St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 22.09.2019, 22:32:08
Milloinkahan venäläiset saavat järjestettyä Morskoy Vokzalin terminaaliin kelvollisen laivaan kulun. Nyt laivaan nousu ja laivasta poistuminen tapahtuu
tuollaisten jyrkkien portaiden kautta. Tapaturma-alttiita ja ainakin pyörätuolilla liikkuville mahdottomat (lieneekö vaihtoehtoinen kulkumahdollisuus
autokannen kautta?).
Ei mulla muuta kommenttia ole, mutta todella hieno kuva Morskoy Vokzalin terminaalista. On se upea!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 23.09.2019, 10:12:32
Ei mulla muuta kommenttia ole, mutta todella hieno kuva Morskoy Vokzalin terminaalista. On se upea!

Sitä minäkin ajattelin, että on noin suuri, hieno ja varmaan kallis terminaali tehty, mutta matkustajaputkia ei vaan ole saatu aikaiseksi.

Suurin osahan tuosta taitaa olla hotellia.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 23.09.2019, 15:04:48
Sitä minäkin ajattelin, että on noin suuri, hieno ja varmaan kallis terminaali tehty, mutta matkustajaputkia ei vaan ole saatu aikaiseksi.

Suurin osahan tuosta taitaa olla hotellia.
Aikansa sosialistista neuvostoliittolaista pröystäilyarkkitehtuuria. Kun terminaali on rakennettu 80-luvun alussa, ei vissiin ole olleet matkustajaputket niin yleisiä. Tiedä sitten, onko ulkonäkökysymys, vai miksi niitä ei ole jälkikäteen rakennettu. Onkohan Venäjälle museovirastoa vastaavaa instanssia joka määrää, mitä saa rakentaa mihinkin?

Kalle Id

Ei ole museovirastoa vastaavaa. Kyse taitaa olla enemmänkin rahan puutteesta, kun terminaalin ainut käyttäjä on nykyisellään Moby SPL ja paukut on Pietarissa pistetty siihen uuteen risteilysatamaan. (Plus se, että putkien pitäisi johtaa maantasoon, koska siellä passintarkastus, mikä voi olla rakenteellisesti haastavaa kun harvat kuljetettavat autot ajavat – tai ainakin ajoivat kun itse viimeeksi matkustin – tuosta terminaalin edestä myös).

Mikko-Oskari Koski

Ollessani "nuorisokulttuuridelegaation" (eli Turun musiikkiluokkien kuoron) ystävyyskaupunkivierailulla silloisessa Leningradissa kesäkuussa 1987 majoituimme tuossa hotellissa. Huoneemme olivat kakkoskategoriaa, eli niiden ikkunat antoivat sisäpihalle. Kylmää vettä tuli useimmiten, mutta pytinki oli silloin uudehko ja venäläisen mittapuun mukaan hyväkuntoinen. Laivojakin toki nähtiin, isoimpina niistä Ilyich eli ex-Bore I, nyk.Rigel I ja Sally Albatross, pienempinä mm.Laine. Tapasimme myös vähemmistökommunistien kansanedustaja Ensio Laineen, mutta se oli toinen tarina ja paikka...
En oikein hahmota, mihin tuossa voisi putken tehdä. Hotellirakennuksen alakerta oli noihin aikoihin varattu laivamatkustajille, ja näin on varmaan vieläkin. Mobyn saattaisi olla järkevää kierrättää Pietarin linjalleen joku sellainen Välimeren laivansa, jossa on liukuportaat ahteriportin tuntumassa, jolloin lankku voisi tosiaan olla laiturin kanssa tasan. Ja jos Helsingissäkin satamapaikka on Makasiinissa, saattaisi olla ihan järkevää ohjata asiakkaat muualle kuin putkiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

