Spirit of Tasmania IV & V (oli: RMC saamassa tilauksen kahdesta lautasta Tasmaniaan)

Aloittaja Tuomas Romu, 27.02.2020, 08:27:09

« edellinen - seuraava »

Mika Honkonen

Tänään palasi kolmannelta merikokeelta. Meni suoraan kuivatelakkaan puolelle. Altaassa on myös noko joten luultavasti ainakin toistaiseksi on vedet altaassa. Ihmettelin tuota ratkaisua. Missä se seuraavan uudisrakennuksen runko on tällä hetkellä? Mikä on voinut mennä niin pieleen että ois tarvetta ottaa kuiville? Merikokeen aikana marinetrafic näytti välillä sellaisia nopeuksia että en oikein usko niiden pitävän paikkaansa (29 solmua). Mutta ilmeisesti kuitenkin kulkee myös kovaa.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Pekka Laakso

#31
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 29.08.2024, 13:27:26 Ihmettelin tuota ratkaisua. Missä se seuraavan uudisrakennuksen runko on tällä hetkellä? Mikä on voinut mennä niin pieleen että ois tarvetta ottaa kuiville?
Lukemalla tätä ketjua läpi selviää missä sisaraluksen runko sijaitsee... No, RMC:n varustelulaiturissahan se.

Ainakin aiemman koeajon jälkeen tuo IV sai altaassa uutta maalia kylkiinsä, kun oli tätä ennen merellä aika melkoisen keskeneräisessä värityksessä.
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 29.08.2024, 13:27:26 (...) Merikokeen aikana marinetrafic näytti välillä sellaisia nopeuksia että en oikein usko niiden pitävän paikkaansa (29 solmua). Mutta ilmeisesti kuitenkin kulkee myös kovaa.

Jo tätä edeltävällä koeajolla olivat korkeimmat MT:n näyttämät nopeudet 29,7 kn, joten kyllä se ihan totta on.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ilves Valta

Manner-Australian ja Tasmanian välillähän ajetaan sikäläisen kesäkauden (eli meidän talven) aikana varsin tiukalla aikataululla, jolloin tuo lähemmäs 30 solmun nopeus tulee tarpeeseen.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kai Heino

#35
Turun Sanomien mukaan taitaa olla viimeinen Tasmanian eli Australian tilaus, kun myöhästyi vuoden, tuli lisähintaa ja myöhästymiskorvaukset jätettiin pois, että telakka selvisi ja laivat saadaan valmiiksi.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Timo Selkälä

Aluksella ei ole mitään kiirettä. Devonportin terminaalista ei ilmeisesti ole vielä edes rakennussopimusta muutostöille. Näin ollen, jos ne laitetaan liikenteeseen, ne pystyvät suunnilleen kuljettamaan samat kuin nykyisetkin alukset - ja on ollut jopa puhetta että uudet makuutetaan kunnes terminaali valmistuu 2026.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kimmo Rantanen

#37
Outoa suunnittelua kyllä. Olis tuliterä lautta vuokrattavana pariksi vuodeksi. Toisaalta paikallisista Australian asioista mitään tietämättömänä ihmetyttää eikö tuollapäin ole mitään laituripaikkoja, joihin näillä pääsee..

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1cc1bdb8-9776-417a-99c4-aee971bc4011?ref=newsletter%3A0694&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje&fbclid=IwY2xjawGNzIVleHRuA2FlbQIxMQABHep9_MQ3Z115ZFkxzzR-BiRfv8bhqPo_fvzMWD01yCcYdVfX8twsuAdppw_aem_NPZfg5MwS274kSj6maEhNw

Kai Heino

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.09.2024, 00:15:01 Turun Sanomien mukaan taitaa olla viimeinen Tasmanian eli Australian tilaus, kun myöhästyi vuoden, tuli lisähintaa ja myöhästymiskorvaukset jätettiin pois, että telakka selvisi ja laivat saadaan valmiiksi.
Eipä ollutkaan aluksilla kiirettä. Hätäisiä laivoja ovat, kun matkanopeuden ovat lähellä 30 solmua. Muistaakseni Mystarillakin ajettiin merikokeissa liki 30 solmua.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 29.10.2024, 16:20:46 Outoa suunnittelua kyllä. Olis tuliterä lautta vuokrattavana pariksi vuodeksi. Toisaalta paikallisista Australian asioista mitään tietämättömänä ihmetyttää eikö tuollapäin ole mitään laituripaikkoja, joihin näillä pääsee..

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/1cc1bdb8-9776-417a-99c4-aee971bc4011?ref=newsletter%3A0694&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje&fbclid=IwY2xjawGNzIVleHRuA2FlbQIxMQABHep9_MQ3Z115ZFkxzzR-BiRfv8bhqPo_fvzMWD01yCcYdVfX8twsuAdppw_aem_NPZfg5MwS274kSj6maEhNw

Jos tuo lehtijuttu pitää paikkansa niin syy olisi ettei laiturin syväys riitä. Luulisi että nykyisten/uusien alusten syväyksien ero 40cm olisi nopeammin ratkaistavissa. Oma epäilykseni on että pituus on vähintään osa syy.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Timo Heikkinen

Rakenteilla oleva 2laiva irtosi myrskyssä laituristaan, vaikka oli eilen illalla sidottu laituriin myrskyköysillä. Kuvassa näkyy olevan Håkun hinaaja Leo laivan ja rantapenkereen välissä. Juttu maksumuurintakana.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000010805094.html

Pekka Laakso

#41
Taitavat olla aloittamassa laivan siirtämistä takaisin. Jupiter, Saturn ja Joonas pörräävät jo telakan alueella, sekä Porin Karhu saapui avuksi Porista.

RMC:ltä tullut virallinen tiedotekin:
https://rmcfinland.fi/fi/hirmumyrsky-irrotti-laivan-laiturista/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Mika Honkonen

Nyt taitaa olla seuraava operaatio siirtää alus kuivatelakkaan ja tarkastaa runko ja sen ulkopuoliset osat.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Pekka Laakso

Telakalta tullut uusi tiedote Tasmania V:n siirtämisestä takaisin paikalleen. Jupiter näkyy AIS mukaan olevan siellä nyt turvaamassa tilannetta.

Saturn taasen hinasi Leon viime yönä takaisin Pikisaaren hinaajalaituriin.

https://rmcfinland.fi/fi/laiva-siirretty-takaisin-varustelulaituriin/
Copyright © 2024 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.