Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#900
Jäänmurtajien maailmasta ei ole mitään erityisempää raportoitavaa. Mediassa kuhina jenkkimurtajien ympärillä saavutti lopulta tason, jossa jopa lehdistö muistutti tietopyynnön aikarajan lähestymisestä. Tuntuu, että jokainen kynnelle kykenevä yrittää päästä puhumaan aiheesta. No, onhan tuossa merkittävä mahdollisuus Suomen meriteollisuudelle.

Viron jäänmurtajaprojekti ei varsinaisesti ole vielä käynnistynyt, mutta eilisessä artikkelissa korostettiin, kuinka jäänmurtotarpeen väheneminen Suomenlahdella tarkoittaa, että jäänmurtajan sijaan kannattaa hankkia monitoimialus, joka pystyy myös muun muassa öljyntorjuntaoperaatioihin ja tieteelliseen tutkimukseen:

ERR.ee: Estonia plans to build new icebreaker to replace aging vessel

Itänaapurissa "taistelujäänmurtaja" Ivan Papanin on ilmeisesti käynyt jääkokeilla. Valitettavasti jutun "uusi sisältö" mahtuu sen ensimmäiseen lauseeseen ja loppu on venäläistä uutisointikäytäntöä mukaillen vanhan kertaamista.

gCaptain: Russia's New 'Combat Icebreaker' Undergoes Ice Trials Ahead of Joining Northern Fleet

Talvikaudet pääasiassa Suomenlahdella operoiva dieselsähköinen jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin aiotaan ottaa matkailukäyttöön kesäkuukausiksi. Tarkoitus ei kuitenkaan ole kolistella jäissä 50 Let Pobedyn tapaan vaan hinkata Kuolan niemimaan rannikkoa ja vierailla esimerkiksi Teriberkan (Turjanperän) kylässä, jossa kuvattiin reilu kymmenisen vuotta sitten ensi-iltansa saanut kansainvälisesti palkittu mutta kotimaassaan paheksuttu venäläiselokuva Leviathan. Franz Joosefin maan ja Novaja Zemljan lisäksi myös Huippuvuorilla sijaitsevaa Barentsburgia on kaavailtu yhdeksi määränpäistä. Jutussa mainitaan myös, että samassa yhteydessä alus voisi myös viedä rahtia kolmelle pääsaarella sijaitsevalle venäläisyhdyskunnalle. Barentsburg on toki edelleen asuttu ja vuonna 1998 hylätytyssä Pyramidenissakin on orastavaa matkailuliiketoimintaa, mutta 1960-luvulla hylätty Grumant vaikuttaa mielenkiintoiselta määränpäältä...

Sudostroenie: Ледокол "Виктор Черномырдин" отправится в круиз (Google-käännös: Icebreaker "Viktor Chernomyrdin" to set off on a cruise)

Helsingin telakan toimitusjohtaja on käynyt Radio Suomessa puhumassa jäänmurtajista:

Yle Areena: Suomi on jäänmurtajien mahtimaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Nyt kun vapusta on selvitty, voidaan tehdä taas viikottainen katsaus jäänmurtajia koskeviin tai aihetta sivuaviin artikkeleihin.

Valtioneuvosto on julkaissut tiedotteen, jonka mukaan Suomi tukee EU:n merikaapeleita koskevan toimintasuunnitelman tavoitteita. Tiedotteessa korostetaan, että Itämerellä tarvittaisiin erityisesti jääoloissa operoimaan kykenevää kalustoa. Periaatteessa tämä voisi tarkoittaa vaikka vaikkapa yhden monitoimimurtajan varustelua tähän tarkoitukseen.

Jenkkilässä "Sovittelulasku"-nimellä kulkeva lakialoite sisältää 14.6 miljardia dollaria uusien rannikkovartioston alusten hankintaan mukaan lukien kaksi raskasta ja kolme keskiraskasta "merijäänmurtajaa" sekä määrittelemättömän määrän jäänmurtajia Pohjois-Amerikan Isoillejärville.

Viimeviikkoisen tietopyynnön jälkeen Yhdysvaltain rannikkovartiosto on julkaissut toisen vastaavan kyselyn Isoillejärville tarkoitetuista "kotimaan jäänmurtajia". Työnimillä "DOMICE-Medium" ja "DOMICE-Light" kulkevat alukset ovat pituudeltaan 140 jalkaa (42.7 metriä) ja 65 jalkaa (19.8 metriä), ja niillä on tarkoitus korvata väylänhoitotöissä pienehköjä jäätämurtavia hinaajia. Kuitenkin nuo nykyiset 140-jalkaiset Bay-luokan hinaajat ovat itse asiassa teknisesti ennemminkin pieniä jäänmurtajia dieselsähköisine koneistoineen ja ilmapulputusjärjestelmineen. Aikataulu on jenkkimittapulla tiukahko: ensimmäinen laiva pitäisi saada vesille 24 kuukautta tilauksesta. Kaiken kaikkiaan tarkoitus olisi rakentaa 11 keskiraskasta ja 7 kevyttä alusta.

