LNG jakelusuunnitelmat Suomen laivoihin & suomen maakaasu infran laajennus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 16.01.2011, 10:53:32

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

Kaipa tämä aihe on asiallisinta pitää omana topiikkinaan eli topiikin aiheena LNG jakelu Viking Linen uudisrakennukselle ja muille aluksille jotka siirtyvät LNG:n.

LNG:n siirtyminen taasen vaatii investointi ja laajennuspäätöksiä suomen maakaasuverkostoon.


On erittäin suuri onni, että Viking Linen laivatilaus tuli Turkuun, sillä vaikka suorat taloudelliset vaikutukset ovat toki merkittävät on sillä vielä suurempia välillisiä vaikutuksia esim. energian jakeluun, jalostukseen ja bio energian yleistymiseen liittyen.



**********************************
Viking Linen maakaasuvaihtoehdot hupenivat 10.1.2010


Maakaasuyhtiö Gasum toimittaa nesteytettyä maakaasua meriliikenteen käyttöön aikaisintaan vuonna 2015. Gasumin mukaan kaasua ei kannata toimittaa vain yhden aluksen tarpeisiin. Yritys on aikaisemmin kertonut kiinnostuksestaan rakentaa maakaasuterminaali Turkuun tai Naantaliin Viking Linen tulevan matkustajalautan tarpeisiin.

Kaasuyhtiö Gasum tarkensi tänään tarjoavansa nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä meriliikenteen käyttöön aikaisintaan vuonna 2015.

- LNG-kaasulle on oltava riittävä kysyntä, enemmän kuin yksi laiva, Gasumin toimitusjohtaja Antero Jännes perustelee.

Itämeren meriliikenteen päästörajoitukset tiukentuvat vuonna 2015. Gasum uskoo, että siihen mennessä nesteytetylle maakaasulle on riittävästi kysyntää ja yhtiöllä tekniset valmiudet sen tarjoamiseen.

Viking Linen Backman lievästi pettynyt

Viking Line sinetöi joulukuussa STX Finlandin Turun telakan kanssa sopimuksen uuden matkustaja-aluksen rakentamisesta Turku-Ahvenanmaa-Tukholma-reitille. Alus valmistuu alkuvuodesta 2013 ja sen on määrä käyttää polttoaineenaan dieseliä ympäristöystävällisempää LNG:tä (liquefied natural gas).

Viking Line on neuvotellut Gasumin lisäksi kahden muun yrityksen kanssa maakaasun tankkauspisteen rakentamisesta Turkuun. Tukholmassa sellainen jo on.

- Olisi tietenkin ollut kiva, että Turun puolella Gasum, iso suomalainen firma, olisi ollut mukana, mutta ei tämä meidän kokonaisuuteen vaikuta. Voimme myös ajaa nykypäivän polttoaineilla, kunnes kaasua löytyy, Viking Linen toimitusjohtaja Mikael Backman toteaa.

- Toivon, että uusi alus käy maakaasulla, Backman täydentää.

Ympäristötuki ei velvoita maakaasun käyttöön

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti joulukuussa myöntää Viking Linelle 28 miljoonan euron tuen "ympäristönsuojelua parantaviin investointeihin". Valtion tuki oli yksi Viking Linen ehdoista laivatilauksen syntymiselle.

Ministeriön liikennepalveluyksikön päällikön Silja Ruokolan mukaan tukisopimus ei kuitenkaan velvoita Viking Linea käyttämään maakaasua uuden matkustaja-aluksensa polttoaineena.

Ministeriön ympäristötukipäätös on ehdollinen, kunnes EU-komissio on hyväksynyt tukiohjelman ja Viking Linen hakemuksen.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/01/viking_linen_maakaasuvaihtoehdot_hupenivat_2276115.html?origin=rss

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 13.01.2011, 21:18:09
Jos mistään mitään tiedän niin yhtiö jolla olen töissä ka:n kuljettaja rakentaa tuossa naapuri pellolla juurikin tuota suunniteilla olevaa kaasulinjaa joka menee hyvinkään kautta, minne se selviää kartasta. Eli ko putki on rakenteilla, nyt nielee vain kyse siitä että mitä tuo venäjältä tuleva putki tuo ja mitä sillä tehdään?

