Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 544461 kertaa)

Kari Rantamäki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 229
Navigator kirjoittaa Venäjän tuoreimmasta jäänmurtajahankkeesta:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/jalleen-uusia-murtajia-rosmorportille-nyt-karjalasta/

Juttu on suora käännös venäläismedioiden (mm. PortNews) artikkeleista.

Telakka sijaitsee Äänisellä. Millainen kanava sieltä kulkee Vienanmerelle?

Jos on uskomista Vienanmeren–Itämeren kanavan kohdalla Wikipediaan, niin siellä on 135m x 14.3m suluilla varustettu 4m syvä kanava suoraan Vienanmeren suuntaan. Jos taas kierretään Itämeren kautta, niin Ääniseltä Laatokalle vievä Syvärijoki mahdollistanee vielä isommat maksimimitat, koska sulut näyttävät olevan pienimmilläänkin 198m x 21.5m ja kanava taitaa olla mitoitettu 4 metrin syväystä varten.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1943
Telakka on rakentanut aiemmin muutaman hinaajan siten, että ovat uittaneet ne ponttoonien päällä merelle. Näinköhän sama toimii isompien jäänmurtajien kanssa? Noiden syväys tyhjänäkin on vähintään kuuden metrin luokkaa, todennäköisesti lähempänä seitsemää...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1943
Venäjällä on viime päivinä puhuttu suurten LNG-käyttöisten jäänmurtajien rakentamisesta. Reutersin uutinen on suhteellisen suppea, mutta venäläismediat ovat kirjoittaneet mahdollisesti jopa neljän 40 megawatin ei-ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamisesta Atomflotille. Lisäksi Norilsk Nickel kaavailee oman murtajan rakentamista Atomflotin operoitavaksi.

Reuters: Russia to build first LNG-powered icebreakers for Arctic sea route
RBC: «Росатом» закажет еще шесть ледоколов для перевозок грузов по Севморпути
Kommersant: «Норникель» вложится в ледоколы

Aker Arctic suunnitteli Atomflotille jokunen vuosi takaperin tuollaisen 40 megawatin LNG-käyttöisen jäänmurtajan:

LNG-fuelled 40 megawatt line icebreaker for Rosatomflot
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1943
Tuorein Venäjällä auennut tarjouskilpailu koskee IBSV02-tyyppisen jäätämurtavan monitoimipelastuslaivan rakentamista...

...ja melkoisena yllätysvetona jäänmurtajatilaus meni turkkilaistelakalle:

Turkish shipbuilder wins Russian icebreaker tender
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1943
Amurin telakka anelee lisää aikaa ja rahaa ensimmäisen MPSV06-tyyppisen jäätämurtavan pelastusaluksen, Kerchenskiy Proliv'n, loppuunsaattamiseksi. Aluksen valmiusaste on yli kymmenen vuoden jälkeen vasta noin 70 % ja vaikeuksia on pakotteista johtuen mm. Rolls-Roycen (nykyisin Kongsbergin) propulsiolaitteiden käyttöönoton kanssa.

Амурский завод просит сдвинуть сроки сдачи судна "Керченский пролив" на два года
All information and details given in good faith but not guaranteed!