Ensimmäisen Polar Security Cutter -nimellä kulkevan raskaan polaarimurtajan rakentaminen on nyt virallisesti aloitettu. Tässäkin viestiketjussa kattavasti käsitelty projekti on vuosia aikataulustaan jäljessä ja reippaasti yli budjetin.

Pahasti ryssityn PSC-projektin yrityskaupassa "perinyttä" Bollingeria ei kuitenkaan voi syyttää itsevarmuuden puutteesta. Vastineena viimeviikkoiseen, myös liittolaismaiden telakat tavoittaneeseen tietopyyntöön on telakka liittoutunut Edison Chouest Offshore -varustamon kanssa ja julkistanut mahtipontisesti nimetyn Yhdistyneen Laivanrakennusallianssin (United Shipbuilding Alliance; USA), joka lupaa toimittaa kotimaassa rakennetun jäänmurtajan 33 kuukaudessa. Edison Chouest Offshorehan toimitti reilu vuosikymmen sitten Aiviq-nimisen jäätämurtavan ankkurinkäsittelyhinaaja-huoltoaluksen suhteellisen nopealla aikataululla tukemaan Shellin öljynporausta Alaskan pohjoisrannikolla. Alus on sittemmin siirtynyt rannikkovartiostolle ja tullaan ottamaan käyttöön uudella nimellä USCGC Storis ja sen erinäisiä vaiheita on käsitelty tässäkin viestiketjussa. Nyt julkistettu allianssi on selvästi vastine erityisesti suomalais- ja kanadalaistelakoille, joita on povattu uusien jenkkimurtajien rakentajaksi. Nähtäväksi jää, voittaako protektionismi vai järjen ääni...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#902
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.04.2011, 13:14:36 ...assosioin "nelivedon" jostain syystä samaan kastiin kaasareiden ja työntötankokoneiden kanssa...

Kaikkea sitä on tullut nuorena väitettyä... :D

Aker Arctic: New icebreaker to be designed for Finland

No, ei sieltä "nelivetoa" tälläkään kertaa ole tulossa, mutta kolmesta tämän projektin puitteissa kehitettävästä jäänmurtajakonseptista kahdessa on Polariksen tapaan ruoripotkuri keulassa. Ja tulihan se ainut 70-luvun jälkeen rakennettu "nelivetokin" aikanaan suunniteltua venäläisille, joskin siihen tuli samaan syssyyn myös nelipyöräohjaus...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#903
Onpas edellisestä jäänmurtajakatsauksesta vierähtänyt jo aikaa.

Viime päivinä uutisissa pyörineestä monitoimimurtaja Fennican mahdollisesta myynnistä tai vuokraamisesta jenkeille laitoin viestin Moulinex-ketjuun, joten jatkot myös sinne. Jenkkien uudisrakennustilauksista kuulemme sitten aikanaan, mutta muun muassa Peter Rybski on käynyt blogissaan läpi mahdolliset tarjokkaat Arctic Security Cutter -työnimellä kulkevien alusten suunnittelun lähtökohdaksi ja mahdolliseksi rakentajaksi. Karsinnasta pääsevät läpi Harry DeWolf-luokan arktiset ulkovartiolaivat, Kanadan rannikkovartiostolle suunniteltu vastikään uudelleennimetty "Multi-Purpose Icebreaker"-projekti, ja viimeisimpänä Helsingin telakan rakentamien venäläisten offshore-jäänmurtajien pohjalta kehitetty MPPS-100 -monitoimialus.

Helsingin telakka ja sen omistava kanadalainen Davie ovat julkaisseet ruotsinkielisen raportin Ruotsin jäänmurtajatarpeesta otsikolla "Ruotsi tarvitsee lisää uusia jäänmurtajia – nyt". Julkaisussa ei sinänsä ole mitään mullistavaa, sillä kaikkihan tietävät, että Ruotsin jäänmurtajalaivaston ytimen muodostava Atle-luokka on kovaa vauhtia vanhenemassa ja sen korvaava uudisrakennusohjelma on toistaiseksi kutistunut yhden aluksen mittaiseksi. Muutamasta julkaisussa esitetystä väitteestä olen hieman eri mieltä.

Davie: Sverige behöver fler nya isbrytare – nu

Viking Supply Ships järjesti Almedalen-viikoilla oman paneelinsa otsikolla "Murra jää – älä budjettia"; tallenne alla. Valitettavasti oma ruotsintaitoni on sen verran rajallinen, etten ala tuota parsia. Perusviesti on ymmärtääkseni sama kuin aiempinakin vuosina: kustannusten laskemiseksi jäänmurto tulee avata yksityisille toimijoille.


Sabettan LNG-terminaalin satamamurtaja Ob ja arktinen LNG-tankkeri Fedor Litke törmäsivät vuonna 2021, jonka seurauksena viimeksi mainittuun kymmenen neliömetrin kokoinen ja 40 senttimetriä syvä painauma ja alus joutui telakalle Tanskaan 11 päiväksi. Huonomminkin olisi voinut käydä, sillä tankkeri oli täydessä lastissa, mutta onneksi vaurio ei ulottunut lastitankkeihin asti. Nyt tapellaankin lähinnä siitä, kuka maksaa viulut — neljä ja puoli miljoonaa taalaa.

