Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kommersantissa on Vyacheslav Rukshan pitkä venäjänkielinen haastattelu, joka sivuaa Venäjän viimeaikaisia ja tulevia hankkeita Koillisväylällä.

https://www.kommersant.ru/doc/4614586

Paikoin varsin mielenkiintoista ja hauskaa luettavaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Kaikki ei aina mene Koillisväylällä suunnitelmien mukaan:

https://maritime-executive.com/article/russian-freighter-caught-in-the-ice-in-siberian-arctic

Itse ole seurannut Sparta III:n matkaa marraskuulta asti. Sparta III:n mukana kulkenut Kigoriak on vanha kanadalainen offshore-murtaja, josta ei oikein ole avustamaan kauppalaivoja. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Nornickelin itsenäisesti operoiva DAS-tankkeri Enisey ajoi jäähän juuttuneiden laivojen välistä ja yritti näin auttaa sen minkä pystyi.

Tilanne ratkennee lähiaikoina kun Atomflot lähettää paikalle ydinkäyttöisen jäänmurtajan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#124
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.12.2020, 11:50:37
Sevmorputin epäonni jatkuu - kapteeni evakuoitu Kanariansaarille aivokalvontulehduksen takia:

https://www.fleetmon.com/maritime-news/2020/32053/captain-russian-nuclear-container-carrier-sevmorpu/
Sevmorput ohittaa nyt loppuillan aikana Skagenin - jälleen kerran.

Itse asiassa päästyään pois laivalle ilmeisesti ongelmallisilta Afrikan vesiltä, se on kulkenut kohti Pietaria aika jouhevasti, vaikkakin potkuritilanteesta johtuen tavallista hiljempaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Sevmorput on toki rakennettu proomuemälaivaksi, mutta itse olen kyllä lakannut käyttämästä LASH-termiä ja kutsun sitä nykyään pelkästään ydinkäyttöiseksi rahtilaivaksi. Milloinhan tuo on viimeksi kuljettanut proomuja? Samoihin aikoihin kun jonkin SA-15:n peräramppi on viimeksi ollut auki?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

Helsingin Sanomain tänäinen juttu Sevmorputista (IMO n:o 8729810) on jotenkin sellaisella tyylillä laadittu, että ehkä ainakin yksi sen lukenut on jo käynyt hankkimassa jodi-tabletteja ja hamstrannut ehkä wc-paperiakin kollikaupalla.
Toivon hartaasti, että ostoksensa olisivat/ovat tarpeettomia.
Sevmorput ohittaa tätä kirjoittaessani noin 12 solmua Hiidenmaata matkallansa Pietariin huomiseksi.
Onkohan siellä muuten tätä nykyä ydinmurtajia valmiina nimenomaan Suomenlahden tarpeisiin?
"Helsinkiläislähtöinen" ja Suomenlahdella usein häärännyt vanha tuttumme Vaigatš (IMO n:o 8417493) näyttää olevan Muurmannin-Severomorskin maisemissa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007709775.html

Tuomas Romu

#127
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 29.12.2020, 03:19:09
Lännen Median Jami Jokisen sijasta...

Iltapäivällä on tullut juttu:

TS: Maailman ainoa ydinrahtilaiva on kohta Suomenlahdella – Alus on matkalla korjattavaksi Pietariin

"On mahdollista, että suunnitelmat laivan potkurin tasapainottamisesta ovat onnistuneet."  ???

edit: tuossa Sepon linkittämässä Hesarin toisessa jutussa on myös aika erikoinen kommentti:

"Kun alus ei murra jäätä, se käyttää vain pientä osaa reaktorin tehosta, jolloin pahinkin mahdollinen päästö onnettomuustilanteessa olisi selvästi ison ydinvoimalaitoksen päästöä pienempi ja onnettomuuden vaikutukset olisivat paikallisia"

Ennemmin voisi sanoa, että Sevmorputin reaktorissa on suhteellisen vähän polttoainetta (150 kg) verrattuna voimalaitosreaktoreihin (esimerkiksi RBMK-reaktorissa on lähes 200 tonnia polttoainetta, joskin sen jalostusaste on alhaisempi). Lisäksi KLT-40 on tyypiltään painevesireaktori eli ydinpolttoaine on vahvan teräsastian sisällä. Näin lonkalta uskaltaisin väittää, että mikäli Sevmorput sattuisi uppoamaan Suomenlahdelle, reaktori pystyttäisiin turvallisesti räjäyttämään irti hylystä ja nostamaan.