Niin Hyvinkäällä tosiaan maakaasun käyttö on kasvamaan päin, mikäli näitä artikkeleita on uskominen:

Lehdistötiedote: Isover hankki Hyvinkään tehtaalleen reilun tusinan maakaasutrukkeja! 19.01.2010 12:45

http://www.isover.fi/Yritysesittely/Uutisia+ja+ajankohtaista/Lehdist%C3%B6tiedote%3a+Isover+hankki+Hyvink%C3%A4%C3%A4n+tehtaalleen+reilun+tusinan+maakaasutrukkeja!/

Maakaasua tankki täyteen Hyvinkäällä 19.01.2010 19:35

http://www.aamuposti.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Maakaasua-tankki-tayteen-Hyvinkaalla


Mielestäni tässä "Vedetäänkö maakaasuputki Mäntsälästä-Naantaliin" on varsin pitkälle kyse ikiaikaisesta kysymyksestä; Kumpi on ensin? Muna vai kana?

Tuntuu hieman erikoiselta, että Gasum/Neste ei halua toimittaa LNG:tä. Vaikka lupaus on kasvavista markkinoista tiukentuvien päästörajojen suhteen, ja yksi isohko laiva on jo tilattu. Valitetaan julkisuudessa, että kysyntä on tällähetkellä liian pientä. Tässä taustalla on pakko olla yritys pyytää mahdollisimman suurta tukipakettia rakentamisen yhteyteen. Mainitut argumentit eivät ainakaan mene allekirjoittaneella läpi.

Tällähetkellä valitetaan, että kysyntää ei ole. Kysyntää taas ei ole kun ei ole hyviä palveluja eli varmaa, yksinkertaista toimituskanavaa. TOISAALTA, ei sovi unohtaa Turkun kaupungin hankintalistalla olevia biokaasu busseja, todennäköisesti kyseiset bussit käyttävät biokaasu&maakaasu seoksia, eli kuvio sama kuin Etanol 10% 95 bensiini uudistuksessa. Toisin sanoen kysyntään pystyy ennustamaan kasvavaa trendiä pelkästään Googlettamalla.


Googletin hieman tarkemmin, että mistä sinun näkemässäsi Hyvinkään maakaasuputkitöissä voisi olla kyse. Mahdollisuuksia on kaksi:


Hyvinkää-Riihimäki linja
Ensinnäkin löysin tämmöisen kartan Hyvinkään sivuilta, vedettyä putkilinjaa näkyy  kartassa kohdassa Rakentaminen//Maanalaiset johdot//Maakaasuverkko:
http://kartta.hyvinkaa.fi/ 

http://www.hlvoima.fi/maakaasu.html

Ottaen huomioon, että putki näkyy vain pohjois-Hyvinkäällä on syytä olettaa, että kyseinen putki on haara Riihimäen runkoputkistosta. Kyseessä ei siis ole putki josta ollut puhe Viking Line LNG aiheessa (Mäntsälä-Naantali linja).

Löysin myös muutaman erittäin mielenkiintoisen artikkelin jotka liittyvät maakaasu runkoverkon laajentamiseen, jos aihe kiinnostaa niin ei muuta kuin linkkiä auki ja lukemaa:
http://www.energiamarkkinavirasto.fi/files/AriSuomilammi_20090318.pdf

Mäntsälä (Hyvinkää, Kaukas)– Siuntio
http://www.gasum.fi/kaasuverkostot/gasumrakentaa/MantsalaSiuntio/Documents/YVA%20menttely/Gasum_YVA-ohjelma_esite_SUO.pdf

http://www.aamuposti.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Kaukasissa-jatkuu-kiivas-Gasumin-putken-vastustus

Molemmat linjat ovat rakenteilla/laajennetaan.

Viitaten aiempaan Varsinais-Suomen kehitys suunnitelmaan ja suunniteltuun tukipakettiin: Mielestäni kyseinen 75 miljoonan tuki Nesteelle/Gasumille ei ole huono idea, määristä tosin voisi ehkä neuvotella tarkemmin. Infran rakentaminen jo nyt yksinkertaistaa, jouhevoittaa ja nopeuttaa Turunalueella toimivien laivojen ja muun liikenteen siirtymistä maakaasun käyttöön. Vuosi 2015 on kuitenkin jo sen verran lähellä, että rakentaminen tulisi aloittaa välittömästi.

Rakentaminen on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin, joten miksi antaa edes  mahdollisuus skenaarioon jossa Viking Line solmisi pitkäaikaisen polttoaine sopimuksen ulkomaisten toimijoiden kanssa?

