Kirjoittaja Aihe: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta  (Luettu 40103 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3928
  • Liputuskysymys...
Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Vastaus #30 : 07.04.2021, 00:00:15 »
Brexit sai jo ainakin yhden linjapainotusmuutoksen aikaan, kaikki kynnelle kykenevät Irlannin tasavallan ja Ranskan välisiin suoriin yhteyksiin pystyvät varustamot kun ovat ryhtyneet lisäämään Britannian kiertävää EU:n sisäliikennettään. Stena Estrid on kuluvan vuoden suhannut kokoaikaisesti Rosslaren ja Cherbourgin väliä, ja sen aiotulle linjalle Dublinin ja Holyheadin välillä on hyvin riittänyt pienempi Stena Horizon (joka taas on sikäli erikoinen tapaus Stenan vicentiniläiseksi, että on rahdattu). Stena on kuitenkin ilmeisen varovainen vuorojen lisäämisen suhteen, vapaata tonnistoa Estridin pariksikin voisi löytyä jopa omilta huudeilta, mutta linjaa operoidaan ainakin tällä hetkellä vain joka toinen päivä.

Brittany Ferries on myös innolla reitittänyt aiottua useampia aluksiaan Irlannin suuntaan, mutta Galicia ei ilmeisestikään näille töin ainakaan vielä ole päätynyt. Osa BF:n vuoroista on käsittääkseni ollut jopa Irlannin ja Espanjan välisiä. Irish Ferries ajaa W.B.Yeatsilla Dublinin ja Cherbourgin välillä kolme viikottaista menopaluuta ja Epsilonilla yhden. Varustamo on rahdannut Kreikasta Blue Star 1:n, joka ainakin aluksi on korvannut Isle of Inishmoren Rosslaren ja Pembroken välillä (telakoinnin ajaksi?). DFDS:n Rosslaren ja Dunkerquen välisestä linjasta on tullut päivittäinen, aluksina ainakin toistaiseksi kolme rahdattua, eli ranskalaisen Meridionalen Pelagos, Stenan Kerry ja Rederi ab.Gotlandin Visby.
Kiintoisaa nähdä, jääkö Stena Estrid sarjansa ainoaksi brexit-ranskanlautaksi. Brittanylla voisi olla ihan perusteltua reitittää omasta kolmikostaan ainakin joku myös Irlannin suuntaan. DFDS:n yksilö taitaa sen sijaan olla enemmän lyhyelle linjalle säädetty matkustaja-autolautta (tosin eihän se tuolle reitille asettamiselle olisi mikään este, siinähän se Visbykin painelee jo neljättä kuukautta)...
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2615
    • kships.blogspot.com
Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Vastaus #31 : 07.04.2021, 23:29:07 »
Brittany Ferriesin Irlanti–Espanja-linja perustettiin jo 2018. Blue Star 1 taas ei korvannut Isle of Inishmorea telakoinnin ajaksi, vaan Isle of Inishmore tulee avaamaan Irish Ferriesille uuden Dover–Calais-linjan. Mikä on tässä tilanteessa aika uskomatonta, kun muut nimenomaan panostavat Britannian kiertäviin linjoihin, mutta näin kuitenkin on. Irish Ferries on luvannut vielä tämän vuoden aikana kahta muutakin alusta linjalle.

Mutta siis mitä tulee varsinaiseen ketjun aiheeseen eli E-Flexereihin, ei Côte d'Opalen siirto väliaikaisesti Dunkerque–Rosslare-linjalle liene ihan mahdoton ajatus; laiva ei ole ihan puhdas päivälaiva vaan siinä on 175 hyttiä, mikä on tarpeeksi tuon linjan tarpeisiin ainakin niin kauan kuin matkustajiksi otetaan vain rekkakuskeja. Lisäksi DFDS on avaamassa Sheeness–Calais-rahtilinjan, jonka varustamo olettaa vähentävän Dover–Calais'n kysyntää (uuden linjan pointtina on se, että siinä kuljetetaan vain irtoperiä; näitä kulkee Dover–Calais'lla verrattain paljon, mutta niiden kuskaaminen on lyhyiden satama-aikojen puitteissa hankalaa). Todennäköisempää tosin lienee, että jos joku Dover–Calais-lautoista Irlantiin suuntaa on se Calais Seaways, jonkuna Côde d'Opale korvaa valmistuessaan.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2021, 13:44:45 kirjoittanut Kalle Id »
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2161
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Vastaus #32 : 17.05.2021, 19:30:17 »
Sarjan viides alus, eli DFDS:lle menevä, aiempiin verrattuna hieman modifioitu Côte d'Opal, on luovutettu tänään Kiinassa.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3928
  • Liputuskysymys...
Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Vastaus #33 : 21.07.2021, 00:00:07 »
Sarja jatkuu, tällä kertaa kahdella Brittanylle menevällä yksilöllä.
https://www.shippax.com/en/news/brittany-ferries-orders-two-shorter-stena-e-flexers-to-replace-bretagne-and-normandie.aspx

Tässä tuntee itsensä vanhaksi, kun katsellaan mitä tonnistoa tässä ollaan korvaamassa. Vastahan me keväällä -92 kävimme laskemassa rakenteilla olleen Normandien pelastusliukumäkiä Masa Yardsin Pernon telakalla... ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2161
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Stena tilaa uusia aluksia Kiinasta
« Vastaus #34 : 22.07.2021, 21:23:20 »
Ja nyt myös Marine Atlantic on tilannut yhden aluksen Stenan kautta - eli kokonaismäärä lienee nyt 12.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.