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 29.12.2020, 15:31:32
Onkohan siellä muuten tätä nykyä ydinmurtajia valmiina nimenomaan Suomenlahden tarpeisiin? "Helsinkiläislähtöinen" ja Suomenlahdella usein häärännyt vanha tuttumme Vaigatš (IMO n:o 8417493) näyttää olevan Muurmannin-Severomorskin maisemissa.

Kaikki Venäjän ydinkäyttöiset jäänmurtajat operoivat pohjoisilla merialueilla ja on varsin epätodennäköistä, että yhtään niitä pystyttäisiin irroittamaan Suomenlahden jäänmurtoon edes kovana jäätalvena.

Ydinmurtajien tämänhetkiset positiot ovat seuraavat:

  • käytössä olevista murtajista Vaygach on Jenisei-joella, Taymyr ja Yamal Obinlahdella, ja Arktika ja 50 Let Pobedy Murmanskissa Atomflotin tukikohdassa
  • käytöstä poistetuista murtajista Lenin on Murmanskissa museona, Arktika Nerpan telakalla purettavana (tai ainakin oli viimeksi katsoin), ja loput (Sibir, Rossiya ja Sovetskiy Soyuz) Atomflotin tukikohdassa
  • rakenteilla olevista murtajista Sibir ja Ural kelluvat keskeneräisinä Neva-joessa Pietarissa, Chukotka ja Yakutiya ovat Baltian telakan "rakennuspedillä", ja Rossiyan rakentaminen on aloitettu Zvezdalla

Pahoittelut sekalaisesta translitteroinnista ja joidenkin nimien kääntämisestä.

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#128
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 29.12.2020, 15:31:32 Onkohan siellä muuten tätä nykyä ydinmurtajia valmiina nimenomaan Suomenlahden tarpeisiin?
"Helsinkiläislähtöinen" ja Suomenlahdella usein häärännyt vanha tuttumme Vaigatš (IMO n:o 8417493) näyttää olevan Muurmannin-Severomorskin maisemissa.
Kannattaa ottaa sekä tämä ketju että Twitterissä joko AkerArctic tai icenav57 -tilit seurantaan, niin pysyy kärryillä muun muassa ydinkäyttöisten jäänmurtajien liikkeistä.

Mitä muuten mahdatkaan tarkoittaa tuolla Vaygachin usein hääräämisellä Suomenlahdella? Tämän foorumin hakutoiminnollakin löytänee, että 2010-luvun alussa se (kuin myös jo käytöstä poistettu alkuperäinen Rossiya) oli tasan yhtenä talvena Suomenlahdella, minkä jälkeen 50 let Pobedy käväisi Suomenlahdella muutaman kerran enemmän.

En oikein uskokaan, että Koillisväylän sekä alueen jokisuistojen satamien, LNG terminaalien että öljynlastauspoijujen kasvaneen liikenteen vuoksi näitä Suomenlahdella jäänmurrossa enää tarvittaisikaan. Nykyisten alusten telakointi tai ainakin uuden Arktikan teknisen vian huoltaminen sekä noiden Pietarissa rakenteilla olevien sisarten - tai kuten Venäjällä sanotaan, sarjalaivojen - koeajot pikemminkin aikanaan tulevat tuomaan niitä hetkellisesti Suomenlahdelle.

Sitä paitsi Venäjähän on tällä välin saanut rakennettua jo muutamia uusia dieselkäyttöisiä (ja LNG:stäkin on tulevaisuuden hankkeiden uutisoinneissa puhuttu) jäänmurtajia, ja uudelleen asettanut vanhempaa kalustoaan, joten kyllä sitä rautaa Suomenlahdelle riittää ilman ydinkäyttöisiäkin. Jos sitä jäätä vaan merelle tulee.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Varmaksi en tiedä, mutta uskoisin, että tuo ydinkäyttöisten jäänmurtajien tuominen Suomenlahdelle johtui vain ja ainoastaan siitä, että jäämurtokalustoa ei vain ollut muutamana kovana jäätalvena riittävästi varsinkin kun osa vanhoista ei lähtenyt käyntiin edes ryypyllä. Muistaakseni 50 Let Pobedy tuli viimeisimpänä Itämerelle vain siksi ettei vastaavaan kaaokseen enää jouduttaisi, ja siitä talvesta tulikin lopulta varsin leuto. Tuon jälkeen tehtiinkin päätös aloittaa jäänmurtajalaivaston uusiminen. Nyt Pietarissa on kolme uutta murtajaa (Murmansk, Vladivostok ja Viktor Chernomyrdin) ja lisäksi jokunen vanha (mm. Kapitan Nikolaev) on korjattu takaisin käyttöön. Toisaalta osasta on myös luovuttu - viimeisimpänä naulatehtaalle joutui Karu eli entinen suomalainen Karhu.

