Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#825
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 20.07.2023, 16:33:04 Navigator: 30 miljoonaa euroa EU-tukea talvimerenkulun 187 miljoonan euron Motorways of the Seas hankkeelle – pääosa Ruotsille

Hanke sisältää sekä selvityksiä että varsinaisia investointeja. Ruotsi rakentaa hankkeessa uuden sarjan ensimmäisen 32 metrin rännin jäänmurtajan, joka tulee palvelemaan Perämeren liikennettä. ... Suomi tekee hankkeessa myös pienemmän ns. B-luokan jäänmurtajan konseptikehityksen. Kun Suomi aikanaan tekee päätöksiä uusien murtajien rakentamisesta, tullaan näille investoinneille hakemaan EU-tukea seuraavista mahdollisista tukiohjelmista.

Markkinaoikeuden ratkaisusta MAO:447/2024 selviää, että tämä projekti ei ole edennyt hankintapäätöksestä tehdyn valituksen takia.

edit: T&T: Suomen 1,0 miljoonan euron jäänmurtajahankinta kaatui oikeudessa "kohtuuttomien vaatimusten" takia – Tästä on kyse

edit: Lisätietoa projektista WINMOS-hankkeen sivuilta:

Work package 3: Studies of smaller icebreaker's properties for future assistance needs
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Rapakon takana on julkaistu taas uusi arvio Yhdysvaltain rannikkovartioston tulevien jäänmurtajien hinnasta. Kongressin budjettitoimiston laivan kevytpainoon perustuva laskelma antaa ymmärtää, että ensimmäinen alus tulee maksamaan noin 1.9 miljardia dollaria (1.7 miljardia euroa tämän päivän kurssilla) ja kaksi seuraavaa kukin 1.6 miljardia dollaria (1.44 miljardia euroa); yhteishinta on siis 5.1 miljardia dollaria (4.5 miljardia euroa). Arvio on noin 60 % korkeampi kuin USCG:n oma arvio, joka tullaan päivittämään myöhemmin tänä vuonna. Odotettavissa iltaan asti grillattua sinipukuista amiraalia kongressin grillissä...

Vertailun vuoksi Suomen koko jäänmurtajalaivaston uusiminen maksaisi noin puolitoista miljardia euroa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kiinan uuden jäänmurtajan suunnittelu etenee ja rakentaminen alkaa ensi vuonna:

Global Times: R&D of next-gen icebreaker progresses smoothly in China

Ainut tekninen tieto, jota jutusta voi onkia, on jäänmurtokyky: kiinalaisen tulkinnan mukaan "raskaan jäänmurtajan" jäänmurtokyky on jopa 2 metriä. Alus lienee siis suurempi ja tehokkaampi kuin Xue Long 2.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#828
Kiinalainen jäätämurtava tutkimusalus Xue Long 2 on tullut yllätysvierailulle Murmanskiin. Alus on käynyt vuosittain tekemässä tiedettä arktisilla vesillä, mutta toistaiseksi se on pysytellyt idän suunnalla ja palannut takaisin Beringinsalmen läpi. Tällä kertaa alus purjehtikin länteen "pohjoisen kautta" ja lähestyi Murmanskia suoraan pohjoisesta. Viime syksynä alus saavutti myös ensimmäisenä kiinalaisaluksena maantieteellisen pohjoisnavan.

BarentsObserver: Chinese icebreaker makes port call in Murmansk
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#829
Eero Mäkinen on kirjoittanut laajalti Ruotsin ja vähän Suomenkin jäänmurtajahankinnoista:

Navigator: Selkeät linjaukset Ruotsin jäänmurtajatoiminnassa, uusien laivojen hankinta silti takkuista
All information and details given in good faith but not guaranteed!