Lisää öljyntorjuntakapasiteettia

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 30.01.2003, 15:21:48

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 15.05.2006, 22:37:53
Monitoimialus merivoimille

Merivoimat saa uuden monitoimialuksen, joka kohentaa huomattavasti Suomenlahden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaa.
Aluksen tilausvaltuus hyväksyttiin maanantaina hallituksen lisätalousarvioneuvotteluissa. Alus saa maksaa 35 miljoonaa euroa.
Sopimus monitoimialuksen hankinnasta voitaneen tehdä kilpailutuksen jälkeen tämän vuoden syksyllä.
Upinniemeen sijoittuva uusi alus korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen.


YLE Turun radio 15.5.2006

Uusi öljyntorjunta-alus tulee ennakoitua kalliimmaksi
Julkaistu 27.09.2007, klo 14.35

Valtiovarainministeriö esittää, että aluksen hankintaan osoitetaan 13 miljoonaa euroa aiempaa enemmän. Esityksen mukaan uusi alus saisi maksaa valtiolle kaikkiaan 48 miljoonaa euroa aiemman 35 miljoonan euron sijasta.

Uuden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan soveltuvan aluksen tarjouskilpailu on edelleen kesken. Suomen Ympäristökeskuksen ylitarkastajan Ilkka Mäkisen mukaan lisärahaa tarvitaan, koska alus on monimutkainen rakentaa ja telakkateollisuuden markkinatilanne sekä materiaalien ja tekniikan kallistuminen nostavat hintoja.

Aluksen rakentamisesta on saatu kaksi tarjousta, ja tarjouskilpailun voittaja pyritään ratkaisemaan loppuvuoden aikana. Suomen Ympäristökeskus ei tässä vaiheessa halua kertoa, ovatko tarjousten jättäjät suomalaisia vai ulkomaisia telakkayrityksiä.

Uusi öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunta-alus sijoitetaan Merivoimien käyttöön Upinniemeen, ja se korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen. Tällä hetkellä arvioidaan, että uusi alus saataisiin käyttöön vuonna 2009 tai 2010.

YLE Uutiset

Kimmo Rantanen

Suomenlahden uudelle öljyntorjunta-alukselle lisärahaa

Hallitus esittää lisäbudjetissaan Suomenlahden uuden öljyntorjunta-aluksen hankintaan 13 miljoonaa euroa lisää. Aluksen hinta oli alun perin 35 miljoonaa euroa, mutta se nousi tarjouskilpailun myötä.

Öljyntorjunta-alus korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen. Uusi alus pystyy kemikaalivahinkojen torjuntaan huomattavasti aiempaa paremmin, ja lisäksi se pystyy keräämään öljyä kovemmassa merenkäynnissä. Uusi alus pitäisi ottaa käyttöön noin kahden vuoden kuluttua.


Lainaus: YLE - Kymenlaakson Radion uutiset 16.10.2007 12:09:10

Rami Sainio


Janne Koskinen

Kommentoinpa asiaa lyhyesti; aikoinaan omista hlökohtaisista intresseistä johtuen toivoin Fennican muuttamista jääolosuhteisssa kykeneväksi öljynkerääjäsäksi hyvin tietäen, että maailmalla ei ole koskaan edes sulan veden aikaan onnistuttu keräämään öljyä merestä, vaan öljy on 99.99%:sta kerätty rannoilta. Jos joku muuta väittää valehtelee varmasti, mutta tarkoitus onkin rauhoittaa ns. suurta yleisöä. Muistanpa kun Svartbäckin selällä oli öljyä: paikalla oli Hylje, Halli ja joku MKL:n alus (korjatkaa jos olen väärässä); tuloksena muistaakseni 1,5 m3 kerättyä öljyn sekaista sohjoa. Jäistä ei millään tekniikalla kerätä öljyä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rami Sainio

