maritimeforum.fi

Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Teijo Niemelä - 06.07.2009, 21:03:39

Otsikko: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 06.07.2009, 21:03:39
Star Cruises on ottanut Star Pisces -aluksen pois Hongkongin lyhytristeilymarkkinoilta ja pistanyt aluksen myyntiin. Entinen Rederi AB Sliten Kalypso olisi tiettavasti kaupan 120 miljoonaan dollariin.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 06.07.2009, 21:12:43
On sitä jo muutaman kuukauden ajan kaupiteltu. Saa nähdä minne ja milloin päätyy seuravaksi.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 08.07.2009, 21:34:05
Ei pelkoa. Ei Star Cruises sitä myy - ainakaan tuohon hintaan. Heillä on monikin kippo tarjolla eri sivustoilla, ja eikös yksi, Dream, ole jopa makuutettunakin?
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Kalle Id - 09.07.2009, 01:34:16
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 08.07.2009, 21:34:05
ja eikös yksi, Dream, ole jopa makuutettunakin?
Asklanderin tietotoimiston mukaan myös Superstar Libra olisi makuutettuna. Tarkastelin asiaa pikaisesti Star Cruisesin sivuilta enkä löytänyt sieltä mainintaa Libran lähdöistä ennenkuin tämän vuoden marraskuulle. Jos Star Pisceskin on makuutettuna, niin Starilla ei taida tällähetkellä olla liikenteessä kuin Superstar Virgo ja Superstar Aquarius.

Mitä tulee Star Piscesin myynnissäolemiseen, olen saanut jostain käsityksen, että alus on käytännössä ollut myynnissä koko 2000-luvun ajan, mutta tarpeeksi hyvää tarjousta ei ole tullut vastaan.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 09.07.2009, 13:34:04
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.07.2009, 01:34:16
Asklanderin tietotoimiston mukaan myös Superstar Libra olisi makuutettuna. Tarkastelin asiaa pikaisesti Star Cruisesin sivuilta enkä löytänyt sieltä mainintaa Libran lähdöistä ennenkuin tämän vuoden marraskuulle. Jos Star Pisceskin on makuutettuna, niin Starilla ei taida tällähetkellä olla liikenteessä kuin Superstar Virgo ja Superstar Aquarius.

Mitä tulee Star Piscesin myynnissäolemiseen, olen saanut jostain käsityksen, että alus on käytännössä ollut myynnissä koko 2000-luvun ajan, mutta tarpeeksi hyvää tarjousta ei ole tullut vastaan.

Jonkun tiedon mukaan Libra olisi risteillyt Taiwanista tana kesana, mutta vahvistusta tiedolle en ole loytanyt. Kysymyksessa saattaa nimittain olla myos Aquarius, ja Cruise Talkin kirjoittaja vain sekoittanut alukset.

Tiettavasti Norwegian Dream olisi siirtynyt Freeportista Kreikkaan.

Tuo Star Piscesin hintapyynto on kylla varsin mojova -- saisikohan sita kaupaksi edes USD 80 miljoonalla?
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 09.07.2009, 22:47:18
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 09.07.2009, 13:34:04

Tuo Star Piscesin hintapyynto on kylla varsin mojova -- saisikohan sita kaupaksi edes USD 80 miljoonalla?


Eikös DFDS (Det Förbannade Dampskibs Selskab tai jotakin sinnepäin ;) ) maksanut sisarestaan aikoinaan 85 MUSD plus remppa päälle? Siihen laskien niin Piskin arvosta olisi pitänyt tippua jonkin verran. Kyseessähän ei kuitenkaan ole varsinainen risteilyalus ja se jää muista samanikäisistä cruisereista tasossa aika lailla. Eikä se ole kunnon lauttakaan, koska autokannen raivaus tulee kalliiksi. Tämän hetkisen tilanteen mukaan sen todellinen arvo saattaisi olla jossakin tuotakin lukua alempana, mutta ensinnäkin, kuka sen haluaisi -DFDS kun osti todellakin sian säkissä ja Pearl tuli heille tuhottoman kalliiksi (uudisrakennus tyyppiä Romantika ei olisi ollut paljoa kalliimpi) ja oikutteli alkuaikoina niin paljon että se toi hiukan lisähintaa. Toinen tarina sikseen onkin se että jos joku todellakin tuon haluaisi - niin saisivatko he edes rahoitusta?

Sattuuko kukaan muuten tietämään - johtuuko Louisin peruuntunut Dreamkauppa rahoituksen saamisen vaikeudesta?
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 17.11.2010, 17:51:43
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 09.07.2009, 22:47:18

Sattuuko kukaan muuten tietämään - johtuuko Louisin peruuntunut Dreamkauppa rahoituksen saamisen vaikeudesta?