En tiedä mitä muut aiheesta ajattelevat, mutta mielestäni energia-ala tulisi pitää mahdollisimman pitkälle mikäli mahdollista kotimaisena.

Lisäksi jos ottaa edes teoreettisen mahdollisuuden huomioon öljyn loppumisesta, on suorastaan visiönääristä turvata polttoaine jakelu vähintään merkittävimpään kaupunkiin: Turkuun.

Huomioon otettavaa on myös biokaasuun siirtyminen tukeminen. Biokaasua käytetään varsin usein maakaasun kanssa rintarinnan, kuten allaolevasta linkistä voi lukea:
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/01/jainen_kuori_kiusaa_kaukaan_biovoimalassa_2269374.html?origin=rss

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Karo Suopuro - 10.01.2011, 18:27:28
Eikö riitä että tankataan vain Tukholmassa, vai miten on  ???
Ja eikös tossa ollut vielä kaksi jotain muuta firmaa mitkä voisivat rakentaa Turkuun tankkauspisteen...

Viking Line on neuvotellut Gasumin lisäksi kahden muun yrityksen kanssa maakaasun tankkauspisteen rakentamisesta Turkuun. Tukholmassa sellainen jo on.

Hmm.. Jos Tukholmassa on LNG:tä saatavilla niin silloin on varmasti myös joitakin käyttökohteita Ruotsissa? 

Eikö Naantalissa valmistettavaa LNG:tä voisi myydä tankkereittain ulkomaille, kunnes kotimainen kysyntä on riittävää?

Tarkoitan, että onko Naantalissa valmistettavaa LNG:tä pakko myydä suomessa? Juurihan hetki sitten lööpeissä oli, että LNG rahdataan Puolasta ja säilötään Naantalin lähelle rakenntaviin terminaaleihin?

Onko Gasumilla ja joillakin muilla toimijoilla LNG sovittuja markkinajakoja jos Naantali / Turku ei ala kilpailemaan Tukholman kanssa LNG toimituksista?

Timo Tuomivirta

Kaasuputki keskustelut jatkuu sittenkin!

Lisäkysyntä Gasumin ehtona Turun Sanomat 13.1 2011 02:32:42

....Olennaisesti rivakampi vaihtoehto liittyy mahdollisuuteen, että Neste Oil siirtyisi Naantalin jalostamolla käyttämään butaanin sijasta nesteytettyä maakaasua. Asiasta käydään paraillaan neuvotteluja, joiden lopputulos on tärkeä sekä Gasumille että Viking Linelle.

Jos kaasuyhtiön edellyttämä kysyntä täyttyy, sillä on valmiudet rakentaa Turun Pansioon tai Naantaliin LNG-terminaali, jonne tuotaisiin nesteytettyä maakaasua Keski-Euroopan vientivarastoista.

Neste on Gasumin hankkeissa jo toistamiseen temppelin harjalle. Toivottavasti nyt ei käy samoin kuin ensimmäisellä kerralla, jolloin maakaasuputken tulo Turun seudulle tyssäsi öljy-yhtiöön....



http://www.ts.fi/online/mielipiteet/paakirjoitus/188231.html

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/stt-info/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20110101/12946572785920

NESTEhän voisi nostaa imagoaan "Suomen pahimmasta yrityksestä" tukemalla tätä LNG ja biokaasu käytön edistämistä.

Jos Neste lähtisi tähän LNG hommaan mukaan "hyvä hyvyyttään" niin toivottavasti osaavat ottaa siitä täyden Mediahyödyn!

..Tarkoitan, että Turun kaupunkihan on käyttöönottamassa biokaasubusseja yms. voisi kuvitella että (sekin) hanke liittyy esim. kaasumixauksen muodossa tähän maakaasu putki tapaukseen

Tosin jos ehkä heitä vain kiinnostaa palmuöljy ja imagopuheet ei pahemmin kiinnosta

JOS olisin nyt Ruotsalainen LNG toimittaja, yrittäisin solmia piiitkän toimitus sopimuksen Viking Linen kanssa (10-20 vuotta). Ja yrittäisin ryöstää jo nyt potentiaaliset asiakkaat Nesteeltä pois.

Tällöin LNG käytön yleistyessä Neste on pelannut itsensä markkinoilta jo pois.

