St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Nyt Princess Anastasia näyttää päässeen telakka-altaaseen Gdanskissa, jossa laiva onkin ollut, laituripaikkaa välillä vaihtaen, Gdyniasta lähdöstä saakka.

Mikko Valli

Princess Anastasian seuraava kohde olisi Murmansk? Mikähän mahtaa olla matkan tarkoitus?

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!


Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 03.05.2020, 21:24:13
Mahtaako enää liikenteeseen palata, Aliağa seuraava satama? Tai sitten johonkin muuhun majoituskäyttöön.

Koronaeristyslaivan rooli taitaisi sopia esim. Silja Europallekin varsinkin kun fleetissä olisi yllin kyllin korvaavia laivoja vapaana.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Anastasian pohjoisen reissu voi olla peruja myös siitä, että SPL:n venäläinen osakas (sellainenhan ilmeisimmin on?) haluaa varmistaa, että laiva on ja pysyy venäläisessä satamassa vaikka sitten osakkuuden panttina, eikä Mobyn mahdollisesti kupsahtaessa mene vasaran alle. Vieraasta lipusta huolimatta alus on tässä tilanteessa mitä tervetullein Murmanskin katastrofaalista tilannetta helpottamaan. Vaikka vielä onkin vaikea sanoa, onko alus pohjoisessa oleva enemmän karanteenitila (kuten nyt on ilmoitettu) vai koronasairaala, lienee selvää, että se viipyy tuolla kohtalaisen kauan, eikä ainakaan entiseen liikenteeseensä enää palaa.
Tallinkin armaadassa karanteeni- ja sairaalalaivoiksi sopivia toki olisi useitakin, Isabelle ehkä ensimmäisenä tarjokkaana, koska siltä luultavasti on oma liikenne lopullisesti päättynyt, eikä se oikein käy tuuraajaksi muuallekaan. Europa toki isoimpana myös varsin passeli. Vikingilläkin Cinderella ja Mariella olisivat tuohon toimeen hyvin sopineet. Mainitut varustamot tuskin kuitenkaan lähettäisivät laivojaan niin epäluotettavaan kumppanimaahan kuin Venäjä on.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Johannes Erra

Käsittääkseni on tosiaan niin, että St. Peter Line (vai olikohan se virallinen nimi Moby SPL) on vain osittain Mobyn omistuksessa, ja St. Peter Linen alun perin perustaneilla venäläistahoilla on myös osaomistusta. Tämä siis koskee itse varustamoa. Toisaalta alus on nykyisin suoraan ja sataprosenttisesti Mobyn omistuksessa, ja St. Peter Linelle vain vuokralla. Näin ollen St. Peter Line on jonkin sortin paperitiikeri omana itsenään ja äärimmäisessä määrin Mobystä riippuvainen. Venäjällä varmastikin kaikki on mahdollista, ja ajatus aluksesta panttina on hyvin saattanut olla kannustimena Murmanskin komennukselle. Silti minun on hyvin vaikea kovin ruusuista tulevaisuutta St. Peter Linelle nähdä jos Moby menisi nurin.

Kalle Id

^Juuri näin. Moby SPL:n omistavat Moby Lines (tai mikä firman virallinen nimi onkaan) ja St. Peter Line, molemmat 50% osuudella. Princess Anastasia on Moby Linesin omistama ja Moby SPL:llä vain vuokralla, joten jos (kun?) Moby menee nurin, ei (Moby) SPL:llä ole toivoa saada laivaa pidettyä itsellään vaikka se olisi missä.

Mikko-Oskari Koski

Mutta Mobyn kaatumisesta seuraavassa huutokaupassa olisi lievästi sanottuna haasteellista kaupitella matkustajalaivana parhaat päivänsä nähnyttä alusta, joka on syvällä Venäjällä koronakaranteeniasemana tai -sairaalana. Ja jos joku sen sattuisi ostamaankin, voisi noutomatka olla vähintäänkin eksoottinen.
Jotenkin jaksan epäillä myös aluksen rahtaajan, olipa se nyt tämä SPL, osavaltio, Murmanskin satamayhtiö tai kuka tahansa, halua ikinä maksaa tästä rahtauksesta kopeekkaakaan vuokraa ainakaan Mobylle. Eikä ihan todennäköiseltä kuulostaisi sekään, että saapasmaan mafioosot lähtisivät itään velkojaan perimään... ::)

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Tämä aihe lienee syytä kaivaa taas esille, koska Mobyn tarinan viimeisin käänne voi vaikuttaa myös Moby SPL:n tulevaisuuteen. Italialainen tuomiostuin hyväksyi tänään konkurssin partaalla keikkuneen Mobyn pelastuspaketin, jonka osana varustamo myy viisi laivaa ja kaksi omistamaansa kiinteistöä, minkä lisäksi omistaja eli Onorato Armatori sijoittaa varustamoon lisää rahaa: https://www.shippingitaly.it/2021/07/05/il-tribunale-di-milano-ha-ammesso-moby-al-concordato-preventivo-2/

Toisaalla minulle kantautuneen tiedon perusteella viisi myytävää alusta olisivat uusimmat matkustaja-autolautat Moby Wonder, Moby Aki ja Moby Tommy (kahden ensimmäisen myynnistä DFDS:lle ehdittiin jo ennen pandemiaa sopia, mutta kauppa jäi silloin toteutumatta. Nämä ovat myös meikäläisittäin kiinnostavia Finlandian ja ex-Superstarin sisaraluksina) sekä rahtilautat Pietro Manunta ja Guiseppe SA. Matkustaja-alusten myynti luultavasti tarkoittaa sitä, että Princess Anastasia tarvitaan täyttämään myynnin jättämä aukko Välimerellä.

