittäin hakee konepäällikköä ja kansimiestä kyseiseen alukseen...
#94
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 30.08.2024, 15:40:16
Huhtikuussa Suomeen ostettu entinen norjalaisen Torghatten Nordin lautta-alus Bogøy on saapunut eilen Brändöön. Se aloittaa Kymen Saaristoliikenteen voittamalla Brändö-Kumlinge-linjalla.
#95
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 30.08.2024, 08:01:06
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 29.08.2024, 13:27:26 (...) Merikokeen aikana marinetrafic näytti välillä sellaisia nopeuksia että en oikein usko niiden pitävän paikkaansa (29 solmua). Mutta ilmeisesti kuitenkin kulkee myös kovaa.

Jo tätä edeltävällä koeajolla olivat korkeimmat MT:n näyttämät nopeudet 29,7 kn, joten kyllä se ihan totta on.
#96
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 29.08.2024, 22:04:23
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 29.08.2024, 13:27:26 Ihmettelin tuota ratkaisua. Missä se seuraavan uudisrakennuksen runko on tällä hetkellä? Mikä on voinut mennä niin pieleen että ois tarvetta ottaa kuiville?
Lukemalla tätä ketjua läpi selviää missä sisaraluksen runko sijaitsee... No, RMC:n varustelulaiturissahan se.

Ainakin aiemman koeajon jälkeen tuo IV sai altaassa uutta maalia kylkiinsä, kun oli tätä ennen merellä aika melkoisen keskeneräisessä värityksessä.
#97
Muut alukset / Vs: M/S Katarina, ex Aranda
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 29.08.2024, 20:32:32
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.07.2024, 00:45:01 Kaiken lisäksi tuo on viime aikoina oltuaan Naantalissa telakalla saanut kylkiinsä uudelleen vanhan nimensä Arandan. Mukavasti sekoittaen pakkaa käytössä olevan Arandan kanssa.
Aranda ,ex-Katariina, on liputettu Dominica-nimiseen pieneen saarivaltioon. En ilman googlettamista olisi todellakaan tuollaisen paikan olemassolosta edes tiennyt... Mistä nämä liputusvaltiot oikein repäistään ?
#98
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 29.08.2024, 19:18:57
Kiinalainen jäätämurtava tutkimusalus Xue Long 2 on tullut yllätysvierailulle Murmanskiin. Alus on käynyt vuosittain tekemässä tiedettä arktisilla vesillä, mutta toistaiseksi se on pysytellyt idän suunnalla ja palannut takaisin Beringinsalmen läpi. Tällä kertaa alus purjehtikin länteen "pohjoisen kautta" ja lähestyi Murmanskia suoraan pohjoisesta. Viime syksynä alus saavutti myös ensimmäisenä kiinalaisaluksena maantieteellisen pohjoisnavan.

BarentsObserver: Chinese icebreaker makes port call in Murmansk
#99
Muut alukset / Vs: Mynälahden "troolari"
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 29.08.2024, 16:45:17
Ja tätä taas : https://www.vakka.fi/uutiset/alus-luvatta-kiinni-kunnan-laiturissa-kustavissa-6.221.151483.b7f47c66c4
Eli kyseessä tämä sama aluksen irvikuva. Ei voi olla havaitsematta yhtäläisyyttä erääseen toiseen, myöskin kyseenlaista kunniaa saaneeseen alukseen Tampereen seudulta...On se kumma, ettei näitä saada kuriin !
#100
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 29.08.2024, 13:27:26
Tänään palasi kolmannelta merikokeelta. Meni suoraan kuivatelakkaan puolelle. Altaassa on myös noko joten luultavasti ainakin toistaiseksi on vedet altaassa. Ihmettelin tuota ratkaisua. Missä se seuraavan uudisrakennuksen runko on tällä hetkellä? Mikä on voinut mennä niin pieleen että ois tarvetta ottaa kuiville? Merikokeen aikana marinetrafic näytti välillä sellaisia nopeuksia että en oikein usko niiden pitävän paikkaansa (29 solmua). Mutta ilmeisesti kuitenkin kulkee myös kovaa.