Joka tapauksessa koko ydinmurtajalaivasto on nykyään talvisaikaan kiinni Karanmerellä ja arktisissa jokisuistoissa. Eivätpä nuo möröt oikein Suomenlahden olosuhteisiin soveltuisikaan...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

#130
Tosiaan, tarkoitin tuolla Vaigatšin Suomenlahden-hääräyksellä nimenomaan sen saapumista tänne kevättalvella 2011.
Maaliskuu 2011 on yhä visusti mielessäni eritoten siksi, että juttureisullani yösydännä 8.3.2011 ihailin Urholta livenä mielettömän pitkää saattuetta jäisessä juntturassa naapurin puolella Pietarin reitillä muistaakseni Suursaaren tasalle saakka ellei edemmäskin.
Jo pari viikkoa sitä ennen helmikuun 25. päivänä 2011 jään laajuus koko Itämerellä oli 309 000 neliökilometriä, joka on edelleen ainakin koko 2000-luvun ankarimman jäätalven lukema Itämerellä.
Urho lähtikin melko pian Suomenlahdelta Pohjanlahdelle lopputalveksi.
Jäätalvet eivät ole todellakaan veljeksiä: Itämeren helpoin jäätalvi kautta aikojen kirjattiin viime talvena eli 5.3.2020, jolloin jääkantta oli Itämerellä vaivaiset 37 000 neliökilometriä.

Tuomas Romu

Hesarin artikkeli on päivittynyt:

Venäläinen ydinrahtilaiva Sevmorput pääsi Pietariin

Ja sitten viilataankin taas pilkkua:

"Alus siirrettäneen Baltian telakalle Pietariin."

Baltian telakka (Baltiskiy Zavod) ei pysty telakoimaan aluksia sen jälkeen kun ne on laskettu vesille; kyseessä on uudisrakennustelakka, jolla on vain "slipejä". Sevmorput telakoitaneen Kanonerskyn korjaustelakan uivassa telakassa kuten viimeksikin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.11.2020, 17:19:06
Thebarentsobserver kirjoittaa Sevmorputin tapauksesta sekö samaan hankkeeseen kuuluvasta Kapitan Dranitsynistä melko kattavasti venäjää ymmärtämättömille:
https://thebarentsobserver.com/en/nuclear-safety/2020/11/nuclear-powered-carrier-returns-south-atlantic-after-breakage-newly-shifted-0
Samaan Venäjän antarktisen tutkimusaseman uusimishankkeeseen liittyvä jäänmurtaja Kapitan Dranitsyn päätyi lopulta myös matkaamaan Pietariin, vaikka Afrikan vesillä määränpääksi olikin välillä asetettu aluksen kotisatama Murmansk. Se on nyt ohittanut yöllä Skagenin.

Saa muuten nähdä jättääkö Kapitan Dranitsyn vain kyydissään olevat ihmiset Pietariin, käykö sekin Pietarissa telakoitavana vaiko jätetäänkö se Rosmorportin toimesta talveksi mahdollisiin jäänmurtotehtäviin Suomenlahdelle?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

YamalMax-tyyppinen LNG-tankkeri Christophe de Margerie on aloittanut historiallisen keskitalven matkan Kiinaan Koillisväylää pitkin. Arc7-jääluokkaan vahvistettu itsenäiseen jäissäkulkuun kykenevä alus kuljettaa nesteytettyä maakaasua Sabettasta Dalianiin.

Lisäksi samaan laivasarjaan kuuluva Nikolay Zubov on purjehtinut Beringinsalmen läpi painolastissa paluumatkalla Kiinasta Obinlahden arktiseen kaasuterminaaliin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jukka Suksi

Jokin aika sitten oli mielenkiintoinen juttu HeSarissa yksityishenkilön teräsvenepurjehduksesta:

"Vuonna 2010 vene purjehti ensimmäisenä suomalaisaluksena Luoteisväylän Tyyneltämereltä Atlantille ja kolme vuotta myöhemmin se palasi Alaskaan Koillisväylän kautta."

On varmaan ollut kovat muodollisuudet saada luvat.