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.10.2007, 21:50:47
Kommentoinpa asiaa lyhyesti; aikoinaan omista hlökohtaisista intresseistä johtuen toivoin Fennican muuttamista jääolosuhteisssa kykeneväksi öljynkerääjäsäksi hyvin tietäen, että maailmalla ei ole koskaan edes sulan veden aikaan onnistuttu keräämään öljyä merestä, vaan öljy on 99.99%:sta kerätty rannoilta. Jos joku muuta väittää valehtelee varmasti, mutta tarkoitus onkin rauhoittaa ns. suurta yleisöä. Muistanpa kun Svartbäckin selällä oli öljyä: paikalla oli Hylje, Halli ja joku MKL:n alus (korjatkaa jos olen väärässä); tuloksena muistaakseni 1,5 m3 kerättyä öljyn sekaista sohjoa. Jäistä ei millään tekniikalla kerätä öljyä.

Jokainen litra on pois saastuttamasta. Ja veronmaksajille on sama onko alus satamassa vaiko yrittämässä kerätä öljyä!

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Antti Numminen - 27.10.2007, 23:47:03
Missäköhän tämä artikkelissa mainittu öljynkeräyslaitteisto on ollut koekäytössä? (VL Tursas??)

Suomessa kehitettyä jääolosuhteisiin soveltuvaa öljyntorjuntakalustoa on testattu Hallin, Tursaksen ja Uiskon lisäksi muissakin öljyntorjuntaan kykenevissä aluksissa. Se on toki totta, ettei öljyn kerääminen jäiden seasta erityisen tehokasta voi olla, mutta toisaalta jäät hidastavat öljyn liikkumista ja siten aikaa puhdistukseen on enemmän ennen kuin öljy mahdollisesti tavoittaa rannikon...

Uusi monitoimialus Tursas tehostaa öljyntorjuntaa

Peruskorjattu vartiolaiva Tursas on aloittanut elokuun alussa operatiivisen toimintansa ja parantaa näin merkittävästi Itämeren ympäristövahinkojen torjuntavalmiutta niin avovedessä kuin jääolosuhteissa. Tursaan peruskorjaus on osa laajempaa hallituksen ohjelmaa, jolla parannetaan Itämeren suojelua ja merenkulun turvallisuutta. Merellisten kemikaalivahinkojen torjunnassa ja jatkuvassa valmiudessa olevan hätähinaus- ja palonsammutuskapasiteetin osalta Suomen öljyntorjunnassa esiintyy kuitenkin edelleen puutteita.

Peruskorjauksessa vartiolaiva Tursaan sisään on rakennettu harjakeruujärjestelmä avovedessä tapahtuvaa öljynkeräystä varten. Alukseen kuuluvat myös irrotettavat öljynkeräämislaitteet jääolosuhteissa tapahtuvaa keräämistä varten ja 100 m3 lämmitettävää tankkitilaa kerättyä öljyä varten. Tursaan uudelleenvarustelua varten alusta jatkettiin 12 metrillä ja sen konetehoa lisättiin. Korjauksen jälkeen Tursas pystyy keräämään öljyä tehokkaasti sekä avovedessä että jäissä....


http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=144589&lan=fi

Ja hiukan tietoa jääolosuhteissa tapahtuvan öljyntorjunnan tuotekehityksestä seuraavissa:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2002-11-25,104:2:131461,1:0:0:0:0:0:
http://personal.inet.fi/yritys/halli/tuotekehitys.htm

