Kirjoittaja Aihe: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)  (Luettu 163754 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #105 : 28.06.2019, 14:56:45 »
Helsinkin telakka solminut tilauksen kahdesta 110-metrisestä ekspeditioristeilijästä telakan omistajien varustamolle. Toimitukset ovat 8/2021 ja 1/2022.

https://yle.fi/uutiset/3-10852139

Jääluokka, joka ilmenee erillisestä lehdistötiedotteesta (en löytänyt linkkiä), on PC 6 eli jotakuinkin 1A Super.

edit: Kauppalehden jutussa on mainittu myös toinen mahdollinen tuleva tilaus, Saksan valtion tutkimusmurtaja:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/302ed6f7-3cb1-42a8-9717-1b62179b0810?ref=twitter:cbb1
« Viimeksi muokattu: 09.01.2020, 15:35:10 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #108 : 25.06.2020, 20:49:07 »
Pieni tilannepäivitys, mutta ei varsinaisesti mitään eritystä - uusista kaupoista neuvotellaan:

https://yle.fi/uutiset/3-11413411
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2604
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #109 : 29.06.2020, 11:41:30 »
Haluamatta kuulostaa hirveän negatiiviselta, niin ainahan niistä neuvotellaan. Arctechin aikanakin silloinenkin toimari kertoi kuinka risteilijätilauksista neuvoteltiin useamman potentiaalisen tilaajan kanssa...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Joonas Vähämäki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1058
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #110 : 05.12.2020, 08:53:54 »
Pitkä juttu YLE:llä telakan ja Swan Hellenicin yhteyksistä.

Lainaus
Ainakin kaksi Helsingin telakalla rakennettavista risteilyaluksista rahoittaa Venäjän valtio. Rahoitus on järjestetty irlantilaisen yhtiön(siirryt toiseen palveluun) kautta, jonka omistaa Venäjän liikenneministeriö.

Venäjän valtio perusti irlantilaisen yhtiön vuonna 2012. Se on rahoittanut yli miljardilla eurolla lentokoneiden ja laivojen hankintoja. Näitä myydään tai vuokrataan leasing-sopimuksilla pääosin venäläisten yhtiöiden käyttöön.
Kremlin ohjauksessa toimiva yhtiö maksaa risteilijät ja niiden käyttäjäksi tulee varustamoyhtiö Swan Hellenic eli Helsingin telakan venäläiset omistajat.
Helsingin yliopiston Venäjän energiapolitiikan apulaisprofessori Veli-Pekka Tynkkynen pitää tällaisia järjestelyjä alttiina korruptiolle.
Kaupoista ja rahoituksesta sovitaan pienen piirin kesken, rahat tulevat valtion kirstusta ja valtio on myös suurin riskin kantaja.
– Tulee tietysti mieleen, että liittyvätkö tilaukset siihen, että Venäjän valtion kirstusta revitään rahaa. Korruptiota on Venäjällä joka sektorilla. Aloilla, joihin liittyy merkittäviä valtion strategisia etuja, on saatavilla yleensä lihavimmat pihvit, Tynkkynen sanoo.

Helsingin telakka on kertonut brittiläisen varustamoyhtiön Swan Hellenicin tehneen yhteensä kolme alustilausta yhtiöltä.
Erikoistutkija Tapio Karvosen mukaan varustamon brändi on tunnettu etenkin Britanniassa. Alkuperäinen Swan Hellenic -varustamo on perustettu jo 1950-luvulla.
Vuonna 2017 varustamo lopetti kuitenkin toimintansa taloudellisesti kannattamattomana. Helsingin telakan venäläiset omistajat ostivat varustamon tuotemerkin kesällä 2020.

https://yle.fi/uutiset/3-11682165
« Viimeksi muokattu: 05.12.2020, 08:58:05 kirjoittanut Joonas Vähämäki »

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #111 : 05.12.2020, 23:51:29 »
Itse olin jotenkin siinä uskossa, että Swan Hellenic olisi ennemminkin brändi, jolla risteilyjä markkinoitaisiin länsimaissa. Kun Helsingin telakka sai noiden kahden ensimmäisen laivan tilaukset pian omistajanvaihdoksen jälkeen, ainakin Kommersant nimesi tilaajaksi alkuun Kasyanenkon omistaman Vodohod-varustamon.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2604
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #112 : 06.12.2020, 13:06:23 »
Juu, nuo kaksi ensimmäistä olivat alkujaan Vodohodin tilaamia. Swan Hellenicin brändinimi tuli mukaan myöhemmin, ja kolmas tilattiin sitten suoraan SH:n nimen alle.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #113 : 06.02.2021, 09:13:11 »
Helsingin telakan toimitusjohtaja vaihtui kuun alussa. Carl-Gustaf Rotkirch siirtyi hallitukseen ja tilalle tuli Esko Karvonen.

https://helsinkishipyard.fi/en/esko-karvonen-the-shipyards-chief-operating-officer-is-appointed-president-and-ceo-of-helsinki-shipyard-oy-as-of-february-1st/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1940
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #114 : 09.06.2021, 22:40:21 »
Navigatorissa on laaja Viktor Olerskiy'n haastattelu:

Helsingin telakka vahvassa vauhdissa
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2604
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #115 : 10.06.2021, 20:28:47 »
Kiinnostava artikkeli, mutta onpa rasittavaa miten suomenkielisessä tekstissä on käytetty venäläisistä nimistä englantiin translitteroinnin mukaista kirjoitusasua, jolloin nimien lausuminen menee suomeksi päin h*lvettiä.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2136
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #116 : 12.06.2021, 23:28:47 »
Kiinnostava artikkeli, mutta onpa rasittavaa miten suomenkielisessä tekstissä on käytetty venäläisistä nimistä englantiin translitteroinnin mukaista kirjoitusasua, jolloin nimien lausuminen menee suomeksi päin h*lvettiä.
Itseäni risoi eniten todella huono kieli - ajoittain jopa tuntui, kuin joku automaatti olisi kääntänyt tekstin englannista suomeen. Sinällään aihe ja sisältö toki olivat mielenkiintoisia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.