Eli jos nyt valitetaan, että ei ei ole markkinoita (Ei kannattavaa toimintaa)
niin..
Myöhemmin valitetaan, kun kaikki markkinat ovat pikkuhiljaa muodostuneet kilpailijoille (Ei kannattavaa toimintaa)

Toisaalta jos Neste ei lähtisi LNG juttuihin heti alusta mukaan niin voisi todeta, että yritys ei toteuta alkuperäistä tarkoitusperäänsä-> http://fi.wikipedia.org/wiki/Neste_Oil#Historia

Neste Oy, tai Neste-konserni, perustettiin vuonna 1948, jolloin sen tarkoituksena oli turvata Suomen öljynhuoltoa.

Mutta kaipa se maakaasu putki tulee kun lukee tässäkin dokumentissa sivulla 18

http://www.tem.fi/files/24679/TOTSU_2010-2011.pdf

...Maakaasua käytettäisiin alueella pääosin korvaamaan
hiiltä kaukolämmön ja energian tuotannossa. Maakaasun poltossa ei synny lainkaan hiukkas- rikkioksidi tai raskasmetallipäästöjä.
Maakaasun käyttö ei vain paranna ilman laatua, vaan se myös hidastaa ilmastonmuutoksen etenemistä.



...Koska maakaasun
kysyntä Varsinais-Suomessa ei tällä hetkellä yllä kaasuntoimittaja Gasumin ilmoittamalle kannattavuusrajalle, tulisi valtion
osallistua maakaasuputken rakentamiskustannuksiin. Mäntsälä – Turku/Naantali maakaasuputken pituus on noin 200
km ja kokonaiskustannusarvio noin 150 miljoonaa euroa. Putkiprojektin työllistävä vaikutus on suoraan noin 1000 henkilötyövuotta
ja välilliset työllisyysvaikutukset kaksin- tai kolminkertaiset. Valtion tulisi rahoittaa puolet, eli 75 miljoonaa euroa,
maakaasuputki-investoinnista kymmeneksi vuodeksi...


Eikös moinen projekti elvyttäisi taloutta ja olisi samalla ekoteko?

..Joka on kohta tulossa pakko ekoteoksi->
http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Sulphur-oxides-%28SOx%29-%E2%80%93-Regulation-14.aspx

http://www.helcom.fi/press_office/news_helcom/en_GB/SOx_emissions_submission/?u4.highlight=sulfur

http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=339549&name=DLFE-7317.pdf&title=Julkaisuja%2020-2009

Timo Tuomivirta

#4
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.01.2011, 19:11:26
Tuossahan sanotaan suoraan, että kaasu tuotaisiin Keski-Euroopasta, eikä kaasuputkea siis rakennettaisi. Käsittääkseni putki on ollut jäissä siitä lähtien kun Neste hylkäsi Naantalin jalostamon laajennussuunnitelmat. Ja sen rakentaminen kestää joka tapauksessa niin kauan, ettei putkea olisi lähimaillakaan silloin kun tuo Vikingin alus valmistuu, vaikka rakentaminen aloitettaisiin heti.

Jos Naantalin kokoinen jalostamo alkaisi käyttämään prosesseissaan butaanin sijaan maakaasua niin eikös  terminaalisäiliöiden pitäisi olla aika isoa kaliberiä...?

Niin Turun sanomissa sanottiin, mutta tuossa VARSINAIS-SUOMEN MAAKUNTAOHJELMAN
TOTEUTTAMISSUUNNITELMA 2010-2011
puhutaan putken rakentamisesta.

Koen, että maakuntaohjelma on luotettavampi tietolähde.

Hmm.. Mutta monessa paikassa käy myös ilmi, että Gasumilla on mietintä vaiheessa maakaasuputken rakentaminen Naantaliin, alla yksi esimerkki ->


Lainaahttp://www.somero.fi/tiedotteet/4144.html

Lupaehdot
1 Lupa on voimassa 7.10.2013 asti.
2 Hakijan on vähintään seitsemää (7) päivää ennen tutkimuksen aloittamista annettava erityistiedoksiantona tieto tutkimuksesta niille kiinteän omaisuuden ja käyttöoikeuden haltijoille, joiden osoite tiedetään. Muille tutkimuksesta on annettava tieto yleistiedonantona, joka on julkaistava niin, kuin kunnalliset ilmoitukset kyseisessä kunnassa julkaistaan.
3 Tutkimuslupa on vaadittaessa esitettävä.
4 Tutkimukset on suoritettava välttäen tarpeetonta vahingon ja haitan aiheuttamista.
5 Vahinko, joka ei ole tutkimukselle varatun ajan loppuun mennessä korjattu, ja haitta on viipymättä korvattava.