Rami Sainio

Eli kyllähän se kait totta on että Uiskon ja Tursaksen öjynkeräyskapasiteetti jäistä pieni on mutta, eikoöhän ne mahda silti olla parhaita markkinoilla olevia jäistä kerääviä aluksia kuitenkin, veikkaan muutenkin että Lamorin jäistä keräävät laittestot ovat kehityksen kärjessä, koska muita kait ei ole saatavilla, eli se on aika turhaa mussuttaa näistä jäistä keräävistä laitteistoista koska parempiakaan ei ole tarjolla? Eli varmaksi en uskalla sanoa, kertokaa jos tiedätte.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.07.2020, 12:39:51
Lisäksi vanhaa kalustoa koskien mielenkiintoisena uutisena, että Subsea Seven on saanut Teijossa takaisin vanhan Grisslan-nimensä. Somessa esitetyn mahdollisuuden mukaan sen olisi ostanut Kuljetus Savolainen ja käytettäisiin mahdollisesti öljyntorjuntatehtäviin jatkossa ja muutostöitä tehtäisiin nyt siis telakalla Teijossa. Tästä olisi mukava kuulla lisää tietoa.
Näin tosiaan kävi. Savolaisen ja Rajan sopimus tarjosi Grisslanille uuden elämän. Tukikohdaksi tuli Loviisa, ja laiva on öljyntorjuntavalmiudessa 244 vuorokautta vuodessa (pystyisi varmaan enempäänkin, koska on jäissäkulkukelpoinen).
https://www.raja.fi/ajankohtaista/tietoa/tiedotteet/1/0/uusi_tulokas_oljyntorjuntakykyisten_alusten_valmiuspooliin_rajavartiolaitos_ja_kuljetus-savolainen_oy_sopivat_m_s_grisslanin_kaytosta_ymparistovahinkojen_torjunnassa_80315
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#53
Rannikkotankkeri Tankos on parhaillaan Pansiossa muutettavana öljyntorjuntakäyttöön. Se on nähtävästi myyty Kuljetus-Savolaiselle ja se on puolestaan tehnyt Rajavartiolaitoksen kanssa sopimuksen öljyntorjunnasta Perämerellä aina vuoteen 2025 asti. Sopimus alkaa ensi kuussa. Samalla AIS:n mukaan Tankoksen uusi nimi on Aalto.

Tästä lisätietoa Rajan tiedotelehdessä (pdf).

Yhdistetty aiempaan samaa aihetta käsittelevään viestiketjuun. -Tuomas/Ylläpito
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.03.2021, 11:37:06
Rannikkotankkeri Tankos on parhaillaan Pansiossa muutettavana öljyntorjuntakäyttöön. Se on nähtävästi myyty Kuljetus-Savolaiselle ja se on puolestaan tehnyt Rajavartiolaitoksen kanssa sopimuksen öljyntorjunnasta Perämerellä aina vuoteen 2025 asti. Sopimus alkaa ensi kuussa. Samalla AIS:n mukaan Tankoksen uusi nimi on Aalto.

Tästä lisätietoa Rajan tiedotelehdessä (pdf).

Onkohan tämä ensimmäinen kerta, kun entisestä tankkerista tehdään öljyntorjunta-alus? Moista ei nimittäin näistä aiemmista mieleen tule.
Sitten tietysti tulee mieleen jatkokysymys: onko öljyntorjunnassa etua tai haittaa siitä, että alus on entinen tankkeri?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

#55
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.03.2021, 20:13:39
Onkohan tämä ensimmäinen kerta, kun entisestä tankkerista tehdään öljyntorjunta-alus? Moista ei nimittäin näistä aiemmista mieleen tule.
Sitten tietysti tulee mieleen jatkokysymys: onko öljyntorjunnassa etua tai haittaa siitä, että alus on entinen tankkeri?
Öljynkeräyksessä ainakin, sillä EMSA:lla oli takavuosina joitain pieniä tankkilaivoja, joihin oli asennettu LAMOR:in öljynkeräyslaitteistoa. Oheinen Ophelia oli niistä yksi - tosin ilmeisesti vain lyhyen aikaa:

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Ophelia-8010427.html

Aiheesta ollut ihan tämän ketjun edellisillä sivuilla sekä oheisessa toisessa ketjussa:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15715.msg127617#msg127617
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.03.2021, 20:49:04
...sekä oheisessa toisessa ketjussa

Kylläpäs siellä eräs tekniikan ylioppilas oli suuna päänä pätemässä. Näemmä öljyntorjunnasta kirjoitettu kandityökin on vielä tuoreessa muistissa. 8)
All information and details given in good faith but not guaranteed!