Vastaanpa tahan vanhaan kysymykseen sen verran, etta rahoitus varmasti takkusi, mutta Louisin mukaan alus oli teknisesti huonossa kunnossa. Star Cruises teki aikoinaan jo Aquariukseen aika paljon kalliita muutostoita erityisesti konehuonepuolella.

Kyselin tuosta Dreamista eraalta aktiivisesti laivoja ostavalta henkilolta, jonka mukaan Dreamin hintapyynto nyt vain on niin kova, ettei se kay kaupaksi. Alhaisemmalla hinnalla olisi jo olemassa ottajia.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Tero Kettunen - 29.11.2011, 05:49:11
Näyttäisi siltä että ex-kalypson hintaa on tiputettu 75 miljonaan dollariin. Taitavat haluta ilmeisesti siitä oikeasti eroon.  :D
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 29.11.2011, 10:39:22
Yhä siis noin 57 MEUR. En nyt tiedä onko se niin halpa alukselle joka vaatii nähtävästi noin 20-25 MEUR remontin jotta sitä voisi taas käyttää lauttana - ja saataisiin pahimmat käytön jäljet siivottua pois. Voisi olla että ihmiset järkyttyisivät sen nykytyylistä - olisi ainakin erilainen!
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Samu Rautiainen - 16.12.2011, 19:49:23
Onkohan ostaja jo tiedossa? ??? Toivottavasti myyvät Itämerelle!  :thumb:
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 16.12.2011, 21:36:53
Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 16.12.2011, 19:49:23
Onkohan ostaja jo tiedossa? ??? Toivottavasti myyvät Itämerelle!  :thumb:

Ei sille kahdessa ja puolessa vuodessa ole ostajaa löytynyt vaikka sitä ollaan Ahvenanmaaltakin käyty katsomassa. Syyt miksi kauppoja ei synny löytyy aikaisemmin tästä keskustelusta.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Eero Pekola - 06.09.2020, 02:01:20
Näkyy olevan taas tai edelleenkin myynnissä. Onko sitten ollut jo yli 10 vuotta tai edellisten viestien perusteella koko 2000-luvun jatkuvasti myynnissä. Hintapyyntönä nyt 39 miljoonaa dollaria. Kalypso aikoina ei ollut ulkouima-allasta.
https://www.yachtworld.com/boats/1989/cruise-ship--1027-1500-passengers-stock-no-s2438-2922708/ (https://www.yachtworld.com/boats/1989/cruise-ship--1027-1500-passengers-stock-no-s2438-2922708/)
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Kalle Id - 06.09.2020, 23:52:52
Yachtworld ja muut eivät tosin ole virallisia myyntisivustoja, vaan siellä on "myyntilistoilla" myös laivoja jotka eivät oikeasti ole myynnissä. Star Pisces on varmaan ollut koko 2000-luvun tuon kaltaisilla sivustoilla myynnissä, mutta kun olin tässä viimeisen kymmenen vuoden sisällä (en nyt syystä kerro tarkkaa aikaa) mukana projektissa joka selvitti muun muassa Star Cruisesin myyntiaikeita niin selvisi ettei ex-Kalypso ainakaan sillä hetkellä ollut oikeasti myynnissä.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 03.05.2022, 15:42:09
Olisikohan tässä sopivampi keskustelualusta tälle, Viking kun nyt kuitenkaan tuskin on Kalypsolle potentiaalinen ostaja, vaikka romuhinnalla laivan saisikin..?

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 01.05.2022, 19:25:38
Enpä keksi muutakaan viestiketjua, joten laitetaan tähän jatkoksi: TradeWindsin mukaan Star Pisces on myyty romuksi yhdessä kahden muun Star Cruisesin risteilylaivan kanssa.