Tosin tämäkään sopimus ei vie Mobyä täysin selville vesille, koska samanlaista pelastusta sorvataan sisaryhtiö Tirrenialle (käsittääkseni aika samalla ajatuksella, eli myydään kolme uudehkoa matkustaja-autolauttaa ja kaksi vanhempaa rahtilauttaa). Jos Tirreanian sopimusta ei hyväksytä, voi koko Onorato-yhtymä edelleen kaatua.

Johannes Erra

St. Peter Line on äskettäin tiedottanut, ettei tänä vuonna liikennettä tule olemaan lainkaan. Linkki tiedotteeseen, jossa todetaan vuorojen olevan perutut 2.10.2021 saakka. Tuo päivämäärä oli tähänastisten suunnitelmien mukaan vuoden viimeinen liikennöintipäivä. Tiedotteen valossa yhtiö on kiinnostunut aloittamaan toiminnan myöhemmin uudelleen, mutta epäselvää tietysti on, tapahtuuko näin todella. Kallen edellisessä viestissä mainitsemat kehityskulut Italiassa voivat vaikuttaa Princess Anastasian tulevaisuuteen ratkaisevasti.

https://www.stpeterline.fi/muutoksia-aikataulussa-2020

Kalle Id

Moby-saagan viimeisimmissä vaiheissa on taas ollut vauhtia ja vaarallisia tilanteita: aiemmin mainitsemani pelastuspaketin piti tulla velkojien hyväksyttäväksi vasta joulukuussa, mutta tänään Italian viranomaiset ilmottivat että Onorato Armatorin on maksettava tämän viikon torstaihin mennessä 180 miljoonaa euroa, jotka se on velkaa Italian valtiolle Tirrenian ostosta (jos uutisen käännöksen oikein ymmärsin, alkuperäinen täällä: https://www.unionesarda.it/economia/tirrenia-lo-stato-scatena-la-guerra-dagosto-qmyrjep7). Onoratolla tällaisia rahoja ole, ja tuskin mahdollisuutta sellaisia parissa päivässä saada, joten jos uhkavaatimus on ihan oikea, on Onorato Armatori – ja sen mukana tytäryhtiöt Moby, Tirrenia ja Toremar – konkurssissa viikon loppuun mennessä. Tosin tämän saippuaoopperan jatkuttua jo vuosia, olisin yllättynyt jos tarina oikeasti loppuisi tällä viikolla.

Arto Papunen

Löytyykö mitään tietoa kuinka tässä kävi?

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Waltteri Hagman - 11.04.2022, 21:37:18
Ajoin lauantaina Länsiterminaali 1:n ohi ja mieleeni tuli heti ensimmäisenä Suomenlahden laivaliikenteestä tuttu ST. Peter Line ja sen toiminta nykypäivänä. Osaisikohan joku viisaampi kertoa, mitä kyseiselle laivayhtiölle kuuluu nykyään? Yhtiön nettisivut kertovat laivatietoa vuodelle 2020 sekä 2021. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Ukrainan sotatilanne vaikuttaa tuttuun laivayhtiöön, sekä onko yhtiöllä enään minkään sortin toimintaa Suomenlahdella.

Ei taida olla Itämeri tällä haavaa sen paremmin italojen kuin venäläistenkään operointialueena. Vaikka Moby tietääkseni ei nurin mennytkään (tämän voisi tarkemmin kertoa joku aiheeseen paremmin perehtynyt), jäi Anastasia ilmeisesti Murmanskiin. Sen takaisin saaminen nykytilanteessa saattaa olla yhteismitallinen hanke muun Venäjän rajojen sisäpuolelle unohdetun länsiomaisuuden kanssa (eli käytännössä mahdoton tehtävä ainakin niin kauan kuin Venäjällä jatkuu nykyinen kleptokratia).
Selvää lienee sekin, että kukaan venäläinen operaattori ei tule hetkeen saamaan liikennöintilupaa länsieurooppalaiseen satamaan. EU-maista kotoisin oleville firmoille ei myöskään hellinne hetkeen lupia Venäjälle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Mobyn keissin kanssa on pitkän väännön jäljiltä käymässä niin, että MSC ostaa vähemmistöosakkuuden varustamosta ja siitä saatavat rahat käytetään osan veloista maksamiseen. Mobyn laivat myydään uudelle varustamolle, joka rahtaa osan takaisin Mobylle ja myy osan; kaikki uuden varustamon tuotot käytetään myös Mobyn velkojen maksamiseen.

Princess Anastasia on tosiaan edelleen Murmanskissa. Palaako se sieltä koskaan omistajansa hallintaan on sitten asia erikseen.