Tuoreimmat viestit

#41
Risteilijät / Vs: RCCL:n Icon-luokan risteil...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 27.08.2024, 11:33:44
Turun telakalla ilonaiheita.

Telakka on allekirjoittanut uuden sopimuksen icon-luokannaluksesta ja optio kahdesta.


https://www.iltalehti.fi/talous/a/854b5566-d526-463e-be87-ee0bdeb62df6
#42
Matkustaja-autolautat / Vs: RMC saamassa tilauksen kah...
Viimeisin viesti käyttäjältä Mika Honkonen - 26.08.2024, 20:34:40
Nyt näyttäisi että Spirit of Tasmania IV on taas lähdössä vesille. Luotsiennakko
27.08. 22:00 — 23:27
#43
Muut alukset / Vs: S/s Ukkopekan historia
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 23.08.2024, 22:01:44
Ja Ukkopekan myyntiin liittyen tuli lisää omaisuutta myyntiin : https://www.etuovi.com/kohde/21434216?haku=M2145938939
Varmaankin suurin osa tietää mikä tämä Loistokari ,entinen Kauppakari on, mutta valaistakoon kuitenkin että tämä oli Ukkopekan iltaristeilyjen kohde. Luodolla itsesavustettua kalaa, laituritanssit jne. Eli ilmeisesti tässä kävi toisin kuin joku aikaisemmin ounasteli, eli että kyseessä on viimeinen vedätys. Olin kyllä itsekin pitkään sillä kannalla.
Jännä yksityiskohta on,että Lily on laiturissa kuvaushetkellä...
#44
Muut alukset / Vs: S/s Ukkopekan historia
Viimeisin viesti käyttäjältä Aleksi Lindström - 23.08.2024, 20:34:05
Tänään tullut myyntiin, hintapyyntö puoli miljoonaa euroa.

https://www.shipsforsale.com/en/ships-en/shipid/1272/passagerarfartyg_7_ukkopekka/

#45
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 22.08.2024, 23:11:58
Ja tämän saagan seuraava vaihe on, että Ahvenanmaan maakuntahallitus ja Finferries ovat solmineet aiesopimuksen yhteisen tytäryhtiön perustamisesta hoitamaan Ahvenanmaan saaristoliikennettä: https://www.finferries.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/finferries-mukaan-kehittamaan-ahvenanmaan-saaristoliikennetta.html

Varustamon viralliseksi nimeksi tulee Ålands Skärgårdsrederi Ab, mutta markkinointinimi tulee olemaan Axferries.
#46
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 22.08.2024, 17:58:13
Kiinan uuden jäänmurtajan suunnittelu etenee ja rakentaminen alkaa ensi vuonna:

Global Times: R&D of next-gen icebreaker progresses smoothly in China

Ainut tekninen tieto, jota jutusta voi onkia, on jäänmurtokyky: kiinalaisen tulkinnan mukaan "raskaan jäänmurtajan" jäänmurtokyky on jopa 2 metriä. Alus lienee siis suurempi ja tehokkaampi kuin Xue Long 2.
#47
Muut alukset / Vs: Moulinexien kesäkeikoista
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 22.08.2024, 08:18:20
Fennica alkaa hiljalleen valmistautua tämän kauden Kanadan keikalleen tekemällä lähtöä koeajolle, jonka jälkeen olisi siirtymässä Kantasataman puolelle varusteltavaksi. Lähteenä Pilotonline.
#48
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 22.08.2024, 00:46:56
Rapakon takana on julkaistu taas uusi arvio Yhdysvaltain rannikkovartioston tulevien jäänmurtajien hinnasta. Kongressin budjettitoimiston laivan kevytpainoon perustuva laskelma antaa ymmärtää, että ensimmäinen alus tulee maksamaan noin 1.9 miljardia dollaria (1.7 miljardia euroa tämän päivän kurssilla) ja kaksi seuraavaa kukin 1.6 miljardia dollaria (1.44 miljardia euroa); yhteishinta on siis 5.1 miljardia dollaria (4.5 miljardia euroa). Arvio on noin 60 % korkeampi kuin USCG:n oma arvio, joka tullaan päivittämään myöhemmin tänä vuonna. Odotettavissa iltaan asti grillattua sinipukuista amiraalia kongressin grillissä...

Vertailun vuoksi Suomen koko jäänmurtajalaivaston uusiminen maksaisi noin puolitoista miljardia euroa.
#49
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 22.08.2024, 00:41:55
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.07.2023, 16:33:04 Navigator: 30 miljoonaa euroa EU-tukea talvimerenkulun 187 miljoonan euron Motorways of the Seas hankkeelle – pääosa Ruotsille

Hanke sisältää sekä selvityksiä että varsinaisia investointeja. Ruotsi rakentaa hankkeessa uuden sarjan ensimmäisen 32 metrin rännin jäänmurtajan, joka tulee palvelemaan Perämeren liikennettä. ... Suomi tekee hankkeessa myös pienemmän ns. B-luokan jäänmurtajan konseptikehityksen. Kun Suomi aikanaan tekee päätöksiä uusien murtajien rakentamisesta, tullaan näille investoinneille hakemaan EU-tukea seuraavista mahdollisista tukiohjelmista.