TradeWinds News:  Scrap buyers pick up trio of cruise ships from Genting Hong Kong's liquidators (https://www.tradewindsnews.com/cruise-and-ferry/scrap-buyers-pick-up-trio-of-cruise-ships-from-genting-hong-kong-s-liquidators/2-1-1206041)
Ship & Bunker: Weekly Vessel Scrapping Report 2022: Week 17 (https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/224304-weekly-vessel-scrapping-report-2022-week-17)
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Tauno Hermola - 03.05.2022, 16:15:32
Varmaan se ostettavissa edelleen on, jos jollain tuollaiselle tarvetta olisi. Mikä mahtaa olla romulaivan tonnihinta edes suunnilleen? Tällä hetkellähän pienemmistä eristäkin rautaromua maksetaan jotain 300..350 €/tonni.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Sven Liljeström - 05.05.2022, 09:11:46
Turha sitä Kalypsoa on surra kuten viime talven lumia, mutta asioita on niin helppo katsoa katsomosta
käsin etenkin jälkeenpäin.
Varustamoja on erilaisia.
Jos varustamo seitsemässä vuodessa sai Athenan - siis ennen DFDS:lle myyntiä - aluksen täällä mainittuun
kuntoon, niin Kalypson tila lienee siis vielä pahempi, koska pitkälti on ollut makuutettuna.
Vaikuttaisi siltä, että aluksilla on vain tapana seilata, eikä siis mitään korjata, vaan ruvetaan rikkomaan jotain
muuta.
Päämääränä on koko ajan se, että alus lopuksi myydään kilohinnalla pois.
Jäävahvistetuilla, asianmukaisesti kunnossapidetyillä laivoilla 40 vuoden ikä ei ole mikään ihme, joku on
päässyt 50 vuotiaaksikin.
Esimerkiksi voisi ottaa lähes minkä tahansa 1970-luvun jälkeen skandinaaviselle varustamolle valmistuneen
laivan, jotka jatkavat liikennöintiään ylimaalauksen jälkeen lämpimissä vesissä "uusina laivoina" tuosta vaan.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 05.05.2022, 10:41:45
Kalypsoa on täällä kehuttu joissain keskusteluissa erityisen onnistuneeksi lautaksi mutta ei se tainnut tässä tapauksessa konkretisoitua ainakaan käyttöiän muodossa. Jos romutusaikeet toteutuvat niin Kalypsosta taitaa tulla ensimmäinen kokonaan poistunut 80- ja 90-lukujen Ruotsinlaiva, jos onnettomuuksien vuoksi ennen aikojaan menetetyt (Viking Saga, Viking Sally, Birka Princess) jätetään pois laskuista.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Jari Rautiainen - 27.07.2022, 00:43:04
Kalypson beaching-videoita näyttää nyt olevan youtubessa alan port official -kanavalla.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Ilves Valta - 28.07.2022, 22:47:12
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 05.05.2022, 10:41:45
Kalypsoa on täällä kehuttu joissain keskusteluissa erityisen onnistuneeksi lautaksi mutta ei se tainnut tässä tapauksessa konkretisoitua ainakaan käyttöiän muodossa. Jos romutusaikeet toteutuvat niin Kalypsosta taitaa tulla ensimmäinen kokonaan poistunut 80- ja 90-lukujen Ruotsinlaiva, jos onnettomuuksien vuoksi ennen aikojaan menetetyt (Viking Saga, Viking Sally, Birka Princess) jätetään pois laskuista.
Käyttöiän lyhyyden syy ei tosin ollut laivan alkuperäisessä asussa vaan siinä, että se mentiin muuttamaan 1994 risteilyalukseksi mutta pidettiin lauttatason hytit. Muutostyöt olivat niin isoja, ettei laivaa kannattanut enää muuttaa takaisin lautaksi, mutta niin pieniä ettei se sopinut juuri muuhun kuin Kauko-idän kasinoristeilytoimintaan. Jos laiva olisi Sliten konkurssin jälkeen myyty jollekin toiselle lauttaoperaattorille (muistelisin useamman firman sitä tavoitelleen), olisi se mitä todennäköisimmin edelleen liikenteessä sisarensa Pearl Seawaysin tapaan.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Jari Rautiainen - 28.07.2022, 23:27:51
Onko noista muutoksista jossain tietoa? Mitä kaikkea tehtiin?
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 02.08.2022, 12:04:45
Jos en ihan väärin muista, muutostyöt (ainakin osittain) tehtiin Raumalla. Rakenteellisestihan laivaan värkättiin kiinteitä asioita autokannelle, eipä juuri muuta -hytti- ja ravintolasektorinsa osaltahan se oli suhteellisen uusi ja hyväkuntoinen, vain kolme ja puoli vuotta liikennöinyt (tosin rankassa ja kuluttavassa käytössä, mutta myös hyvin hoidettuna).
Nordbankenin olisi tietenkin pitänyt huutokaupan yhteydessä ilmaista, että alukset myydään vain sellaiseen käyttöön, mihin ne oli rakennettukin, mutta se olisi ollut ristiriidassa konkurssiin johtaneiden perusteiden kanssa -pankkihan katsoi Suomen ja Ruotsin välillä olevan Sliten verran ylikapasiteettiä, eikä ollut siinä täysin väärässäkään. Tosin sekä Siljalla että SF:llä (sekä kuten mainittua muutamilla muillakin lauttafirmoilla) oli intressejä ainakin Kalypson suhteen.