Putkiasiaa myös täällä -> lue sivu 18
http://www.tem.fi/files/24679/TOTSU_2010-2011.pdf

Ja näkyypä tuo suunniteltu putken reitti Gasumin sivuillakin->
http://www.gasum.fi/kaasuverkostot/verkostokartat/PublishingImages/2009-10_Suomen_maakaasuverkosto.jpg


LNG BUNKERING IN PORTS OF FINLAND

http://www.bpoports.com/assets/files/MoS/Ppt0000020.pdf

http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/data/gasum/1245/1245-lowres.pdf

Toni Redsven

Ko putkityö menee hyvinkään eteläpuolella, tunkee jo moottoritien ali ja siitä nurmijärveä kohti, raja taitaa olla jo puhkaistu...

Timo Tuomivirta

#6
http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/gasum/2010/1/15

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 18.01.2011, 10:28:24
Ko putkityö menee hyvinkään eteläpuolella, tunkee jo moottoritien ali ja siitä nurmijärveä kohti, raja taitaa olla jo puhkaistu...


Niin eli Mäntsälä (Hyvinkää, Kaukas)– Siuntio, mutta

Mäntsälä-Naantali asia ei ole edenny.

Gasumin sivuilta löytyi mielenkiintoinen Mäntsälä-Naantali putkeen liittyen:


Turun talousalueen maakaasuhanke ratkaistaan vuoden loppuun mennessä /Uutiset » 2009

https://www.gasum.fi/gasumyrityksena/media2/uutiset/2009/Sivut/TurunaiesopimusTSME.aspx


Putken rakentaminen käyntiin aikaisintaan 2011


Putken rakentaminen käyntiin aikaisintaan 2011

Gasum on saanut valmiiksi putken rakentamisen detaljisuunnittelun. Jos varsinainen sopimus voidaan vahvistaa alkuvuodesta 2010, Gasumilla on mahdollisuus käynnistää hankkeensa keväällä. Käytännössä tämä tarkoittaa tarvittavien maa-alueiden haltuunottoa lunastustoimituksilla. Varsinainen putken rakennus toteutetaan osaprojekteina, joista ensimmäinen käynnistyisi vuonna 2011 Mäntsälän ja Riihimäen välisellä osuudella. Tällöin maakaasun toimitukset voisivat alkaa Turun seudulla aikaisintaan vuonna 2013. Viimekädessä lopullisen aikataulun ratkaisevat asiakkaiden tarpeet.

Eli kyseisen tekstin perusteella voikin kysellä, että tietääkö ketään, onko Mäntsälä-Riihimäki välillä rakentumassa mitään? ..Ja jännä juttu, että Gasuminkin sivuilla näkyy tuo 2013 vuosiluku

http://www.lnggot.com/2010/gasum-wants-to-build-lng-terminal-in-naantali/

Juhani Mehto

Tuo 'uutinen' on vuodelta 2009, ja siis sen mukaan sopimuksen vahvistuessa vuoden 2009 loppuun mennessä, alkaisivat toimitukset 2013. Nyt ollaan jo vuoden 2011 alussa ja mitään päätöstä sopimuksista ei ole tehty. Näin ollen saman aikataulun mukaan toimitukset venyisivät todennäköisesti vuoteen 2015 vaikka rakennuspäätös tulisikin kohta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Tuomivirta

#8
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 25.01.2011, 04:46:55
Tuo 'uutinen' on vuodelta 2009, ja siis sen mukaan sopimuksen vahvistuessa vuoden 2009 loppuun mennessä, alkaisivat toimitukset 2013. Nyt ollaan jo vuoden 2011 alussa ja mitään päätöstä sopimuksista ei ole tehty. Näin ollen saman aikataulun mukaan toimitukset venyisivät todennäköisesti vuoteen 2015 vaikka rakennuspäätös tulisikin kohta.

