Langh Shipille uusia aluksia

Aloittaja Mikko R., 25.09.2005, 13:17:15

« edellinen - seuraava »

Mikko R.

Kuulin huhua että langhien uusien paattien rungot tuotais raumalle varusteltavaks. Kuulemma ysitonnisia aluksia tulossa.

Mikko R.

Ja rungot tulee euroopasta mutta en tiedä mistä.

Juttua kuulin Alfonsilla  töissä olevalta tutulta.

Pekka Laakso

#2
Lainaus käyttäjältä: Mikko Ringman - 25.09.2005, 13:17:15
Kuulin huhua että langhien uusien paattien rungot tuotais raumalle varusteltavaks. Kuulamme ysitonnisia aluksia tulossa.
Kauanhan sitä onkin huhuttu, että Langh olisi tilaamassa uusia aluksia, mille todella olisikin jo tarvetta. Heidän uusin laivansahan valmistui jo 90-luvun puolivälissä, joten väkisinkin Langhin laivasto on ikääntyvää ja käymässä pieneksi. Lisäksi Lindan myynti viime vuonna nostatti tilaushuhuja, ja nyt kun Ailakin on myyty, alkaa todella olla aihetta uusille tilauksille.
Tietääkseni Langh onkin jo käynyt neuvotteluja Sietasin telakan kanssa, mutta en ole vielä kuullut, että mitään tilausta olisi vielä julkistettu. Mahdollisesti Langh voisi ostaa telakalta tai eräältä runkoja rakennuttavalta saksalaisvarustamolta rakenteilla olevia runkoja, mikäli alukset haluttaisiin nopeasti liikenteeseen. Minkätyyppisiä laivoista tulisi, on ainakin liikkunut huhuja mainitsemasi kokoluokan konttifeedereistä, joihin mahtuisi kontteja jotakuinkin 800-900 TEU:n verran. Mahdollisesti voisi olla samaa Sietasin standardityyppiä kuin tämä saksalaisalus.

Mutta miksi mahdolliset uudisrakenteet pitäisi varustella Raumalla, kun siellä muutenkaan ei ala olla lähiaikoina enää tilaa? Sitä en kyllä käsitä. Toisaalta onhan Sietasillakin ahdasta, joten alusten varustaminen jollakin alihankkijalla olisi muuten ymmärrettävää.

Edit: Nyt toimii tuo kuvalinkki takuuvarmasti. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko R.

Ilmoittelen heti jos saan tietää että sieltä on runkoja tulossa koska alfonsit on tietenki menossa hinaan ne. jos uusia runkoja on tulossa Langh:ille

Juhani Mehto

#4
Equasiksesta löytyy tieto, jonka mukaan Langh olisi tilannut kaksi konttilaivaa Sietakselta (rungot 1230 ja 1231). Luovutusten pitäisi olla ensi vuonna. 8950 bruttotonnillaan ne eivät kuitenkaan olisi Sietaksen huippusuosittua (jo n. 50 kpl luovutettu tai tilattu!) 168-tyyppiä, vaan jotain aivan uutta luokkaa. Bruttotonnien perusteella konttikapasiteetti lienee jotain 850 TEUn tasolla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.01.2006, 15:26:46
Equasiksesta löytyy tieto, jonka mukaan Langh olisi tilannut kaksi konttilaivaa Sietakselta (rungot 1230 ja 1231). Luovutusten pitäisi olla ensi vuonna. 8950 bruttotonnillaan ne eivät kuitenkaan olisi Sietaksen 168-tyyppiä, vaan jotain aivan uutta luokkaa.
Fairplayn Newbuildings-lehden joulukuun numeron mukaan nämä kertomasi rungot valmistuisivat helmi- ja maaliskuussa 2007, ja todellakin alusten koko on aavistuksen verran tuota standardityyppiä 168 pienempi. Toisaalta Fairplayn ilmoittamiin luovutusaikatauluihin ei yleensä ole täyttä luottamista, vaan luonnehtisin niitä vain suuntaa antaviksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Heikki Helen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.09.2005, 17:48:02
[Minkätyyppisiä laivoista tulisi, on ainakin liikkunut huhuja mainitsemasi kokoluokan konttifeedereistä, joihin mahtuisi kontteja jotakuinkin 800-900 TEU:n verran. Mahdollisesti voisi olla samaa Sietasin standardityyppiä kuin tämä saksalaisalus.

Ei vaan toimi rekkaroimattomilla henkilöillä toi linkki...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 11.01.2006, 04:21:10
Ei vaan toimi rekkaroimattomilla henkilöillä toi linkki...

Joo ei tällä hetkellä kun Shipspotting on jonkun virushyökkäyksen kohteena mut ehkä vielä joskus toimii...

Juhani Mehto

#8
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.01.2006, 21:07:03
...Fairplayn ilmoittamiin luovutusaikatauluihin ei yleensä ole täyttä luottamista...

Tuo on kyllä hyvinkin totta... Fairplayn Solutions kertoilee luovutusajankohdista toisinaan hyvinkin summittaisesti ja siellä on ollut lisäksi mm. runkoja, joita ei edes rakenneta...

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 11.01.2006, 04:21:10
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.09.2005, 17:48:02
...

Ei vaan toimi rekkaroimattomilla henkilöillä toi linkki...