Markkinaoikeuden ratkaisusta MAO:447/2024 selviää, että tämä projekti ei ole edennyt hankintapäätöksestä tehdyn valituksen takia.

edit: T&T: Suomen 1,0 miljoonan euron jäänmurtajahankinta kaatui oikeudessa "kohtuuttomien vaatimusten" takia – Tästä on kyse

edit: Lisätietoa projektista WINMOS-hankkeen sivuilta:

Work package 3: Studies of smaller icebreaker's properties for future assistance needs
#50
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin suunnitelmista
Viimeisin viesti käyttäjältä Johannes Erra - 20.08.2024, 22:10:11
Ilveksen tuossa mainitsema Infortarin ostotarjoushanke on hyvin mahdollisesti paljon isompi juttu kuin pelkkä tekninen omistusjärjestelymuutos. Nyt yhtiöllä on niin voimakas asema Tallink-konsernin enemmistöomistajana, että päätökset yhtiön tulevasta suunnasta tehdään nyt Infortarissa, ei enää Tallinkin omassa johdossa.

Tallink ei nykyisillä eväillään ole kovinkaan elinkelpoinen yhtiö. Velkavuori on yli puoli miljardia euroa, ja se on massiivinen summa suhteessa yhtiön tulokseen, joka velattomammalle yhtiölle olisi toki kunnioitusta herättävä. Alusten kanssa ollaan pattitilanteessa: suuri osa tonnistoa on mahdoton työllistää omassa liikenteessä edes niin, että tappio olisi pienempi kuin makuuttamalla aluksia toimettomana. Vuokrallekaan kaikkia aluksia ei silti saa. Luonteva ratkaisu, myynti, ei puolestaan tule kysymykseen, jos alusten kirjanpidollinen arvo olisi kenties olennaisesti odotettavissa olevaa myyntihintaa korkeampi. Ja juuri näinhän alusten hinnat tiettävästi on kirjattu. Pattitilanteeseen on jääty, koska alusten myynti edellyttäisi merkittäviä kirjanpidollisia alaskirjauksia, ja nämä taas saisivat sekä velkojat että omistajat reagoimaan kielteisesti.

Jälkimmäinen ongelma on nyt pitkälti paikattu. Infortar on tempullaan näyttänyt osakkeiden todennäköisen "rehellisen" hintatason, ja on saanut kasvatettua omaa omistustaan kohtuullisin kustannuksin sellaiseksi, että omistustaan myyntiin he eivät enää tarjoa vain yhtä, suurehkoa siivua Tallinkista, vaan määräysvaltaa yhtiössä ja samalla tosiasiallista, kohtuuhintaista mahdollisuutta tällaiselle uudelle investoijalle ostaa vähemmistöosakkaat Tallinkista pois.

Olen käytännössä varma, että Infortar todella valmistelee Tallinkia nyt myyntiin, ei tässä ostotempauksessa muuten hirveästi järkeä olisi, alhaisesta osakkeiden kappalehinnasta huolimatta. Epätodennäköisempää sitten on, että Tallink todella myytäisiin, koska itsestäänselviä ja mielekkäitä ostajaehdokkaita ei pahemmin ole. Viking Line ei suorana kilpailijana ole mahdollinen, Rederi AB Gotland Viking Linen kumppanina tuskin myöskään. Rederi Ab Eckerö olisi liian pieni ostajaksi, kun taas Stena Line ja DFDS nimenomaan pyrkivät eroon sellaisessa liiketoiminnasta, joka vastaa Tallinkin konseptia - risteilypainotteisista aluksista molemmat ovat jo nyt valtaosin luopuneet. Kysymys kuuluukin, voisiko Grimaldi-konserni joissain oloissa harkita Itämeri-läsnäolonsa laajentamista Finnlinesia pidemmälle, tai voisiko MSC tulla kyseeseen? Grimaldin/Finnlinesin tapauksessa kilpailuviranomaisille ongelmallinen olisi vain Turun linja, mutta sen Tallink pystyy tarvittaessa lakkauttamaan alta pois ennen myyntiä, ylimääräiset alukset kyllä työllistyisivät Välimerellä. MSC:n päätös ostaa olisi taas taktinen veto Grimaldin ja heidän välisen voimatasapainon ulottamiseksi Välimeren ulkopuolisillekin liikennealueille, ja jotain, ainakin vähäistä synergiaa voisi syntyä myös Tallinkin ja Siljan alusten kierrättämisestä Välimerelle MSC:n tytär- ja osakkuusyhtiöille (GNV, Moby, Tirrenia).

Vähän villimpinä ideoina heitän stetsonista vielä Color Linen mahdollisena ostajana, tai Dubain hallitsijasuvun, joka omien yritystensä kautta jo hallitsee mm. P&O Ferriesiä. En löisi kummankaan jälkimmäisen puolesta vetoa euroakaan, vaikka historia toisaalta osoittaa että Tallinkin ja Silja Linen isoimmat mullistukset ovat aina perustuneet mielettömiin yllätyksiin.

Jos Tallink todella myytäisiin, ostajan tulisi olla sellainen, jolla mielellään on ylimääräisille aluksille muuta käyttöä keksittynä, ja joka on riittävän vakavarainen, jotta ostettavan yhtiön velkavuori ei tee kaupoista mahdottomia.