maritimeforum.fi

Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Tuomas Romu - 21.10.2020, 13:58:21

Otsikko: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän
Kirjoitti: Tuomas Romu - 21.10.2020, 13:58:21
https://www.hs.fi/talous/art-2000006676501.html

Lainaus
Helsingin telakan mukaan tilauksen arvo on noin 150 miljoonaa euroa.

Uuden aluksen suunnittelu on jo aloitettu ja sen rakentaminen päästään aloittamaan vuoden 2021 kesällä, yhtiö tiedottaa.

Kyseessä on kolmas Helsingin telakan yritykselle rakentama alus. Uusi alus on edeltäjiään isompi ja suunniteltu purjehtimaan kaikkiin maanosiin.

Tein tästä oman viestiketjun kun laiva on hieman erilainen kuin nuo kaksi edeltäjää.
Otsikko: Vs: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän
Kirjoitti: Tuomas Romu - 12.06.2021, 10:26:38
Swan Hellenicin kolmannen laivan tuotanto on alkanut CRISTin telakalla Puolassa:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsinki-shipyard-kolmannen-tutkimusristeilijan-tuotanto-kaynnistyi/ (https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsinki-shipyard-kolmannen-tutkimusristeilijan-tuotanto-kaynnistyi/)

Joitain artikkeleissa mainittuja

edit: Aluksen sivuprofiili löytyy toisesta Navigatorin artikkelista:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsingin-telakka-vahvassa-vauhdissa/ (https://navigatormagazine.fi/uutiset/helsingin-telakka-vahvassa-vauhdissa/)
Otsikko: Vs: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän
Kirjoitti: Tauno Hermola - 12.06.2021, 15:07:59
Keula näyttää kovin erilaiselta kahteen edeltäjään verrattuna; kuvittelisi, ettei tuollainen ainakaan jäissä kulkuun ole kovin hyvä. Pelkästä sivukuvasta ei tietysti kaikki selviä. Onko noiden jääluokat kerrottu jossain?
Otsikko: Vs: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän
Kirjoitti: Tuomas Romu - 12.06.2021, 22:55:11
Kahden ensimmäisen jääluokka on PC 5, kolmannen PC 6. Tässä isompi on matalampi ja "kuutonen" vastaa lujuudeltaan suomalais-ruotsalaista 1A Superia. Tuo kolmas alus on muutenkin tarkoitettu "maailman merille" kun taas kahden ensimmäisen fokus on napa-alueiden ekspeditioristeilyissä.