Ulkomatala - verkkolehti

Aloittaja Lassi Liikanen, 31.01.2009, 14:44:36

« edellinen - seuraava »

Rami Kristian Wirrankoski

#180
Hei ja jälleen hieno lehti!
Varsinkin tuo Cunardin juttu (myös) ooli kiintoisa...harmi, etten siitä tiennyt. Kuvasin QE 2:sta kun kävi stadissa, veneestä, useita hienoja otoksia ;)

Mutta AIJAIJAI! Förin "höyrymoottori"???

Jussi Littunen

Ulkomatalan tuorein numero 4/2015 on ilmestynyt aiemmin tänään!

Tällä kertaa muistelemme mennyttä risteilykesää ja unohdettua edelläkävijä Rospiggeniä, kuulemme laivabongarin matkakertomuksen Cuxhavenista sekä kurkistamme Crystal Cruisesin ja Yhdysvaltojen ja Kuuban välisen lauttaliikenteen tulevaisuuteen. Juttusarjamme Pohjoismaiden ja Iso-Britannian välisestä laivaliikenteestä saa tässäkin numerossa jatkoa, minkä lisäksi tutustumme Color Linen 25-vuotiseen taipaleeseen.

Lehden pdf-versioon pääsee käsiksi tutussa osoitteessa http://www.ulkomatala.net/magazine, ja Issuu-versio löytyy puolestaan täältä.

Toimituksen puolesta toivotan mielenkiintoisia lukuhetkiä tuoreen lehtemme parissa!

ps. Ulkomatalan arkisto on viimein täydentynyt, ja kattaa nyt kaikki lehdet numerosta 3/2010 alkaen. Vuosia sitten sattuneen palvelinrikon vuoksi lehdet 9/2009 (marraskuu), 10/2009 (joulukuu), 1/2010 (tammikuu) ja 2/2010 (helmikuu) ovat kadonneet toimitukselta; jos jollain teistä sattuu olemaan nämä lehdet koneella, toimitus ottaisi ne mielellään vastaan ja julkaisisi arkistoon kaikkien nähtäville. Numerot 1-8/2009 tulevat piakkoin saataville.

Jussi Littunen

Uusi Ulkomatala on jälleen ilmestynyt! Vuoden viidennessä lehdessä käsittelemme mm. uutta Norwegian Escape -risteilyalusta, Dover-Calais -linjan viimeisimpiä tapahtumia sekä Princess Cruisesin 50-vuotista historiaa. Vierailemme myös Regal Princessillä sekä muistelemme kymmenen vuotta sitten Itämereltä poistunutta Finnjetiä.

Lehden pdf-versio löytyy jälleen nettisivuiltamme osoitteessa http://ulkomatala.net/magazine/, ja Issuu-versio Issuu-palvelusta.

Ensimmäistä kertaa lehtemme historiassa vuoden viides lehti on samalla vuoden viimeinen. Tästä eteenpäin lehden julkaisupäivät siirtyvät viidellä päivällä eteenpäin siten, että uusi lehti ilmestyy aina parittomien kuukausien viidentenä päivänä. Näin ollen seuraava lehtemme, 1/2016, ilmestyy 5. tammikuuta 2016.

Mukavia lukuhetkiä koko toimituksen puolesta!

Olli Tuominen

Seuraavaa, 5.1.2016 ilmestyvää lehteä odotellessa eilen ilmestyi ensimmäinen osa Ulkomatalan välipäiväspesiaalista.

Neliosainen, Celebrity Cruisesin historiaa Chandris Linen ajoista nykypäivään kartoittava juttusarja julkaistiin alun perin Ulkomatalassa vuosina 2009-2010, mutta palvelinrikosta johtuen sarja on ollut osittain kadoksissa. Uudelleenjulkaisua varten juttusarjaa on muokattu ja täydennetty ja kuvitus on toteutettu uudelleen.

Ensimmäisissä osissa on käsitelty Chandris Linen ja Chandris Cruisesin historiaa. Huomenna ilmestyvässä kolmannessa osassa aiheena on Chandrisin linja- ja risteilyliikenne vuosina 1974-1996, ja perjantaina ilmestyvässä neljännessä osassa Celebrity Cruises.

Sarjan osat löytyvät tuttuun tapaan Ulkomatalan nettisivuilta.

Jussi Littunen

Kuten Olli eilen jo lupaili, on Ulkomatalan välipäiväspesiaalin kolmas osa tänään ilmestynyt! Kaikki tähän asti ilmestyneet osat ovat edelleen luettavissa nettisivuillamme osoitteessa http://www.ulkomatala.net/magazine sekä pdf- että issuu-versioina.

Jussi Littunen

Ulkomatalan julkaisutahti on viime aikoina ollut lähes päätähuimaava, sillä viime viikolla päättynyt välipäiväspesiaalimme saa tänään seuraajakseen vuoden ensimmäisen varsinaisen numeron. Kuten viime lehdessä kerroimme, ovat Ulkomatalan julkaisupäivät nyt muuttuneet, ja julkaisemme uuden lehden aina parittoman kuukauden viidentenä päivänä. Ulkomatala 1/2016 on omistettu suomalaisen jäänmurron historialle, ja lehden sivuilla esitellään mm. uranuurtajat Express, Murtaja, Sampo, Voima, Finncarrier ja Lindblad Explorer - Suomen uusinta jäänmurtajaa Polarista unohtamatta. Tuttuun tapaan lehti löytyy nettisivuiltamme osoitteesta www.ulkomatala.net/magazine sekä pdf- että Issuu-versiona.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 28.12.2015, 20:12:50
Sarjan osat löytyvät tuttuun tapaan Ulkomatalan nettisivuilta.