En usko, että tuo pelkkä rakentaminen niin kauaa kuitenkaan vie. Selvitystyöt ja lupahakemukset on olleet vetämässä jo jonkin aikaa. Uskoisin, että jos/kun sopimus kaasun toimituksesta syntyy, ei peli ole menetetty putken valmistumisesta 2013 mennessä.

http://www.jp-environment.com/tuotteet/tuotteet_15_2.html

Ylemmässä viestissä mielenkiintoinen indikaattori Naantalin putken vetämiseen tuo RIIHIMÄKI MÄNTSÄLÄ kakkosputki.

Tietääkö kukaan onko moinen putki jo rakennettu vai mikä on tilanne?

Timo Tuomivirta

MAAKAASUPUTKI MÄNTSÄLÄ-SIUNTIO 24.1.2011: KHO:n välipäätös keskeytti putken rakennustyöt Hyvinkäällä

Korkein hallinto-oikeus (KHO) antoi viime perjantaina (21.1.) välipäätöksen, jonka johdosta Mäntsälä-Siuntio-maakaasuputken rakennustyöt Hyvinkäällä keskeytettiin toistaiseksi. Päätöksellä kielletään valtioneuvoston Gasumille myöntämän lunastusluvan täytäntöönpano Hyvinkään kaupungin alueella, kunnes lupaa koskevat valitukset on käsitelty loppuun KHO:ssa.

Muiden kuntien alueella putkilinjan rakentaminen jatkuu normaalisti.

Gasum on keskeyttänyt maakaasuputken rakennustyöt Hyvinkään alueella välittömästi KHO:n päätöksen jälkeen. Työmaan keskeneräisissä kohteissa tehdään tarvittavat suojaukset ja kulkuesteet turvallisuuden varmistamiseksi.


http://www.gasum.fi/kaasuverkostot/gasumrakentaa/MantsalaSiuntio/Sivut/KHOnv%C3%A4lip%C3%A4%C3%A4t%C3%B6skeskeyttiputkenrakennusty%C3%B6tHyvink%C3%A4%C3%A4lla.aspx

Timo Tuomivirta

#10

Viking Line on neuvotellut Gasumin lisäksi kahden muun yrityksen kanssa maakaasun tankkauspisteen rakentamisesta Turkuun. Tukholmassa sellainen jo on.


http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/01/viking_linen_maakaasuvaihtoehdot_hupenivat_2276115.html

Mitkähän firmat mahtaisi olla kyseessä? http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/homepage ja http://www.eon-ruhrgas.com/cps/rde/xchg/SID-35BA6676-688E86B0/er-corporate/hs.xsl/index.htm?rdeLocaleAttr=en  ??


"Nesteytetty kaasu tuotaisiin Keski-Euroopasta proomuilla. Laivaa varten pitäisi rakentaa välivarasto sekä Turkuun, että Tukholmaan. Samaa kaasua voitaisiin ehkä käyttää myös Tukholman kaupunkikaasuna", Backman sanoo.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article523479.ece?service=mobile

Jännä juttu, että tuota kaasua pitää Rottiksesta asti tuoda, jos sitä voisi teoriassa suomessakin jalostaa->

Gasum lupaa kaasua Turkuun Viking Linelle

Gasum laskee, että sillä on asiakkaana jo viiden vuoden kuluttua kymmenen kaasua käyttävää alusta rajavartioista autolauttoihin.

http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/2010/11/gasum_lupaa_kaasua_turkuun_viking_linelle_2116355.html



Jos kerran AGAlla on LNG terminaali miltei valmiina Tukholmassa niin miksi rajavartiosto ja autolautta/autolautat eivät sopisi toimittaja sopimusta AGA:n kanssa? ..Ja mitä aluksia rajavartiostolla on LNG käytöllä?

-> http://www.shippingindustry.com.au/news/first-lng-terminal-to-be-built-in-sweden

Viking Linen suurtilaus toisen yhtiön armoilla
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101145867

Porvoon Tolkkisiin suunnitteilla oleva LNG-terminaali

http://www.gasum.fi/gasumyrityksena/media2/uutiset/Documents/Tolkkinen/2010-06_LNG_fact_sheet_fi.pdf

LNG LAIVAN POLTTOAINEENA TOISI HUOMATTAVIA SÄÄSTÖJÄ
http://www.mepa.fi/Klippis5.pdf

http://www.dnv.com/industry/oil_gas/segments/lng_natural_gas/

Maakaasu menee sinnekin minne putkisto ei ylety
http://www.tukes.fi/Tiedostot/julkaisut/Tukes_katsaus_2_09.pdf

Tero Lahdenranta

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 03.02.2011, 19:03:46
..Ja mitä aluksia rajavartiostolla on LNG käytöllä?