Itse pidän Kalypsoa edelleen kaikkien aikojen onnistuneimpana varta vasten Turun ja Tukholman välille suunniteltuna aluksena. Se oli mitoitettu Ahvenanmaan saariston kapeiden väylien silloisten maksimimittojen mukaan ja sen kapasiteetti oli linjan keskimääräisiin volyymeihin nähden juuri passeli. Ja kun se tällä linjalla pärjäsi, se olisi pärjännyt muuallakin, risteilypainotteisena lauttana.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Tuomas Romu - 02.08.2022, 16:01:12
Itsehän jätin Kalypsolle nuorempana pari maitohammasta. Ensimmäisen kolautin yläpunkan kaiteeseen ja toinen irtosi kun imeskelin vessassa keittiöstä haettuja jääpaloja verenvuodon tyrehdyttämiseksi.

Muistoja, muistoja... ;D
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Sven Liljeström - 02.08.2022, 18:02:43
Fakta om fartyg kertoo, että Kalypso on myyty romuksi heinäkuun lopulla.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Jari Rautiainen - 03.08.2022, 23:34:22
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 02.08.2022, 18:02:43
Fakta om fartyg kertoo, että Kalypso on myyty romuksi heinäkuun lopulla.

Juu, tuollahan se jo makaa alangissa viimeisellä rannalla:  https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/27850-star-pisces-beached-for-scrapping-in-india.html (https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/27850-star-pisces-beached-for-scrapping-in-india.html)
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 06.08.2022, 22:50:40
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.08.2022, 12:04:45
Nordbankenin olisi tietenkin pitänyt huutokaupan yhteydessä ilmaista, että alukset myydään vain sellaiseen käyttöön, mihin ne oli rakennettukin, mutta se olisi ollut ristiriidassa konkurssiin johtaneiden perusteiden kanssa -pankkihan katsoi Suomen ja Ruotsin välillä olevan Sliten verran ylikapasiteettiä, eikä ollut siinä täysin väärässäkään. Tosin sekä Siljalla että SF:llä (sekä kuten mainittua muutamilla muillakin lauttafirmoilla) oli intressejä ainakin Kalypson suhteen.

Vaikka Viking Linen historiikissä meinataankin, että alus olisi pitänyt myydä alennuksella heille työpaikkojen säilyttämisen nimissä niin eihän sellaisesta huolehtiminen voi olla pesänhoitajan tehtävä vaan hän ajaa velkojien etua. Joko Sliteä ei olisi saanut päästää maksukyvyttömyyteen asti tai sitten lauttafirmojen olisi pitänyt tehdä Sliten aluksista parhaimmat tarjoukset.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Sauli Nurmi - 07.08.2022, 09:52:15
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 06.08.2022, 22:50:40 Joko Sliteä ei olisi saanut päästää maksukyvyttömyyteen asti tai sitten lauttafirmojen olisi pitänyt tehdä Sliten aluksista parhaimmat tarjoukset.

SF Linella oli mahdollisuus tehdä kummatkin, muttei tehnyt kumpaakaan.
SF olisi voinut ostaa Europan, joka suoraan telakalta tai jollakin sopimuksella Sliteltä. Sama tietenkin muiden laivojen kanssa, ostaa tai vuokrata Sliteltä. Mutta oli myös SF:n intresseissä saada Slite konkurssiin, koska kuten tunnettua, sillä tavalla se sai koko Viking Linen haltuunsa.

Ilmeisesti SF:llä olisi ollut myös mahdollisuus ostaa Sliten laivat konkurssipesästä ilman huutokauppaa, mutta kovaan hintaan. Laskivat, että huutokaupasta saa halvemmalla, mutta eivät ottaneet huomioon yllätystarjouksia Aasiasta. Niihin liittyen on tietenkin huhuja, kuten että aasialaisille olisi tarkoituksella vuodettu muiden tarjoukset, jotta voivat tehdä hieman korkeammat ja näin alukset saadaan pois Itämereltä.