Tässä esimerkki 168-tyypin aluksesta (868 TEU). Ja tässä hiukan pienemmästä 172-tyypin paatista (822 TEU). Langhin laivat lienevät ulkoasultaan jotain näiden välistä. On mielenkiintoista nähdä, tuleeko laivoista "open-top"-tyylisiä, kuten 168-tyyppi, vai normaaleilla luukuilla varustettuja.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Turun Sanomat kertoo tänään Langhin laivaston uudistamissuunnitelmista. Lehtijutun perusteella voisi päätellä, ettei laivoja ei olisi vielä tilattu, mutta totuus voi olla toinen...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Miran Hamidulla

Turun Sanomat kertoo tänään tällaista...

Langh Shipille kaksi uutta konttialusta

Piikkiöläinen Langh Ship -varustamo on tilannut kaksi uutta alusta Itämeren ja Pohjanmeren konttiliikenteeseen. Yhteensä noin 44 miljoonaa euroa maksavat alukset toimittaa saksalaistelakka J.J. Sietas KG. Suomen suurimpien konttialusten joukkoon kuuluvat laivat ovat 141 metriä pitkiä, ja niiden kantavuudeksi tulee 11 500 tonnia. Molemmat liikennöivät aikanaan Suomen lipun alla suomalaismiehistön voimin. Alukset korvaavat kolme pienempää laivaa, jotka varustamo on myynyt pois. Langh Shipin kaupallisen johtajan Laura Langhin mukaan yhtiön kuljetuskapasiteetti nousee huomattavasti aiemmasta. Langh Ship -varustamo työllistää vajaat 100 henkilöä, ja sillä on entuudestaan neljä alusta.
Julkaistu 20.2.2006 12:57:00
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juhani Mehto

Tuohan on mielenkiintoista. Aluksista tulee paljon suurempia, kuin mitä aiemmat tiedot antoivat ymmärtää. Jos kantavuus on 11500 dwt, tulee niistä luultavasti sittenkin tyyppiä 168, jonka kantavuus vaihtelee 11200 ja 11420 dwt:n välillä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#12
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.02.2006, 14:05:06
laivat ovat 141 metriä pitkiä, ja niiden kantavuudeksi tulee 11 500 tonnia.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.02.2006, 15:55:33
Jos kantavuus on 11500 dwt, tulee niistä luultavasti sittenkin tyyppiä 168, jonka kantavuus vaihtelee 11200 ja 11420 dwt:n välillä.
Ongelmakohta oletukselle, että uudisrakenteet olisivat sittenkin perustyyppiä 168 (tai sen "kuviteltu" laajennus 168c, jollaista vielä ei ole valmistettu), on aluksen tuleva pituus. TS kun mainitsee pituuden olevan 141 m, kun 168-tyypin alusten pituus on 134m ja risat. ??? Mutta pohjautuivathan myös Smaragden/Christina-sarja sekä Laura-tyyppi vankasti muutamiin aiempiin Sietasin standardityyppeihin eroten niistä vähäsen. Fairplay ei osaa vielä tässä vaiheessa antaa mitään muuta valaisevaa neuvoa, kuin että pääkoneen koneteho (HP) ovat aavistuksen verran 168-tyypin alusten konetta heikommat.

editoitu
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

#13
Ja eihän niistä siis tulekaan tyyppiä 168, vaan luukuilla varustettuja (eli joku uusi tyyppi), kuten Turun Sanomien jutussa olevasta kuvasta voi päätellä. Ja nämäkin voivat kuitenkin kuljettaa teräsrullia "kehtovälikansilla". Ja konttikapasiteetti on muhkea 907 TEU.

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.02.2006, 16:39:58
... "kuviteltu" laajennus 168b, jollaista vielä ei ole valmistettu ...

Itse asiassa telakan omien sivujen mukaan tyyppi 168 on jäävahvistettu (E3), 168a on kraanallinen ja 168b jääluokittamaton versio. Ja siis näitä kaikkia on rakennettu.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#14
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 21.02.2006, 11:52:07
Ja eihän niistä siis tulekaan tyyppiä 168, vaan luukuilla varustettuja (eli joku uusi tyyppi), kuten Turun Sanomien jutussa olevasta kuvasta voi päätellä. Ja nämäkin voivat kuitenkin kuljettaa teräsrullia "kehtovälikansilla". Ja konttikapasiteetti on muhkea 907 TEU.
Kappas. Sietasilla on aina niin helppoa muokata vähän rakennettuja laivatyyppejä ja muodostaa niistä sitten omansa. TS:n julkaiseman havainnekuvan perusteella tilatut alukset näyttävät sittenkin pohjautuvan pohditun standardityypin 168 sijasta viime vuonna islantilaisille lanseerattua tyyppiä 174 (Arnarfell, Helgafell), joissa suurimpana erona ovat nosturit. Itse kyllä odotin Langhinkin hankkivan avohäkillisiä aluksia, kun jossakin varustamoa lähellä olevissa lähteissä sellaistakin ehdittiin jo mainita... Mutta kaipa sitten jatkuva kiinnostus terästuotteiden kuljetukseen ratkaisi asian toisin. ::)

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 21.02.2006, 11:52:07

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.02.2006, 16:39:58
...
"kuviteltu" laajennus 168b, jollaista vielä ei ole valmistettu ...

Itse asiassa telakan omien sivujen mukaan tyyppi 168 on jäävahvistettu (E3), 168a on kraanallinen ja 168b jääluokittamaton versio. Ja siis näitä kaikkia on rakennettu.
Ai, pahus. *päätä seinään* Toisinaan tulee luettua sivuja liian nopeasti, unohdin nimittäin lukea kokonaan tuon kohdan, jossa mainittiin alatyypistä b. Tarkoitin tuolla ylempänä sitten 168c-versiota. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.