MashNews: Навал ледокола «Обь» на СПГ-танкер Новатэка обойдется России в $4,5 млн (Google-käännös: Icebreaker Ob's collision with Novatek's LNG tanker will cost Russia $4.5 million)

Etelä-korealainen Samsung Heavy Industries on peruuttanut venäläisen Zvezdan suurtelakan kanssa solmimansa sopimuksen kymmenen jäätämurtavan LNG-tankkerin rakentamiseen liittyvästä yhteistyöstä. Samalla peruuntui myös vähemmän uutisissa ollut sopimus seitsemästä shuttle-tankkerista. Toki Zvezda oli jo aiemmin yksipuolisesti irtisanonut sopimuksen, joten Singaporen välimiesoikeuden ratkaistavaksi jääkin, kuka saa ja kenelle annetaan...

gCaptain: Samsung Cancels Order For Icebreaking Gas Carriers For Russia's Sanctioned Arctic LNG 2 Project

Uutisissa on povattu, että sarjan ensimmäinen alus Alexey Kosygin luovutettaisiin tämän vuoden toisella puoliskolla. Jutussa puhutaan "ensimmäisestä Venäjällä rakennetusta LNG-tankkerista", mutta kuten kaikki tietävät, alus on pääasiassa rakennettu Samsungin telakalla Etelä-Koreassa (ks. kuva).

Reuters: First Russian-built ice-class LNG tanker to launch this year, Ifx reports

Kaikenlaisia pikku-uutisia ja laivojen liikkeitä olisi siten vaikka muille jakaa, muttei kuitenkaan mitään mullistavaa. Todettakoot vaikkapa, että ydinkäyttöinen jäänmurtaja Arktika on jälleen kerran telakassa Kronstadtissa, koska Atomflotin Turkista tilaama uiva telakka on jumiutunut jonnekin Välimerelle pakotteiden takia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Etelä-Korean uuden jäätämurtavan tutkimusaluksen rakentajaksi on valittu Hanwha Ocean, joka tunnettiin aiemmin nimellä Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). PC 3 -jääluokkaan rakennettava alus kykenee murtamaan 1.5 metrin paksuista kiintojäätä sekä perä että keula edellä; artikkeli käyttää tästä termiä "bi-directional icebreaking capabilities" johon myös kiinalainen media tuntuu Xue Long 2:sta tykästyneen. Hanwhan jäänmurto-osaamisen ytimen muodostavat kahdessa sarjassa rakennetut 21 arktista LNG-tankkeria. Suunnitteilla on myös isompi PC 2 -jääluokkaan rakennettava jäänmurtaja, käyttötarkoitus tuntematon.

BusinessKorea: Hanwha Ocean to Build Next-generation Icebreaking Research Vessel

Amerikan Lapsikuninkaan suuresta ja kauniista lakipaketista on karsittu pois Isoillejärville tarkoitettu jäänmurtaja, jonka seurauksena paikalliset laivurit ovat näreissään. Vaikka muutamat viime vuodet ovatkin olleet helppoja, kovana jäätalvena 2018–19 rajallisen jäänmurtajakapasiteetin vaikutuksiksi arvioitiin yli miljardi taalaa ja 5000 työpaikkaa. Yhdysvalloilla on Isoillajärvillä yksi isompi jäänmurtaja, vuonna 2006 rakennettu USCGC Mackinaw, sekä useampi pienempi jäätämurtava hinaaja. Lisäksi yhteistyötä tehdään Kanadan rannikkovartioston kanssa.

gCaptain: Great Lakes Icebreaker Funding Cut from Senate Bill
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Mitäs muuta siellä "suuressa ja kauniissa" budjetissa on jäänmurtajista, onko se ehdotus jossain luettavissa?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 01.07.2025, 17:02:25 Mitäs muuta siellä "suuressa ja kauniissa" budjetissa on jäänmurtajista, onko se ehdotus jossain luettavissa?

Täällähän se:

H.R.1 - One Big Beautiful Bill Act

Miljarditolkulla rahaa näyttäisi olevan luvassa niin raskaille PSC:eille kuin keskiraskaille ASC:eille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Voiman korvaava B+ -luokan jäänmurtajahanke nytkähtää hieman eteenpäin, kun hankkeelle on myönnetty EU:n rahoitusta. Projektinimi "Aino" on yhä olemassa aluksen ympärillä.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/44de842f-9834-4e2c-b8c0-8d09c3a85b3c
Copyright © 2025 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#908
Trumpin uusia jäänmurtajiakin rahoittava lakipaketti etenee:

IS: Trumpin "suuri, kaunis laki" hyväksyttiin lopulta Yhdysvaltain kongressissa

Edit: Myös Navigator on tämän huomioinut:

Trumpin lakiesitys varmistaa 9 miljardia dollaria Yhdysvaltain uusille jäänmurtajille
All information and details given in good faith but not guaranteed!