Ei taida olla vielä yhtään alusta jotka LNG:tä käyttäisivät, mutta suunnitteilla näyttää olevan.

http://www.akerarctic.fi/Coast%20Guard_Release_08032010_eng.pdf

Lisäksi muistan lukeneeni suunnitelmista rakennuttaa LNG-käyttöisiä yhteysaluksia ja lauttoja saaristoreiteille. Siinä olisi asiakkaita, kunhan vaan joku ottaisi sen ensimmäisen askeleen ja suunnitelmista mentäisiin eteenpäin.

Timo Tuomivirta

#12
Lainaus käyttäjältä: Tero Lahdenranta - 03.02.2011, 21:50:10
Lisäksi muistan lukeneeni suunnitelmista rakennuttaa LNG-käyttöisiä yhteysaluksia ja lauttoja saaristoreiteille. Siinä olisi asiakkaita, kunhan vaan joku ottaisi sen ensimmäisen askeleen ja suunnitelmista mentäisiin eteenpäin.

Kiitoksia linkistä :). Muistatkos yhtään, että koska ja mistä moisesta yhteysalus uutisesta luit?

Taitaa olla tämä turkkarin uutinen?

Uudet yhteysalukset parantaisivat Saaristomeren öljyntorjuntaa 20.1 2010

http://www.ts.fi/online/talous/104661.html

Pitää todeta sivumennen, että mielenkiintoista että DNV on todennut, että LNG olisi kustannuksiltaan huokeinta..? ...Ilmeisesti kyseinen lausumo tarkoittaa halvinta vuoden 2015 jälkeen (tiukentuvat päästörajat)

http://www.metanoauto.com/modules.php?name=gallery2&g2_itemId=94479

Timo Tuomivirta

#13
Onkos kelläään tunnareita Bunkerwordiin? Siellä olisi joku uutinen Gasumin LNG terminaaliin liittyen:

Finnish gas company Gasum stated last month that is looking at commencing supply of liquefied natural gas (LNG) as bunker fuel to ships in 2015...


www.bunkerworld.com/news/i100260.print

Finnish gas firm eyes 2015 start for LNG bunkers supply

http://www.bunkerworld.com/news/i99777/Finnish_gas_firm_eyes_2015_start_for_LNG_bunkers_supply

Italialaisilta sivuilta löytyi Gasumin LNG rekkojen kuvia
http://www.metanoauto.com/modules.php?name=gallery2&g2_itemId=94479

Löysin myös uunituoreen uutisen BalticConnector kaasuputkeen liittyen. Ilmeisesti LNG varastot tullaan jakamaan Baltian maiden kanssa

->

Integrating the gas networks of Finland and Baltic countries
http://eufin.wordpress.com/2011/02/04/integrating-the-gas-networks-of-finland-and-baltic-countries/

http://en.wikipedia.org/wiki/Balticconnector

http://www.gasum.com/aboutgasum/Pages/Balticconnector.aspx

Lisäksi Maarianhaminassa on 16. maaliskuuta seminaari LNG:n liittyen. Onkohan tuo kaikille avoin? Ilmainen ainakin näyttäisi olevan.

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/aland_centrum_for_sjofartsmoten/249

http://www.sjofart.ax/files/lng_seminarium.pdf

Timo Tuomivirta

Belarus to choose best way to construct LNG terminal in 2011 11.02.2011 19:10

MINSK, 11 February (BelTA) – The optimal way to construct a liquefied natural gas (LNG) terminal in Belarus will be chosen in 2011, Energy Minister of Belarus Alexander Ozerets told a session of the Energy Ministry on 11 February, BelTA has learnt.

Talking about the priority tasks facing the ministry in 2011, Alexander Ozerets noted that it is necessary to finalize the development of various options regarding the construction of the LNG terminal and select the best one. The minister also deems necessary to speed up the work on the nuclear power plant and start the excavation works in September.

Apart from that, underground gas storage facilities are being expanded to be able to store up to 1.31 – 1.46 billion cubic meters of active gas by 2015.

http://news.belta.by/en/news/econom?id=611962


Moinen yllä esitetty uutinen tuo uusia perustelua myös Baltic Connect maakaasuputki hankkeelle.