Ei kyllä kovin helposti ainakaan minun selaimella löydy: arkistossa vuosi 2015 on tyhjä ja paikkaan, josta ISSUU-versiot näyttivät löytyvän (https://issuu.com/ulkomatala/docs), ei pääsivulta ole linkkiä; pdf-versiot on vieläkin hakusessa ::)

Kalle Id

Arkiston pääsivulta löytyy: http://ulkomatala.net/magazine/?page_id=17

On kieltämättä vähän harhaanjohtavaa, että eri vuosien välilehdet ovat ovat olemassa mutta tyhjinä.

Kalle Id

Vuoden toinen Ulkomatala on ilmestynyt ja sen voi lukea tuttuun tapaan osoitteesta http://ulkomatala.net/magazine/.

Tällä kertaa aiheina on Silja Europan paluu Itämerelle, Värtanin sataman uudistuminen, upouusi matkustaja-konttilaiva Aranui 5, katsaus Godby Shippingin nykytilanteeseen, artikkeli Tanskan ja Britannian välisen matkustajaliikenteen historiasta, sekä kirja-arvostelu viime vuoden puolella ilmestyneestä Rederi Ab Sallyn historiikista.

Jussi Littunen

Kesäisen helatorstain kunniaksi on ilmestynyt Ulkomatalan uusin numero, jossa tutustumme mm. Carnivalin uusiin risteilijöihin, maailman suurimpiin konttilaivoihin sekä miinalaiva Pohjanmaahan. 

Tuttuun tapaan lehti löytyy nettisivuiltamme osoitteesta www.ulkomatala.net/magazine sekä pdf- että Issuu-versiona.

Rami Kristian Wirrankoski

#190
Jälleen mielenkiintoinen julkaisu ja varsinkin, koska myös Turso-kirja oli päässyt esille.
Toivottavasti teistä kukaan ei joudu tekemään kirjaa parissa kuukaudessa ilman, että tekstit tai kuvat olisivat valmiina ja muuta ulkoista asua kustantajan antamien säännösten ja ohjeiden mukaan...
Vähän myös ihmettelen toimittajan ihmettelyä laivan Neuvostoliiton ajan tapahtumien puutteesta. Terveluloa tekemään lisäselvityksiä, joita usempikaan henkilö ei kymmenen vuoden aikana löytänyt...

Kalle Id

#191
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 21.05.2016, 14:56:57
Vähän myös ihmettelen toimittajan ihmettelyä laivan Neuvostoliiton ajan tapahtumien puutteesta. Terveluloa tekemään lisäselvityksiä, joita usempikaan henkilö ei kymmenen vuoden aikana löytänyt...
Lukijalle tieto siitä, miten paljon selvityksiä on tehty ja kenen toimesta ei vaan kirjasta välity. Ihan samalla tavalla kuin lukija ei voi tietää, missä ajassa ja millä reunaehdoilla kirja on koottu valmiiksi.

Rami Kristian Wirrankoski

#192
s. 7, Matti Pietikäisen alustuksesta: "...Sen sijaan pitkä Leningradin aika on pakostakin jäänyt vajavaiseksi tietojen puutteesta".

Ja niitä "reunaehtoja" yms ei yleensä myöskään ole tapana laittaa kirjaan - varsinkaan näin jälkikäteen toisen tekemän (suurimmaksi osaksi) tekstin oheen...

Matti Pietikäinen ehti kirjoittaa tekstiä valmiiksi n. 2/3 kirjasta, ennen menehtymistään :(

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 21.05.2016, 15:25:21
s. 7, Matti Pietikäisen alustuksesta: "...Sen sijaan pitkä Leningradin aika on pakostakin jäänyt vajavaiseksi tietojen puutteesta".
Tämä ei vaan yhtään kerro, miten paljon niitä selvityksiä on oikeasti tehty. Kun tekstissä on muutenkin ajoittain varsin negatiivinen sävy itänaapurista puhuttaessa niin ainakin minulle (ja kirjoittamastani arvostelustanihan tässä puhutaan) jäi fiilis, että tätä osiota ei välttämättä oltu tehty niin hyvin kuin olisi ehkä voitu. Tai vaikka olisikin, se ei muuta sitä että olisin mielellään lukenut laivan neuvostoajasta enemmän.

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 21.05.2016, 15:25:21
Ja niitä "reunaehtoja" yms ei yleensä myöskään ole tapana laittaa kirjaan - varsinkaan näin jälkikäteen toisen tekemän (suurimmaksi osaksi) tekstin oheen...
Ei olekaan, mutta silloin pitää hyväksyä se, että lukijat arvioivat kirjaa siltä pohjalta, mitä siinä varsinaisesti lukee. Tämä koskee yhtä lailla kirjasta arvostelun kirjoittavia ihmisiä.

Rami Kristian Wirrankoski

#194
Itse en huomannut varsinaista "nagatiivista sävyä" ja vaikka olisinkin, niin siihen ei minulla ole ollut mahdollisuutta valitettavasti vaikuttaa.
Ja tokihan alusta oli pidetty huonosti - sitä ei kukaan käy kieltäminen. Itse asiassa se oli todella rähjäisessä kunnossa. Juurikaan mitään korjauksia ei oltu tehty kymmeniin vuosiin. Vain ajetettu ja ajettu. Jos tämä on sitä "negatiivista" niin voe tokkiinsa ja harashoo  ::) ;D
Myös pitää muistaa, että kirjoittajana ja aluksen "löytäjänä" ovat henkilöt, joilla on läheisiä kokemuksia sota-aikaan ja itään...

Toki olisin halunnut enemmän kertoa koko prosessista, mutta siihen minulla ei myöskään ollut mahdollisuuksia/valtuuksia, Valitettavasti. Alustuslauseet kun oli varattu yhdistysten puheenjohtajille...