#665
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.09.2019, 22:20:54
Ei ole museovirastoa vastaavaa. Kyse taitaa olla enemmänkin rahan puutteesta, kun terminaalin ainut käyttäjä on nykyisellään Moby SPL ja paukut on Pietarissa pistetty siihen uuteen risteilysatamaan. (Plus se, että putkien pitäisi johtaa maantasoon, koska siellä passintarkastus, mikä voi olla rakenteellisesti haastavaa kun harvat kuljetettavat autot ajavat – tai ainakin ajoivat kun itse viimeeksi matkustin – tuosta terminaalin edestä myös).
Kuulostaa ihan mahdolliselta syyltä, tosin sitten nuo siirrettävät rappusetkin ovat siinä autoväylän edessä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.09.2019, 01:27:16
Mobyn saattaisi olla järkevää kierrättää Pietarin linjalleen joku sellainen Välimeren laivansa, jossa on liukuportaat ahteriportin tuntumassa, jolloin lankku voisi tosiaan olla laiturin kanssa tasan. Ja jos Helsingissäkin satamapaikka on Makasiinissa, saattaisi olla ihan järkevää ohjata asiakkaat muualle kuin putkiin.

Mahtaako olla riittävää jääluokkaa noissa Välimeren laivoissa? Sisustukseltaanhan Princess Anastasia muuttui jo viimeisimmässä rempassa aivan italialaiseksi (vaikka Kalle edellä kirjoittikin, että kolmen kuukauden aikana vain siirrettiin pari tuolia ;)), joten sikäli ei laivan vaihdossa olisi suurta ongelmaa. 

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 24.09.2019, 14:43:27
(vaikka Kalle edellä kirjoittikin, että kolmen kuukauden aikana vain siirrettiin pari tuolia ;))
No, tässä parissa vuodessa sitä on ilmeisesti oikeasti uudistettukin. En ole ehtinyt ihan uusimmissa esittelytilaisuuksissa käydäkään. ;)

Mutta mitä tulee jääluokkaan, niin laiva ei toki nyttenkään ihan pahimpaan talviaikaan liikennöi, vaikka jääluokka sitä varten olisikin. Liukuporraslaiva voisi muuten olla hyvä idea, mutta Anastasia sopii Mobyn Välimeren-liikenteeseen vähän huonosti juuri siksi, että liukuportaita ei ole.

Tauno Hermola

Miksi muuten laivat Morskoy Vokzalin satamaan ajavat rahtisataman kautta, onko ainoastaan siellä riittävän korkea silta?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 25.09.2019, 21:49:56
Miksi muuten laivat Morskoy Vokzalin satamaan ajavat rahtisataman kautta, onko ainoastaan siellä riittävän korkea silta?
Nykyisellään on. Sataman "merikanavan" yli menevä kehätien silta valmistui vasta pari vuotta sitten ja on alituskorkeudeltaan 52 metriä. Sitä ennen ei korkeusrajoitusta ollut. Morskoy Vokzalista länteen on myös samaisen kehätien toinen silta, jossa on niin matala alituskorkeus, ettei siitä alta kulje kuin kantosiipialuksia. Samaten se väylä on ilmeisestikin hyvin matala. Eli nykyisin rajoitteena on alituskorkeus ja aiemmin kuljettiin sataman läpi syväyksen takia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Laitetaan nyt tännekin jo liki kuukauden vanha uutinen siitä, että SPL Princess Anastasia kulkee vuoden 2020 sesongin alusta alkaen (22.3.) Eteläsataman Makasiiniterminaalista. Toisissa yhteyksissä tämän sanottiin olevan väliaikaista (muutaman vuoden), mutta SPL ei mainitse tästä väliaikaisuudesta mitään.

SPL:n tiedote

Lisäksi lähdöt välillä 15.-20.11. on peruttu ilmeisestikin huoltotöiden takia. SPL:n tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Tuo lähtöjen peruminen yhden päivän varoitusajalla kuulostaa siltä, että karilleajossa tapahtui sittenkin jotain isompaa.

Tauno Hermola

Gdynia näkyy olevan määränpää MarineTrafficissa.

Kai Heino

Ankkuroituneena noin 4 mpk päässä Gdyniasta koko illan.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tauno Hermola

Ei kai sielläkään viikonloppuna mitään toimintaa ole, odottelee maanantaiaamua. Nyt on siirtynyt jonkun kuivatelakan altaan vierelle - en noita Gdynian telakoita tunne.