RCCL:n Icon-luokan risteilylaivat (oli: Royal Caribbean Cruises tilaa...)

Aloittaja Teijo Niemelä, 11.10.2016, 05:01:31

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Tietämättä varmaksi väittäisin, että tuskin johtuu altaan koosta. Ensinnäkin tuollaisia keuloja on ollut jo muuallakin rakennetuissa laivoissa (Celebrity Edgessä oli jo 2018 samantapainen), ja toisekseen Helsingissähän rakennettiin menneisyydessä laivoja joihin laitettiin keula kiinni vasta varustelulaiturissa kun se ei olisi mahtunut rakennushalliin.

Risto Harjula

Tosiaan ei ehkä altaan pituus olisi este pidemmälle keulalla, vaan tuo muoto on todettu muuten hyväksi, samalla on tullut bonuksena että keula voidaan laittaa jo altaassa.

Janne-Petteri Kumpulainen

Lainaus käyttäjältä: Risto Harjula - 18.11.2023, 16:03:15 Tosiaan ei ehkä altaan pituus olisi este pidemmälle keulalla, vaan tuo muoto on todettu muuten hyväksi, samalla on tullut bonuksena että keula voidaan laittaa jo altaassa.

Jos laivojen pituudet kasvavat jatkossa vielä metrilläkin niin sitten pitänee varmaan keksiä joku muu ratkaisu, joko altaan pidennys tai keulan kiinnitys vasta altaan ulkopuolella. Tiukkaa teki Iconin kohdalla jo.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Janne-Petteri Kumpulainen - 18.11.2023, 19:32:12 Jos laivojen pituudet kasvavat jatkossa vielä metrilläkin niin sitten pitänee varmaan keksiä joku muu ratkaisu, joko altaan pidennys tai keulan kiinnitys vasta altaan ulkopuolella. Tiukkaa teki Iconin kohdalla jo.

Jos ei kymmenistä metreistä puhuta, ei tuota mitään ongelmaa. On keuloja Suomessa aiemminkin kiinnitelty vasta vesillelaskun jälkeen. Tosin altaan pidennyskään ei liene iso ongelma.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 16.11.2023, 17:25:57 Onkohan tuosta pysty keulasta etua kunnon aallokossa. Keula leikkaa suoraan, mutta tuollainen komia kaareva keula kohtaa melkoisen nostavan voiman pystyakselin suhteen?

Suurinpiirtein samanmallisia valtamerilaivojen keulat oli jo sata vuotta sitten.

Juhani Mehto

#50
Icon of the Seas luovutettiin tilaajalleen eilen 27.11., tasan kaksi kuukautta ennen neitsytmatkaa Miamista. Sen lähtöennakko kohti Cadizia on tänään klo 18, mutta se voi vielä muuttua säästä riippuen.

Ylen uutinen luovutuksesta

EDIT: Lähtö ehditty jo siirtää luotsilistalla 29.11. klo 12.
EDIT 2: Lähtö muutettiin aamulla klo 10:ksi, irtosi laiturista noin klo 11.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sven Liljeström

Minä kun olen ymmärtänyt, että alukset ovat kauniita!
Löytyykö joku, jonka miestä tämä on kaunis?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 28.11.2023, 09:18:20 Minä kun olen ymmärtänyt, että alukset ovat kauniita!
Löytyykö joku, jonka miestä tämä on kaunis?

Eipä taida kovin monta kättä nousta...
1960-2000 luvuilla rakennettiin monia kauniita aluksia, mutta vuosituhannen vaihteen jälkeen on kyllä lähinnä tainnut olla pelkästään voitonmaksimointi hallitsevana kriteerinä, kun risteilyaluksia on muotoiltu, vaikutelma on mielestäni ollut pääsääntöisesti ruma kelluva kerrostalo, tässä suhteessa voi kyllä perustellusti sanoa, että: "Kyllä ennen oli paremmin!" Oikeastaan aika harva asia kuitenkaan on oikeasti ollut niin, mutta tässä asiassa voisi mielestäni sen todeta...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 05.10.2023, 23:54:03 Toisen Icon-luokan aluksen nimeksi tulee Star of the Seas (lähde).

Star of the Seasin kelluva konehuonelohko (floating engine room unit, FERU) saapui tänään Rostockista Turun kantasatamaan. Sen pitäisi siirtyä Pernoon loppuviikolla. Hinaajina olivat Fairplay-30 ja Fairplay Inagua.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.