Pointti kuitenkin on se, että oli ainakin kolme kohtaa sen aikaisessa historiassa, joissa SF olisi halutessaan voinut pitää alukset Vikingin väreissä, jos vain olisi halunnut maksaa niistä.
SF:n näkökulmasta tietysti asiat kääntyivät ihan hyvin, kun saivat Gabriellan kilpailijalta halvalla.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Lasse Mäkinen - 07.08.2022, 13:22:24
Facebookin Ship Breaking ryhmässä on mielenkiintoinen kuvasarja Star Piscesilta kuvattuna Alangissa.

https://www.facebook.com/groups/shipbreaking/permalink/10161511738328943/?app=fbl (https://www.facebook.com/groups/shipbreaking/permalink/10161511738328943/?app=fbl)

Ei vaadi kirjautumista Facebookiin.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2022, 23:38:58
Kalypsoon liittyviä muistoja on tässä foorumissa julkaistu aiemminkin, ehkäpä nyt voisi olla aika vilkaista niitäkin, kun ei toiste ole aina kovin viisasta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=2716.0

Myös Slite-varustamon konkurssiasioista täällä on käyty pohdintaa, jossa saattaa olla useammassakin näkemyksessä ainakin osa totuutta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=7708.0

Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 09.08.2022, 18:00:10
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2022, 23:38:58
Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.

Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä. Tai jos puhutaan kehityskulusta, jossa Viking Line nousi 70- ja 80-lukujen johtavaksi varustamoksi kuljetusmääriltään niin siinä Slite oli Viking Linen kolmesta osakasvarustamosta pienin toimija. 80- ja 90-lukujen taitteen uudisrakennusohjelmassa Sliten Athena, Kalypso ja Europa olivat kyllä paljon kunnianhimoisempi hanke, kuin SF Linen Amorella, Isabella ja Cinderella. Koska Slite kuitenkin haukkasi tässä liian suuresta kakusta (tietysti huonoa tuuria oli mukana) niin en katsoisi tämän yksinään korottavan Sliteä muiden yläpuolelle.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Sauli Nurmi - 09.08.2022, 21:55:21
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 09.08.2022, 18:00:10
Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä.

Kyllähän Slitellä oli omat hyvät hetkensä, etenkin 70-luvun ja 90-luvun alussa.
Erityisesti Apollohan oli superonnistunut konsepti, joka aloitti yhdeksän laivan sarjan ja itse Apollokin oli liikenteessä melkein 50 vuotta. Alkuperäinen poikkeava piippuväristykin kopioitiin alkuvuosiksi Gabriellaan. Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin. Europa on sitten joko onnistunut tai vähemmän onnistunut, riippuen siitä katsooko asiaa matkustajan näkökulmasta vai laivan outojen mittasuhteiden ja tilaratkaisujen aiheuttamien ongelmien näkökulmasta.

Mutta siinä noiden välissähän Slite oli kyllä aika hukassa 70-80 -lukujen taitteessa. Diana II oli monista eri suunnitteluvirheistä kärsivä alus ja ainoa oma uudisrakennus pitkään aikaan. Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta. Ja sitten tietysti Ruotsista tehtiin vuorokauden risteilyjä kilpailijan vanhalla entisellä höyrylaivalla.
Eli ei ainakaan noita vuosia tosiaan voi kovin edelläkävijän roolina pitää.
Otsikko: Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 09.08.2022, 23:07:21
Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 09.08.2022, 21:55:21
Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin.

Athena ja Kalypso olivat muuten ilmeisen hyviä mutta kantavuus niissä oli aluksen kokoon nähden ällistyttävän pieni. Kun rahdin merkitys on sittemmin korostunut niin epäilisin, että Kalypso olisi aika pian siirretty Turku-Tukholma-reitiltä johonkin Helsinki-Tallinna-risteilyliikenteeseen siinä tapauksessa, että alus olisi jäänyt Itämerelle.

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 09.08.2022, 21:55:21
Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta.

Olympia oli Mariellan kopio mutta pari asiaa siinä saattoi olla paremmin. Mariellalla oli standardihyttejä tasokkaampia kämppiä vain marginaalisesti. Ei Olympiallakaan niiden määrä erityisen suuri ollut mutta kuitenkin isompi sisaralukseen verrattuna. Sitten yökerhon paikkaluku oli vain reilut 20 % laivan matkustajapaikkojen määrästä, joten loppuun myydyllä laivalla tuskin kaikki halukkaat mahtuivat seuraamaan illan ohjelmaa. Olympialla yökerho oli saman kokoinen mutta à la carte-ravintolakin oli suunniteltu viihdetilaksi. Eri asia sitten, toimiko ratkaisu esim. äänieristyksen kannalta, jos yökerhossa, pianobaarissa ja à la carte-ravintolassa soi kaikissa eri musiikki ja ne ovat kuitenkin vierekkäisiä tiloja samalla kannella?